Gå til innhold
Hundesonen.no

Atletisk schæfer?


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Men jeg ville ikke sagt han var uvanlig stor sist jeg så han.

Du har jo selv jaktet på en liten og lett schäferhund av en grunn og syns det var vanskelig å finne?

Ja det har du helt rett i! Jeg ville jo gjerne ha ei tispe på str med Uta jeg. Det er ikke så vanskelig å finne, men så var det dette med egenskapene da ;) Jeg var jo ute etter ett sett med egenskaper som ikke er så lett å finne hverken hos show eller hos bruks.

Rettet opp til fortid, da jeg ikke er aktiv utøver lenger

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sonen er merkelig til tider. Jeg skjønte også veldig godt hva du mente, og jeg forstår ikke helt hvorfor folk ikke bare svarer på det du faktisk spør om uten å blande seg i alt mulig annet rart. Man s

Men siden utstillingsschäferen er så utrolig atletisk og fin, ikke måte på hvor utholdene den er og den er sikkert helt super mentalt, bruksmessig etc etc. Hvorfor i all verden har vi bruksschäferen d

Nå skal jeg ikke gå inn på verken schäfer eller rottis, men om noen hadde kommet og ønsket seg briard, men hadde synes at de både er for store og tunge og har for mye pels til det de ønsker å bruke hu

Ja det har du helt rett i! Jeg ville jo gjerne ha ei tispe på str med Uta jeg. Det er ikke så vanskelig å finne, men så var det dette med egenskapene da ;) Jeg var jo ute etter ett sett med egenskaper som ikke er så lett å finne hverken hos show eller hos bruks.

Rettet opp til fortid, da jeg ikke er aktiv utøver lenger

Ikke helt slik jeg husker det når det kommer til str, men greit :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vell ikke sagt at jeg vil ha schæfer som ser ut som malle heller? Jeg vil bare ikke ha en brukshund som ser ut som en dorsk bulldozer... Det finnes en mellomting.

Den du la ut bilde av i første innlegget ditt, kunne nesten like gjerne vært en malle som en schäfer. Kanskje det er det som er mellomtingen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh har jeg sagt at jeg kun ville ha liten tispe? Ikke snakket om egenskaper sammen med en lille tispa? Egenskaper som skal matche meg og mine ønsker til hund? Jaja, da husker jeg feil (igjen) da

Nei, men du sleit med å oppfylle begge deler. Og valgte en gang i tiden bort en oppdretter for en annen til fordel av str da egenskapen var like.

Men jeg har ikke bassert det jeg skriver her på grunnlag av noe av det du har jaktet på. :)

Det er litt flere med Schäferhund jeg snakker med i forsjellige miljø og oppdrettere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ønsker du deg en utgave som er langt spinklere enn det en schäfer faktisk er og skal være? Schäferen er jo en robust brukshund og blir kanskje aldri så "slank" som du ønsker? Jeg aner ikke jeg altså - jeg bare kommer med noen tanker...

Nei, jeg ønsker meg en atletisk sch.

Men nå må man jo se på mer enn bare vekt også da. En schafer på 40-45 kg har helt andre fysiske forutsetninger enn en dobermann i samme vektklasse. Der doberen flyter oppå myra søkker den tungbygde schaferen gjennom.

Og så ser jeg flere som kommenterer på at man ikke ønsker schafer slik den er og skal være..? Meneh... Det er jo schafere alle de første der. Ikke maller. Så det er vel ikke sagt at dagens gjengse schafer er det den skal være.

Til TS: Det finnes så utrolig mye ulike schafere der ute. Alt fra de lange bananer til de små og stramme. Jeg er nesten sikker på at det skal være mulig å finne en schafer som passer både mentalt og eksteriørt, bare du gjør nok research :)

Akkurat det jeg snakker om, selv om jeg ikke er på utkikk etter sch som ligner hverken dobermann eller malle :P

Jeg tror absolutt at det jeg ser etter finnes, men på mange hjemmesider jeg har sett på er det vanskelig og si da det ofte bare er mor og far til kull som blir tatt oppstillingsbilder av, ellers så er det bare bilde av hode eller av hunden, mens den gjør et eller annet i en slik vinkel eller posisjon at det er vanskelig og si noe som helst om byggning.

Den du la ut bilde av i første innlegget ditt, kunne nesten like gjerne vært en malle som en schäfer. Kanskje det er det som er mellomtingen din?

