Gå til innhold
Hundesonen.no

Løs mage?


Recommended Posts

Vet ikke om dette skal legges her eller under fóring og ernæring, men det får evt. bare flyttes dersom det ligger feil :)

Nå er jeg jo så heldig at jeg skal få overta en hund fra noen jeg kjenner i januar. I tillegg er jeg så heldig at hunden bor to hus bortenfor meg, så jeg og samboeren min er ofte på besøk, eller tar ham med på turer :) Det jeg har lagt merke til når vi går turer med ham, er at han er fryktelig løs i magen, og gjør fra seg OFTE. Han gjør fra seg 3-6 ganger i løpet av en 20-30 minutters tur, og selv om den første bæsjen har noenlunde normalt utseende (normal farge, men veldig myk og svamp-aktig), er det som kommer ut helt flytende de andre gangene han bæsjer. Disse har også normal farge, men er altså flytende.

Hva tror dere det er som gjør dette? Burde kostholdet bli lagt om, eller er det mest sannsynlig sykdom som ligger bak? Han får ikke akkurat den maten med best kvalitet der han bor nå, han får helst tørrfór fra vanlige matbutikker, våtfór fra samme sted, eller middagsrester. Er det da maten som gjør ham dårlig? Det er ihvertfall det jeg har tenkt at kan være grunnen. Ellers må det vel nevnes at han virker ganske matlei og kresen, så han spiser veldig lite av maten han får, spesielt tørrfóret. Har tenkt på at det kan være tannproblemer, men tennene ser helt fine ut, og han spiser jo annet tørrfór og harde godbiter uten problemer, han vil bare ikke ha maten han får hjemme.

Nå skal det sies at jeg ikke får gjort noe særlig med dette før jeg overtar ham i januar, men jeg tenker at det er best å være forberedt, så jeg kan gjøre noe med det med en gang.

Har noen av dere gode tips og råd til hva jeg får gjort? Og er det sånn at jeg må prøve å få de nåværende eierene til å ta ham med til dyrlegen? Det tviler jeg nemlig på at de kommer til å gjøre.

(Han er også litt undervektig, alle ribbein synes godt gjennom pelsen, så han skal feites opp godt så fort han flytter inn hos meg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten kan være grunnen, men det kan du ikke vite med sikkerhet før du prøver og bytte og ser resultatet.

En del hunder er matleie uten at det feiler dem noe, da er det logisk at de spiser ting som er nytt eller ekstra godt, men ikke maten de får hele tiden ellers. Det finnes mange tråder her inne med tips til hva man gjør om man har en småspist hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde kreve en veteriærundersøkelse før du overtar han, og så får dere bli enige om hvem som betaler den :) Og når dere overtar han ville jeg anbefalt Zoolac i begynnelsen sammen med et godt kvalitetsfôr, slik at overgangen blir lettere for magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten kan være grunnen, men det kan du ikke vite med sikkerhet før du prøver og bytte og ser resultatet.

En del hunder er matleie uten at det feiler dem noe, da er det logisk at de spiser ting som er nytt eller ekstra godt, men ikke maten de får hele tiden ellers. Det finnes mange tråder her inne med tips til hva man gjør om man har en småspist hund.

Får jo ikke byttet fór på ham før han er min, så da får jeg bare håpe han blir bedre i magen snart. Tror det har pågått en stund nå.

Men hvis han er matlei burde han vel spise etterhvert, når han blir sulten nok? Vet de pleide å bare la maten ligge før, i håp om at han skulle spise den, men da kunne han gjerne gå 3 dager uten å spise... Han spiser derimot alt han får av meg, tilogmed maten han ikke liker hjemme.

Jeg synes du burde kreve en veteriærundersøkelse før du overtar han, og så får dere bli enige om hvem som betaler den :) Og når dere overtar han ville jeg anbefalt Zoolac i begynnelsen sammen med et godt kvalitetsfôr, slik at overgangen blir lettere for magen :)

Har ikke veldig lyst til å starte en krangel angående veterinærsjekk, siden de nåværende eierene hører til familien min... Har planer om å ta en veterinærsjekk så fort som mulig etter at vi overtar ham, men hadde et håp om å vente til februar, i forhold til at januar blir en dyr mnd. Må mest sannsynlig betale dobbel husleie for januar, siden vi flytter rundt den 14. Ikke det at jeg ikke har råd til en tur til veterinæren i januar, misforstå meg rett, jeg har bare bedre råd i februar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det er ikke bra slik du beskriver, men det virker ikke være akutt heller. Det er bare en mnd til du får han, sant? Han klarer seg nok helt fint til da.

