Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg har et luksusproblem...


Tabris
 Share

Recommended Posts

Jeg vil jo egentlig ikke en gang kalle dette et problem, men trenger kanskje litt tips til hvordan best å jobbe med det.

Saken er at jeg de siste ukene har trent "På plass" (fot) kommando med min nå 6 måneder gamle valp. Han tok akkurat dette utrolig kjapt, jeg tror bare jeg viste ham to ganger hva jeg ønsket han skulle gjøre før han forsto tegningen. Jeg har ikke ført nylig begynt å lære inn kommandoordet, men har lenge belønnet ham for å gå fot (snuten/hodet med mitt venstre kne) når vi er på tur. Bittesmå økter på bare noen få meter av gangen.

Nå har han koblet dette, og tilbyr atferden av seg selv på hver eneste tur. Dette synes jo jeg var topp, og belønnet med godbiter her også. (Har alltid godbiter i turlomma). Nå har jeg havnet der at han tilbyr atferden flere ganger selv på små tisseturer. Selv om jeg bare ønsker å gå en ti minutters tissetur om kvelden før jeg legger meg, så vil han gjentatte ganger trave pent ved min side og se forventningsfullt opp på meg.

Jeg har ikke trent med klikker, og rasler ikke med godbitposen når dette skjer, så det er ikke noe (som jeg vet) jeg gjør som trigger dette. Han kommer på det av seg selv, selv om jeg ser at han gjør det oftere på enkelte strekninger av turen.

Dette er selvsagt kjempepositivt, og i 9 av 10 tilfeller følger jeg det opp med godbit og aktiv trening - kanskje går litt lenger på plass en forrige gang før jeg belønner. Men som sagt så ønsker jeg jo av og til å bare gå tur uten å trene også, spesielt småturer. Men jeg vil jo for alt i verden ikke gjøre noe som fjerner atferden og gjør trening og det å tilby atferd mindre stimulerende for ham.

Hva gjør dere i slike situasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da vil han jo ende opp med å miste interessen og slutte å tilby atferd av seg selv, og det er jo det siste jeg vil. Ikke ille å ha en hund med høyere treningsmotivasjon enn meg selv! Det siste i verden jeg ønsker er å drepe den motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha hunder som tilbyr atferd i treningssituasjoner, ikke når de har fri. Jeg har lært de det ved å bare være passiv og i begynnelsen bare belønne hva som helst av ting de kan fra før, og så etterhvert bestemme meg for hvilket moment/øvelse jeg vil belønne. Isak tilbyr atferd selv når han ikke helt forstår hva jeg vil, Bris har trent litt for lite på det til å forstå det.

Jeg har ikke hatt samme problem som deg, men jeg hadde syntes det var forferdelig slitsomt om hunden gikk fot om vi bare skulle på tissetur.

Har du en "fri" kommando? Så kan du sende han ut i fri når det ikke passer å trene, og heller belønne når du skal/vil trene på det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært hunden min (8 mnd) "fot" (da går hun pent ved min venstre fot). Sier jeg "fri" får hun løpe fritt. Øv like mye på at når du gir en spesifikk kommando som "fri" skal hun gjøre sine ting, og du dine. Hvis du skjønner hva jeg mener. Igjen kan jeg gi kommando "her" når hun løper rundt og virrer, hun kommer, og jeg sier igjen "fot", for at hun skal gå pent ved siden av meg igjen!

De skal jo også lære å bruke rett kommando til rett tid :yes:

