Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for meg? :)


nem
 Share

Recommended Posts

Hei!

Info om meg:

30år, mann. Enslig og uten andre dyr/unger.

Bor i en leilighet på 70 kvadrat i Strömstad (Sverige). Har en bitteliten hageflekk men ikke noe som en hund kan løpe fritt på.

Er ikke noe utpreget friluftsmenneske for å si det sånn, men er 110% klar for å ta vare på hunden min.

Tid jeg kan se for meg å bruke på mosjon er 1 tur per dag på 1time samt et par småturer (morgen, ettermiddag) på kanskje 20min hver. I helgene kan jeg se for meg å ta en lengre tur feks hver søndag ut i skogen osv. Det vil i tillegg bli brukt tid på opplæring og mental stimulanse, hvor mye avhenger av rase..

Har ingen planer om å drive noen form for hundesport så det blir i hovedsak en kamerathund/sofagris/kosehund jeg er på jakt etter.

Jeg har hatt lyst på hund så lenge jeg kan huske men sivilstand/økonomi har aldri passet. Nå føler jeg at ting er såpass stabilt at jeg endelig kan ta skrittet og jeg trenger litt hjelp og råd angående valg av rase.

Jeg har to vennepar som har hunder så min hund vil bli sosialisert med disse så mye det lar seg gjøre mens den vokser opp slik at de forhåpentligvis ikke går til krig nå de treffes.. :)

Jeg vil i utgangspunktet ha en stor hund og dette framkommer nok litt av rasene jeg har sett på.

Har lest en god del om forskjellige raser samt at jeg besøkte Dogs4All messen tidligere i år for å få meg noen innspill der også, men jeg klarer fortsatt ikke låse meg på en bestemt rase..

De jeg har sett på som jeg tror kanskje kan passe meg er:

Forskjellige Mastiffer.

Broholmer.

Labrador.

Boerboel.

Jeg har egentlig falt pladask for mastiffer, men de sikler så fælt. Det er det eneste negative jeg kan se med den rasen, jeg hilste på en gedigen bullmastiff på Dogs4All som var helt super! Men jaggu.. Hadde vært greit å sluppet å vaske vegger og tak fordi den rista seg etter tur.. :)

De andre rasene der er jeg mer usikre på.. Hvor mye mosjon trenger de? Labrador slår meg som av den litt mer aktive typen kanskje? Da vil den ikke nødvendigvis passe så bra til meg selv om en brun labrador er noe av det vakreste som finnes.. :)

Broholmer og Boerboel vet jeg ikke så mye om, men jeg har fått annbefalt begge de fra andre hundefolk jeg har snakket med..

Ser fram til svar! Gi beskjed hvis det er mer info som trengs så svarer jeg så fort jeg kan.

Planen er å gå til anskaffelse av valp iløpet av sommeren 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador er en veldig aktiv retriever :)

Men det er mange molosserraser der ute, så det kommer litt an på hva du vil ha. Litt sikkel må du nok tåle, hehe! Men dette er noe du som oftest blir vant til. Det værste med siklere er heller når de drikker fra vannskålen så kan de legge igjen halvparten av vannet på gulvet i en sti fra vannskål til hundeseng. Dette er typisk for vår store rottweiler, det blir myyye søl, men så er han så søt og snill at det ikke betyr så aldeles mye.

Noen av molosserne kan være ganske krevende som unghund, noen mer enn andre. Og det virker som hannhunder ofte er litt mer krevende i puberteten. Og mange er anbefalt til erfarne hundeiere og ikke som førstegangshunder. Men jeg vil heller si det er litt individuelt jeg da. Så om du har erfarne hundefolk rundt deg, hundeklubb (?) og kanskje planlegger et hverdagslydighetskurs så er du godt på vei :)

Av de du nevner så vil jeg sette en pluss på Bullmastiffen :) Jeg føler kanskje den er den minst krevende av de du nevner ovenfor, dog ingen lat hund likevell altså.

Bordeaux dogge er også en rase jeg liker, OM man finner en frisk en.

Har du sett på Berner Sennen? :) Eller Leonberger? Eller vil du helst ha helt korthår?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har tispa vært den verste. Og ja, skal man ha en av de litt mer krevende molossene så bør man forberede seg på litt jobb, og sette seg godt inn i ting og tang på forhånd. :)


Noen av molosserne kan være ganske krevende som unghund, noen mer enn andre. Og det virker som hannhunder ofte er litt mer krevende i puberteten. Og mange er anbefalt til erfarne hundeiere og ikke som førstegangshunder. Men jeg vil heller si det er litt individuelt jeg da. Så om du har erfarne hundefolk rundt deg, hundeklubb (?) og kanskje planlegger et hverdagslydighetskurs så er du godt på vei :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en grand danios? Av det jeg har hørt om dem synes jeg det kunne vært en rase verdt å sjekke ut. Personlig synes jeg en labrador burde bli brukt til mer enn selskapshund, men det er nå meg. De andre molosserne du nevner er kanskje ikke det enkleste å ha som nybegynnerhund?!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei & velkommen.

Du høres ut til å være litt sånn i nærheten av det jeg selv kunne tenke meg, og jeg har hatt en Grand Danois selv og tror kanskje at det kunne være en mulighet for deg viss du kunne tenke deg en såpass stor hund.

Sosialisering og konsekvens (som ikke skal forveksles med å være hard på noen måte) i ung alder er veldig viktig med en så stor hund. Men en Grand Danois i balanse er rolig og krever ikke allverdens plass og blir kalt verdens største "lap dog". Personlig vurederer jeg også Whippet og Rhodesian Ridgeback, men vet ikke om det kunne være aktuelt for deg. Broholmer var også en hund jeg vurderte før jeg gikk for Grand Danois, men det viste seg at det ikke sa klikk hos meg selv om jeg prøvde å møte 5 forskjellige Broholmere, men det er jo helt individuelt, det kan jo være den perfekte rasen for deg.

