Gå til innhold
Hundesonen.no

Slept etter trikken


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Hvis jeg hadde vært der, tror jeg faktisk jeg hadde blitt voldelig om jeg ikke fikk sjekket hvordan det var gått med hunden. Den er jo en uskyldig part i det hele og den skadelidende.. Det hadde ikke vært verre enn at trikkekjøreren meldte inn til sentralen. Hadde man vært like stivbeint hvis det hadde dreid seg om et barn (barn i flexi.. :P )?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Håper historien til trikkeføreren også kommer ut i media. Slik at vi kan få høre hans versjon på hvorfor han ikke gadd å hjelpe til. For helt ærlig trur jeg at dette handler mer om vilje, enn hvor far

Jeg gir blanke om eier var skyld i dette eller ei, det er faktisk ikke lov å bare kjøre fra skadede dyr - om det er trikkeskinner eller ei.

Selvsagt en eier med flexibånd var det første jeg tenkte når jeg så overskriften... Kan se det for meg - virrende liten CC og snellebånd med 5 meter line som ikke eieren har låst. Og da går det FORT

Guest Kåre Lise

Hvis jeg hadde vært der, tror jeg faktisk jeg hadde blitt voldelig om jeg ikke fikk sjekket hvordan det var gått med hunden.

Konstruktivt. :P Hadde jeg vært der hadde jeg dratt i nødbremsen og røska opp den døra. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

https://www.facebook...151091542322000

"Trikken beklager sterkt hendelsen der en hund kom til skade i forbindelse med at den løp fra sin eier og ut av trikken.

Vi gjør vårt ytterste for å bistå og hjelpe hunden og dens eier og har derfor gitt vedkommende beskjed om at vi dekker alle veterinærutgifterknytt knyttet til behandling av hunden.

Vi har nå grundig gjennomgått og kvalitetssikret hendelsesforløpet. Basert på forklaringer fra andre passasjerer som var til stede under hendelsen og som også var direkte involvert i oppfølgingen av den, sammenholdt med trikkeførererens egen forklaring som er avgitt uavhengig av passasjerenes forklaring, fremstår saken og håndteringen av den på en annen måte enn det som er kommet frem så langt.

Saken er anmeldt til politiet og det er derfor naturlig at denne informasjonen håndteres av politiet i deres vurdering av saken.

Uansett hendelseforløp er saken sterkt beklagelig og vi uttrykker vår dypeste medfølelse og sympati med hundeeieren."

---

Og på støttegruppasiden skrives det nå om at hunden har gått løs på trikken i flexilinen mens eieren snakket i mobiltelefon. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstruktivt. :P Hadde jeg vært der hadde jeg dratt i nødbremsen og røska opp den døra. ;)

Det eg syns er rart, slik eg har forstått det i vert fall, så var det ingen som gjorde forsøk på og opne døra i det heile når trikken stoppa midtvegs? Er ganske sikker på at om det hadde vert min hund, så hadde eg enten fått opp dørene sjølv, eller gått laus på ei rute (helst med sjåføren som knusevåpen).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forløpet til hendelsen er det jo ingen som vet.. Om det er tilfelle at hunden har gått rundt på trikken uten låst flexiline mens eieren snakket i mobiltelefonen er det en uansvarlig eier også.. Allikevel mener nå jeg at trikkeføreren burde gitt eier mulighet til å komme av trikken.. jeg tørr ikke tenke på hva jeg hadde gjort i en lignende situasjon.. Jeg hadde nok fått fullstendig panikk, og da er kanskje ikke nødbremsen og fornuftige løsninger det første man tenker på.. Blir stresset høyt nok "trekkes gardina ned" med mindre man har trening til å håndtere slike situasjoner..-dessverre. jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om det var meg, men ut av den trikken hadde jeg nok kommet meg på en eller annen måte.. Om det hadde vært å knuse ruta, eller true sjåføren på livet vet jeg ikke, men ut hadde jeg kommet, i fart eller ei.. :P Huff.. Får vondt i magen av å tenke på hva den stakkars lille hunden har måttet oppleve.. :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fryktelig merkelig at ikke en eneste person trakk i nødbremsen og løste ut døren! Det finnes faktisk håndtak for det ved hver eneste dør, man trenger ikke føreren for å åpne.

