Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergihund


Nirm
 Share

Recommended Posts

Det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at jeg har fått meg en allergihund. Testene på første prøvene kom idag, og de var positive på både utendørs og innendørsallergi. Nå har jo Noomi symptomer på allergi, så det er jo ikke noe tvil på at hun er allergisk (så jeg ønsker ikke noe debatt om disse testene, lag en egen tråd for det om dere har lyst). Verdiene var foreløpig ganske lave, såpass at de ikke ønsker å teste henne videre for å lage immunterapi til henne. Og vil skal tilbake om noen månder for å teste på nytt.

Nå er hun ikke veldig ille, men hun klør daglig. Hun har hatt sopp i ørene, og i pelsen (nå er ørene fine, og minimalt i pelsen også). Det stedet som er verst, er øverst på forlabbene ved overgang til skuldre (med tanke på kløing).

Så maser de om at hun skal over på hydrolisert (?) protein, og på slikt spesialfôr som koster votter og vintre for en liten sekk. Men jeg skjønner ikke helt hva som er det positive med dette proteinet? Som gjør at hun skal klø mindre dersom det er fôrallergi. Jeg regner med at fôrallergi handler om visse proteiner de er allergisk mot, som fisk eksempel?

Jeg mistenker lagermidd bl.a., siden hun har blitt bedre etter jeg har kuttet ut en del godiser som har vært lagret tørt. Nå er alt av tyggebein lagt i fryseren, og jeg skal rydde en skuff alene til det. Vida får også frosne ting nå, in case de skulle bytte tyggeting eksempel (sånn teoretisk mulighet bare. :P ), og de får kun ting som tygges opp der og da, og om ikke kommer jeg til å fryse det igjen. Slik at det ikke blir liggende.

Kløinga henger også sammen med temperatur i huset, og blir det for varmt, klør hun mer. Ergo det er vel stor mulighet for at hun også har husstøvmiddallergi? Det regner jeg med at finnes i det meste av stoffer i huset, som sofa og seng. Nå blir det særdeles vanskelig for meg å stenge henne ut av rom uten sofa eller seng i, og jeg kommer til å kjøpe middlaken etter hvert som økonomien tillater det til å ha rundt om.

HEPA filter til støvsuger skal anskaffes, og så leste jeg et sted at luftfukter kunne være bra? Hun har Optima pH shampo og pelsspray som jeg bader henne i, noe jeg synes fungerer bedre enn den jeg fikk fra veterinæren. Hun får også Dr Baddaky olje.

Jeg har planer om å teste akupunktur på henne nå, og har fått telefonnummeret til en som visstnok er dyktig. Så må jeg få bestilt time der. Og jeg har kontakt med en homeopat, og skal snakke litt mer med henne nå.

Masse surr dette, men oppsumert lurer jeg da på:

- Hva er fordelen med dette hydroliserte proteinet?

- Hva er folks erfaringer med allergihunder med tanke på akupuktur, homopati kontra imunterapi?

- Er det noe mer jeg bør tenke på hvor evt midd kan leve? Leker? Klær? Dekken?

- Er det andre tiltak jeg kan gjøre for å kunne bedre hverdagen hennes?

Det aller beste hadde jo vært å sluppet noe immunterapi, slik at jeg kan kontrollere omgivelsen så mye at hun ikke vil ha behov for hverken det eller kortison. Hittil har jeg nektet å sette henne på det, og vetten er egentlig enig at hun ikke trenger det per dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det tenkte jeg også. :) Håper du får god hjelp til dette, Nirm, ikkeno kult når skattene ikke har det bra. :no:

Bare tenker hvor mange allergikere som får et utrolig mye bedre inneklima og liv av luftrenser med HEPA filter liksom, vil jo være det for hunden også. Få ordentlig ren luft hjemme.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innendørsallergi er jo nettopp husstøvmiddallergi, og de trives best når det er varmt og fuktig. Så hold huset så kjølig og tørrt som du finner behagelig. Støvtørk ofte, ha bøker og blader inni skuffer og skap, vask/støvsug pledd og puter, samt sofa ofte (minst to ganger uka) og det samme på senga om hun sover der. Luft pute/dyne mellom hvert sengeskift, støvsug madrass grundig. Bruk biabed om du kan, ev vask hundeseng ofte. Ikke ha gulvmatter om du kan unngå det. Ja, midd lever i alt av stoffer, så dekken og leker bør vaskes jevnlig. HEPAfilter er flott, for det holder igjen midden inni filteret :) Luftfukter hjelper om det er atopisk eksem i bildet, men til "vanlig" allergi er det til middens fordel, ikke hundens...

