Gå til innhold
Hundesonen.no

Fremtidige MegaMarie - hva skal hun bli når hun blir stor?


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

De fleste jeg har pratet med pusher meg veldig mot ingeniør. Jeg leste et intervju i et blad om noen som var ferdig utdannet ved Energi og Miljø studiet ved NTNU og alle de var veldig fornøyd med jobbene de hadde fått i ettertid og arbeidet var veldig variert, og det er kanskje noe av det jeg syns er viktigst! Så jeg heller kanskje litt mot ingeniør jeg også.

NTNU er jo den beste ingeniørskolen i Norge, har jeg hørt. Så jeg håper vel på at jeg har gode nok karakterer til å komme inn der, om det er ingeniør jeg ender opp med. Men om ikke, så blir det vel Bergen, da hjertet mitt hører litt til her. Jeg har sett at de har et studie som heter Energi, og jeg lurer på om dette er det samme som Energi og Miljø på NTNU, eller om det bare ligner? Hva er forskjellen?

Energi studiet ved HiB

Energi og Miljø ved NTNU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er fryktelig dumt å binde seg til ett bestemt sted. Det begrenser jo fort valgmulighetene. Hvorfor vil du helst være i Bergen? Husk at du fort får nye venner når du begynner å studere - og vips er

Det eneste som ikke passer inn med ingeniør/sivilingeniør er det med generell studiekompetanse Du trenger 3MX og 2FY. Men! Nesten uansett hva slags linje man velger (og feks Energi og Miljø, Bygg, Ma

Først og fremst tenker jeg at det er viktig med en personlig kartlegging av hva du føler du er god på, og hva du får mest motivasjon av. Dernest er det greit å snevre ting inn, for det at du liker å d

De fleste jeg har pratet med pusher meg veldig mot ingeniør. Jeg leste et intervju i et blad om noen som var ferdig utdannet ved Energi og Miljø studiet ved NTNU og alle de var veldig fornøyd med jobbene de hadde fått i ettertid og arbeidet var veldig variert, og det er kanskje noe av det jeg syns er viktigst! Så jeg heller kanskje litt mot ingeniør jeg også.

NTNU er jo den beste ingeniørskolen i Norge, har jeg hørt. Så jeg håper vel på at jeg har gode nok karakterer til å komme inn der, om det er ingeniør jeg ender opp med. Men om ikke, så blir det vel Bergen, da hjertet mitt hører litt til her. Jeg har sett at de har et studie som heter Energi, og jeg lurer på om dette er det samme som Energi og Miljø på NTNU, eller om det bare ligner? Hva er forskjellen?

Energi studiet ved HiB

Energi og Miljø ved NTNU

Det du linker til i Bergen er en mastergrad, og du må ha en treårig ingeniørbachelor(eller tilsvarende) først. Studiet ved NTNU er et femårig masterstudie hvor man blir sivilingeniør ved endt utdannelse.

Jeg har selv studert ved NTNU (Gløshaugen), og vil absolutt anbefale det. Jeg synes at det har vært veldig positivt for meg å reise ut fra Bergen, det er jo ingenting som sier at man ikke kan komme tilbake senere. Dessuten opplevde jeg at de fleste vennene mine uansett reiste utenbys for å studere. Jeg kjenner forøvrig mange som har gått ulike siv.ing.-studier ved NTNU, og de hadde ikke noe problem med å få jobb etterpå. NTNU har et godt renommé.