Skulle likt å høre trikkeføreren eller en annen passasjers versjon av historien jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett trist å lese hvordan folk her rakker ned på vognføreren.

Det er rett og slett ikke lov å slippe folk ut i sporet, dette er nedfelt i jernbaneloven og i interne sikkerhetsbestemmelser unntatt offentligheten.

Disse bestemmelsene er igjen godkjent av jernbanetilsynet.

Siden dette skjedde på en strekning med forstadsbane er dette altså reglene man må forholde seg til, og føreren gjorde ut fra dette alt riktig.

Å slippe mennesker ut i sporet medfører svært store konsekvenser, blant annet full driftsstans til linjen er visitert og funnet fri for mennesker, stans for andre vogner, og dersom det går gamle SL-79 på linjen vil det også medføre at vognene blir stående bak uten mulighet for å bruke de overkjøringsspor som finnes (de har førerrom kun i en ende, og kan ikke kjøre begge veier slik som SL-95)

Konklusjonen her blir nok rett og slett at vognføreren ikke har gjort noe galt, og denne saken kan man forvente at etterforskes av politiet i tillegg til å bli grundig belyst og undersøkt internt i Oslotrikken. Det er også mulig at havarikommisjonen blir involvert uten at jeg vet om dette er vurdert så langt.

I tilfelle noen måtte lure kan jeg opplyse om at jeg har vært gjennom sikkerhetsbestemmelsene for det aktuelle linjenettet flere ganger. Min kompetanse utløp i 2008.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke trikk vi prater om da ? Hvor i Oslo er det forbudt å gå i trikkesporene?? Skal ærlig innrømme at jeg ikke er kjent i liarbu men stort sett ellers i Oslo kjører det biler og vaser det folk i sporene hele tiden uten at noe må sperres eller stoppes opp.

Hadde det vært t- banen hadde jeg skjønt litt mer ..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om man har lov eller ikke til å gå i trikkeskinnene er man forpliktet til å stoppe ved ulykke. De har ett system som varsler om slikt så alle de andre trikkene på linjen faktisk må stoppe. Så kan man spekulere i hvorfor fører ikke ikke stoppet eller hvorfor ingen kastet seg over nødbremsen.

Lov om vegtrafikk

§ 12. Plikter ved trafikkuhell.

Enhver som med eller uten skyld er innblandet i trafikkuhell, skal straks stanse og hjelpe personer og dyr som er kommet til skade, og for øvrig delta i de tiltak som uhellet gir grunn til. Denne plikt har, om det er nødvendig, også andre som er i nærheten eller som kommer til stede.

Lov om dyrevelferd

§ 4. Hjelpeplikt

Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret. Dersom dyret er et dyr fra dyrehold eller storvilt, og det ikke er mulig å yte god nok hjelp, skal eieren eller politiet varsles umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er rett og slett trist å lese hvordan folk her rakker ned på vognføreren.

Trist er vel ett pent ord, jeg blir sjokkert og uvel av hvordan voksne mennesker kan holde på og på helt feil grunnlag. FB-siden innledes fortsatt med;

"Hunden Serine ble denne uken slept etter trikken flere hundre meter fordi trikkefører ikke ville stoppe.."

Hvilket åpenbart er helt feil også i følge eierens egen forklaring. At han ETTER å ha sjekket kjørte videre derimot er kritikkverdig og åpent for diskusjon er en helt annen sak enn å steine han til døden for å ha drept hunden når utgangspunktet var ett uhell som kan skje alle. Det vil aldri bli noen garanti for at trikk / tog / t-bane / buss kan komme til å kjøre med hund igjen på utsiden hvis eieren ikke følger med.

Fra ruter sine transportvedtekter:

12. Hva som kan tas med

På transportmidlene kan tas med lett håndterlige gjenstander (håndbagasje) når dette ikke skjer til fortrengsel for andre reisende. Barnevogn og rullestol kan også tas med, men hjelp fra personalet kan ikke alltid påregnes. Sykkel og sparkstøtting medtas hvis det er plass. Det er i alle tilfeller selskapets personale som avgjør om det er plass.

