Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hvor vanlig er det? Snakket med ei dame i klubben som bruker dette på tispene hun ikke bruker i avel. Hun sier det fungerer bra, siden de var ganske påviket av de andre som fikk valper og det ble endel slossing pga innblanding.

Jeg hadde ikke tenkt på dette med p-sprøyte. Hører aldri noen snakker om dette.

Er det skadelig? Noen som har erfaring?

Skrevet

Det sies at det øker faren for livmorbetennelse. Jeg vet ikke, men den aller første tispa mi fikk slike sprøyter i noen år og hun døde av livmorbetennelse. Tilfeldig? Kanskje.

Skrevet

Hvis P-sprøyte stopper løpetid, burde det jo være til god hjelp for folk som har tispe og hannhund sammen. Men jeg hører svært sjeldent om at folk gjør dette. Så da føler jeg at det må være ganske negativt ? Finnes det noen statistikk over at hunder blir sykere av sprøyten?

Skrevet

Psprøyter på katt er hvertfall forbundet med forhøyet kreftfare, og brukes stort sett ikke av veterinærer som er litt oppdaterte. Mener å huske at jeg har hørt det samme på hund, men er ikke sikker.

Skrevet

Kanskje ikke så rart at hun fikk sprøyten hos veterinæren som er pensjonist :P hehe.

Men er det ingen andre prevansjonsmidler til hund? På katt har de jo p-piller, er det like "farlig" som sprøyte ? Vet at det endel som bruker piller til kattene her i området.

Hadde de funnet en sikkrere prevansjon til hund, hadde de sikkert blitt rike av det. Mange som sikkert ønsker å bruke det når de har ulikt kjønn hjemme. Mennesker tåler jo sprøyte/piller/plaster osv bra, gjerne får mindre kreftfare (livmor) av det også.

Skrevet

Jeg kan ikke se for meg at p-sprøyte skal øke risikoen for livmorbetennelse. Dette oppstår vel når bakterier kommer inn når tispa "åpner seg" i forbindelse med løpetiden. Ingen løpetid betyr jo at denne årsaken forsvinner?

På katter vet jeg at p-piller og p-sprøyte øker risiko for kreft betydelig. For oss er det vel mest hormonforstyrrelser og økt sjanse for blodpropp. På hunder, tja, jeg tror jeg ville styrt unna om jeg ikke fant gode bevis for at det ikke var risiko forbundet med det. Eventuelt kjøpt hannhund neste gang...

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er til hund, men på katt så er P-piller nesten som å be om livmorsbettenelse, kreft etc. Ok, det er å overdrive, men statistikken er stygg, det øker absolutt faren vesentlig. Livmorsbetennelse kommer ofte i forbindelse med start/slutt på piller, ikke mens de går på pillene, men kreften kommer av langtids bruk. Det dukker opp er ganske ulikt på ulike linjer hos katt, noen er mer utsatt en andre. Det samme gjelder p-sprøyte.. Suprelorin derimot brukes på begge kjønn, og fungerer utmerket, uten bivirkninger.

Skrevet

Her er det "ingen" som verken gir sprøyte eller piller til hundene/kattene sine lenger, rett og slett fordi veterinærene er blitt så opplyste om bivirkningene de seneste årene.

Faren min ga jo piller til kattene han hadde tidligere, frem til vet. sa det ikke var noe lurt samt ikke ønsket å utskrive resept videre (flere år siden) og anbefalte han heller sterilisering. Noe som da ble gjort.

Er selvsagt forbundet med risiko, som til med mennesker.