Det er ingen friske hunder som sulter seg til døde, men matleie hunder er sjelden feite da for og si det slik. Men det er mye som kan spille inn her, min hund kunne feks ikke ha maten stående fremme, da spiste hun nesten ikke, men med to faste måltid så spiste hun bedre. Aktivitet vil også påvirke, lite tur = mindre matlyst mye tur = mer matlyst (som regel). Men det finnes mange tråder om det her inne, det var en for bare et par uker siden også, masse tips og finne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det er gjerne flere grunner til løs mage og tur. Alt fra maten til forventninger og mosjonen.

Ut fra det lille du har fortalt, når du overtar hunden ville jeg fått et godt kvalitetsfor og foret måltider som han fikk max 5 min på å spise opp ellers ble det borte. Ville tatt han med til vet sjekk og kanskje ormekur. Vekten på hunden bør du tenke på hvilke raser han er av. Jeg har nå en puddel i beredskapshjem og han er skraptynn for å være puddel men hadde han vært en mynde hadde han vært litt for tynn Altså rasene hunden er blandet av og noen hunder forblir tyne hele livet så se det ann når du har utelukket mark og fått et godt for til han. Mosjon setter fart på magen og hvor mye mosjon er hunden vandt til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det er ikke bra slik du beskriver, men det virker ikke være akutt heller. Det er bare en mnd til du får han, sant? Han klarer seg nok helt fint til da.

Det er ingen friske hunder som sulter seg til døde, men matleie hunder er sjelden feite da for og si det slik. Men det er mye som kan spille inn her, min hund kunne feks ikke ha maten stående fremme, da spiste hun nesten ikke, men med to faste måltid så spiste hun bedre. Aktivitet vil også påvirke, lite tur = mindre matlyst mye tur = mer matlyst (som regel). Men det finnes mange tråder om det her inne, det var en for bare et par uker siden også, masse tips og finne der.

Det er omtrent en mnd til jeg overtar ham ja, det blir i midten av januar :)

Han får faste måltider to ganger om dagen, men vil som regel ikke ha noe. Virker som om han har fått litt bedre matlyst nå som jeg har begynt å gå endel turer med ham, heldigvis :) Han spiste ihvertfall godt etter turen vi gikk tidligere idag :)

Det er gjerne flere grunner til løs mage og tur. Alt fra maten til forventninger og mosjonen.

Ut fra det lille du har fortalt, når du overtar hunden ville jeg fått et godt kvalitetsfor og foret måltider som han fikk max 5 min på å spise opp ellers ble det borte. Ville tatt han med til vet sjekk og kanskje ormekur. Vekten på hunden bør du tenke på hvilke raser han er av. Jeg har nå en puddel i beredskapshjem og han er skraptynn for å være puddel men hadde han vært en mynde hadde han vært litt for tynn Altså rasene hunden er blandet av og noen hunder forblir tyne hele livet så se det ann når du har utelukket mark og fått et godt for til han. Mosjon setter fart på magen og hvor mye mosjon er hunden vandt til

Skal prøve på kortere tid til å spise, kan hende det hjelper ja :) Han skal til veterinæren så fort som mulig etter at jeg overtar ham, ihvertfall for en grundig helsesjekk, også skal han chippes :)

Han er en blanding av terv, schäfer, afghansk mynde, og greyhound, så det er jo i utgangspunktet slanke raser, men jeg synes han er for tynn når alle ribbein synes tydelig. Tenker jeg får snakke litt med veterinæren om det når jeg tar han med meg dit.

Han er vant til minst 3 turer om dagen, to korte om morgenen og kvelden, og en lang tur rundt 16.00, så han er vant til en del mosjon, men han hadde nok egentlig hatt godt av litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...