Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei,

Jeg har en blandingshund som jeg ikke lenger har tid til lenger. Og ettersom jeg skal flytte til en leilighet der det ikke er lov med dyr, kan jeg ikke beholde han.

Hvordan ser dere på det? Burde jeg selge han, eller gi han bort?

Han er blanding av 90% border collie og 10% labrador. blir 2 år den 24 april 2013.

Skrevet

Jeg synes det er en veldig dårlig grunn til å kvitte seg med bikkja (man finnes alltid et sted å bo med hund hvis man bare leter godt nok, legger ut søker-annonser o.l.). Uansett - jeg tror det er lurest å legge ut annonse der du sier at du selger for 3-4000,-. Da får du folk som faktisk har lyst på hunden. Gratis hunder er det mange som tar til seg bare fordi de er gratis. Om du finner en kjøper du føler er "the one" så kan du heller tilby hunden til en billigere penge/gratis :) Altså får du en seriøs henvendelse fra noen med hundeerfaring som sier de vil ta over hunden, men ikke vil betale, så er det bare å gi bort bikkja.

Skrevet

Jeg vet det er veldig dårlig gjort av meg å måtte kvitte meg med han, men jeg har virkelig ikke tid til det han virkelig trenger. Og ettersom jeg ikke får jobbet så mye, så er økonomien min veldig dårlig. Jeg sitter med veldig dårlig samvittighet, da jeg har prøvd alt for å beholde han. Jeg har lagt han ut for 2500, da jeg ikke vet hva jeg kan selge han for, ettersom jeg ikke har særlig lyst til å gi han bort, da jeg mener folk som skal ha hund, skal ha råd til å kjøpe.

Skrevet

Jeg synes det er greit og gi bort til rett hjem, at hunden får det bra, det er det viktigste. At noen styrer unna voksne hunder som selges trenger ikke ha noe med økonomi og gjøre, jeg vet selv at det og kjøpe en voksen blandingshund hadde ikke vært førstevalget mitt, betyr ikke at jeg ikke hadde satt pris på hunden og tatt meg av den om den først hadde havnet her. Jeg tror man finner like mange useriøse om man selger som når man gir bort, om de vil betale for en voksen hund sier ikke nødvendigvis så mye om hvem de er eller hva de kan. Det samme motsatt. Det er en relativt overkommelig pris for de fleste voksne, betyr ikke at alle som er villige til det er egnet, det betyr bare at de er villige til og betale 2-3-4000kr for en hund.

Skrevet

Familien min har omplassert to border collier tidligere, en pga manglende gjeterinstinkt og en da den ikke gikk overens med den andre tispa vår. Begge de tok vi 3000,- for, mer enn det får du nok ikke solgt for, men noe mindre tror jeg ikke jeg ville ha skrevet i en annonse, da det luker ut de som "bare vil ha hund denne uka". Så kan du jo heller, som nevnt over, gi ham bort/selge billigere dersom et virkelig flott hjem som du ønsker han skal komme til.

Skrevet

Mener du tispevalpen som var en blanding, volpinoen eller huskyen..?

...eller den italienske mynden?

Altså, for det første er det der en av de verste grunnene til omplassering jeg leser. Alvorlig talt, det finnes da masse leiligheter der man kan beholde hunden sin! Skal den vekk fordi man selv ikke gidder å finne et sted å bo der man kan ha med "sin beste venn", så synes bør du uten noen form for tvil prioritere å finne et GODT hjem til hunden der den faktisk er ønsket, kontra å finne noen som har råd til den. Personlig hadde jeg avertert hunden uten pris i annonsen, og heller snakket nøye med de som evt. kan være interessert.

Skrevet

Takk for svar. Et godt hjem for han er viktigere enn pris for min del, da jeg vil at han skal ha det bra.

Hva skjedde med den andre hunden du hadde for en tid siden?