Hydroliserte proteiner er så ødelagt at kroppen ikke gjenkjenner det som protein, og kan derfor ikke reagere på det. Kun nyttig ved fôrallergi der man akutt må bytte fôr, ellers er en rå elimineringsdiett mye nyttigere. Lagermidd finnes i alle tørrfôr, så sånn sett hjelper ikke allergifôr det spøtt. Varier råfôret hun får (dvs kjøpe sesongvarer på butikken som du gir istedenfor voh) da det er med på å styrke immunforsvaret og gir naturlige vitaminer/mineraler. Gi C-vit og en animalsk omega-3 olje som tilskudd.

Husk også at hunden kan bedre seg med alder, når hormoner og immunforsvar stabiliseres. Det er typisk at slike ting slår ut i unghundsperioden, når alt er litt tullerusk i kroppen.

Jeg har god tro på at akupunktur kan hjelpe ved å styrke immunforsvaret, jeg vet ikke ang homeopati. Men det skader ikke å prøve!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har allergi, så tåler man ikke proteinet i den "varen" nei.. Så kan hende at proteinet er spaltet til en annen type aminosyre slik at det er større sjans for at hunden tåler det..

Ellers så ville jeg ha hatt minst mulig stoff i huset. Skift ut hundesenga med en biabed du kan fort tørke over, skinnsofa til deg hadde vært det beste (vil du vil gjøre så mye liksom), mopp over gulvene med tørrmopp istedenfor støvsuger vil gjøre en del, samt spyl av hunden etter den har vært ute på sommerstid. Luft ofte og hold huset mest mulig rent. Hold henne også ute av soverommet ditt hvis det er mulig. Dekken og slikt kan det være lurt at du vasker ofte, evt fryser de ned skikkelig.. Da dør midden ;)

Jeg husker jeg tok en test på hunden for å finne ut nøyaktig hvilke ting han reagerte på, og dermed kunne feks utelukke kjøtt eller lignende. Hunden kan fint gå på vanlig for så lenge de tingene er utelukket. Vom og hundemat/norwegian polar vil da heller ikke inneholde lagermidd og du slipper unna det. Olje til maten er også lurt ja.

Akkurat nå kommer jeg ikke på flere tiltak.. Er noen år siden jeg har hatt allergihund, men skal si ifra hvis det er mer jeg husker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Da skal jeg sette luftfilter som nummer en på lista over hva jeg trenger. Akkurat nå har det blit svært mye utgifter med tanke på både bil og hunder, så jeg må ta ting litt etter litt.

Jeg har ikke noen slags tepper i huset, og hun har Biabed (som bør skiftes ut nå, det kommer det også...). Jeg har heldigvis svært mye av tingene mine i bokser fra før av, så jeg har lite slengende rundt (så sant jeg ikke roter da. :P ).

Å kaste henne ut av soverom og seng er ikke noe jeg har lyst til. Derfor blir det middlaken i senga etter hvert (beregnet på mennesker som er allergiske mot midd, de kan tross alt ikke ligge i biabeder...). De koster litt, men men. Jeg må bare ta ting litt etter litt.

Hva slags C-vitaminer bør jeg gi?

Leste et sted at jeg burde støvsuge uten hund til stede, og så være borte hjemmefra noen timer. Så jeg får legge det som vane, å putte de i bilen og støvsuge før jeg skal på jobb eksempel. Og jeg har lett hus å moppe. Tar meg vel 10 minutter å moppe det hele, om jeg ikke drar fram sofaer og senger da. Da tar det litt mer tid.

Jeg har vannkran rett utenfor huset mitt, som jeg kan få ordnet at jeg får tilgang til sommerstid, så har jeg fine muligheter til å spyle henne av. Jeg vasker henne også etter behov i denne sjampoen. Hun er heldigvis lett å dusje. Men jeg bør vel vaske av Vida også om sommeren da? Siden de har mye med hverandre å gjøre, og ligger ofte inntil hverandre.

Jeg har aldri råfôret en hund 100%, bare gitt V&H og evt annet type kjøtt ved siden av. Siden jeg er redd for at de ikke får i seg nok vitaminer og mineraler og slikt. Og jeg er usikker på mengde. Men det er jo bare å prøve seg fram, jeg merker jo fort om hun går ned eller opp i vekt. Og kanskje starte med å gi et måltid det, slik at jeg blir vant og komfortabel med det...