Trondheim er regnet for å være en god studentby, og det kan jeg si meg enig i. Det er en stor andel studenter i Trondheim sammenlignet med mange andre steder. Campus ligger nært sentrum og det aller meste finnes innen gang/sykkelavstand. Hver annet år arrangeres UKA, og det er jevnlig studentarrangementer ved Samfundet. Det er mange ulike idrettsgrupper innen NTNUi, og hvis du liker å trene så befinner idrettsbygningen seg et steinkast fra hovedbygningen på campus. Det er en fadderordning når du starter om høsten, så du blir fort kjent med folk på studiet ditt også. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo går siste året på elkraft (bachelor), og studiet er knallhardt teoretisk. Men om du liker mye teori (fysikk og matematikk er en stor gjenganger), så go for it. Men tror veldig mange synes det er utrolig hardt fordi det er så mye av akkurat det, at flere hopper av. Vær i hvert fall klar over det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du linker til i Bergen er en mastergrad, og du må ha en treårig ingeniørbachelor(eller tilsvarende) først. Studiet ved NTNU er et femårig masterstudie hvor man blir sivilingeniør ved endt utdannelse.

Jeg har selv studert ved NTNU (Gløshaugen), og vil absolutt anbefale det. Jeg synes at det har vært veldig positivt for meg å reise ut fra Bergen, det er jo ingenting som sier at man ikke kan komme tilbake senere. Dessuten opplevde jeg at de fleste vennene mine uansett reiste utenbys for å studere. Jeg kjenner forøvrig mange som har gått ulike siv.ing.-studier ved NTNU, og de hadde ikke noe problem med å få jobb etterpå. NTNU har et godt renommé.

Trondheim er regnet for å være en god studentby, og det kan jeg si meg enig i. Det er en stor andel studenter i Trondheim sammenlignet med mange andre steder. Campus ligger nært sentrum og det aller meste finnes innen gang/sykkelavstand. Hver annet år arrangeres UKA, og det er jevnlig studentarrangementer ved Samfundet. Det er mange ulike idrettsgrupper innen NTNUi, og hvis du liker å trene så befinner idrettsbygningen seg et steinkast fra hovedbygningen på campus. Det er en fadderordning når du starter om høsten, så du blir fort kjent med folk på studiet ditt også. :)

Her er link til en Bachelor i Energiingeniør ved HiB.

Jeg har ingen tvil om at Trondheim er bra studiested. Som sagt så vil jeg søke NTNU på førstevalget om det er ingeniør jeg velger, men jeg vet også at det er vanskeligere å komme inn der enn i Bergen, så om jeg ikke kommer inn der, så må jeg jo ha en plan B :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og at dette er mer elektronikk og strøm-lære enn de gir inntrykk av :P mange har gått på en smell og tror de lærer om fornybare energikilder og løsningen på miljøgåten - når de egentlig lærer om strømnett og motstand (satt på spissen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror EMIL er en av få sivinglinjer jeg ikke kjenner noen som har gått, men har hørt mye godt om den gjennom andre. Du bør være obs på at siving er hardt, mange som blir overraska over hvor mye teknisk det egentlig er, men det er visstnok allikevel veldig bra :)

Jeg har nå bodd i Trondheim i 6,5 år, studert ved NTNU hele tida og kan bare skrive under på det Bones skriver :) Flott studentby, det er mye jeg har å takke denne byen for :) Såklart har andre byer mye å tilby, men Trondheim er fint altså. Og Bergen drar ikke sin vei om drømmestudiet ditt er her oppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og at dette er mer elektronikk og strøm-lære enn de gir inntrykk av :P mange har gått på en smell og tror de lærer om fornybare energikilder og løsningen på miljøgåten - når de egentlig lærer om strømnett og motstand (satt på spissen).

Jupp, det er det som er poenget mitt. Det er mye mer heftig teori den veien enn hvordan man redder verden miljømessig enn noe annet. Det høres veldig fint ut på papiret, men når du kommer inn i det er det mye mer enn det man skulle tro.

