Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanintråden


Raksha
 Share

Recommended Posts

7 minutter siden, Carro92 skrev:

har hørt det ikke blir det samme når de er brødre og vokst opp med hverandre?

Det hadde jeg ikke turt å gamble på - jeg solgte to hanner sammen som var oppvokst sammen, de ble av diverse grunner ikke kastrert og der endte det med at ene tok livet av den andre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har (med mine 10 tommeltotter) snekret nytt utebur til kaninjentene mine ?? buret mangler foreløpig tak! Samt har jeg planer om å lage noen hyller opp i høyden som de kan gå opp på og bruke som ut

Kaniner er så utrolig undervurderte! Frittgående kaniner er som en rampete blanding av hund og katt, og det er så koselig  Har jo hatt kaniner i over 20 år, og hele oppveksten og frem til noen år si

Mamma sine kaniner

Posted Images

50 minutter siden, Raksha skrev:

Det hadde jeg ikke turt å gamble på - jeg solgte to hanner sammen som var oppvokst sammen, de ble av diverse grunner ikke kastrert og der endte det med at ene tok livet av den andre. 

 

gir snart opp kaniner, såå mye forskjellige svar da :| men hm.. jeg tror jeg drøyer litt til kanskje 6mnd alder å ser om den ene holder seg så lenge. Hvis ikke så er jo problemet løst sånn sett. Men når er det evt jeg burde holde et godt øye om de trolla blir uvenner a? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carro92 skrev:

har hørt det ikke blir det samme når de er brødre og vokst opp med hverandre?

Hanner er hanner, nytter ikke at de er brødre når hormonene begynner å koke. Som Raksha sier, de kan fort drepe hverandre. Jeg anbefaler kastrering når de er 4 mnd, men siden det er vinter snart kan det være trygt å drøye det en mnd eller to. Men noe senere enn 6 mnd hadde jeg ikke turt uten å skille dem. ( og da kan det bli trøbbel med å bonde dem igjen senere om du er uheldig) 

så senest 6 mnd, er min anbefaling, og du må kastrere begge, ikke bare 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ganzie skrev:

Hanner er hanner, nytter ikke at de er brødre når hormonene begynner å koke. Som Raksha sier, de kan fort drepe hverandre. Jeg anbefaler kastrering når de er 4 mnd, men siden det er vinter snart kan det være trygt å drøye det en mnd eller to. Men noe senere enn 6 mnd hadde jeg ikke turt uten å skille dem. ( og da kan det bli trøbbel med å bonde dem igjen senere om du er uheldig) 

så senest 6 mnd, er min anbefaling, og du må kastrere begge, ikke bare 1.

ok, vet du hva normalt slikt ligger på i pris og om det er komplisert inngrep? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å finne ut om kaniner tåler eik, men finner ingen info.. noen som vet? har mye eiketrær på tomta, så hadde vært greit å vite om jeg må passe på når de evt beveger seg over dit, siden det nå ligger masse nøtter,blader og kvister på bakken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om det der med hvit-schecke, men mon tro om det var det som feilet lillesøsteren min sin kanin da vi var små. Vi hadde to søsken som vi kjøpe av en bonde. Hennes liknet ganske mye på den som er postet bilde av over her. Min var mer lik den andre, og brun. 

Han ble tynn og gikk med hodet veldig på skakke. Ble avlivet hos dyrlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Carro92 skrev:

gir snart opp kaniner, såå mye forskjellige svar da :| men hm.. jeg tror jeg drøyer litt til kanskje 6mnd alder å ser om den ene holder seg så lenge. Hvis ikke så er jo problemet løst sånn sett. Men når er det evt jeg burde holde et godt øye om de trolla blir uvenner a? 

