Gå til innhold
Hundesonen.no

Breton


Pajko
 Share

Recommended Posts

Hvis tråden er lagt feil så må moderator flytte den :)

Jeg har forelsket mig lidt i bretonen efter kusinen min har fået en tispe på 2,5 år. Hun er bare herlig! Jeg er i overvejelser om hvilken race jeg skal vælge til den næste hund, og har været sikker på, at det skulle være en border collie, men nu er jeg kommet i tvivl... Jeg vil gerne have en hund, som kan komme med på vandreture og så vil jeg gerne gå til træning med den, pt. træner jeg agility, rally lydighed og lidt LP med min kooiker han på 3 år...

Men jeg har nogle spørgsmål til bretonejerne, hvis dere vil svare :D

- Hvordan er bretonen i forhold til andre hunde?

- Hvordan er den i hjemmet?

- Kræver den 2-3 timers fysisk aktivering hver dag?

- Må man jagttræne den?

- Hvordan har bretoner det med fremmede mennesker? Er den reserveret eller glad i fremmede?

- Hvor meget skal den mentalt aktiveres?

- Hvordan er helsen?

- Er der ressourceforsvar overfor mad eller lign.?

Jeg håber der er nogen som kan svare på alle mine spørgsmål :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tråden er lagt feil så må moderator flytte den :)

Jeg har forelsket mig lidt i bretonen efter kusinen min har fået en tispe på 2,5 år. Hun er bare herlig! Jeg er i overvejelser om hvilken race jeg skal vælge til den næste hund, og har været sikker på, at det skulle være en border collie, men nu er jeg kommet i tvivl... Jeg vil gerne have en hund, som kan komme med på vandreture og så vil jeg gerne gå til træning med den, pt. træner jeg agility, rally lydighed og lidt LP med min kooiker han på 3 år...

Men jeg har nogle spørgsmål til bretonejerne, hvis dere vil svare :D

- Hvordan er bretonen i forhold til andre hunde?

- Hvordan er den i hjemmet?

- Kræver den 2-3 timers fysisk aktivering hver dag?

- Må man jagttræne den?

- Hvordan har bretoner det med fremmede mennesker? Er den reserveret eller glad i fremmede?

- Hvor meget skal den mentalt aktiveres?

- Hvordan er helsen?

- Er der ressourceforsvar overfor mad eller lign.?

Jeg håber der er nogen som kan svare på alle mine spørgsmål :D

Nå har jeg bare en breton, og har begrenset erfaring med andre bretoner så alt er kanskje ikke representativt.

- Hvordan er bretonen i forhold til andre hunde?

Min breton er ekstremt omgjengelig og han virker som om han tror at alle andre hunder er det også. Jeg har sett ham svare på direkte angrep to ganger, men aldri starte noe.

- Hvordan er den i hjemmet?

Veldig rolig nå, men var en krevende unghund. Ligger stort sett og slapper av når det ikke skjer noe, og er ingen dilter.

- Kræver den 2-3 timers fysisk aktivering hver dag?

Nei. Vår får 1-4 timer avhengig av sesong og aktivitet, men 1 time er ikke noe problem i perioder.

- Må man jagttræne den?

Man må vel ikke, men med jaktlysten og viltinteressen til vår breton mener jeg det ville vært dårlig gjort å ikke på et eller annet vis gi ham utløp for det. (Og med radiusen hans på tur og fluene som bor i hodet hans og gjør konsentrert trening over tid litt vanskelig, ville jeg personlig aldri i livet hatt en breton hvis jeg skulle hatt en hund som turkamerat og til Lp/agiltity)

- Hvordan har bretoner det med fremmede mennesker? Er den reserveret eller glad i fremmede?

Han hilser mer enn gjerne på alle han møter...

- Hvor meget skal den mentalt aktiveres?

Han liker godt å bli aktivisert, men krever det ikke. Fikk han velge, ville han nok mye heller løpe i skogen.

- Hvordan er helsen?

Tror helsen på bretonen generelt er god. Det er noe HD og noe epilepsi.

- Er der ressourceforsvar overfor mad eller lign.?

