Gå til innhold
Hundesonen.no

Fór til mops med sart mage


Zera
 Share

Recommended Posts

Hei

Noen her inne som har tips til hva slags fór som kan passe for en mops med sart mage. Det gjelder en unghund (rundt 2 år).

Tåler det fóret han går på nå (tror det er tørrfor, men vet ikke typen *finne ut*), men siden det skal gå ut av produksjon må eier se seg om etter andre alternativer.

V&h er prøvd, og hunden tåler dette, men eier ser dette som ett siste alternativ da h*n ikke har noe særlig plass i fryseren...

Tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal Canine sitt Mopsfôr?

Vi bestilte nettopp 60 kg av dette, og da sa de ingenting om at de skulle slutte med dette.

Ja, regner med det er det.. Hm, kanskje h*n har misforstått da. Kanskje de bare skal slutte med det der h*n pleier å kjøpe det..

Uansett greit med alternativer da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det er forhandleren som ikke skal føre dette mer, så må det vel være andre RC-forhandlere i nærheten som kan bestille?

Fikk svar fra eier, som sa at RC ble utkonkurrert i butikkene her, og derfor ville ikke butikkene selge det lenger.. Men h*n har fått et par nye forslag som h*n skulle prøve ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått sjekket ingredienslista til RC mops, og den er nesten vegetarisk, med litt hydrolyserte proteiner. Siden hunden fungerer fint på rått, lurer jeg litt på hvordan den reagerer på andre fôr når den får det, og hvor lenge den har gått på de før det ble byttet. Jeg tror ikke hunden har sensitiv mage i det hele tatt, den er bare ikke tilpasset "vanlig" rendert protein, og kan nok fungere på det aller meste om eiere bare lar mage/tarm tilvennes det nye fôret over tid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått sjekket ingredienslista til RC mops, og den er nesten vegetarisk, med litt hydrolyserte proteiner. Siden hunden fungerer fint på rått, lurer jeg litt på hvordan den reagerer på andre fôr når den får det, og hvor lenge den har gått på de før det ble byttet. Jeg tror ikke hunden har sensitiv mage i det hele tatt, den er bare ikke tilpasset "vanlig" rendert protein, og kan nok fungere på det aller meste om eiere bare lar mage/tarm tilvennes det nye fôret over tid.

Han fikk rått da han var liten, så byttet de til tørrfor pga fryserplass tror jeg.. Tok litt tid før de fant et fòr han tålte (RC).. Har også nevnt dette med at det kan ta noe tid før de blir vant til det nye foret etter fòrbytte.. Jeg foreslo å bruke det nye i 14 dager før man gir om.. Vet ikke om det er lenge nok.

Fikk svar fra eier om at de hadde prøvd eukanuba lenge før de byttet til brit, og at han fortsatt får brit.. Vet ikke hvor lenge lenge er, men eier er ihvertfall klar over at fòrbytte i seg selv kan gi diaré.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk rått da han var liten, så byttet de til tørrfor pga fryserplass tror jeg.. Tok litt tid før de fant et fòr han tålte (RC).. Har også nevnt dette med at det kan ta noe tid før de blir vant til det nye foret etter fòrbytte.. Jeg foreslo å bruke det nye i 14 dager før man gir om.. Vet ikke om det er lenge nok.

Fikk svar fra eier om at de hadde prøvd eukanuba lenge før de byttet til brit, og at han fortsatt får brit.. Vet ikke hvor lenge lenge er, men eier er ihvertfall klar over at fòrbytte i seg selv kan gi diaré.

14 dager er ikke alltid nok, spesielt ikke når man går fra rått til tørrt. Har hunden diare, eller "bare" softisbæsj? Vannete diare er et veldig dårlig tegn, mens softisbæsj vil bli bedre med tid. Jeg ville gått litt ned på mengden mat for å lette systemet, og sterkt vurdert å gå over på rått igjen. En mops spiser såpass lite at fryserplass egentlig ikke trengs sånn sett, det er bare å kjøpe etpar pølser og ha de i kjøleskapet til de er spist opp, samt at hunden fint kan få av eiernes kjøtt hver dag før de lager middag. Nå på vinteren kan jo pølsene oppbevares ute også, naturens fryseboks er en finfin ting :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 dager er ikke alltid nok, spesielt ikke når man går fra rått til tørrt. Har hunden diare, eller "bare" softisbæsj? Vannete diare er et veldig dårlig tegn, mens softisbæsj vil bli bedre med tid. Jeg ville gått litt ned på mengden mat for å lette systemet, og sterkt vurdert å gå over på rått igjen. En mops spiser såpass lite at fryserplass egentlig ikke trengs sånn sett, det er bare å kjøpe etpar pølser og ha de i kjøleskapet til de er spist opp, samt at hunden fint kan få av eiernes kjøtt hver dag før de lager middag. Nå på vinteren kan jo pølsene oppbevares ute også, naturens fryseboks er en finfin ting :)

ok, men han går jo fra tørt til tørt nå. Han fikk v&h da han var helt liten, deretter byttet de til RC som han har gått på og tålt bra lenge. Men nå prøver de å bytte siden de har fått beskjed om at dyrebutikkene i området ikke skal selge det lenger..