Min hund tilbyr også kommandoer/triks av seg selv, men gjør hun ikke rett kommando/triks til rett tid (altså etter hva jeg ønsker) får hun heller ikke belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel måte å fri ut en øvelse på er å kaste en godbit så langt unna at hunden må flytte seg ut fra posisjonen sin og bare si "fri" eller det som er naturlig for en :) Jeg har lært mine det fra de var små og begynner å lære øvelser. Feks da de lærte sitt, så belønnet jeg sitt og med en gang kastet jeg en godbit så de måtte reise seg, slik at jeg bestemte når øvelsen var ferdig, De første gangene gjorde jeg det med en gang, etterhvert kunne jeg drøye tida. Dette har ført til at Isak (som kan dette veldig godt) ikke flytter seg fra sitt (selv om han får belønning) før han får beskjed om det, han er automatisk litt tung i rompa. Så det veldig godt da vi skulle ta bilder av flere hunder ved siden av hverandre i sitt og alle utenom Isak flyttet seg da de fikk belønning, for jeg hadde ikke fridd han ut av øvelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønner seg ikke å belønne atferden "fot" hvis du ikke har bedt om det tror jeg. Da vil han kople det å gå fot med noe godt, og gjøre det igjen og igjen! Belønn heller at han går fritt ved å kaste en godbit noen meter framfor deg. Si "fri" flere ganger mens han løper vekk fra deg.... Etterhver vil han da skjønne at han skal løpe vekk fra deg når du sier "fri".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fri ut kan man trene på andre øvelser enn fot, tren det på alle øvelser som krever at hunden er i ro :)

Jeg ville også vært forsiktig med å belønne den fri ved fot når man bare er på tissetur, men det er som sagt at jeg tenker det ville blitt slitsomt. Du kan kanskje heller overse han og så kommandere fot for så og fri han ut, så du bestemmer når dere begynner og slutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfart at min valp slutter å tilby atferd fordi jeg overser feil atferd til feil tid. Tvert imot! Jeg har holdt på i 15 minutter å be om kommandoer som hun har prøvd seg fram med, prøvd alle triks hun kan, men godbiten har IKKE kommet før hun gjør rett. Hun har blitt utålmodig noen ganger, men gir seg ALDRI før hun får til det JEG ønsker. Det er jo en del av det å lære seg å kommunisere med hunden tenker jeg.

Tips til trening; Tren "fri" på et større område, når du går tur i skogen osv. Når han går fot, sitter, søker kontakt og du ikke ønsker trene osv, kaster du en godbit noen meter foran deg og sier "fri". I det han løper for å hente godbiten kan du snu deg, vimse med ditt eget og overse han. Slik at han mister litt kontakten med deg og dermed er fri. La han være fri noen 10-20 sekunder før du kaller han inn. Gjør så det samme om igjen, slik at han kopler det med "fri" til å frigjøre seg/miste litt kontakten med deg. Etterhvert kan du øke "fri"tiden. Kan være lurt å trene på dette når han ikke er i bånd kanskje. Videre kan du dra dette inn i tisseturene deres. Lærer du inn dette trenger du ikke overse han når han går fot frivillig, men du kan si "fri" (gidder ikke trene nå og vil gjøre mitt). :D

Det tar tid, men for meg er det ihvertfall viktig at vi skiller mellom trening og fritid, og når de ulike kommandoene skal brukes! Min hund må lære seg det at JEG ikke alltid vil trene selv om hun har kjempe lyst :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg shapet inn fri ved foten, og Nora gikk også og tilbød det i begynnelsen, men jeg overså henne bare de gangene jeg mente hun hadde fri. Hun skilte fort på det, og nå, hvis hun tilbyr fvf, så gjør hun det en kort stund (under ett minutt :P ) før hun finner ut at denne gangen så lønte det seg ikke.

Jeg har ingen problemer med arbeidslyst på henne, sånn annet enn at det blir litt for mye av det gode innimellom. Har de arbeidslyst, så blir ikke den borte av at de ikke alltid "får lov" til å jobbe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg må innrømme jeg er litt rådvill. Jeg vil så gjerne beholde treningsiveren hans, samtidig som jeg vil vi skal kunne gå tur uten å jobbe fem ganger på ti minutter. Regner med det blir litt jobbing med "fri" fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært Issi å gå vekk. Hun vil gjerne tilby alt om hun ser sjansen. Så da lærte jeg hun å gå vekk. Så på tur sier jeg bare gå og peker og da løper hun avgårde igjen.

Jeg kastet en godbit over hodet hennes når hun var foran meg gående og sa gå. Også bare shapet jeg det til en ting hvor jeg sier gå og hun galopperer frem. Så fortsetter hun på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...