Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke gi råe kjøttbein til hunden likevel?


tm100012
 Share

Recommended Posts

Jeg var hos en ny veterinær, og vi kom innom temaet ernæring også. Jeg har i alle år gitt rått snacks til hunden i form av ubehandlede bein med kjøtt som ikke er bærende bein. Dette ble frarådet på det sterkeste fra dyrlegen jeg var hos. Begrunnelsen var at bein splitter seg på tross av de ikke er bærende eller ikke-behandlet, og at bein kunne hope seg opp i magen og være for tungt fordøyelig. Dyrlegen sa at det kanskje kunne være godt for tennene, men at det også kunne være fare for å knekke av biter av tennene. Derfor mente dyrlegen at det heller ikke var å anbefale for tennenes del heller.

Jeg fikk klar beskjed om at det anbefaltes å skjære vekk alt av bein. Selv oksehalene fra slakteren ble frarådet. Jeg ble ganske satt ut. Jeg har gitt rått snaks i god tro om at det var bra for hundekroppen, så det tar nok litt tid før jeg lar dette synke helt inn. Er det virkelig ikke bra? Ubehandlede og ikke-bærende bein?? *forvirret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull sier jeg, kommer ikke til å slutte å gi mine bein fordi en veterinær sier noe sånt.

Aldri opplevd noe som helst negativt ved å gi bikkjene rå bein, utenom at de kanskje kaster opp biter som magen ikke likte så godt. :P
Men det kom jo opp igjen, problem solved.

MEN de kan knekke tenner, men det er vel hvis de gnager på vektbærende bein. Ikke opplevd dette heller.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg aldri har følt meg som en så dårlig og teit hundeeier som når jeg fikk den responsen fra dyrlegen. Jeg fikk en kraftig sånn "gir du det til hunden din- reaksjon" fra veterinæren :shocked: Merkelig følelse når du tror du har gitt hunden din sunn hundesnacks, og så ser veterinæren på deg som om du gir blåsyre i hundematen eller no'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg aldri har følt meg som en så dårlig og teit hundeeier som når jeg fikk den responsen fra dyrlegen. Jeg fikk en kraftig sånn "gir du det til hunden din- reaksjon" fra veterinæren :shocked: Merkelig følelse når du tror du har gitt hunden din sunn hundesnacks, og så ser veterinæren på deg som om du gir blåsyre i hundematen eller no'.

Skjønner godt at det er frustrerende, men sånne folk vil en dessverre møte på, også blant det vi regner som fagfolk. Er fortsatt de som tror at hunden blir blodtørstig av å få kjøtt. Eller at den dør momentant om den får en rå kyllingvinge. Prøv heller å henvis veterinæren din til infosider om råforing, finnes flere både på facebook og ellers :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg aldri har følt meg som en så dårlig og teit hundeeier som når jeg fikk den responsen fra dyrlegen. Jeg fikk en kraftig sånn "gir du det til hunden din- reaksjon" fra veterinæren :shocked: Merkelig følelse når du tror du har gitt hunden din sunn hundesnacks, og så ser veterinæren på deg som om du gir blåsyre i hundematen eller no'.

Veterinæren prøvde vel ikke samtidig selge deg noe spesialfôr eller tyggebein fra klinikken? :P

Men nei, ikke farlig. ^^ Bare fortsette å gi rå bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sånn veterinær (bytta nå, orka ikke all prakkinga på ting jeg ikke trengte) Hun skrøyt sånn over hvor fine tenner bikkjene hadde og lurte på om jeg pussa tenna daglig. Nei sa jeg, de får rå bein å tygge på. BEIN??? Du kan da ikke gi deg, de kan sette det i halsen og dø!! Det kan splintre seg, og ja hele regla om hvor grusomt det var. Nå hadde jeg erfaring fra før av at dyrleger uttaler seg om ting de ikke veit, så jeg tok ikke videre notis av hu.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine har alle fått ekstra tørr og hard avføring etter større beinmåltider. Løser det med å røre inn ekstra vann og olje sammen med neste måltid. Brekte tenner kan nok forekomme hvis hunden tygger intenst på vektbærende bein av større dyr, men dette tilhører nok sjeldenhetene. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste veterinærer har ikke utdannelse innen fôring av hund for å si det slik (det er ei heller det de skal kunne annet enn helt basic), og har blitt prakket på seg av tørrfôrprodusenter under det lille de har lært om akkurat ernæring til hund.

Så å spørre en hvem som helst vet. med kun standard utdanning om fôring av hund vil kunne være like nyttesløst som å spørre om trening av hund, de fleste kan ikke særlig mye om det fordi det ikke er deres jobb å kunne, rett og slett.

Men å komme med skremselspropaganda ang. rå ben, da føler man ikke mye med i hundeverdenen/rovdyrverdenen.

Kanskje veterinæren ikke hadde hund selv heller? Og kanskje en gang aldri hatt det, det er jo helt individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrebutikken her får ikke inn kjøttbein lenger (sikkert slike oksebein eller noe) fordi produsenten ble saksøkt av en hundeeier der hunden hadde satt fast en splint og måtte operere... 50 tusen eller noe. Så det ble ikke noen bein i gave på Casper i år, måtte nøye meg med en oksepenis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrebutikken her får ikke inn kjøttbein lenger (sikkert slike oksebein eller noe) fordi produsenten ble saksøkt av en hundeeier der hunden hadde satt fast en splint og måtte operere... 50 tusen eller noe. Så det ble ikke noen bein i gave på Casper i år, måtte nøye meg med en oksepenis.