Spesielt når man ser på studiets oppbygning (den på NTNU);

1. årskurs

Høst

TMA4100 Matematikk 1

TDT4105

Informasjons-

teknologi

TMT4112

Kjemi

TEP4225 Energi og miljø

1. årskurs

Vår

TMA4105

Matematikk 2

TMA4115

Matematikk 3

TFE4112 Elektriske kretser

EXPH0001

Filosofi og viten-

skapsteori

2. årskurs

Høst

TMA4130

Matematikk 4N

TFY xxxx

Fysikk

TET4100 Kretsanalyse

TEP4120

Termodynam. 1

2. årskurs

Vår

TDT4102

Programmering

TEP4100 Fluidmekanikk

TFE4120

Elektromagnetisme

TET4155 Energisystemer

Hensikten med fagene de to første studieårene er at studentene skal beherske grunnleggende ferdigheter i metodiske fag som matematikk, informasjonsteknologi og reguleringsteknikk i en utstrekning som dekker behovet i forhold til den videre spesialisering i teknologi knyttet til energi og miljø.

Samtidig skal studentene lære grunnleggende teori og analysemetoder i de fagdisiplinene energi og miljø studiet bygger på: elektroteknikk, termodynamikk og mekanikk.

Breddekunnskap sikres gjennom innføring i generell fysikk og kjemi og ikke minst filosofi.

Som en del av vårt undervisningstilbud arrangerer vi ekskursjoner til aktuelle bedrifter i Norge både i første og andre årskurs. Studentene får gjennom disse turene oppleve vannkraftverk, fjernvarmesentral, vindmøllepark, gassprosesseringsanlegg, produksjonsbedrifter etc. Det vil variere fra år til år hvilke ekskursjonsmål vi besøker.

De tre siste årene av programmet skal gi spesialisering innenfor en av tre studieretninger. Du kan velge mellom Energi- og prosessteknikk, Energiplanlegging og miljøanalyse eller Elektrisk energiteknikk og smarte nett.

Ganske tungt, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I dag var jeg på utdanningsmesse og dette var egentlig den store dagen jeg skulle avgjøre det hele, hadde jeg funnet ut. Istedenfor står jeg her like blank som før. Jeg kan riktignok litt mer om hva studiene innebærer, men likevel er jeg ikke klar for å ta et valg. Jeg skal lage en liten pro/con liste til dere.

Fornybar Energi

+ Det virker som et mindre teknisk studie, og det føler jeg kanskje passer meg bedre

+ Ås er et bra studiested, studentene skaper all "action" i "byen", dermed blir det bra samhold, det er også et lite studiested så man "vet" hvem alle er

+ Man er garantert jobb etter studiet

- Jeg får ikke det ene året i Bergen jeg trenger på å forberede meg på å reise bort fra byen

- Ås er på landet, jeg er storby jente

Ingeniør

+ Det virker som en spennende og varierende jobb

+ Man er garantert jobb etter studie

+ Om det blir NTNU, så er Trondheim kåret til den beste studentbyen i Norge, det er en storby og det liker jeg

+ Jeg får det ene året jeg trenger i Bergen for å forberede meg på å forlate byen mens jeg tar opp matte og fysikk

- Det er mye matematikk som jeg ikke er noe spesielt glad i

- Det virker veldig teknisk, kanskje for teknisk for meg?

- Vanskelig studie å komme inn på, ihvertfall om jeg velger NTNU

- Trondheim er langt unna, og kaldt

Psykologi

+ Det virker som et utrolig spennende studie, jeg liker å forstå meg på hvordan mennesket fungerer mentalt

+ Det virker som en interessant jobb, med variasjon (?)

+ Garantert jobb etterpå, men kanskje ikke i Bergen (?)

+ Jeg får bli i Bergen (kan også være et minus, det er bra å komme seg bort tror jeg) Bergen er et bra studiested

- Vanskelig å komme inn på profesjonsstudiet

- Mange som blir utbrent og lei jobben (?)

Jeg er sta, så jeg kommer meg forhåpentligvis gjennom matten på ingeniørstudiet om det er det jeg virkelig vil. I tillegg har jeg pratet med Hapzen her inne som nå tar opp matten hun trenger for å komme inn på ingeniør studiet, og hun mislikte også matte før, men hun klarer det helt fint. Det er jo lenge siden jeg har gått på skolen nå, så ting kan ha forandret seg siden da.

