Gå til innhold
Hundesonen.no

Boxer'n har overtatt sofaen!


ruffen
 Share

Recommended Posts

Hallo folkens, jeg er ny her på forumet.

Vi har ei boxertispe på 3,5 år som i det store og hele er snill og grei. Det er egentlig samboeren min sin hund, og før vi flyttet sammen lå hun i bur når fruen var på jobb.

Nå har vi mere plass, og lar henne gå fritt i huset når vi er borte. Dette går helt fint, bortsett fra at hun invaderer sofaen... Dette har hun ikke lov til, og det vet hun godt. Når vi kommer hjem, ligger hun paddeflat i kurven sin med ørene så lavt som overhodet mulig og ser veldig "skyldig" ut... Puter og pledd ligger på gulvet, så det er lett å se at "noen" har vært i sofaen. Dette skjer daglig.

Må legge til at hun aldri prøver seg på sofaen når vi er hjemme, om natta, etc., det er kun når vi er borte at fristelsen blir for stor...

Vi har prøvd med irettesettelser (skjenn) når vi kommer hjem, men det er tydelig at dette ikke fester seg. Noen som har tips til hvordan vi kan plukke av henne denne unoten? Vi har ikke særlig lyst til å finne fram buret igjen...

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjefte når dere kommer hjem har ingen effekt!

Bikkja lærer at det ikke er hyggelig når dere kommer hjem, og det er nok derfor hun ligger paddeflat med øra bakover når hun ser dere - Hun forventer å få kjeft men forstår ikke hvorfor. Hun blir nok veldig usikker, og da er det best å dempe dere og seg selv før dere begynner å kjefte. Mitt råd er å slutte med dette.

Å unngå at bikkja legger seg i sofaen... Fysisk avsperring. Ikke la hunden være i stua når den er alene hjemme. Kanskje den kan vennes til bur? Kanskje den kan være på gangen eller kjøkkenet?

Jeg legger ganske enkelt et gammelt teppe oppi sofaen når min er alene hjemme (om hun er på stua, noe hun vanligvis ikke er). Da slipper sofaen og bli skitten, og jeg slipper å bli irritert, og bikkja slipper å få kjeft.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert hun vet det når dere ikke er hjemme. Og grunnen til at hun ser skyldig ut er vel heller fordi hun merker at dere blir irriterte når dere ser at hun har vært i sofaen, så demper hun dere. Det hjelper ikke å kjefte på en hund lenge etter den har gjort noe, den ser ikke sammenhengen. Hunder lever i nuet.

Det er relativt enkelt. Enten får hun lov til å være i sofaen, eller så må sofaen avgrenses. Kan hun puttes i et annet rom?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge noe i sofaen mens dere er borte tror jeg er den letteste løsningen. :). Feks en kompostgrind som gjør at hun ikke tør å hoppe opp.

Jepp - det er vel omtrent det eneste tiltaket som funker (om man ikke skal sperre inne hunden - og det skal man jo ikke... :)).

Man får ikke korrigert en hund lenge etter at den har gjort noe - det skjønner den ingenting av, så her er nok eneste tiltaket å hindre den i å gå i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre seier, den einaste grunnen til at hunden ser "skuldig" ut når du kjem heim, er at han etter å ha blitt kjefta på x antal gongar har lært seg at det ikkje er noko kjekt at du kjem heim. Det er ikkje ein god ting, som Red Merle seier, slutt med det.

Når det gjeld sofaproblemet, så er det klart hunden vil leggje seg der om han har moglegheit. Der er det lunt og mjukt, og luktar godt av menneske ;) . Einaste løysing er nok å lage ei fysisk sperring mellom hundens opphaldsrom og sofaen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 muligheter.

- Begrens hundens tilgang til et mindre område uten sofa enten det er i gangen eller dere sperrer av sofaen med feks en kompostgrind.

- Legg et pledd i sofaen og la hunden være der.

Det er vell en mer eller mindre umulig oppgave og lære en hund og ikke gå i sofaen mens man er på skole/jobb i mange timer. Vil de i sofaen så gjør de det. Og skjenne når dere kommer hjem har ingen effekt uansett så enten får dere fysisk hindre hunden i og ha tilgang på sofaen eller så får dere bare la den. Det er selvfølgelig deres valg, men har det noe og si egentlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har skjønt at skjenn ikke hjelper, så det har vi kuttet ut.

Såvidt jeg skjønner er det vanskelig å få korrigert adferden så lenge vi ikke tar henne på fersken, og det er så godt som umulig (vi har ikke innsyn til sofaen utenfra).