Hannkaniner kan kastreres når de er 11 - 12 uker. Ikke vent for lenge etter det, for de kommer fort i puberteten, og da kan de begynne å slåss.
De tar heller ikke hensyn til slektskap. Brødre som er vokst opp sammen kan slåss like heftig som andre kaningutter.
Hvis ikke du får dem kastrert, så kan de faktisk kastrere hverandre, eller skade hverandre stygt på andre måter, og i verste fall drepe hverandre.(Som Ganzie og Raksha også skreiv.)
Hvis du leser Den store kaninboka, så får du riktig opplysning om det du trenger å vite om kaninhold. Boka er en vel verdt investering, da det ligger mye feilaktig informasjon ute på nettet, og blant folk som har hatt kaniner "i alle år", og som tror de kan og vet det meste om kaniner.
Du vil sikkert også få nytte av å bli medlem av facebooksiden. :)
Lykke til videre med dine kaniner. :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Carro92 skrev:

Prøvd å finne ut om kaniner tåler eik, men finner ingen info.. noen som vet? har mye eiketrær på tomta, så hadde vært greit å vite om jeg må passe på når de evt beveger seg over dit, siden det nå ligger masse nøtter,blader og kvister på bakken..

Kaniner kan spise eik, men ikke overdriv. Kvister og blader skal gis bare som kosemat, og ikke være en del av hovedfòret.
Gi dem gjerne et variert tilbud av friske greiner. Kaniner kan spise de fleste av norske tresorter, bortsett fra hegg.
Mine liker best seljekvister. :)

Nå har jeg posta 3 innlegg her, da jeg ikke kan å sitere flere innlegg i ett. :/
Sorry. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gullen skrev:

Hannkaniner kan kastreres når de er 11 - 12 uker. Ikke vent for lenge etter det, for de kommer fort i puberteten, og da kan de begynne å slåss.
De tar heller ikke hensyn til slektskap. Brødre som er vokst opp sammen kan slåss like heftig som andre kaningutter.
Hvis ikke du får dem kastrert, så kan de faktisk kastrere hverandre, eller skade hverandre stygt på andre måter, og i verste fall drepe hverandre.(Som Ganzie og Raksha også skreiv.)
Hvis du leser Den store kaninboka, så får du riktig opplysning om det du trenger å vite om kaninhold. Boka er en vel verdt investering, da det ligger mye feilaktig informasjon ute på nettet, og blant folk som har hatt kaniner "i alle år", og som tror de kan og vet det meste om kaniner.
Du vil sikkert også få nytte av å bli medlem av facebooksiden. :)
Lykke til videre med dine kaniner. :)
 

Eller så kan man si det omvendt: At man bør høre på de som har mye erfaring på kanin, som faktisk HAR hatt kanin i "alle år" og er levende opptatt av kaninhold, fremfor en bok som tar for seg en svært begrenset del av kaninhold, overdriver ekstremt og som på visse områder tar direkte feil. Denne boka er langt fra noen fasit, og bør absolutt ikke brukes som det. At den kan gi grei informasjon om sykdommer og helse skal jeg være enig i, selv om visse ting der også er sterkt overdrevet.
At boka anbefaler et amerikanskprodusert kraftfôr, med amerikansk soya som proteinkilde (nesten all soya i USA er GMO) fremfor norskproduserte kraftfôr sier vel sitt. Det er verken bra for kaninene eller for miljøet å importere amerikansk kraftfôr på denne måten. Det finnes flere gode norske alternativer. Dette amerikanske kraftfôret har ikke noe spesielt innhold, det er ikke enestående på noe vis, så jeg skjønner ikke hvorfor det er opphøyd til denne statusen. Det har et høyt innhold av fiber, ja, men det har ikke noe å si så lenge kaninene har et høyt inntak av fiber fra høy, som de har her i Norge. Fibermengden fra høy, når kaninene får liten til moderat mengde kraftfôr, holder i massevis. Man trenger ikke fôre på pelletert, importert, høy i tillegg (til en skyhøy pris..).