Veldig bra de har sluttet med det! Mange bein som selges på dyrebutikker er jo absolutt ikke bra for hunden og kan være direkte farlige. Så kjøp heller i frysedisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra de har sluttet med det! Mange bein som selges på dyrebutikker er jo absolutt ikke bra for hunden og kan være direkte farlige. Så kjøp heller i frysedisken.

Men hvorfor? Er de ikke bare tørkede?

Er ikke helt sikker på hva jeg skal kjøpe fra frysedisken, har ikke fryser, så går ikke å kjøpe store poser av ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor? Er de ikke bare tørkede?

Er ikke helt sikker på hva jeg skal kjøpe fra frysedisken, har ikke fryser, så går ikke å kjøpe store poser av ting.

De største bena hos dyrebutikken er jo vektbærende bein av store dyr (storfe etc.), og synes også de som er formet som hundeben osv av hud er altfor harde, hadde jo lagd sprekker i parketten om en hadde kastet det i bakken tenker jeg, og dermed noe jeg ikke ville utsatt hundetenner for for å si det slik.

Alt av ben/tyggesaker til hund skal de knuse lett med kjevene og tenna, ikke drive å gnage og skrape på for å få i seg noe. Da er det for hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

selv jeg gir bein dels mange året.. men jeg ALDRI gi grill/kokt bein! men råbein ja.. side de er sunt for hunder.. de tygge og gnagere bein, kose seg fælt de min.. okse hale, synes de er veldig alt for myk bein! enn rygge eller fotbein!;-) jeg pleie gi oksehale..

jeg gir begge del tørrmat og råfor med bein.. om vinter jeg bruker gi råfor med bein.. men sommer ofte med tørrmat:-) jeg snakke med dyrlege om det, de sa de har veldig bra tenner, spurte hva jeg gir dem.. jeg sa tyggbein, og råbein.. de sa ikke verst og hørt godt for dem:-)

post-10493-0-23176100-1358702869.jpg

bilder var noe år side. med rå oksehale..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvor får dere tak i slike bein?

(far min driver med kuer og slakter av og til,, så er ikke problem for meg å få tak i sånn hvis jeg vil ha div ting... men sånn jevnlig blir det nok ikke er jeg redd :o )
Er det noen spesifikke ting jeg bør si at de skal spare på, returnere? :)

Fra hønsene så går det i hønsenakker, men er det mere fra høna som er snadder for hundene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får dere tak i slike bein?

(far min driver med kuer og slakter av og til,, så er ikke problem for meg å få tak i sånn hvis jeg vil ha div ting... men sånn jevnlig blir det nok ikke er jeg redd :o )

Er det noen spesifikke ting jeg bør si at de skal spare på, returnere? :)

Fra hønsene så går det i hønsenakker, men er det mere fra høna som er snadder for hundene? :)

Vinger, lår, føtter, kroppen, ja hele høna ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
    • Hei og hopp, alle sammen! Nå trenger jeg hjelp av det såkalte "sonen-orakelet".  Noen som har erfaring med hund med artrose her? Hvordan utartet det seg hos din hund(er)? Hvilke tilskudd anbefales? Hva bør ett godt fortilskudd inneholde? Tenker da spesifikt tilskudd til ledd. Han får laksolje i maten hver dag, og får nå Fish4dogs laks  Jeg mistenker at Alvin har begynnende artrose i høyre framlabb. Mer spesifikt i de to mellomste tærne på høyre frambein. Jeg har sett at han har vært små-halt, av og på over en 7 - 10 dagers periode nå. Spesielt når vi går på vei med grus. Etter en helt ordinær, rolig morgentur i morges gikk han på tre bein, etter at han hadde slappet av på sofaen ett par timer. Jeg har klemt og strukket, massert og sjekka beinet/skuldra på nevnte bein, og det er først når jeg legger press på de midterste tærne, spesielt underfra og innimellom de to midterste tærne, han hyler i smerte..  Han fikk en tissetur i stad, og da gikk han så og si normalt. Når jeg prøvde å spre tærne på labben hylte han, og begynte med haltinga igjen.. Han brukte alle fire beina men halta tydelig.  For cirka tre uker siden begynte jeg å gå mye turer i skogen, noe som muligens ble en brå overgang fra årets vinter"dvale"? (han har vært i aktivitet gjennom hele vinteren, bare ikke turer i ulendt terreng). Kan disse turene utløst en eller annen infeksjon eller "starta" artrosen? Søndag for to uker sida gikk vi 15km tur i ganske heftig terreng og jeg så null tegn til at han hadde vondt.. På søndag gikk vi over 1km spor i ulendt terreng, merka ingenting. Han vil være med ut på tur. Spiser som normalt. Slikker seg ikke (annet enn rengjøring). Tygger ikke på beina. Roer seg fort på natta. Er ikke hoven i leddene.. Hva tenker dere dette kan være?  Alvin er en amerikansk bulldog, han blir ni år til høsten. Fri for AD/HD. Forholdsvis nylig operert i munn, trukket ut seks tenner. Sist operert 11.04.24. Ellers frisk og rask. Skal selvfølgelig kontakte dyrlege 
    • jeɡ tror beɡɡe deler kan bli et problem. Det er mye avel på nevnt rase, så kommer sikkert et alternativ, men tidsmessig hadde dette vært optimalt
    • Det er jo ikke en veldig vanlig rase, og meg bekjent ingen på forumet som har hatt det noen gang. Jeg møtte én i mitt gamle nabolag. Jeg ville prøvd raseklubb (enten om det finnes i Norge, eller fra hjemlandet) eller rasegrupper på facebook.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...