Gå til innhold
Hundesonen.no

En testikkel- kastrerering beste alternativ?


Aya

Recommended Posts

Puma har bare sluppet ned en testikkel (han er ca 15 mnd), og etter det jeg har hørt er faren for kreft stor når den ene ligger i buken. Hva er deres mening, er det best (med tanke på helsa hans) og kastrere han? Er dette arvelig (ikke fordi jeg skal avle på han, men da bør jo oppdretter informeres)? Er det vanlig at det oppstår komplikasjoner ift kastrering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Vår hann hund har også bare en testikkel, han må vi kastrere nå ganske snart.

Han er jo 21 mnd nå. Det er ganske dyrt på han da, får man må gjøre ett inngrep der, får den ligger langt opp. Så kommer på ca 5500 kr. Mens en vanelig kastrering koster jo ikke mye.

Men flere som har sagt til oss at kreft faren er stor, vi har jo også to tisper. Så da er det veldig greit at han er kastrert også.

Hvor gammle må de egentlig være, før man kan kastrere de??

Tenkte at vi ønska jo heler ikke og gjøre det fortidlig.

Mvh Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja det er arvelig' date=' det skal egentlig ikke avles på verken hundene eller kullsøsken når det dukker opp kryptokisme som det heter... Hadde gitt beskjed til oppdretter...[/quote']

Stemmer. Gi beskjed til oppdretter. Er denne opptatt av helse, avler han ikke videre på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min sheltie på 10 måneder har også bare en testikkel. Jeg har blitt anbefalt av vet å kastrere han pga kreftfare. Jeg håper i det lengste at den skal komme ned, men ser ikke så lovende ut fordi den sitter langt opp. Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal "håpe" på at den kommer ned??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Vår hann hund har også bare en testikkel, han må vi kastrere nå ganske snart.

Han er jo 21 mnd nå. Det er ganske dyrt på han da, får man må gjøre ett inngrep der, får den ligger langt opp. Så kommer på ca 5500 kr. Mens en vanelig kastrering koster jo ikke mye.

Men flere som har sagt til oss at kreft faren er stor, vi har jo også to tisper. Så da er det veldig greit at han er kastrert også.

Hvor gammle må de egentlig være, før man kan kastrere de??

Tenkte at vi ønska jo heler ikke og gjøre det fortidlig.

Mvh Stine

Aro var 17 mnd da han ble kastrert. De sies at hunder med "aggresiv" adferd pga formye hormon fra testikkelen i buken bør kastreres så fort som mulig. Dette for å ungå at formye av den aggresive atfrden henger igjenn etter kastreringen. Huff, dårlig å forklare men håper dere forstår hva jeg mener...

Vi fikk tilbake på forsikringen siden han hadde kryptokisme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg hadde kasterert han ja...Ei jeg kjenner hadde en hund som ikke fikk ned testikkelen før han nærmet seg året.Hun masserte han jevnlig etter råd fra dyrlegen.Uvisst om det gjorde utslaget men den datt da ned til slutt..Men når Puma er 15 mnd tviler jeg på at den kommer ned og det er så mye faremomenter rundt Kryptochisme at jeg ville gjort kort prossess med en gang.Stakkars Puma Einstein :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda:( Den ligger ikke såå høyt oppe, dvs, jeg kjenner den godt, men den ligger som en kul rett under huden på en måte.. :/ kan jo kanskje få gjort flere ting på en gang når han først må legges i narkose (røntging og chip merking)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min sheltie på 10 måneder har også bare en testikkel. Jeg har blitt anbefalt av vet å kastrere han pga kreftfare. Jeg håper i det lengste at den skal komme ned' date=' men ser ikke så lovende ut fordi den sitter langt opp. Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal "håpe" på at den kommer ned??[/quote']

Jeg hadde ventet til hunden var fylt 1 år. Men hva sier vetrinæren da, alt med at den ligger så langt oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puma har bare sluppet ned en testikkel (han er ca 15 mnd)' date=' og etter det jeg har hørt er faren for kreft stor når den ene ligger i buken. Hva er deres mening, er det best (med tanke på helsa hans) og kastrere han? Er dette arvelig (ikke fordi jeg skal avle på han, men da bør jo oppdretter informeres)? Er det vanlig at det oppstår komplikasjoner ift kastrering?[/quote']

hadde han vært min og steinen ikke var kommet ned når han var 15 mnd så hadde jeg kastrert han. Dette fordi kreftfaren er høg. Hadde og kontaktet oppdretter og gitt beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veterinær ( men jeg er en smule skeptisk til han) sa at den kunne falle ned helt fremt il to-års alder' date=' og at det ikke hastet med å få han kastrert :s[/quote']

Tja, kanskje kan det skje... og kanskje ikkje. Eg hadde i værtfall ikkje ventet til min hund var to år.. (og da tenker eg på den økte kreftfaren.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden kan fint kastreres fra den er 5-6 mndr. Men hvis denne kasteringen skal skje p.g.a. at en testikkel ikke har kommet ned, og det er planer om å avle på/stille ut hunden ville jeg nok ventet til den var 1 år gammel. Men det er altså ikke noe farlig å kastere en hund før den kommer i puberteten, det er heller en fordel, da eieren får et enklere hundehold fordi hunden ikke har lært seg å skvette på hver stolpe, kjenne løpetidslukter og andre ting som hører intakte hannhunder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller ikke det er farlig å vente litt. Det er uansett som regel gamle hunder som utvikler testikkelkreft, så om du venter til hunden ellers er ferdig utviklet, tror jeg ikke det gjør noe.