Må vi bare bite i det sure eplet og innfinne oss med at vi har en sofasliter? Hun prøver seg jo ikke på sofaen om natta (hun er på stua og vi på soverommet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laffen (vår hund) legg seg òg i sofaen om han får vere åleine heime med tilgang til den, eller i senga vår om han kan. Vi lukkar døra til stove og soverom når han skal vere åleine, slik at han får tumle rundt i gangen nede og oppe. Men det er klart, den moglegheita er det jo ikkje alle som har.

Kan gjerne vere ein ide å leggje eit stort teppe / dekken over sofaen, som RM sa, slik at han ikkje slit på sofastoffet. Alternativt kjøpe kompostgjerde på biltema og sperre av sofaen, som Marie og Malamuten foreslår.

Forstår godt at du ikkje vil fram med buret, og det held eg (og 95% av alle andre her inne) med deg i :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke infinne deg med noe egentlig så lenge du orker og gjøre det som trengs.

Har du ikke flere rom eller gang og velge i så kan du bruke kompostgrinder til og stenge av sofaen eller deler av stua, men det enkleste er bare og legge et pledd i sofaen. Da blir sikkert hunden fornøyd og dere slipper slitasje og hår på sofan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har skjønt at skjenn ikke hjelper, så det har vi kuttet ut.

Såvidt jeg skjønner er det vanskelig å få korrigert adferden så lenge vi ikke tar henne på fersken,

Man kan ikke korrigere noe som helst om man ikke tar det på fersken. En hund forstår ikke hva den har gjort galt når den får kjeft etterpå..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har skjønt at skjenn ikke hjelper, så det har vi kuttet ut.

Såvidt jeg skjønner er det vanskelig å få korrigert adferden så lenge vi ikke tar henne på fersken, og det er så godt som umulig (vi har ikke innsyn til sofaen utenfra).

Må vi bare bite i det sure eplet og innfinne oss med at vi har en sofasliter? Hun prøver seg jo ikke på sofaen om natta (hun er på stua og vi på soverommet).

I og med at hun ikke ligger i sofaen om natten, men bare når dere er ute av huset vil jeg mistenke at det har noe med at hun gjør det for det lukter av dere i sofaen og at hunden føler det trygt og godt pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil ha henne i sofaen, og ikke har muligheten til å ferske henne, så sperr tilgangen til sofaen. Ha henne i et annet rom, sett kompostgrinder foran eller legg noe ubehagelig i den. Er nok litt i overkant mye å kreve av henne ellers, virker det som.

Vi startet med samme regel som dere, men droppet det etterhvert, siden vi ønsket at han skulle ha mye plass når han var alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike ting løser jeg veldig enkelt. Nå jeg er hjemme ligger ikke hundene i sofaen. Når jeg er borte ligger hundene i sofaen.

Hva er problemet? Slitasje på sofaen? Ja, slike ting må man regne med når man har valgt å anskaffe seg hund.

Det er kanskje ikke så kult å komme hjem og skulle ha selskap med sofaen full av hår.. eller generelt uansett. Mulighetene for å unngå dette er jo pledd i sofaen, eller sperre den av. Ser ikke hva som er så feil med det. Hunden må jo ikke på død og liv ligge i sofaen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så kult å komme hjem og skulle ha selskap med sofaen full av hår.. eller generelt uansett. Mulighetene for å unngå dette er jo pledd i sofaen, eller sperre den av. Ser ikke hva som er så feil med det. Hunden må jo ikke på død og liv ligge i sofaen!

Jeg har ikke sagt at det er feil med verken pledd eller å sperre av. Jeg bare skrev hvordan jeg velger å løse slike enkle "problemer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at det er feil med verken pledd eller å sperre av. Jeg bare skrev hvordan jeg velger å løse slike enkle "problemer".

Men du spurte hva problemet var, og da svarte jeg med potensielle problemer. Og jeg syntes faktisk slitasje på sofaen er en relevant grunn jeg. Man trenger ikke å forvente å få slitasje på verken sofa eller andre ting bare fordi man har hund, det går an å legge til rette slik at hundeholdet er behagelig for begge parter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du spurte hva problemet var, og da svarte jeg med potensielle problemer. Og jeg syntes faktisk slitasje på sofaen er en relevant grunn jeg.

Vet du, sofaen vil slites like fort om en hund ligger på pledd. Slitasje kommer av gnissninger av stoff mot stoff, ikke at det er en hund som ligger i soffaen istedenfor et menneske. At den kan holdes renere er en annen sak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, sofaen vil slites like fort om en hund ligger på pledd. Slitasje kommer av gnissninger av stoff mot stoff, ikke at det er en hund som ligger i soffaen istedenfor et menneske. At den kan holdes renere er en annen sak ;)

Jeg mente bare at om man ikke vil ha hunden i sofaen grunnet slitasje, så forstår jeg det. Men klart da har man ikke bare et pledd oppi, men stenger av sofaen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...