Hehe, jeg vet ikke nøyaktig konsistensen, men skal si det videre :) Sikkert lurt det med å gå ned litt på matmengden også ja, også er det jo fint at eier iallefall har ett fòr h*n vet at han tåler, men som nevnt så vil eier helst fore på tørt :) (men kommer nok til å bytte hvis det ikke kommer opp ett bedre alternativ, for som h*n skrev er h*n lei av å tørke diarè av soffaputene :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år gammel hund som har diare inne? Da tror jeg ærlig talt ikke maten er hovedproblemet, en voksen hund klarer fint å holde diare og si ifra om at den må ut.

Ikke nødvendigvis, om det skjer mens eier er på jobb i 8 timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, om det skjer mens eier er på jobb i 8 timer...

Jo, om det er fôret som skal ha skylda, så er 8 timer null problem. Fordøyelse bruker så og så lang tid gjennom systemet, så har hunden gjort fra seg før eier dro på jobb, skal ikke de neste 8 timene være noe problem. Uansett konsistens på avføringen.

Akutt bakterie/virusdiare er noe annet, det kan komme som julaften på kjerringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, om det er fôret som skal ha skylda, så er 8 timer null problem. Fordøyelse bruker så og så lang tid gjennom systemet, så har hunden gjort fra seg før eier dro på jobb, skal ikke de neste 8 timene være noe problem. Uansett konsistens på avføringen.

Akutt bakterie/virusdiare er noe annet, det kan komme som julaften på kjerringa.

Men det er jo noe som hunden har slitt med hele livet da... Så det er jo ikke noe akutt akkurat.

Hunden gikk på rått som valp. etter at de begynte på tørrfor ble han dårlig i magen.. Etter en stund fant de ut at de skulle prøve å bytte fór igjen, og byttet til RC for mops, noe som bedret problemet... Nå prøver eier å vende hunden på ett annet fór og har derfor byttet fra RC til Brit, noe som har ført til diaré... Tror du ikke det er mer sannsynlig at det er noe "galt" med fordøyelsen hans, enn at han har fått virus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden funket så bra på rått, så ville jeg lagt til rette for at den kunne fortsatt med det. Feks kjøpe(få gratis/billig på finn) større fryser, eller prioritert fryseplass til hundemat, eller handlet hundemat oftere. Løsningen ligger jo der. Hvorfor må den gå på tørrfor liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden funket så bra på rått, så ville jeg lagt til rette for at den kunne fortsatt med det. Feks kjøpe(få gratis/billig på finn) større fryser, eller prioritert fryseplass til hundemat, eller handlet hundemat oftere. Løsningen ligger jo der. Hvorfor må den gå på tørrfor liksom?

Det vil ikke jeg legge meg borti, men det er nok fordi tørrfór er den beste løsningen.

Antagelig har det noe med at leiligheten til eier er ikke stor nok til at det bare er å kjøpe seg større fryser, og derfor er det å gå tilbake til rått det siste alternativet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo noe som hunden har slitt med hele livet da... Så det er jo ikke noe akutt akkurat.

Hunden gikk på rått som valp. etter at de begynte på tørrfor ble han dårlig i magen.. Etter en stund fant de ut at de skulle prøve å bytte fór igjen, og byttet til RC for mops, noe som bedret problemet... Nå prøver eier å vende hunden på ett annet fór og har derfor byttet fra RC til Brit, noe som har ført til diaré... Tror du ikke det er mer sannsynlig at det er noe "galt" med fordøyelsen hans, enn at han har fått virus?

Mjo, men han skulle da klart å holde seg innendørs. Som sagt bruker maten ganske mange timer gjennom systemet, selv ved for kjapp fordøyelse. Mye mulig er det noe han reagerer på i Brit/de andre fôrene de har prøvd, men han skulle likevel klart å holde seg. Om han feks bare gjør fra seg inne mens de er på jobb, kan de prøve å bytte tidspunkt de gir ham mat og se om de kan unngå innediare.

Vet du om de har prøvd skånekost, dvs kun kokt ris og hvit fisk/kylling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjo, men han skulle da klart å holde seg innendørs. Som sagt bruker maten ganske mange timer gjennom systemet, selv ved for kjapp fordøyelse. Mye mulig er det noe han reagerer på i Brit/de andre fôrene de har prøvd, men han skulle likevel klart å holde seg. Om han feks bare gjør fra seg inne mens de er på jobb, kan de prøve å bytte tidspunkt de gir ham mat og se om de kan unngå innediare.

Vet du om de har prøvd skånekost, dvs kun kokt ris og hvit fisk/kylling?

Tror ikke de har prøvd skånekost nei. Mener du som hjelp i overgangen mellom to fòr, eller for å bli kvitt et eventuelt virus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...