Mamma vil at jeg skal dra tilbake på utdanningsmessen i morgen for å sjekke ut Biologi som jeg scorer veldig høyt på på interessetester, i tillegg til at hun vil at jeg skal sjekke ut Økonomi på NHH. NHH arrangerer noe som de kaller for jentedagen hvor de inviterer jenter på besøk til skolen for info angående studiet, og dette tenkte jeg å melde meg på om jeg kommer med på det :) Mamma ville også at jeg bare skulle prate litt med tilfeldige andre for å se om det var noe annet som fanget min interesse. Vi får se om jeg drar inn igjen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NTNU klager akkurat nå om at de ikke får utdannet nok ingeniører innenfor fornybar energi ;)

Tror jeg dobbeltposter nå, men om man går Energi og Miljø, blir man ingeniør innenfor Fornybar Energi da, eller må man gå eks Miljøfysikk og Fornybar Energi ved Ås? Leste nettopp om sistnevnte i studiekatalogen til Ås og det hørtes utrolig spennende ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittelen din når du er ferdig er enten Master of Technology (sivilingeniør) eller master of science (standard masterforløp). Eller master of somethingsomething om du ikke velger naturvitenskap. Hva du blir "innenfor" er et vidt begrep, jeg plages bestandig med å fortelle folk hva jeg studerer "innenfor" da det er innenfor et bredt felt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittelen din når du er ferdig er enten Master of Technology (sivilingeniør) eller master of science (standard masterforløp). Eller master of somethingsomething om du ikke velger naturvitenskap. Hva du blir "innenfor" er et vidt begrep, jeg plages bestandig med å fortelle folk hva jeg studerer "innenfor" da det er innenfor et bredt felt :lol:

Men jeg tenkte på dette hun skrev med at NTNU klager på at de mangler ingeniører innenfor fornybar energi. Om du forstår hva jeg mener. Skjønner jeg har tungt for å forklare meg selv i dag :lol: Regnes man som en ingeniør innenfor Fornybar Energi om man går Energi og Miljø ved NTNU?

Ellers lurer jeg på en ting når det gjelder Ås som studiested:

Hvordan er det med forholdet mellom studentene og professorene? Er det store klasser, eller er det mindre slik at man kan stille mer spørsmål ol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittelen din når du er ferdig er enten Master of Technology (sivilingeniør) eller master of science (standard masterforløp). Eller master of somethingsomething om du ikke velger naturvitenskap. Hva du blir "innenfor" er et vidt begrep, jeg plages bestandig med å fortelle folk hva jeg studerer "innenfor" da det er innenfor et bredt felt :lol:

Så vidt jeg vet skiller man kun mellom MS og MA utenom sivilingeniørstudiet, Master of Science og Master of Arts. Medisin og psykologi har kanskje egen tittel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenkte på dette hun skrev med at NTNU klager på at de mangler ingeniører innenfor fornybar energi. Om du forstår hva jeg mener. Skjønner jeg har tungt for å forklare meg selv i dag :lol: Regnes man som en ingeniør innenfor Fornybar Energi om man går Energi og Miljø ved NTNU?

Jepp, det blir du :) Du blir også ingeniør innenfor elektronikk, og div andre ting studiet ditt måtte være innom og du måtte ønske å fordype deg i :P

Bare sånn obs, jeg bruker veldig eksplisitt begrep som sivilingeniør og ingeniør separat da det i mitt hode er en ganske stor forskjell på en ingeniør og en sivilingeniør.

Hermes - jeg blir Master of Technology når jeg er uteksaminert. Sivilingeniør-greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det blir du :) Du blir også ingeniør innenfor elektronikk, og div andre ting studiet ditt måtte være innom og du måtte ønske å fordype deg i :P

Bare sånn obs, jeg bruker veldig eksplisitt begrep som sivilingeniør og ingeniør separat da det i mitt hode er en ganske stor forskjell på en ingeniør og en sivilingeniør.

