Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av Hund


ErikR
 Share

Recommended Posts

Hei. Har lyst på hund men usikker på hvilken rase jeg burde få meg? Er en relativt aktiv person, liker å gå på turer i skog og mark, men ikke sånn som går i flere timer driver også med fisking. Har lyst på en hund, som kan være med meg i elva og i skogen uten at den stikker av. Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha en hund som er like glad når det er kaldt eller regner på tur, eller syns du det er bra at hunden ikke vil ut når det er dårlig vær? Skal den være rask nok til å jogge, burde den ha lange nok bein til å holde følge i snø? Vil du at den skal være glad i andre mennesker, eller vil du at den heller skal være opptatt av deg? Ønsker du deg en hund som går godt overens med de fleste andre hunder, eller er det mindre viktig?

Mange ting å tenke på når du skal kjøpe hund; veldig greit å lage seg en slags liste over hva som er viktige egenskaper for sånn du ser for deg at hundeholdet ditt skal være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst på mellomstor hund, sett litt på engelsk springer spaniel men er jo en jakthund så er vel ikke så bra med tanke på at jeg ikke jakter. Pelsstell går vel fint, bare ikke det blir for mye. Liker også veldig godt finsk lapphund men ser for meg at huset er fult av hår over alt da. Turer blir vel en liten morratur før jobb og en tur midt på dagen med og en kveldstur. Og i helgene blir det turer i skogen, vil ha en som kan være med meg overalt. Og vil ikke ha en som andre er redde for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst på mellomstor hund, sett litt på engelsk springer spaniel men er jo en jakthund så er vel ikke så bra med tanke på at jeg ikke jakter. Pelsstell går vel fint, bare ikke det blir for mye. Liker også veldig godt finsk lapphund men ser for meg at huset er fult av hår over alt da. Turer blir vel en liten morratur før jobb og en tur midt på dagen med og en kveldstur. Og i helgene blir det turer i skogen, vil ha en som kan være med meg overalt. Og vil ikke ha en som andre er redde for.

Jeg tror de fleste som har eng. springer spaniel ikke jakter egentlig, så du skal ikke tenke for mye på det. Er "verre" om du kjøper deg en setter og ikke har planer om å jakte synes jeg.

Hvis du liker finsk lapphund synes jeg absolutt ikke det ville vært en feil rase til det du foreskriver. De aller fleste raser røyter, finsk lapphund er ingen versting på det området. Verre med min rase (dalmatiner), der sprer hårene seg jevnt utover, borrer seg inn overalt, og røyting hele året. Med langhårede hunder samler jo pelsen seg mer i fine baller, er iallefall mye lettere å fjerne enn korte, stive stikkhår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst på mellomstor hund, sett litt på engelsk springer spaniel men er jo en jakthund så er vel ikke så bra med tanke på at jeg ikke jakter. Pelsstell går vel fint, bare ikke det blir for mye. Liker også veldig godt finsk lapphund men ser for meg at huset er fult av hår over alt da. Turer blir vel en liten morratur før jobb og en tur midt på dagen med og en kveldstur. Og i helgene blir det turer i skogen, vil ha en som kan være med meg overalt. Og vil ikke ha en som andre er redde for.

Tror både lapphund og springer kan passe fint jeg. Springeren trenger kanskje litt mer mental aktivisering, og krever litt mer pelsstell. Lapphunden har litt mer tendens til å bjeffe, men så lenge den er enehund så går det an å begrense det en del med trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange raser som kan passe fint til ditt bruk altså :) Verken springer eller lapphund høres dumt ut for meg i alle fall. Vet om ei som tidligere hadde lapphund som nå har springer, og hun er veldig fornøyd med begge deler :)

Jeg har lapphund, og huset blir på ingen måte fullt av hår nei. Jeg takler ikke korthårsrøyting, da er det bittesmå hår overalt, med lapphund har de røytetid 1-2 ganger i året, da slipper de ALT, men mye kan gjøres ved å være flink til å børste jevnlig (og utendørs) de ukene det pågår, ellers i året slipper min veldig lite pels. MEN, min har god pelskvalitet, og er ikke kastrert, og jeg vet om folk som sliter mer med røyting enn oss. De er ofte enten kastrerte eller har dårlig pelskvalitet. Maten virker også inn på det.