Regner med at jeg kan putte dekken og slikt i fryseren noen dager? For å drepe midd? Hun har heldigvis to BOT dekken, så de kan veksle på å ligge der. Så skal jeg dra ut alt av sengetøy etc vinterstid når det blir kuldegrader igjen...

Hun får forresten eplecidereddik i maten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kaste henne ut av soverom og seng er ikke noe jeg har lyst til. Derfor blir det middlaken i senga etter hvert (beregnet på mennesker som er allergiske mot midd, de kan tross alt ikke ligge i biabeder...). De koster litt, men men. Jeg må bare ta ting litt etter litt.

Om du bytter sengtøy ofte og lufter pute/dyne, samt støvsuger madrassen hjelper det mye.

Hva slags C-vitaminer bør jeg gi?

Askorbinsyre er det reneste, rimeligste og enkleste, kjøpes på apoteket.

Jeg har aldri råfôret en hund 100%, bare gitt V&H og evt annet type kjøtt ved siden av. Siden jeg er redd for at de ikke får i seg nok vitaminer og mineraler og slikt. Og jeg er usikker på mengde. Men det er jo bare å prøve seg fram, jeg merker jo fort om hun går ned eller opp i vekt. Og kanskje starte med å gi et måltid det, slik at jeg blir vant og komfortabel med det...

Du trenger ikke gå bort fra VOH, men kjøp kjøttvarer som er rimelige og gi det i perioder. Nå rundt jul er det gjerne ribbe (selv om jeg ikke har sett det til superpris i år) og kalkun. Gi samme mengde som du ville gitt VOH, du ser fort om hun feks må ha litt mer kalkun (fordi det er magrere) eller mindre ribbe, for det kan være fetere. Det handler bare om å få variert maten hun får, da det naturlig styrker immunforsvaret.

Regner med at jeg kan putte dekken og slikt i fryseren noen dager? For å drepe midd? Hun har heldigvis to BOT dekken, så de kan veksle på å ligge der. Så skal jeg dra ut alt av sengetøy etc vinterstid når det blir kuldegrader igjen...

Kulde dreper midden, men død midd vil også gi (milde) reaksjoner. Derfor er det så viktig å vaske, for det både dreper og fjerner midden. Selvsagt er det bedre å fryse ned enn ingenting, men vasken er viktig for at midden skal bli borte. Maten til midden (døde hudceller) blir også borte i vask, ergo tar det lengre tid før det fylles opp med ny midd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. :)

Får ha litt opprydninger i frysere mm utover nå, og kjøpe inn litt kjøtt til henne. Jeg tenker litt sånn at dersom det er fôrallergi også, så er det vel lite sannsynelig for at hun er allergisk mot alt av proteiner. Og de testene jeg har sett på hunder som har slått ut veldig på fôret, har ikke slått ut på kylling bl.a. Så da er jo V&H kylling et alternativ tenker jeg, om hun er allergisk mot alt mulig annet kjøtt.

Men noen har nevnt at proteinet i V&H er for bra kvalitet på, og at hunder reagerer på det? Og burde gått på et protein av dårligere kvalitet? Noen som vet noe om tanken bak det?

Nei, jeg har ikke prøvd Pro Plan Emilie. Og i og med at lagermidd er en av de tingene jeg er ganske sikker på at hun reagerer på, så er jeg liten lysten til å sette henne over på tørrfôr før jeg har forsøkt meg med V&H og råfôring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen har nevnt at proteinet i V&H er for bra kvalitet på, og at hunder reagerer på det? Og burde gått på et protein av dårligere kvalitet? Noen som vet noe om tanken bak det?

Jeg har hørt mye rart, men denne tar kaka sammen med den om at VOH er ulovlig og ikke godkjent av Mattilsynet :o At maten er av FOR god kvalitet????????????

Nei, det er absurd, rett og slett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye rart, men denne tar kaka sammen med den om at VOH er ulovlig og ikke godkjent av Mattilsynet :o At maten er av FOR god kvalitet????????????

Nei, det er absurd, rett og slett.