Jeg kan åpne munnen hans og ta ut hva som helst, inkludert rypevinger, så nei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tråden er lagt feil så må moderator flytte den :)

Jeg har forelsket mig lidt i bretonen efter kusinen min har fået en tispe på 2,5 år. Hun er bare herlig! Jeg er i overvejelser om hvilken race jeg skal vælge til den næste hund, og har været sikker på, at det skulle være en border collie, men nu er jeg kommet i tvivl... Jeg vil gerne have en hund, som kan komme med på vandreture og så vil jeg gerne gå til træning med den, pt. træner jeg agility, rally lydighed og lidt LP med min kooiker han på 3 år...

Men jeg har nogle spørgsmål til bretonejerne, hvis dere vil svare :D

- Hvordan er bretonen i forhold til andre hunde?

- Hvordan er den i hjemmet?

- Kræver den 2-3 timers fysisk aktivering hver dag?

- Må man jagttræne den?

- Hvordan har bretoner det med fremmede mennesker? Er den reserveret eller glad i fremmede?

- Hvor meget skal den mentalt aktiveres?

- Hvordan er helsen?

- Er der ressourceforsvar overfor mad eller lign.?

Jeg håber der er nogen som kan svare på alle mine spørgsmål :D

Jeg vil ikke anbefale Breton om du ikke skal jakte. Den egner seg ikke som bare tur og lydighetshund. Det er en fullblodsjakthund og bør jaktes med. Om du skal ha en hund til tur og litt lydighet er IKKE Breton riktig rase å velge.

En Breton skal være en sosial og omgjengelig hund, både mot mennesker og andre hunder. Unntak har man selvsagt alltid. Helsen er bra, lite sykdommer men sliter med HD. Den av fuglehundrasene som har høyest antall hunder med HD.

Igjen, om du ikke skal jakte/jakttrene så finn en annen rase.

Vi har 3 hunder og et liv uten jakt er de ikke skapt for.

Endret av MonicaT
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk av breton som er bla Monica sine og andre jeg har sett i jaktsammenheng. Det er rett og slett en aktiv engelsk setter i mye mindre kilo, sånn rent jaktmessig da.

Men jakt kan være kjempegøy! Bare å starte smått med treninger, apport og så er man bitt. Men dette er fremdeles tidkrevende og endel jobb. Har selv valgt vekk jaktrase på grunnlag av dette selvom jeg brenner for gruppe 7 rasene pg deres bruksområde. Poenget mitt er altså å tenke seg nøye om før man skaffer en jakthund :) Men det er ikke umulig å få til!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for alle svare :D

Jeg kender som sagt kun min kusines breton, som ikke går på jagt og aldrig har gjort det, og hun har masser energi - planen er at hun skal jagttrænes, men hun er omplacering og de har ikke fundet et sted endnu...

Men det er dejligt at vide, at jeg skal finde jagtinteressen frem før jeg får en breton. I Danmark bruger man ikke ret ofte bretoner eller settere til jagt, så derfor er min viden begrænset - jeg har også kun set labradors og andre retriever in action...

Men det vil ikke ligge mig meget fjernt, at gå på jagt, eller ihvertfald med på jagt med hunden, dog uden selv at skulle skyde, det har jeg nemlig altid været fascineret af. Og en hund nr. 2 er ikke aktuel før om 2-3 år, da jeg hverken penge eller tid til det nu, lige før jeg flytter til Norge. Så meget kan ændre sig endnu..

Hvad gør dere udenfor jagtsæsonen? For man få vel ikke lov at jage hele året. Hvordan aktivere dere så hundene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er ettersom jeg vet ganske populært med jaktprøver og fasan jakt med Breton i Danmark. Mange gode hunder i Danmark og her i Norge henter vi ofte blod/linjer/hunder fra Danmark.

Dansk Breton klubb fyller 50år i 2013 og i september skal de ha jubileumstreff med stor utstilling. Om du er intressert i rasen er det en gylden mulighet til å se mange hunder, lære mer om rasen og snakke med folk.

http://www.breton.dk/index.php/nyhedsarkiv/287-jubilaeum-2013

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...