Ellers kan jeg fortelle litt om åssen vi har det med min; min er en relativt sedat variant av rasen. Han liker godt å jobbe og kunne nok gått tur i timesvis - men han må ikke. Vi har veldig variabel hverdag, så det går veldig opp og ned hvor mye han får. Det minste han får er nok tissetur på 10-15 min på morgenen, så en tur på litt under en time på ettermiddagen, også 20 minutt på kvelden. Dette er minimum da, men han kan fint takle å ha det sånn et par dager etterhverandre. Sånn utenom dette trener vi noe lydighet, går spor (prøvd både menneskespor og blodspor, sistnevnte er artigst), samt at han får kløve iblant. Er også mye med hundefolk i nærområdet. Min er en veldig enkel og lite kravstor sjel, og stort sett med på det meste. Vi har fra dag 1 tatt ham med på det meste, og han har både flydd, busset, tatt båt, tog etc etc. Kan være litt pipete, ellers fint. Til helga skal han fly i kabinen for første gang, som tjenestehund, spent på hvordan det går. Iogmed at han utdannes til terapihund er det litt av greia han må igjennom, altså, ikke nødvendigvis fly i seg selv, men det å tåle å bli tatt med absolutt overalt. Syns ikke han er noe unntak på rasen på det punktet, det er nok mer andre veien som er unntaket, hunder som ikke er miljøsterke.

Du kan bare titte innom bloggen http://hakasitasaslan.blogspot.no/ hvor det står mye om livet med finsk lapphund :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel kanskje se en av de hundene kunne vært noe da:) men finnes det ikke flere typer hunder som ligner litt på finsk lapphund? Samojed etc?? Syns de er veldig fine. Liker også labrador og golden retriever men vet ikke om det passer helt mitt bruk? Er lapphunder vanskelige å trene opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, lapphunder er veldig heterogene som rase, mange mange ulike typer linjer. Min er ganske så moderat av seg på det meste, han er så absolutt trenbar, vi har klart bronsemerket i lydighet for eksempel, men det finnes de som er mer intensive og lettmotiverte enn min, og det finnes de som ikke er pøkk interessert i noe annet enn å snuse rundt i skogen på egenhånd. Selvsagt har det mye å gjøre med hva du gjør det til fra dag 1 da, vi har jobba mye med å få opp treningsvilje og glede, og han er neesten der vi vil ha ham. Men her er det snakk om konkurranselydighet da, hverdagslydighet på min har egentlig vært veldig lett. Han er veldig var og sensitiv på signaler fra oss, så alt har egentlig gått litt av seg selv (virker som om det er endel som har det sånn, de er sensitive uten å nædvendigvis være veldig myke, liksom). Kjenner oppdretterne våre godt, og moren hans er kliss lik, bare et stygt blikk på henne og hun dropper å stjele mat fra bordet liksom, sånn har hun vært fra hun var 8 uker, og sånn er min også. Valpen de kjøpte seg nå i sommer er av et helt annet kaliber, han lar seg ikke stoppe av noenting. Men lapphunder er generelt ikke de mest førerorienterte i verden, det er veldig sånn "what's in it for me", og er du ikke interessant nok er det bare å glemme. De er en polar spisshund med egne meninger, uten at de er veldig stri altså, bare hakket mer likegyldige enn endel andre mer førerorienterte raser. Jeg syns det er gøy da, selv om det er utfordrende :) Ville jobbet enormt med kontakt fra dag 1, det har i alle fall gjort underverker med min. Er han i treningsmodus er han helt super, utrolig fokusert, villig og med, men det skal nok mindre til at han detter ut enn det er for mer brukshundraser. Dessuten er han veldig variabel på matmotivasjon. Hvordan springeren er på dette aner jeg faktisk ikke, men har inntrykk av at de er hakket mer matmotivert og førerorientert.