Skrevet

Eg har nettopp snakket med min veterinær om dette, siden eg nå har tispe og hannhund i hus. Medikamentene de bruker har blitt bedre, men det er fortsatt økt fare for kreft når en bruker det. Veterinæren anbefalte sterilisering fremfor p-sprøyte.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første som slår meg er parasitter eller stoffskifte. Om ikke hun har synlige parasitter av kjent type i avføringen, som kan fikses med en reseptfri markkur fra apoteket -> veterinær.  Det er antakelig stoffskifte, om hun alltid har vært sånn. Ikke sikkert at mer energirikt for løser det, for det kan hende hun instinktivt vil spise mindre av det for å holde systemet sitt i balanse. Selv har jeg alltid vært så tynn at folk blir støtt av det og skinny shamer skamløst. Det er åpenbart hormoner. Sult og apetitt regulerer seg veldig annerledes enn hos de som sliter med motsatt problem. Det er vondt for meg å "overspise" ifht eget system, hva som er passende eller utilstrekkelig for andre   Da jeg var gravid la jeg på meg "normalt" (mye, selv til gravid å være), men med hornonene ute av kroppen rant den vekten av igjen i en rasende fart selv om jeg fortsatt spiste mer enn tilstrekkelig for å skulle holde den, så hormoner, hornoner, hormoner.  Om hunden ellers virker frisk og rask.. Hvilke(n) rase(r) er hun?   
    • En dyrlegesjekk er absolutt lurt. Hun kan ha helseproblemer som gjør at hun ikke tar opp næring riktig. Hva dyrlegen sjekker kommer helt an på vurderingen av hunden, rase, vekt, hva hun spiser osv. Jeg antar du har prøvd ulike fõr og fõrtyper? Har du prøvd å gi mat til ulike tidspunkter? Det som funket best for min småspiste hund var å gi lite nok til at han alltid spiste opp. Du kan jo bare tenke deg selv om du ikke har matlyst, og stadig får servert mer mat enn du orker. Jeg fôret også en kombinasjon av rått og tørt, og varierte mellom typer og merker. Å ha litt lakseolje over maten kan også hjelpe.
    • Jeg har en tynn hund på 2 år og hun er fullvoksen for lenge siden. Hun har alltid vært tynn og spinkel sånn at ribbeina og knoklene stikker ut. Har prøvd å få henne opp i vekt. Er det noe jeg kan gjøre? Bør hun da ha en dyrlegesjekk men hva gjør dyrlegen da? Er det noen som har erfaring med en småspist hund? Har prøvd flere for og hun er like tynn. 
    • Du har ingen som vil passe hundene litt? Om du har en hund hjemme (lederen, om en av dem tydelig er det) og de andre ute, så er det antakelig mye lettere å få til, over tid. Det hender folk tilbyr gratis hundepass på Finn, bare fordi de elsker hunder, men ikke har lyst til å forplikte seg på fulltid. Om du ikke finner en annonse, så lag en. Sjansen for napp fra dyrevenner som ikke kan ha dyr selv er høy.  Jeg anskaffet en hund nr 2 fordi den første ikke var interessert i sønnen min, og han var så såret av alle avvisningene, han måtte få sin "egen" i en alder av fire år. "Itte'no problem," tenkte jeg, som hadde sett andre med flere hunder. Eldste hundens umiddelbare respons på det nusselige lille nøstet av samme art var aggressiv knurring. Hadde heldigvis en god hundepasser som hunden kjente og trivdes hos, som tillot oss en smooth tilvenningsperiode med passende mengder samvær og alenetid, og innen noen uker hadde eldste adoptert den yngre som sin egen. Den fikk henge fra ørene og jage ham bort fra matskålen sin, og han hadde ikke hjerte til å nekte den noe. Han hadde en grenseløs kjærlighet til den nye lille vennen sin. ..etter en stund, men det startet altså med høy nakkebust, stiv hale og et virkelig aggressivt knurr, og kunne potensielt blitt stygt om vi ikke hadde kunnet pæmpre den eldste med masse one on one time, favorittaktivitene hans og koblet den lille med noe positivt. Jeg antar du har servert hundene det beste de vet som belønning for ethvert tilløp til ro og avslapning ifbm kattene? 
    • Det bør nok helst foregå i et annet rom, om ikke utenfor huset eller ihvertfall på god avstand. Om du gjør det rett foran de andre hundene i bur så er du like langt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...