Så vil jeg si til Carro92 at kaninene dine er av kjemperase ser det ut til. De må ha mye kraftigere kost enn dvergkaniner for å vokse og utvikle seg normalt. Holder ikke med grøntfôr og 25g kraftfôr av en ekstremt mager type (som den store kaninboka anbefaler), de trenger mer kraft. Jeg anbefaler felleskjøpets kaninkraftfôr, felleskjøpets lammepellets, Fiskå mølles hestefôr Topstar total eller liknende. Dette er fôr godt prøvd ut på kanin, og populært brukt av store oppdrettere her i landet. Prisen er en brøkdel av det overprisede amerikanske fôret, og fôret fungerer utmerket til kanin.
Kjemperaser utvikles også senere enn dvergkaniner, og vil nå kjønnsmodning senere. Kastrering ved 11-12 ukers alder er derfor ikke mulig, da testiklene ikke har falt ned enda. Man kastrerer ikke ved å gå inn i buken på kaninene, man kastrerer når testiklene har kommet ned, så de kan tas kjapt og lett. Når dette skjer varierer, men mellom 4-5mnd bør dette ha skjedd på kjemper, du får følge med litt.
Lykke til med kaninene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Carro92 skrev:

gir snart opp kaniner, såå mye forskjellige svar da :| men hm.. jeg tror jeg drøyer litt til kanskje 6mnd alder å ser om den ene holder seg så lenge. Hvis ikke så er jo problemet løst sånn sett. Men når er det evt jeg burde holde et godt øye om de trolla blir uvenner a? 

Desverre mange forskjellige svar å få, uansett dyrerase ?

Følg med når ballene er på plass og kastrere dem så fort som mulig ? når det smeller så kan det bli veldig veldig store skader...

Uansett er det nok greit med en ny kastrert kaninvenn til den som er igjen dersom den ene er syk?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Stella skrev:

Eller så kan man si det omvendt: At man bør høre på de som har mye erfaring på kanin, som faktisk HAR hatt kanin i "alle år" og er levende opptatt av kaninhold, fremfor en bok som tar for seg en svært begrenset del av kaninhold, overdriver ekstremt og som på visse områder tar direkte feil. Denne boka er langt fra noen fasit, og bør absolutt ikke brukes som det. At den kan gi grei informasjon om sykdommer og helse skal jeg være enig i, selv om visse ting der også er sterkt overdrevet.
At boka anbefaler et amerikanskprodusert kraftfôr, med amerikansk soya som proteinkilde (nesten all soya i USA er GMO) fremfor norskproduserte kraftfôr sier vel sitt. Det er verken bra for kaninene eller for miljøet å importere amerikansk kraftfôr på denne måten. Det finnes flere gode norske alternativer. Dette amerikanske kraftfôret har ikke noe spesielt innhold, det er ikke enestående på noe vis, så jeg skjønner ikke hvorfor det er opphøyd til denne statusen. Det har et høyt innhold av fiber, ja, men det har ikke noe å si så lenge kaninene har et høyt inntak av fiber fra høy, som de har her i Norge. Fibermengden fra høy, når kaninene får liten til moderat mengde kraftfôr, holder i massevis. Man trenger ikke fôre på pelletert, importert, høy i tillegg (til en skyhøy pris..).

Så vil jeg si til Carro92 at kaninene dine er av kjemperase ser det ut til. De må ha mye kraftigere kost enn dvergkaniner for å vokse og utvikle seg normalt. Holder ikke med grøntfôr og 25g kraftfôr av en ekstremt mager type (som den store kaninboka anbefaler), de trenger mer kraft. Jeg anbefaler felleskjøpets kaninkraftfôr, felleskjøpets lammepellets, Fiskå mølles hestefôr Topstar total eller liknende. Dette er fôr godt prøvd ut på kanin, og populært brukt av store oppdrettere her i landet. Prisen er en brøkdel av det overprisede amerikanske fôret, og fôret fungerer utmerket til kanin.
Kjemperaser utvikles også senere enn dvergkaniner, og vil nå kjønnsmodning senere. Kastrering ved 11-12 ukers alder er derfor ikke mulig, da testiklene ikke har falt ned enda. Man kastrerer ikke ved å gå inn i buken på kaninene, man kastrerer når testiklene har kommet ned, så de kan tas kjapt og lett. Når dette skjer varierer, men mellom 4-5mnd bør dette ha skjedd på kjemper, du får følge med litt.
Lykke til med kaninene dine :)