Dyr befordres når de ikke er til sjenanse for andre passasjerer, og det er plass på transportmidlet. Førerhund/politihund skal på disse betingelser alltid befordres. Dyr skal være underlagt eierens kontroll (i bånd, bur eller lignende). Alle gjenstander og dyr befordres under den reisendes egent ansvar. Følgende ting kan ikke tas med: Ildsfarlige og eksplosive stoffer, motordrevne sykler/redskaper, ladde våpen, skarpkantede/illeluktende gjenstander og annet som åpenbart kan være til sjenanse for andre.

Hunder skal holdes i bånd og må ikke hindre fri passasje. Ski, barnevogner og lignende må holdes eller plasseres slik at de ikke kan falle over ende.

Er det ikke trikk vi prater om da ? Hvor i Oslo er det forbudt å gå i trikkesporene?? Skal ærlig innrømme at jeg ikke er kjent i liarbu men stort sett ellers i Oslo kjører det biler og vaser det folk i sporene hele tiden uten at noe må sperres eller stoppes opp.

Hadde det vært t- banen hadde jeg skjønt litt mer ..

Sorry, men du kan umulig være kjent i Oslo, det heter forresten Ljabru og som de fleste andre endepunkter for trikken ender ruta i egen trasee, adskilt fra gate/ vei / fortau og gjør den likestilt med jernbane som Pan beskriver.

Uansett om man har lov eller ikke til å gå i trikkeskinnene er man forpliktet til å stoppe ved ulykke. De har ett system som varsler om slikt så alle de andre trikkene på linjen faktisk må stoppe. Så kan man spekulere i hvorfor fører ikke ikke stoppet eller hvorfor ingen kastet seg over nødbremsen.

Lov om vegtrafikk

§ 12. Plikter ved trafikkuhell.

Enhver som med eller uten skyld er innblandet i trafikkuhell, skal straks stanse og hjelpe personer og dyr som er kommet til skade, og for øvrig delta i de tiltak som uhellet gir grunn til. Denne plikt har, om det er nødvendig, også andre som er i nærheten eller som kommer til stede.

Lov om dyrevelferd

§ 4. Hjelpeplikt

Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret. Dersom dyret er et dyr fra dyrehold eller storvilt, og det ikke er mulig å yte god nok hjelp, skal eieren eller politiet varsles umiddelbart.

Du bør vurdere å lese litt mer enn overskriftene du også. Det eneste som er klart i hendelsesforløpet er vel akkurat det at føreren stoppet men kjørte videre etter å ha sjekket situasjonen.

Utifra jenta egen forklaring ble det også varslet over sambandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vurdere å lese litt mer enn overskriftene du også. Det eneste som er klart i hendelsesforløpet er vel akkurat det at føreren stoppet.

Jeg har ikke sagt eller ment en dritt om hendelsesforløpet, da avisene kan skrive så mangt om både det ene og det andre. Jeg mener bare at uansett hva som skjedde, så har fører plikt til å stoppe når en ulykke har skjedd! Og hvis det er noe å krangle om vil jeg foreslå at du tar deg en tur ut i vinden med fefferne dine og puster med maven. Det skal jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har ikke sagt eller ment en dritt om hendelsesforløpet, da avisene kan skrive så mangt om både det ene og det andre. Jeg mener bare at uansett hva som skjedde, så har fører plikt til å stoppe når en ulykke har skjedd! Og hvis det er noe å krangle om vil jeg foreslå at du tar deg en tur ut i vinden med fefferne dine og puster med maven. Det skal jeg!

Du har nå akkurat sagt og / eller ment at han ikke stoppet. Eneste stedet det står ( eller kan forståes som ) er i overskriften til vg, leser man artikkelen er det tydelig at han stoppet. Grunnen til at jeg "krangler" er jo fordi saken er gått helt over alle støvleskaft og folk har tatt helt av og de tror fortsatt at saken dreier seg om en trikkefører som ga blanke F i at det hang en hund på utsiden og kjørte videre vel vitende om Fido på slep noe som er helt feil.. Det er bare å lese her og her det så ser du hvor gærne folk er og de tror fortsatt at han ikke stoppet, en uke etter at det skjedde. Og det til tross for at eieren selv har kommentert og gitt sin egen forklaring under fullt navn men det blir jo helt borte i alt hatet som dyrkes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke trikk vi prater om da ? Hvor i Oslo er det forbudt å gå i trikkesporene?? Skal ærlig innrømme at jeg ikke er kjent i liarbu men stort sett ellers i Oslo kjører det biler og vaser det folk i sporene hele tiden uten at noe må sperres eller stoppes opp.