Jeg hadde en liten blanding tispe av border collie, norsk buhund og jack russel. Den ga jeg bort til en hundetrener, da tispa ikke gikk overens med Max.

Skrevet

Jeg hadde en liten blanding tispe av border collie, norsk buhund og jack russel. Den ga jeg bort til en hundetrener, da tispa ikke gikk overens med Max.

Men du hentet en volpino i høst? Ble det så du leverte den tilbake?

Skrevet

Hun ja. Jeg tok vare på hun, og kontaktet mattilsynet. Den tispa jeg kjøpte, falt om 2 uker etterpå.

Damen som eide alle hundene ble funnet bevisstløs og full utenfor leiligheten, og mattilsynet ble igjen kontaktet, og de tok seg turen dit. Hundene og kattene gikk i sin egen avføring, og alle ble avvlivet.

Om TS ikke føler hun har tid eller økonomi til hunden sin, må det da være hennes valg å omplassere den, ikke alle andres.

Det folk mener er nok at jeg burde lete etter en leilighet som det er tillat med dyr. Det kan jeg godt, men da vil jeg fortsatt sitte igjen med dårlig samvittighet ettersom jeg ikke får nok tid til han. Jeg er sykmeldt fra jobb, ettersom jeg har vært syk i 2 mnd nå, og legene prøver å finne ut hva det er. Jeg mener ikke hunden min har gått av å kun få luftes så han får gjort det han skal. For det er det eneste jeg klarer om dagen, ettersom jeg kun er sengeliggende. Og når jeg har dårlig økonomi fra før av, vil det ikke bli bedre nå når jeg er sykemeldt. Jeg tenker kun på hunden min sitt beste, og det er ikke å være hos meg når ting er som det er nå. jeg har prøvd de muligheten jeg har til å få plassert han hos noen jeg kjenner, men ingen vil passe han.

Min pappa har ringt til noen han kjenner som bor på gård , og de skulle vurdere det, så jeg eventuelt kan ta han tilbake når økonomien er på plass, og når jeg er frisk igjen.

http://h-a.no/Nyheter/Nyheter/tabid/72/articleView/true/moduleid/175879/Default.aspx

her står det om saken

Skrevet

Det folk mener er nok at jeg burde lete etter en leilighet som det er tillat med dyr. Det kan jeg godt, men da vil jeg fortsatt sitte igjen med dårlig samvittighet ettersom jeg ikke får nok tid til han. Jeg er sykmeldt fra jobb, ettersom jeg har vært syk i 2 mnd nå, og legene prøver å finne ut hva det er. Jeg mener ikke hunden min har gått av å kun få luftes så han får gjort det han skal. For det er det eneste jeg klarer om dagen, ettersom jeg kun er sengeliggende. Og når jeg har dårlig økonomi fra før av, vil det ikke bli bedre nå når jeg er sykemeldt. Jeg tenker kun på hunden min sitt beste, og det er ikke å være hos meg når ting er som det er nå. jeg har prøvd de muligheten jeg har til å få plassert han hos noen jeg kjenner, men ingen vil passe han.

Min pappa har ringt til noen han kjenner som bor på gård , og de skulle vurdere det, så jeg eventuelt kan ta han tilbake når økonomien er på plass, og når jeg er frisk igjen.

Jepp, er nok ikke noen god følelse. Man vil jo det beste for hunden og det gjelder å ikke være egoistisk :) Men den løsningen du skisserer høres jo veldig bra ut!
Skrevet

Beklager om jeg la ut en link som jeg ikke skulle legge ut. Hvordan sletter jeg denne?

Om du sikter til hva jeg skrev så betyr multisitering at du siterer flere innlegg i ett innlegg i stedet for å lage dobbeltposter.

Moderator Kaja

Skrevet

Om du sikter til hva jeg skrev så betyr multisitering at du siterer flere innlegg i ett innlegg i stedet for å lage dobbeltposter.

Moderator Kaja

Aha, da beklager jeg det.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...