Jeg synes den er litt rar selv... Og jeg har hørt en del rart om at det tross alt bare er laget på "bakrommet" hos folk, og kan derfor ikke være underlagt de samme kravene til både produksjon og innhold som eksempel tørrfôr. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den er litt rar selv... Og jeg har hørt en del rart om at det tross alt bare er laget på "bakrommet" hos folk, og kan derfor ikke være underlagt de samme kravene til både produksjon og innhold som eksempel tørrfôr. :P

Jepp, et lite vaskerom kan produsere mange tonn hundemat i året det :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei med mye plager fra innendørsallergi. Hun får V&H og selolje og edikk og 10mg kortison om dagen. Da er hun stabil. Det er skrevet mye bra over her. Men alle glemmer bilen, den må også vaskes og rengjøres ofte. Har i perioder hatt akupunktur på henne og sett en bedring da. Men økonomi og tid har ikke vært til stede nå. Merker helt klart på henne at da vi hadde det skikkelig kaldt så fungerte hun mye bedre enn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke noe fôrallergi?

Så mye vet vi ikke enda. Testene nå viser bare at hun tester positivt på utendørs og innendørsallergi. Og vi skal avvente noen månder før vi tester videre på hva hun er allergisk mot, siden verdiene var såpass lave.

Hva hun reagerer på hittil, er vært prøving og observasjoner fra min side. Hva jeg finner sammenheng med hvor hyppig hun klør rett og slett (som at lav temperatur i huset gjør at hun klør mindre enn høy temperatur).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye vet vi ikke enda. Testene nå viser bare at hun tester positivt på utendørs og innendørsallergi. Og vi skal avvente noen månder før vi tester videre på hva hun er allergisk mot, siden verdiene var såpass lave.

Hva hun reagerer på hittil, er vært prøving og observasjoner fra min side. Hva jeg finner sammenheng med hvor hyppig hun klør rett og slett (som at lav temperatur i huset gjør at hun klør mindre enn høy temperatur).

Jeg ville anbefalt å gå for en spesifisert allergiutredning. Da vet man hva man konkret kan ta tak i. Min venninne har slitt mye med allergi på sin schæfer. Løsningen ble en spesifisert allergitest, og det viste seg at det var ulike kjøttyper, mais og soya hunden reagerte på. Disse ingridiensene finnes i nesten alle fôrtyper, inkludert V&H. Nå er hunden satt på spesialfôr, og har fått et helt nytt liv. Nå kan jo allergien på din hund være noe helt annet, men det kan være stor nytte i å få svar på HVA slags allergi hunden har, ikke bare at den har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lest svarene du har fått men hiv ut alt av tepper som hundene ligger på. Gå til innkjøp av isbjørntepper som er av av ull som er anitbakteriell og antimiddbehandlet :)

Ja, det er sant. Skifte ut tepper. En annen venninne med allergihund, ble helt kvitt hundens symptomer, bare ved å vaske teppene hennes ofte, med nøytrale vaskemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt å gå for en spesifisert allergiutredning. Da vet man hva man konkret kan ta tak i. Min venninne har slitt mye med allergi på sin schæfer. Løsningen ble en spesifisert allergitest, og det viste seg at det var ulike kjøttyper, mais og soya hunden reagerte på. Disse ingridiensene finnes i nesten alle fôrtyper, inkludert V&H. Nå er hunden satt på spesialfôr, og har fått et helt nytt liv. Nå kan jo allergien på din hund være noe helt annet, men det kan være stor nytte i å få svar på HVA slags allergi hunden har, ikke bare at den har det.

Som jeg har skrevet, så skal hun avventes med å testes for hva hun er allergisk mot på noen månder. Fordi at verdiene var så lave, at både veterniæren hennes (som er spesialist på området) og labratoriet mente at vi får mye bedre svar om vi venter 2-3 månder med å teste henne. Og når vi tester henne da, så kommer det til å bli en spesifisert allergitest (som var planene nå, men som ble omgjort pga lave verdier).

Ikke lest svarene du har fått men hiv ut alt av tepper som hundene ligger på. Gå til innkjøp av isbjørntepper som er av av ull som er anitbakteriell og antimiddbehandlet :)

Hun har ikke tepper hun ligger på. I bilen har hun en skyemadrass, hjemme har hun biabed. Da gjenstår det sofa og seng, som det skal kjøpes middlaken til når økonomien tilsier det. :) Foreløpig går vi for hyppig skifting og rengjøring av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet, så skal hun avventes med å testes for hva hun er allergisk mot på noen månder. Fordi at verdiene var så lave, at både veterniæren hennes (som er spesialist på området) og labratoriet mente at vi får mye bedre svar om vi venter 2-3 månder med å teste henne. Og når vi tester henne da, så kommer det til å bli en spesifisert allergitest (som var planene nå, men som ble omgjort pga lave verdier).