Hermes - jeg blir Master of Technology når jeg er uteksaminert. Sivilingeniør-greie.

Takk for svar :)

Jeg føler at Sivilingeniør Miljøfysikk og Fornybar Energi ved Ås er mer min greie enn Energi og Miljø ved NTNU. Det var mer den "redde verden" delen jeg kanskje ønsket å ha med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er jeg helt enig med deg om :) Er vel det "bildet" jeg (og andre her) har prøvd å formidle.

NTNU er "garanti for jobb", men det er svært teknisk retta og for noen som ikke nødvendigvis har en brennende interesse for å koble ledninger, måle strømeffektivitet osv så er det kanskje ikke helt rette studiet. Du redder jo verden på en helt annen måte enn du gjør med en mer teoretisk utdannelse (hvor du redder jorda gjennom å være konsulent, mer eller mindre :lol: ). Ved NTNU er det DINE nyvinninger, dine praktiske løsninger og effektiviseringer, gjennom faktisk "oppfinnervirksomhet" (nesten) som gjør en forskjell.

På UMB er det mer at dine tanker på flere forskjellige ting redder verden, og du kan bidra til å være med på fellesløsninger med dine ideer om et større bilde. Du kan bli konsulent for f.eks miljøvernsdepartement, multiconsult, COWI eller jobbe direkte med forskning på miljøvennlig energi og implementering av denne i både Hafslund og NVA, og liknende.

Håper du skjønner hvor jeg vil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er jeg helt enig med deg om :) Er vel det "bildet" jeg (og andre her) har prøvd å formidle.

NTNU er "garanti for jobb", men det er svært teknisk retta og for noen som ikke nødvendigvis har en brennende interesse for å koble ledninger, måle strømeffektivitet osv så er det kanskje ikke helt rette studiet. Du redder jo verden på en helt annen måte enn du gjør med en mer teoretisk utdannelse (hvor du redder jorda gjennom å være konsulent, mer eller mindre :lol: ). Ved NTNU er det DINE nyvinninger, dine praktiske løsninger og effektiviseringer, gjennom faktisk "oppfinnervirksomhet" (nesten) som gjør en forskjell.

På UMB er det mer at dine tanker på flere forskjellige ting redder verden, og du kan bidra til å være med på fellesløsninger med dine ideer om et større bilde. Du kan bli konsulent for f.eks miljøvernsdepartement, multiconsult, COWI eller jobbe direkte med forskning på miljøvennlig energi og implementering av denne i både Hafslund og NVA, og liknende.

Håper du skjønner hvor jeg vil :P

Ja, jeg forstod at dere prøvde å forklare det :) Samtidig mener jeg at om det er det jeg vil, så kommer jeg meg gjennom det. Jeg har lest mange intervjuer som tenker at de skal "redde verden" og velger et sivilingeniør studie med fokus på miljø og fornybare energi, men som har endt opp med å like den elektriske biten og blitt noe helt annet enn de så for seg at de kom til å bli etter studiet var ferdig.

Jeg fant ingen fagplan på UMB sin hjemmeside når det gjaldt deres sivilingeniør studie. Det hadde vært interessant å se forskjellen på den og Energi og Miljø ved NTNU. Begge studiene har mye matematikk og fysikk de første årene, men kanskje det er mindre av den elkraft biten ved UMB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan hvis du vil! Jeg fikk 2 i matte på vgs og her sitter jeg med nok mattekompetanse fra universitetet at jeg kan undervise i både matematikk og fysikk på vgs om jeg vil... :lol: Grunnen til at jeg nevner det så mange gang er bare hvor kjedelig jeg selv vet at elektronikk var (vi hadde ett kurs på 10 stp om det, ingeniørhøyskolen gav et tilbud til oss om det og vi heiv oss på). Jeg ELSKER å lese siste nytt i fra forskningens verden, sette alt sammen i f.eks litterære prosjekter (samle artikler om et tema og skrive om det), elsker å se det større bildet. Jeg hadde derimot ikke elsket å måle den eksakte vinkelen hvor vindmøller er mest effektive osv :P Og jeg elsket absolutt ikke å måle i hvilken spenning en varmepumpe fungerte mest optimalt...