Samojeder er vel ganske like utseendemessig (bare større), men i mentalitet er de vel ganske ulike? Pim som har svart over her har samojed, så hun kan nok svare mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel kanskje se en av de hundene kunne vært noe da:) men finnes det ikke flere typer hunder som ligner litt på finsk lapphund? Samojed etc?? Syns de er veldig fine. Liker også labrador og golden retriever men vet ikke om det passer helt mitt bruk? Er lapphunder vanskelige å trene opp?

Den finske lapphunden er relativt lett-trent, sånn til hverdags (som Aslan sier). Av hunder som ligner har du den svenske lapphunden, som er relativt lik den finske. Og så har du eurasier og keeshond. Nå er den eneste keeshonden jeg vet om av typen som alltid går løs og er grei med de fleste, men jeg tror ikke de normalt er veldig lett-trente, eurasierene er heller ikke den enkleste hvis du skal ha den løs.

Samojed kjenner jeg ikke spesielt godt, men det er ikke en hund som det er lett å ha løs, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme inntrykk som simira på de rasene. Svensk og finsk lapphund har veldig store fellestrekk, de to, sammen med rasen lapsk vallhund, var inntill for 40 år siden samme rase, så det er store likheter heller enn forskjeller. Den lapske er kortpelsa og litt større, den svenske er ensfarga, stort sett svar, iblant brun, og den finske fins i absolutt alle farger uten om merle. Det er den største forskjellen :P Gemyttmessig er det mye likt, er nok nyttigere å se på linjer uansett, for du kan få finske som er mer som en svensk i oppførsel, og omvendt. De tre rasene har vært brukt til både jakt, vokt og gjeting, så en kan ha en god sammensurium av instinkter.

Min går mye løs i skog og mark, og det går stort sett fint. Det meste han har vært borte er et par minutter, og stort sett vet jeg ish hvor han er (så da stikker jeg av istedetfor.. :P), men jeg er mye i forkant da, har han ikke løs hvor jeg vet vi kan treffe andre hunder, eller om det er stor sannsynlighet for villt. Han har kort radius (holder seg innen synsvidde, sjekker ofte hvor jeg er og kommer innom og sier hei hver gang han er løs), men innkallinga er litt mer variabel, han kommer tilslutt, må bare snuse og sulle på veien. Meen, han er en hannhund på 19 måneder, og jeg har ikke vært flink nok til å trene skikkelig på det i det hele tatt, så det er vel litt i overkant å forvente superinnkalling. Det går litt i perioder, rett og slett. Har et håp om at det blir enda bedre når han blir voksen :P Av alle lapphundene jeg kjenner er det et fåtall som ikke kan gå løs, og de fleste lever mye av livet sitt som løshund har jeg inntrykk av. De liker flokken sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk springer spaniel da? Ser for meg at de også stikker av, er vel litt jaktinstinkt i de. Vil gå på tur i skogen og at de går fint på sia laust:)

Hundene i gruppe 8 (altså inkludert springer) er jo avlet for tett samarbeid med føreren, og har derfor ikke for vane å stikke av, i alle fall ikke langt. De feste bruker ikke springer på jakt, men som flotte allaroundhunder. Og jeg tror hverken jakt eller det å stikke av vil være noe problem med en springer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk springer spaniel da? Ser for meg at de også stikker av, er vel litt jaktinstinkt i de. Vil gå på tur i skogen og at de går fint på sia laust:)

Nesten uansett rase så krever det en del arbeid å få så god kontroll på hunden at den holder seg i nærheten uansett. Og individ. Noen få gjør det "av seg selv", mens andre gjør det aldri. Selvfølgelig er det enklere med noen raser enn andre, da primært raser som skal jobbe tett med fører. De fleste gjeterhunder f.eks.,

En springer skal som Maria sier jobbe med fører og er nok ikke den verste hunden å trene.