Ja, men så har jeg aldrig sagt at det er den perfekte sch heller, jeg har brukt ord som ca og i denne gata og i et innlegg pressisert at dette ikke nødvendigvis er den perfekte hunden. Men det er dessverre ikke flust med bilder av det jeg mener er en bra bygd sch.

For og gjøre det enkelt nå da, jeg ønsker meg ikke noe unaturlig, vanskelig noe, jeg spør enkelt og greit etter en atletisk harmonisk bygd schæfer, som fortsatt er en sch selv om jeg bruker ordet atletisk, så er det helt sikkert forskjellige meninger om hva det er, men jeg spør ikke om en sch som ligner på en malle eller en mynde eller en setter...

Det er heller ikke en vektbegrensning jeg er ute etter, og jeg forstår at det kan være variasjoner innen kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva du er på jakt etter, men jeg aner ikke om du finner det i schæfer.

Valpis er en atletisk GD, hun er kvikk og lett, men har fortsatt benstamme, og er uhyre smidig tross sin (for) lange rygg. Hun har "perfekt" høyde etter standard, men noe lett i masse/vekt. Hun kan nok synke litt i en myr, men setter seg ikke fast, og tryner heller ikke om forbena gir etter.

Oabba er et godslokomotiv, bred og stødig, bruker tid på å komme opp i fart og tid på å stoppe, er ikke like smidig og vet ikke alltid hvor hun best skal plassere bena. Hun synker som en stein i myr, kommer ikke opp uten hjelp, men er fortsatt fint innenfor standard, både på høyde og vekt/masse, selv om det ikke er tvil om at hun kalles "stor". Det du vil ha, er noe midt mellom de to. Just presis det jeg også vil ha ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vi har en hannhund som er stor med sine 48 kg muskler (ikke ett gram overflødig fett) og jeg antar at han er ca 65-67 cm høy uten at jeg noensinne har målt han. Han er meget atletisk, velproposjonert har funger utmerket i sine snart 8 leveår uten en eneste skade. Han er tjenestehund og brukshund. Størrelsen er det eneste ankepunktet jeg har på han, men jeg kommer til å bruke han i avl allikevel. Vel og merke ikke på en liten, men en mellomstor tispe.

Han har gamle svenskelinjer som vintermarken i seg og belgiske sportslinjer. Noe som skulle tilsi at han ikke burde ha blitt XXL, men genetikken er uforutsigbar. Til sammenligning hadde jeg en tispe som var langt under minstemålet som var meget godt bygget, men som allikevel fikk spondylose og forkalkninger. Hun ble riktignok over 10 år som er bra for en schäfer, men hun skulle etter fysikken sin ikke vært preget av alderen.

Selvfølgelig er det mulig å finne atletiske arbeidssomme rasetypiske schäfere, men det fordrer at man har satt seg litt inn i hvilke linjer de forskjellige oppdrettere følger og at man selv kanskje har andre krav til hundens egenskaper enn kun størrelse. 320257_10150319208032379_17770026_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en hannhund som er stor med sine 48 kg muskler (ikke ett gram overflødig fett) og jeg antar at han er ca 65-67 cm høy uten at jeg noensinne har målt han. Han er meget atletisk, velproposjonert har funger utmerket i sine snart 8 leveår uten en eneste skade. Han er tjenestehund og brukshund. Størrelsen er det eneste ankepunktet jeg har på han, men jeg kommer til å bruke han i avl allikevel. Vel og merke ikke på en liten, men en mellomstor tispe.

Han har gamle svenskelinjer som vintermarken i seg og belgiske sportslinjer. Noe som skulle tilsi at han ikke burde ha blitt XXL, men genetikken er uforutsigbar. Til sammenligning hadde jeg en tispe som var langt under minstemålet som var meget godt bygget, men som allikevel fikk spondylose og forkalkninger. Hun ble riktignok over 10 år som er bra for en schäfer, men hun skulle etter fysikken sin ikke vært preget av alderen.