Ok, da beklager jeg at jeg opptok tiden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som har slitt med allergiske symptomer. Han har hatt sopp i ørene, sopp under potene - frenetisk gnaging og sprukken hoven hud mellom tredeputer, samt generelt soppete hud. Av konvensjonell medisin har jeg forsøkt spesialfôr, antibiotikadråper til ørene og kortisonkrem til potene samt soppshampo - Malaseb. Alle tiltak bortsett fra spesialtørrfôr har fungert greit, dvs symptomene forsvant for en stund. Spesialfôr fra Hills og Specific tålte han ikke i det hele tatt.

Jeg har ikke tatt noen blodprøver, så akkurat hva han er allergisk mot - det vet jeg ikke annet enn at før så tålte han ikke laks, det tåler han nå. Også vet jeg at han ikke tåler å fryse, da kommer soppen tilbake med en gang - så nå på vinteren sover han med ullgenser på seg siden jeg liker å ha det kaldt på natten. Er jeg stresset blir Sølve også stresset og det kan trigge sopputbrudd. Sølve var verst som "tenåring".

Etter ha vært på veterinærkarusellen med Sophus så var jeg veldig lite innstilt på å hive meg rundt på enda en karusell med Sølve så jeg valgte tidlig i prosessen å prøve ut alternativ veterinærmedisin. Sølve ha gått av og på hos Thoresen og jeg er hellig overbevist at det er grunnen til at jeg har en såpass frisk hund i dag. Sølve har *bank i bordet* ikke hatt øreproblemer på flere år. Og potene hans er 80% av tiden helt fine og det er veldig lenge siden han var så ille som han var da vi forsøkte "skoleveterinærmedisin". Sølve blir behandler med akupunktur og urtemikstur ved behov, samt 100%V&H + grønnsaker. Han får også krillolje, Udos Choice kosttilskudd og probiotika i maten hver dag. Dette fungerer for oss. :)

Håper du finner noe som fungerer for Noomi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en allergihund, hun har testet positivt for midd, men ikke utendørsallergier. Det som har hjulpet oss er i første rekke å bytte ut tørrfor med vom og hundemat. Vi prøvde ut ulike typer allergifor først, uten resultat. Først så tålte hun kun den som var 100 prosent kylling, men etter å ha gått på den noen måneder, så testet jeg ut å gi andre varianter, og da gikk det greit. Nå kan hun spise alt av rå mat, og kan forsåvidt også tåle litt tørt, for eksempel godbiter. Hun kan få tyggeben og snacks, jeg pleier styre unna det som er kunstig, men gir griseører, oksemuskler osv. Jeg har de liggende i fryseren før jeg gir det til hunden da.

Når hun var på sitt verste, før vi fikk kontroll på foringen og sånn, så badet jeg henne ganske ofte. Ca en gang i uka med allergisjampo. Jeg syns KW sin medisinske sjampo var best, men har også brukt andre. I perioder har jeg også brukt optigen hudspray to ganger om dagen.

Salza reagerte dårlig på kortison, hun hadde masse bivirkninger og ikke noen egentlig effekt, så hun fikk atopica i stedet. Det er litt dyrere, men har færre bivirkninger. Hun gikk på det fast en stund, men etter å ha spist rått noen uker kunne vi slutte å bruke det fast, og heller gi en kur om hun blusset opp. Nå er det ca tre år siden sist hun var så dårlig at hun måtte få tabletter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kjedelig dette Nirm.... Føler med deg, rett og slett!

Men, før du vet mer om hva hun faktisk reagerer på, så gjør det enkle som å støvsuge ofte, bade henne og prøv kun råforing.Det er liksom enkle tiltak man kan gjøre ;) Og vent med å kjøpe middlaken til du vet hun er allergisk mot det liksom. (ikke for det, jeg tipper hun faktisk reagerer på det, siden det er noe av det mest vanlige, men jahhh ;) )

Også er det lurt å vente litt med å teste videre. Vet jo at på Buffy så var det knapt utslag på allergitestene i det hele tatt da hun var rundt året, men langt mer senere. (Kan evnt finne igjen disse testsvarene og datoene om det skulle være intr)

På Buffy testet vi jo både homeopati, akupunktur og alt mulig, uten hell. Men jeg er fortsatt åpen for å teste det igjen på evnt andre hunder. Har troen, allikevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...