Eventuelt hva med en god gammeldags golden retriever? Når jeg ser hvem jeg møter her i nabolaget så er det de som oftest går løse (som eier faktisk har kontroll på).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel kanskje se en av de hundene kunne vært noe da:) men finnes det ikke flere typer hunder som ligner litt på finsk lapphund? Samojed etc?? Syns de er veldig fine. Liker også labrador og golden retriever men vet ikke om det passer helt mitt bruk? Er lapphunder vanskelige å trene opp?

Samojeder har ofte svært sterkt jaktinstinkt og kan derfor ikke gå løse. Andre raser med sterkt jaktinstinkt (som gruppe 8 hundene, slik Maria nevner), har utviklet et raffinert jaktinstinkt og vil derfor samarbeide med fører om å søke etter, skremme opp og på annen måte hjelpe føreren å få skutt dyret de jakter på. Polarhunder med jaktinstinkt, derimot, har fullstendig jaktinstinkt, og vil både søke opp, jage, drepe og spise dyret, heeelt uten å samarbeide med noen (selv om de kan finne på å dele bytte etterpå, riktignok, når de er mette selv :P ). Derfor går det ikke an å ha en polarhund, som samojed, løs når den har jaktinstinkt :) En løs samojed har du ca 0 kontroll over, selv om du har klart å lære den en bra innkalling (noe som er vanskelig, for ikke er de lette å belønne, og ikke er de særlig avhengige av deg) vil den ikke komme når den finner noe å jakte på...

Du kan helt fint se på flatcoated, labrador, og golden retriever; enkelte labradorer trenger dekken for å holde varmen i pauser om vinteren, men tåler ellers norsk vinter veldig godt. De ulike springerne kan også passe fint :) Alle disse er raser med et "snilt" utseende, og som går godt overens med mennesker, men retrieverrasene er nok de som er mest glade i folk, og gjerne vil hilse på alt og alle :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis stor forskjell i størrelse på labrador og springer. Springer veier vel normalt litt over 20 kg (med variabler for kjønn såklart), mens lab ligger på 25-30-ish? Og så har man såklart de som ER sykelig store, for labradorer, oppmot 40 kg og rundt der, men det er stort sett tykke, usunne labradorer. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du trenger er en whippet. Holder seg nær eier, liten og nett, men kan være med overalt. Sover gjerne i samme sovepose som deg og må ha et dekken når det er kaldt. Ta en titt på denne artikkelen fra hundesport, med tittelen "Med Conan i kano" skrevet at Thomas Klokkerhaug. Han er i tillegg til å være friluftemann med i styret til Lure coursing Norge.

http://viewer.zmags.com/publication/cd3eabfc#/cd3eabfc/20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis stor forskjell i størrelse på labrador og springer. Springer veier vel normalt litt over 20 kg (med variabler for kjønn såklart), mens lab ligger på 25-30-ish? Og så har man såklart de som ER sykelig store, for labradorer, oppmot 40 kg og rundt der, men det er stort sett tykke, usunne labradorer. :(

Exactly.

Jeg passet en ESS-gutt, var omtrent på størrelse med min Labradortispe. Mye større enn jeg trodde :lol: Og mye mer pels, jeg ble helt svett av all dritten ESS'en drog med seg inn ifht Labradoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykelig stor? Ikke at jeg har behov for å presse på deg Labrador, men kan du elaborate hva du mener med sykelig stor?

5670365566_91d149b587.jpg

Er dette å være sykelig stor?

Nå er jo din jente et veldig sunt eksemplar av rasen, det er sjeldent man ser forskjell på mage og brystkasse på den gjengse labrador synes jeg. Så kanskje det han mente med sykelig stor? For labradorer kan jo virke ganske massive med all den polstringen mange gjerne har.

Ellers har du jo eurasier da, som ligner på finsk lapphund. Men de er jo gjerne litt større.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...