Selvfølgelig er det mulig å finne atletiske arbeidssomme rasetypiske schäfere, men det fordrer at man har satt seg litt inn i hvilke linjer de forskjellige oppdrettere følger og at man selv kanskje har andre krav til hundens egenskaper enn kun størrelse. 320257_10150319208032379_17770026_n.jpg

Selvfølgelig er har jeg andre krav til en hund enn kunn str, og str er egentlig ikke et tema, bygning og proposjoner er tema i denne tråden, men man må starte en plass. Jeg har ikke sett mange brukssch irl(relativt sett vertfall), og blant de jeg har sett både irl og på bilder så slår det meg at sch er en rase med store forskjeller mellom oppdrettere, og derfor spør jeg her om noen har tips til hvor man kan lete etter det jeg skisserer. Og da spør jeg rett og slett etter tips til oppdrettere som, enten det er noe de har fokus på direkte eller ikke, i deres øyne har atletiske hunder. Genetiske variasjoner og overaskelser kommer man ikke unna så jeg spør ikke etter en oppdretter som kan garantere en viss type hund, det er et helt annet spm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Selvfølgelig er har jeg andre krav til en hund enn kunn str, og str er egentlig ikke et tema, bygning og proposjoner er tema i denne tråden, men man må starte en plass. Jeg har ikke sett mange brukssch irl(relativt sett vertfall), og blant de jeg har sett både irl og på bilder så slår det meg at sch er en rase med store forskjeller mellom oppdrettere, og derfor spør jeg her om noen har tips til hvor man kan lete etter det jeg skisserer. Og da spør jeg rett og slett etter tips til oppdrettere som, enten det er noe de har fokus på direkte eller ikke, i deres øyne har atletiske hunder. Genetiske variasjoner og overaskelser kommer man ikke unna så jeg spør ikke etter en oppdretter som kan garantere en viss type hund, det er et helt annet spm.

Mitt svar blir veldig enkelt, en schäfer skal være en atletisk hund, så uansett hvilken bruksoppdretter du ser på, så vil du se en atletisk arbeidssom hund. Om du vil ha en slank langbeint type, om du vil ha en liten tett panser-olga så er begge deler i mine øyne både atletiske og funksjonelle. Så det er et spørsmål med svært subjektive svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar blir veldig enkelt, en schäfer skal være en atletisk hund, så uansett hvilken bruksoppdretter du ser på, så vil du se en atletisk arbeidssom hund. Om du vil ha en slank langbeint type, om du vil ha en liten tett panser-olga så er begge deler i mine øyne både atletiske og funksjonelle. Så det er et spørsmål med svært subjektive svar.

Subjektive svar, ja, men atletisk er i mine øyne ikke panser olga, atletisk er noe mer lettbent svevende noe, uten at det og være tettbygd betyr dysfunksjonell, ekstra belastet pga fysikk eller mindre arbeidsom. Og nå har jeg brukt to sider på og si at jeg vil ikke ha en malle schæfer og heller ingen panser olga. Fordi en panserolga vil ha litt andre kvaliteter enn en mer langbeint lett en. Gode begge to, men på litt forskjellige områder.

Og igjen, en sch skal være... Ja, om man ser seg rundt så er det mye som ikke er som det burde vært, og det er store forskjeller også innen bruksoppdrett, og det finnes de der også som ivertfall ikke jeg ville kjøpt hund av, og da ikke bare fordi de ikke er lette nok. Bruksoppdrettere er bare mennesker de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Subjektive svar, ja, men atletisk er i mine øyne ikke panser olga, atletisk er noe mer lettbent svevende noe, uten at det og være tettbygd betyr dysfunksjonell, ekstra belastet pga fysikk eller mindre arbeidsom. Og nå har jeg brukt to sider på og si at jeg vil ikke ha en malle schæfer og heller ingen panser olga. Fordi en panserolga vil ha litt andre kvaliteter enn en mer langbeint lett en. Gode begge to, men på litt forskjellige områder.

Og igjen, en sch skal være... Ja, om man ser seg rundt så er det mye som ikke er som det burde vært, og det er store forskjeller også innen bruksoppdrett, og det finnes de der også som ivertfall ikke jeg ville kjøpt hund av, og da ikke bare fordi de ikke er lette nok. Bruksoppdrettere er bare mennesker de også.

Jeg tror at din definisjon av atletisk i hvertfall ikke er det samme som min. Men jeg skjønner ikke helt hva du er etter tydeligvis. Nei, det er ikke store forskjeller innen bruksoppdrett etter min oppfatning. Selv om jeg selvfølgelig ikke ville kjøpt av hvem som helst, men det har med helt andre prioriteringer å gjøre. Men jeg mener jo fortsatt at en bruksavla schäfer er både atletisk og funksjonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Malamuten, men du sa jo faktisk at du mener tettbygd automatisk er uatletisk, og jeg prøvde bare å vise at det nødvendigvis ikke er sant.

En kroppsbygger beveger seg sjelden med stor fart eller spenst, mens en hekkeløper eller sprinter gjør det.