Her er en link til en studie som kan tyde på at kastrering før hunden er utvokst kan føre til betydelig økt risiko for beinkreft:

http://onibasu.com/archives/kn/134875.html

Ikke enkelt, dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller ikke det er farlig å vente litt. Det er uansett som regel gamle hunder som utvikler testikkelkreft, så om du venter til hunden ellers er ferdig utviklet, tror jeg ikke det gjør noe.

Her er en link til en studie som kan tyde på at kastrering før hunden er utvokst kan føre til betydelig økt risiko for beinkreft:

5 kull fordelt på 3 grupper er jo alt for lite materiale til at det skulle kunne bevise noe som helst.

Og hvor skulle logikken vaære i at tidlig kastrering skulle føre til benkreft. Testiklene eller hormonene som blir fjernet sitter da ikke i beina, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 kull fordelt på 3 grupper er jo alt for lite materiale til at det skulle kunne bevise noe som helst.

Og hvor skulle logikken vaære i at tidlig kastrering skulle føre til benkreft. Testiklene eller hormonene som blir fjernet sitter da ikke i beina, eller?

Nei, jeg sier heller ikke at det er bevis på noe som helst, men at det heller ikke skader å vente litt, spesielt ettersom testikkelkreft som regel opptrer hos eldre hunder.

Logikken? Nei, jeg er ingen medisinsk ekspert, men tidlig kastrering kan i hvert fall føre til noen slags forandringer i veksten, spesielt hos større raser (er det noe som heter vekstplater?) - som gjør at tidlig kastrerte dyr bl. a. kan bli større enn andre. Orker ikke å finne noen linker på det, men dette mener jeg er ganske godt dokumentert - selv om det er ulike meninger om hvorvidt det er skadelig for hundene.

Og, nei, hormonene sitter ikke i beina, men hormoner brukes jo til litt av hvert i kroppen, og får du for lite eller for mye av et hormon, kan det få (kanskje overraskende) konsekvenser - det finnes det da mange eksempler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sier heller ikke at det er bevis på noe som helst, men at det heller ikke skader å vente litt, spesielt ettersom testikkelkreft som regel opptrer hos eldre hunder.

Logikken? Nei, jeg er ingen medisinsk ekspert, men tidlig kastrering kan i hvert fall føre til noen slags forandringer i veksten, spesielt hos større raser (er det noe som heter vekstplater?) - som gjør at tidlig kastrerte dyr bl. a. kan bli større enn andre. Orker ikke å finne noen linker på det, men dette mener jeg er ganske godt dokumentert - selv om det er ulike meninger om hvorvidt det er skadelig for hundene.

Og, nei, hormonene sitter ikke i beina,

Nå finnes det flere andre gode argumenter for å kastrere hunden i tidlig alder, bl.a at man slipper pubertetsproblemer, noe som kan være greit, særlig på meget store hunderaser.

Nei, tidlig kastrering fører ikke til noen vekstforandringer, det er en myte, og ikke noe som noen har klart å dokumentere.

Fint at vi er enige om at hormonene ikke sitter i bena.:-)

I Statene er det vanlig å kasterere tidlig, og jeg har aldri hørt om at det er påfallende mye benkreft der borte.

I Statene blir man sett på som useriøs hvis man selger en valp som vanlig familiehund uten enten å kastrere den før den blir solgt eller å gjøre en konkret avtale om at kjøper skal kastere hunden før den kommer i puberteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det flere andre gode argumenter for å kastrere hunden i tidlig alder, bl.a at man slipper pubertetsproblemer, noe som kan være greit, særlig på meget store hunderaser.

Men folk skal også være klar over at kastrerte hunder muligens forblir noe mer aktive enn andre hunder:

http://www.petresource.com/articlesofinter...nneutering.html

Nei, tidlig kastrering fører ikke til noen vekstforandringer, det er en myte, og ikke noe som noen har klart å dokumentere.

Vi har sikkert ulike krav til dokumentasjon, men artikkelforfatteren i linken over mener i hvert fall at det er grunn til å tro at tidlig kastrasjon fører til lengre vekstperiode, basert på studier publisert i JAVMA (Journal of the American Veterinary Medical Association). Merk at denne nettartikkelen er skrevet av en veterinær som er FOR tidlig kastrering.

I Statene blir man sett på som useriøs hvis man selger en valp som vanlig familiehund uten enten å kastrere den før den blir solgt eller å gjøre en konkret avtale om at kjøper skal kastere hunden før den kommer i puberteten.

Ja, men den situasjonen håper jeg ikke vi kommer til her i Norge. USA er et stort og rart land, der overproduksjon av kjæledyr er enormt. Det er et problem her til lands også, men foreløpig ikke i riktig samme grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da veterinær anbefaler å kastrere han rundt 1 års alderen og i kontrakten fra oppdretter så står det at jeg får tilbake en sum hvis han ikke får begge testiklene innen 15 måneders alderen. Vil det si at jeg må vente til han er 15 måneder før oppdretter godtar at jeg kastrerer han??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da veterinær anbefaler å kastrere han rundt 1 års alderen og i kontrakten fra oppdretter så står det at jeg får tilbake en sum hvis han ikke får begge testiklene innen 15 måneders alderen. Vil det si at jeg må vente til han er 15 måneder før oppdretter godtar at jeg kastrerer han??

Ja, det skulle jeg da mene. Hvis du kastrerer ham før han er 15 mnd. så har du jo ikke noe "bevis" på at den andre testikkelen ikke kom ned. Dermed trenger ikke oppdretter å gi deg noen erstattningssum (eller hva jeg nå skal kalle det :-)).

Det er jo uansett bare snakk om tre mnd. diff her da, så vent til han er 15 du, så ser du hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...