Jeg vet jo ikke om du liker de samme hunderasene som meg utenom dette, men du kan jo lese tråden og se om det kan hjelpe deg litt også, ellers er det mange dyktige og mer erfarne medlemmer inne enn meg

http://hundesonen.no/forum/topic/65568-stormellom-hund-kort-pels-mellom-aktivitetsnivaa-alternativ-til-gd/

Uansett, kjekt å høre at du endelig får muligheten til å få en hund. Lykke til med prosessen!

NB! Et tips i randen av margen; når du har bestemt deg for rase, få så mange råd som mulig her inne innnefor den rasen om gode oppdrettere og hva du skal være oppmerksom på angående helse etc for den gitte rasen :santa:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for masse gode svar!

Kjempe flott at det er såpass mange aktive her inne, det skal nok gjøre prosessen min litt enklere.. :)

hvor mye/lite vokt vil du ha i hunden? det er vitkig å tenke på mtp boerboel og lignende raser.

Det har jeg ikke tenkt så mye på faktisk. I utgangspunktet spiller det ikke noen rolle tror jeg? Den vil jo bo sammen med meg, og min mor vil være hundevakt når det trengs så hunden vil i utgangspunktet bli sosialisert med både meg og henne på daglig basis.

Labrador er en veldig aktiv retriever :)

Men det er mange molosserraser der ute, så det kommer litt an på hva du vil ha. Litt sikkel må du nok tåle, hehe! Men dette er noe du som oftest blir vant til. Det værste med siklere er heller når de drikker fra vannskålen så kan de legge igjen halvparten av vannet på gulvet i en sti fra vannskål til hundeseng. Dette er typisk for vår store rottweiler, det blir myyye søl, men så er han så søt og snill at det ikke betyr så aldeles mye.

Noen av molosserne kan være ganske krevende som unghund, noen mer enn andre. Og det virker som hannhunder ofte er litt mer krevende i puberteten. Og mange er anbefalt til erfarne hundeiere og ikke som førstegangshunder. Men jeg vil heller si det er litt individuelt jeg da. Så om du har erfarne hundefolk rundt deg, hundeklubb (?) og kanskje planlegger et hverdagslydighetskurs så er du godt på vei :)

Av de du nevner så vil jeg sette en pluss på Bullmastiffen :) Jeg føler kanskje den er den minst krevende av de du nevner ovenfor, dog ingen lat hund likevell altså.

Bordeaux dogge er også en rase jeg liker, OM man finner en frisk en.

Har du sett på Berner Sennen? :) Eller Leonberger? Eller vil du helst ha helt korthår?

Jeg har i hovedsak tenkt å ha en tispe. Det virker litt greiere enn hannhunder på flere måter. Jeg har lest at tisper også ofte er enklere å ha med å gjøre med andre hunder også, dette er litt viktig for meg da jeg har noen vennepar med hund som jeg kunne tenkt meg å funnet på ting sammen med.

Dogues de Bordeaux/dogge/mastiff (Vet egentlig ikke hva de heter..) har jeg sett mye på, de virker helt greie.. Jeg har snuset litt på en kennel der jeg kjenner noen som kjenner de som driver den.

Skal sjekke ut Berner og Leonberger men korthår er i hovedsak hva jeg er ute etter.. :)

Boxer ?

Ble nevnt under deg at de er mer aktive enn Labradorer og det er derfor jeg har lagt fra meg tanken.. Men de er nydelige hunder, det er helt klart!

Hva med en grand danios? Av det jeg har hørt om dem synes jeg det kunne vært en rase verdt å sjekke ut. Personlig synes jeg en labrador burde bli brukt til mer enn selskapshund, men det er nå meg. De andre molosserne du nevner er kanskje ikke det enkleste å ha som nybegynnerhund?!

Sukk ja, grand danois er supre dyr!

Jeg tenkte lenge over det å skaffe en slik men valget faller nok på andre raser pga levetid rett og slett..

Jeg ser flere nevner det med at disse rasene jeg nevner kanskje ikke passer som nybegynnerhund? Dette er interessant å høre om da jeg ikke har funnet gode kilder for informasjon om akkurat det.

Om det er andre raser som heller passer bedre så er jeg åpen for forslag, jeg har i hovedsak tenkt på korthårete hunder.

Skal lese tråden du linket til nå 13de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående vokt. IW her inne har jo fått seg en boerboel nå, en litt annen type hund enn hun har hatt før. Hør med henne hva hun tenker om å ha en voktende rase kontra irsk ulvehund og aussie som hun har hatt før.

Grunnen til at hunder med mye vokt ikke er typiske nybegynnerhunder er at de er MYE hund som trenger en konsekvent oppdragelse for at vaktinnstinktene ikke skal slå ut på "feil måte" tenker jeg da. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vokterhundrase trenger også en del mer sosialisering med folk enn det andre raser gjør. Og det er viktig at man sosialiserer de helt frem til de bli voksene, tror jeg da. Noen av de har en naturlig skepsis til fremmede som noen ganger ikke kommer frem før de er over ett år gamle. Min hannhund var sosial og gla i alle som valp/unghund, men nå er han mer skepsisk og noen ganger litt tilbakeholden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner. Vel, da er det kanskje greit å ikke ha en ren vokterhund.. Jeg får tenke litt mer på dette isåfall.

Jeg skal også snakke med en kennel jeg kjenner angående Labradorer, og se om de tror en Labrador ville fått det fint sammen med meg. De virker jo som relativt ukompliserte hunder, og noe som passer som førstegangshund.. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...