Eller hva med en crossfitutøver, som må klare alt sammen, det blir kanskje mer riktig å sammenligne med:

crossfit-girl-annie-thorisdottir_thumb.j

Nei, uansett veldig på siden, jeg ville bare poengtere at tettbygd ikke automatisk betyr uatletisk. Men det blir vel smak og behag akkurat som når man ser på en hund, så vi blir vel ikke 100% enige uansett :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subjektive svar, ja, men atletisk er i mine øyne ikke panser olga, atletisk er noe mer lettbent svevende noe, uten at det og være tettbygd betyr dysfunksjonell, ekstra belastet pga fysikk eller mindre arbeidsom. Og nå har jeg brukt to sider på og si at jeg vil ikke ha en malle schæfer og heller ingen panser olga. Fordi en panserolga vil ha litt andre kvaliteter enn en mer langbeint lett en. Gode begge to, men på litt forskjellige områder.

Og igjen, en sch skal være... Ja, om man ser seg rundt så er det mye som ikke er som det burde vært, og det er store forskjeller også innen bruksoppdrett, og det finnes de der også som ivertfall ikke jeg ville kjøpt hund av, og da ikke bare fordi de ikke er lette nok. Bruksoppdrettere er bare mennesker de også.

Jeg er litt usikker på hva du ser på som atletisk Malamutten.. Ut fra de første bildene du la ut er det jeg ser hunder med veldig steile bakbensvinkler noe som får hundene til å se langbent ut. Beowulf som du ikke likte, tror jeg ikke er en tyngre type enn de to andre, men han har mye mer pels. Beowulf er i tillegg salrygget noe som ikke gir en atletisk fremtoning. Så om jeg skjønner deg rett ønsker du en hund med lite vinkler, rett rygg, langeben, lett og litt smal type?

De hundene du la ut bilder av er de fleste av de døde for 100 år siden. Hva mener du om brukstypene i dag? Noen forandringer er det...spesielt i forhold til at salryggene begynner å forsvinne og litt mer bakbensvinkler har de fleste. Hva synes du om hunde typene under, hvem er i dine øyne mest atletisk? (bare for å prøve å danne meg et bilde av hva du mener... :) )

Bris4-1_zps5f67c669.jpg

Aylar2-4_zps07170f04.jpg

QadiBerit5_zpsa846c3e3.jpg

wicca_strand3_jpg-1_zpsba43cda7.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men denne dama er da ikke tettbygd, hun har bare en meget imponerende midtseksjon. Både torso, hals og ben er lange og slanke.

Det kan man sikkert diskutere i evigheter, siden det ikke finnes noe "rett" svar, men jeg prøvde å finne et bilde som viste en person som var "kraftigere" bygget (kraftigere lår og armer, men pga. styrke og trening og ikke latskap) enn de fleste folk men samtidig veldig sterk og atletisk. Kan jo kanskje nevne at akkurat hun på bildet er ganske høy.

Trampolinehopperen er kanskje et bedre eksempel:

si_for_women_photomontage1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at din definisjon av atletisk i hvertfall ikke er det samme som min. Men jeg skjønner ikke helt hva du er etter tydeligvis. Nei, det er ikke store forskjeller innen bruksoppdrett etter min oppfatning. Selv om jeg selvfølgelig ikke ville kjøpt av hvem som helst, men det har med helt andre prioriteringer å gjøre. Men jeg mener jo fortsatt at en bruksavla schäfer er både atletisk og funksjonell.

Nei altså jeg skiller litt på ordet atletisk og det man kaller en atlet, for en atlet kan være nesten hva som helst. Muligens var det et dumt ord og bruke, men det var det jeg kom på. Når jeg tenker atletisk så tenker jeg en som er lett på tå, smidig, rask i vendingene osv, det er ikke det samme som at jeg mener at en tettbygd en ikke er funksjonabel, men den har andre kvaliteter enn det jeg liker/ser etter. Jeg har sett alt fra (omtrent) utstillingshunder til slike som xo la ut bilder av i bruksoppdrett, og da snakker vi variasjoner i mine øyne. Og så forskjellige hunder vil ha forskjellige kvaliteter selv om det kanskje er ubetydelig sånn til daglig.

Nei Malamuten, men du sa jo faktisk at du mener tettbygd automatisk er uatletisk, og jeg prøvde bare å vise at det nødvendigvis ikke er sant.

En kroppsbygger beveger seg sjelden med stor fart eller spenst, mens en hekkeløper eller sprinter gjør det.