Takk for at du kom innom, Stella:) og jeg er helt enig med det du skriver, men glad du sa det først:sleep:

Stella gir deg svært gode og riktige tips her, @Carro92. Hun er "kaninguruen" min:D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lille Spyro har vært pjusk i et par dager nå, virka litt passiv, men spist og drukket som normalt. Hopper rett opp i fanget mitt for kos, så alt er som normalt bortsett fra det at han er litt mere passiv enn vanlig, men idag igjen er han oppe på huset sitt og slikt. Jobber hardt sammen med bror si med å finne gresstrå, ingen av dem var så happy for høy, men de har spist litt av det da :P 

Fått kjøpt kraftfor som jeg la inn i en sånn aktiviseringsball for hund, Rayman styrer og ordner mye med den. Syns den er kjempe kul :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Carro92 skrev:

Lille Spyro har vært pjusk i et par dager nå, virka litt passiv, men spist og drukket som normalt. Hopper rett opp i fanget mitt for kos, så alt er som normalt bortsett fra det at han er litt mere passiv enn vanlig, men idag igjen er han oppe på huset sitt og slikt. Jobber hardt sammen med bror si med å finne gresstrå, ingen av dem var så happy for høy, men de har spist litt av det da :P 

Fått kjøpt kraftfor som jeg la inn i en sånn aktiviseringsball for hund, Rayman styrer og ordner mye med den. Syns den er kjempe kul :P 

Håper han kommer seg igjen :)

Disse skal bli rundt 6kg som voksne, og bør derfor få 2-3dl kraftfôr hver daglig. De skal være runde og kraftige i kroppen, ikke kantene/skranglete. De bør ha oppnådd minst 60-70% av voksenvekt ved 3mnd alder. Mine største kaniner (ca 5kg) spiser en stappet 10L-bøtte med høy daglig, eller, jeg slenger inn et helt høyflak fra en høyball til mine 3, som de kan spise i løpet av et døgn. De spiser enorme mengder høy, og det er bra, for det er det som gir dem frisk og sunn fordøyelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Stella skrev:

Håper han kommer seg igjen :)

Disse skal bli rundt 6kg som voksne, og bør derfor få 2-3dl kraftfôr hver daglig. De skal være runde og kraftige i kroppen, ikke kantene/skranglete. De bør ha oppnådd minst 60-70% av voksenvekt ved 3mnd alder. Mine største kaniner (ca 5kg) spiser en stappet 10L-bøtte med høy daglig, eller, jeg slenger inn et helt høyflak fra en høyball til mine 3, som de kan spise i løpet av et døgn. De spiser enorme mengder høy, og det er bra, for det er det som gir dem frisk og sunn fordøyelse :)

De er i fint hold, men syns ikke de er i nærheten av den mengden med høy, kanskje da de enda fikk gress. De har aldri fått høy før, så tar vel litt tid føre de aksepterer det :P Vekta på dem aner jeg ikke da, men Ray var den største i kullet, så han er jo da enda litt større enn Spyro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carro92 skrev:

De er i fint hold, men syns ikke de er i nærheten av den mengden med høy, kanskje da de enda fikk gress. De har aldri fått høy før, så tar vel litt tid føre de aksepterer det :P Vekta på dem aner jeg ikke da, men Ray var den største i kullet, så han er jo da enda litt større enn Spyro :)

Men hva spiser de da? For så store kaniner krever mye mat, spesielt i vekstfasen. Det går i mye høy fordi de ikke kan få så mye kraftfôr de vil grunnet feil balanse i dietten, og høy stabiliserer fordøyelsen og gir dem nok fiber. Hva spiser de, om de ikke spiser mye høy?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stella skrev:

Men hva spiser de da? For så store kaniner krever mye mat, spesielt i vekstfasen. Det går i mye høy fordi de ikke kan få så mye kraftfôr de vil grunnet feil balanse i dietten, og høy stabiliserer fordøyelsen og gir dem nok fiber. Hva spiser de, om de ikke spiser mye høy?