Hadde det vært t- banen hadde jeg skjønt litt mer ..

Det er trikk det er snakk om, strekningen er definert som forstadsbane.

På forstadsbane er det ikke lov å gå i sporet, dette er å regne som et jernbaneområde.

Forenklet er det slik at en strekning med en egen trasé for trikken er å regne som jernbaneområde.

Uansett om man har lov eller ikke til å gå i trikkeskinnene er man forpliktet til å stoppe ved ulykke. De har ett system som varsler om slikt så alle de andre trikkene på linjen faktisk må stoppe. Så kan man spekulere i hvorfor fører ikke ikke stoppet eller hvorfor ingen kastet seg over nødbremsen.

Det eneste fører skal gjøre er faktisk å sette i gang varsling. Videre arbeid utføres av de tre redningsetatene i samarbeid med Oslotrikken og Baneservice sitt autoriserte personell.

Lov om vegtrafikk

§ 12. Plikter ved trafikkuhell.

Enhver som med eller uten skyld er innblandet i trafikkuhell, skal straks stanse og hjelpe personer og dyr som er kommet til skade, og for øvrig delta i de tiltak som uhellet gir grunn til. Denne plikt har, om det er nødvendig, også andre som er i nærheten eller som kommer til stede.

Vegtrafikkloven gjelder ikke på denne strekningen.

Lov om dyrevelferd

§ 4. Hjelpeplikt

Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret. Dersom dyret er et dyr fra dyrehold eller storvilt, og det ikke er mulig å yte god nok hjelp, skal eieren eller politiet varsles umiddelbart.

Føreren har varslet, det er hans jobb. Videre arbeid er underlagt strenge restriksjoner siden det skjer på en jernbanestrekning.

Sorry, men du kan umulig være kjent i Oslo, det heter forresten Ljabru og som de fleste andre endepunkter for trikken ender ruta i egen trasee, adskilt fra gate/ vei / fortau og gjør den likestilt med jernbane som Pan beskriver.

Ikke bare det, men denne strekningen er å regne som jernbane helt fra bunn av Ekebergskrenten.

Du bør vurdere å lese litt mer enn overskriftene du også. Det eneste som er klart i hendelsesforløpet er vel akkurat det at føreren stoppet men kjørte videre etter å ha sjekket situasjonen.

Utifra jenta egen forklaring ble det også varslet over sambandet.

Og ut fra dette leser jeg at vognfører høyst sannsynlig har gjort sin jobb akkurat som haun er forpliktet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvis han stoppet med en gang og sjekket dyret, hvorfor har det da blitt slik en sak ut av det? DET lurer jeg på, kan du forklare meg det? Gidder ikke å lese bullshitten til hatske folk.

Godt spørsmål. problemet er jo at han stoppet men ikke sjekket dyret som ikke lenger hang fast i trikken. Midt mellom to stasjoner i høstmørket skal han altså istedet ha kjørt de hundre meterne videre til Ljabru og varslet på samband.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye som jeg har forståelse for regelverk ifht jernbane og jada jada, om det står om liv så tror jeg ikke det er ett eneste vettig menneske i verden som "står og venter på egnet redningsarbeid". Det er lov å bevege seg utenfor regler som er laget av noen som satt behagelig inne på et kontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så mye som jeg har forståelse for regelverk ifht jernbane og jada jada, om det står om liv så tror jeg ikke det er ett eneste vettig menneske i verden som "står og venter på egnet redningsarbeid". Det er lov å bevege seg utenfor regler som er laget av noen som satt behagelig inne på et kontor.

Det er lov å bruke hue uten å la følelser ta overhånd også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...