http://www.umb.no/statisk/studier-imt/utdanningsplaner/Planer_2013/MMF/eksempelplan_energifysikk_og_fornybar_energi.pdf <== har du sett der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan hvis du vil! Jeg fikk 2 i matte på vgs og her sitter jeg med nok mattekompetanse fra universitetet at jeg kan undervise i både matematikk og fysikk på vgs om jeg vil... :lol: Grunnen til at jeg nevner det så mange gang er bare hvor kjedelig jeg selv vet at elektronikk var (vi hadde ett kurs på 10 stp om det, ingeniørhøyskolen gav et tilbud til oss om det og vi heiv oss på). Jeg ELSKER å lese siste nytt i fra forskningens verden, sette alt sammen i f.eks litterære prosjekter (samle artikler om et tema og skrive om det), elsker å se det større bildet. Jeg hadde derimot ikke elsket å måle den eksakte vinkelen hvor vindmøller er mest effektive osv :P Og jeg elsket absolutt ikke å måle i hvilken spenning en varmepumpe fungerte mest optimalt...

http://www.umb.no/statisk/studier-imt/utdanningsplaner/Planer_2013/MMF/eksempelplan_energifysikk_og_fornybar_energi.pdf <== har du sett der?

Takk for linken :D Letet og letet, fant noe lignende som fortalte meg litt om det, men ikke så bra som den der :) Ser ut som at det er mindre elektronikk fag :)

Tøft valg! Jeg får sove på det og kanskje dra tilbake på utdanningsmessen i morgen. Jeg leser om sivilingeniør og plutselig føles det ut som mitt kall, så leser jeg om psykologi og da føles det ut som min vei. Jeg blir slitsom av å vingle sånn! Det rareste er vel at ingeniør og psykologi er så vidt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenkte på dette hun skrev med at NTNU klager på at de mangler ingeniører innenfor fornybar energi. Om du forstår hva jeg mener. Skjønner jeg har tungt for å forklare meg selv i dag :lol: Regnes man som en ingeniør innenfor Fornybar Energi om man går Energi og Miljø ved NTNU?

Ellers lurer jeg på en ting når det gjelder Ås som studiested:

Hvordan er det med forholdet mellom studentene og professorene? Er det store klasser, eller er det mindre slik at man kan stille mer spørsmål ol?

Stort sett små klasser og tett samarbeid mellom forelesere, professorer og studenter. Mye høy kompetanse og et sinnsykt undervurdert studiested.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett små klasser og tett samarbeid mellom forelesere, professorer og studenter. Mye høy kompetanse og et sinnsykt undervurdert studiested.

Takk for svar :) De som var på standen var ihvertfall veldig fornøyd med UMB som studiested :ahappy: De påstod også at det var det beste i Norge :P Tror energi og miljø ingeniør ved NTNU er lengre nede på ønskelisten nå, og miljøfysikk og fornybar energi ingeniør ved UMB er lengre oppe :)

Tror ikke jeg drar inn på utdanningsmessen igjen i morgen. Jeg tok med et hefte fra NHH om økonomi og det var kanskje noe av det kjedeligste jeg har lest i mitt liv. Det er vanskelig å få jobb etter å ha studert biologi, så det orker jeg ikke å leite frem i. Noe annet er jeg ikke interessert i og jeg fikk spurt de på UMB standen om ingeniørstudiet i dag, så jeg er fornøyd :) Jeg tror jeg bare trenger litt tenke tid :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å bidra med mtp hva som er best av NTNU og UMB, men jeg har gått Energi og miljø i bygg-linja på HiO (nå heter det vel HiOA), og da jeg begynte var det iallefall 5 stykker av en gruppe på ca. 35 studenter som sluttet etter første uken, for det viste seg at denne linjen egentlig bare var den gamle VVS-linjen som hadde skiftet navn til noe litt mer "eksotisk"...