 

gress, grønnsaker og kvister/blader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carro92 skrev:

gress, grønnsaker og kvister/blader

Ok :) Du får bare følge med på avføring og hold. Grønnsaker har ofte lite fiber, og kan fylle opp magen med "vomfyll", så de ikke spiser nok høy. Jeg prøver altså bare å presisere viktigheten av et godt høyinntak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Stella skrev:

Ok :) Du får bare følge med på avføring og hold. Grønnsaker har ofte lite fiber, og kan fylle opp magen med "vomfyll", så de ikke spiser nok høy. Jeg prøver altså bare å presisere viktigheten av et godt høyinntak :)

jeg er klar over det med høy, så de har ikke fått allverdens med grønnsaker og slikt, mere som snacks og godbiter for å forbinde meg med noe kult, spesielt siden Rayman er litt sky av seg. Men de har fri tilgang på høy og slikt, og siden de går ute, så har de fremdeles gress igjen :) Og lortene er fine og holdet er fint, syns de verken er for fete eller tynne :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Carro92 skrev:

jeg er klar over det med høy, så de har ikke fått allverdens med grønnsaker og slikt, mere som snacks og godbiter for å forbinde meg med noe kult, spesielt siden Rayman er litt sky av seg. Men de har fri tilgang på høy og slikt, og siden de går ute, så har de fremdeles gress igjen :) Og lortene er fine og holdet er fint, syns de verken er for fete eller tynne :)

Er lov med mer bilder :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det ikke var ment til meg, men jeg tar meg den frihet og legger inn litt bilder likevel jeg :)

Binge1,1..jpg

Binge2,1..jpg

Bruno,1..jpg

Rasen på bildene er liten rex, en rexpelset dvergkanin på 1,7-2kg. I vinterhalvåret har jeg dem i grupper i binger, som de 2 første bildene viser. På bildene har de akkurat flyttet til bingene, utover vinteren vil strølaget bli tykt av flis og halm, så de får et varmt og lunt underlag.

Beiteslipp,2..jpg

Om sommeren er noen ute i innhegninger og beitebur. Mest ungkaniner på beite, da de ikke graver så mye.
Beiteslipp2,2..jpg

Jeg har hatt kaniner siden 97, hatt liten rex siden 04, og har kaniner både for kos og mat, til både hunden og meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Stella skrev:

Skjønner at det ikke var ment til meg, men jeg tar meg den frihet og legger inn litt bilder likevel jeg :)

Binge1,1..jpg

Binge2,1..jpg

Bruno,1..jpg

Rasen på bildene er liten rex, en rexpelset dvergkanin på 1,7-2kg. I vinterhalvåret har jeg dem i grupper i binger, som de 2 første bildene viser. På bildene har de akkurat flyttet til bingene, utover vinteren vil strølaget bli tykt av flis og halm, så de får et varmt og lunt underlag.

Beiteslipp,2..jpg

Om sommeren er noen ute i innhegninger og beitebur. Mest ungkaniner på beite, da de ikke graver så mye.
Beiteslipp2,2..jpg

Jeg har hatt kaniner siden 97, hatt liten rex siden 04, og har kaniner både for kos og mat, til både hunden og meg selv :)

Ååh visste ikke at du drev med liten rex :D Har nettopp fått meg ei lita rexhue og en hanne selv, + to nye store rexer og noen rexmixer. Og bilder er velkomment uansett hvem som kommer med dem :D

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raksha skrev:

Er lov med mer bilder :D

 

Rykende ferske bilder! :P har fått satt opp kompostgrinder rundt buret, så de kan gå inn og ut som de sjøl vil når jeg er hjemme :)

img_5930-1475050-7-1475244558818.jpg

img_5933-1475050-7-1475244583787.jpg

img_5949-1475050-7-1475245445642.jpg

img_5982-1475050-7-1475245527919.jpg

 

Lille pjusk ville bare sitte på fanget og kose idag, så ble ikke mange bilder av han :)

img_5994-1475050-7-1475244914832-n500.jp

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...