Eller hva med en crossfitutøver, som må klare alt sammen, det blir kanskje mer riktig å sammenligne med:

crossfit-girl-annie-thorisdottir_thumb.j

Nei, uansett veldig på siden, jeg ville bare poengtere at tettbygd ikke automatisk betyr uatletisk. Men det blir vel smak og behag akkurat som når man ser på en hund, så vi blir vel ikke 100% enige uansett :) .

Nei, det sa jeg ikke. Det du la ut bilde av vil ikke jeg skissere som en veldig tungt bygd mann, muskler, ja, men han er ikke kjempestor. Det er ikke svart hvitt her, jeg sier bare at jeg ikke vil ha en panser olga og jeg vill ikke ha en 'rein sprinter' som hadde blitt mer som en malle. jeg vil ha noe midt i mellom, slik som den mannen du la ut bilde av er en mellomting mellom en sprinter og en bodybuilder.

Jeg er litt usikker på hva du ser på som atletisk Malamutten.. Ut fra de første bildene du la ut er det jeg ser hunder med veldig steile bakbensvinkler noe som får hundene til å se langbent ut. Beowulf som du ikke likte, tror jeg ikke er en tyngre type enn de to andre, men han har mye mer pels. Beowulf er i tillegg salrygget noe som ikke gir en atletisk fremtoning. Så om jeg skjønner deg rett ønsker du en hund med lite vinkler, rett rygg, langeben, lett og litt smal type?

De hundene du la ut bilder av er de fleste av de døde for 100 år siden. Hva mener du om brukstypene i dag? Noen forandringer er det...spesielt i forhold til at salryggene begynner å forsvinne og litt mer bakbensvinkler har de fleste. Hva synes du om hunde typene under, hvem er i dine øyne mest atletisk? (bare for å prøve å danne meg et bilde av hva du mener... :) )

Bris4-1_zps5f67c669.jpg

Aylar2-4_zps07170f04.jpg

QadiBerit5_zpsa846c3e3.jpg

wicca_strand3_jpg-1_zpsba43cda7.jpg

Jeg ser at jeg må ha vært utrolig dårlig på og forklare meg her, det eneste jeg ville var egentlig bare og få tips til oppdrettere som har litt langbeint lettere type sch. uavhengig av vinkler osv. De bildene jeg har lagt ut har aldeles ikke vært av perfekte hunder i mine øyne, men det er liksom bare de jeg har funnet, og det eneste jeg har sett på der er kroppstyngde. Pels osv er selvfølgelig vanskelig og få et riktig inntrykk av når man bare har et bilde og gå etter. Jeg synes egentlig alle her virker og være det jeg ser etter, nr 2 fra toppen ser en del tyngre ut enn resten, men hun ser også ut til og ha en god del pels (?) Jeg har sett et par av dine hunder irl og de jeg har sett liker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik som den mannen du la ut bilde av er en mellomting mellom en sprinter og en bodybuilder.

OT, men :lol: Mannen hun la ut bilde av er en sprinter. :P

Jeg tror problemet ditt er at du ikke helt klarer å formidle hva du mener. For jeg er kjempeforvirret jeg. Det du skriver er litt motstridende her og der. Du har fått veldig gode svar, og ikke minst mye hjelp og tips til det du ba om, men det virker ikke som du har fått det du ønsker fra tråden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men :lol: Mannen hun la ut bilde av er en sprinter. :P

Jeg tror problemet ditt er at du ikke helt klarer å formidle hva du mener. For jeg er kjempeforvirret jeg. Det du skriver er litt motstridende her og der. Du har fått veldig gode svar, og ikke minst mye hjelp og tips til det du ba om, men det virker ikke som du har fått det du ønsker fra tråden.

Okei da, se for deg disse spinkle fyrene fra nigeria, det vil jeg ikke ha, og jeg vil ikke ha en strongman. noe i mellom der, men gjerne i 'sprintenden' av skalaen uten at det blir en malle. Og nei, jeg har ikke fått så veldig mange gode svar, for jeg spør etter oppdrettere så jeg kan sitte og se og sjekke ut :) Jeg vet hva jeg vil ha så det er ikke det jeg trenger hjelp til og finne ut, jeg trenger hjelp til og finne ut hvor jeg finner det, og noen har jo skjønt hva jeg har ment under veis, mens andre igjen gjør det litt mer komplisert, jeg vil kun ha tips til hvor jeg kan begynne og se etter lettbygde sch :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...