Jeg fikk dårlig karakter i matte på vgs, men HiO har (hadde? usikker på om de har fortsatt med det) en ordning der man kan ta de realfagene man mangler på 2 sommerkurs (1. og 2. sommeren i studiet) og kan følge vanlig studieløp og bli ferdig med bachelor på tre år. For meg var det en superduper løsning, og jeg fant ut at matte og spesielt fysikk er supermoro og jeg er ikke så dårlig i det som det mattelæreren min på vgs hevded (dustedame!).

Jeg har flere ganger fått spørsmål om hvorfor jeg "bare" vil være "vanlig" ingeniør og ikke sivilingeiør, men sånn som jeg har fått inntrykk av er det mange med sivilingeniørgrad (iallefall av de som har en mastergrad innen VVS-spesielt) jobber mer teoretisk og "forskeraktig", mens "vanlige" ingeniører jobber mer praktisk. Det passer bedre for meg, jeg er mer praktiker enn teoretiker.

Dette hjalp sikkert ikke så mye, men det får så være :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du også kan bygge ditt eget hus en dag, Marie?

Ragnhild Maries hus er bygget uten en spiker

Gode ting sivilingeniører med energi og miljø som fagfelt kan bidra med!

Interessant! Vi hadde faktisk et prosjekt på VGS hvor vi skulle lage ideer til miljøvennlige hus. Jeg lagde et bambus hus :lol: Det var en veldig spennende oppgave :)

Har ikke så mye å bidra med mtp hva som er best av NTNU og UMB, men jeg har gått Energi og miljø i bygg-linja på HiO (nå heter det vel HiOA), og da jeg begynte var det iallefall 5 stykker av en gruppe på ca. 35 studenter som sluttet etter første uken, for det viste seg at denne linjen egentlig bare var den gamle VVS-linjen som hadde skiftet navn til noe litt mer "eksotisk"...

Jeg fikk dårlig karakter i matte på vgs, men HiO har (hadde? usikker på om de har fortsatt med det) en ordning der man kan ta de realfagene man mangler på 2 sommerkurs (1. og 2. sommeren i studiet) og kan følge vanlig studieløp og bli ferdig med bachelor på tre år. For meg var det en superduper løsning, og jeg fant ut at matte og spesielt fysikk er supermoro og jeg er ikke så dårlig i det som det mattelæreren min på vgs hevded (dustedame!).

Jeg har flere ganger fått spørsmål om hvorfor jeg "bare" vil være "vanlig" ingeniør og ikke sivilingeiør, men sånn som jeg har fått inntrykk av er det mange med sivilingeniørgrad (iallefall av de som har en mastergrad innen VVS-spesielt) jobber mer teoretisk og "forskeraktig", mens "vanlige" ingeniører jobber mer praktisk. Det passer bedre for meg, jeg er mer praktiker enn teoretiker.

Dette hjalp sikkert ikke så mye, men det får så være :P

Joda, jeg trenger solskinnshistorier om folk som ikke har likt matte på vgs som plutselig liker det :D

I dag kom jeg til å tenke på en ting. Jeg er veldig glad i å leve i min egen lille boble av positivitet. Jeg misliker å lese nyheter fordi det er så mye vondt der ute i verden. Kanskje ikke psykolog er helt min greie da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg drømt om dette flere netter på rad, og tenkt på det masse på dagen, spurt venner og bekjente hva de tenker, og jeg heller veldig mot ingeniør nå :) Føles deilig å endelig nærme seg en beslutning! Men jeg har ikke bestemt meg for noe helt enda, men jeg er ihvertfall på vei et sted.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...