Gå til innhold
Hundesonen.no

"Mini"raser, noe nytt?


13de
 Share

Recommended Posts

Hei folkens.

Jeg har lagt merke til en del "mini"titler i sammenheng med tradisjonelle raser i det siste, f.eks mini Pitbull, og her om dagen så jeg også "miniDalmatiner" omtalt for første gangen. Er dette egne raser med en annen rasestandard? Og er dette noe man avler, eller kaller man bare en liten Pitbull en mini Pitbull?

Regner selvfølgelig med at det er en avstamming, bare nysgjerrig på at man avler frem miniutgaver av mange hunder nå. Er dette mote, eller noe gammelt som har gått meg hus forbi?

Det er sikkert en del som rister på hodet av denne tråden, men da får dere dere en god latter;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vet at slike "mini"-fenomener oppstår i mange raser, og de fleste av de er rett og slett "dverg"-utgave av den originale rasen. Og så avler man videre på denne defekten...

Her kan man lese litt og se noen bilder: https://www.facebook.com/pages/Great-Pyrenees-dwarfism-Research-and-Information/116872714989914

https://www.facebook.com/pages/Great-Pyrenees-dwarf/202944633086410?fref=ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at slike "mini"-fenomener oppstår i mange raser, og de fleste av de er rett og slett "dverg"-utgave av den originale rasen. Og så avler man videre på denne defekten...

Her kan man lese litt og se noen bilder: https://www.facebook...116872714989914

https://www.facebook...3086410?fref=ts

Takk for info.

Nå er det sånn at jeg, tro det eller ei, ikke er på Facebook.

Når du sier avler videre på defekten så betyr det at de egentlig ikke er godkjente og ikke kan avles eller stambokføres, regner jeg med.

Her i DK har man også en F1 Labrador som er veldig vanlig, har man vel sikkert også i Norge, men vet ikke om den er godkjent som egen rase egentlig.

Hadde vært interessant å høre om alle mini rasene.

@Line. Takk for info. Det betyr altså egentlig at det er noen som f.eks Dalmatiner ikke skulle kalles "mini" da det ikke er godkjent, men en liten Dalmatiner, viss du forstår hva jeg mener? Syns også det var litt merkelig med den Dalmatineren, hadde aldri hørt det før.

Finns det også "Gigant Pekineser" f.eks? He he he, kunne blitt interessant det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F1 labrador er ikke egen race i Danmark :)

Takk, interessant å vite. Jeg vil si mange av de jeg møter her om dagen sier at de har en F1, men det er kanskje her lokalt. Men viss de har en som de selv kaller "F1" kan den da ha stambok som en "normal" Lab? Jeg mener, er en "F1" innenfor FCI standarden for en Labrador?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, interessant å vite. Jeg vil si mange av de jeg møter her om dagen sier at de har en F1, men det er kanskje her lokalt. Men viss de har en som de selv kaller "F1" kan den da ha stambok som en "normal" Lab? Jeg mener, er en "F1" innenfor FCI standarden for en Labrador?

F1 labrador er labrador efter engelske/irske jagtprøvelinjer, sådan kort forklaret... Men der er STOR forskel på F1 labrador og en vanlig udstillingsmodel, både i størrelse og sind...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini-dalmatiner er iallefall bare tull... råstygge er de og. Så vidt jeg vet er det bare en "oppdretter" som driver med dette, i usa. Alle valpene skal steriliseres eller kastreres så ingen hermer...

1000031_1244868551.jpg

Q. Can my puppy be shipped to me?

A. Yes. Shipping is $300.00.

Q. How can I breed, and register my dog?

A. There is no breeding stock available. All pets must be spayed or neutered at the proper age (6-9 months). When proof of this procedure is supplied, a registration certificate from the American Breeders Club will be sent to you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, mikrokjøteren er jo "bare" 6 år og kan da fortsatt ha et kull :shifty: Parer henne med en liten chi, så har vi minishelties :shifty: Der aner jeg en stor hit :punk:

Stamtavle? Pff, det er bare for sånne snobbete utstillingfolk, og alle vet jo at papirer ikke gjør en god hund :aww:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Takk for info.

Nå er det sånn at jeg, tro det eller ei, ikke er på Facebook.

Når du sier avler videre på defekten så betyr det at de egentlig ikke er godkjente og ikke kan avles eller stambokføres, regner jeg med.

Da kan du prøve å søke på youtube, bl.a. søke etter dwarf great pyrenees og dwarf dogs.

Jeg vet at på py så kan det komme dverg i vanlige kull. De registreres i kennelklubbene, men blir registrert med avlssperre. Og så blir enkelte av disse dverg-utgavene populære og folk prøver å tjene mest mulig på spesielle valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini-dalmatiner er iallefall bare tull... råstygge er de og. Så vidt jeg vet er det bare en "oppdretter" som driver med dette, i usa. Alle valpene skal steriliseres eller kastreres så ingen hermer...

1000031_1244868551.jpg

Q. Can my puppy be shipped to me?

A. Yes. Shipping is $300.00.

Q. How can I breed, and register my dog?

A. There is no breeding stock available. All pets must be spayed or neutered at the proper age (6-9 months). When proof of this procedure is supplied, a registration certificate from the American Breeders Club will be sent to you.

Andre enn meg som får helt vondt inni seg av å se sånt? Vet det har blitt født kull med dverg curly også, og det skjer jo, og man skal jo gi valpen ett godt hjem osv. allikevel, men å BEVISST avle på sånt? Trist blir jeg! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte ei dame på bussholdeplassen idag. Vedkommende sa: "Jeg har en chihuahua, men den er bare fire måneder gammel så den kan ikke være ute." Så sa jeg det at hunden må da få komme ut. Vedkommende svarte "Nei, fordi det er en mini-chihuahua så den blir forkjøla på grunn av kulden."

:pinch: En liten avsporing bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini-dalmatiner er iallefall bare tull... råstygge er de og. Så vidt jeg vet er det bare en "oppdretter" som driver med dette, i usa. Alle valpene skal steriliseres eller kastreres så ingen hermer...

1000031_1244868551.jpg

Q. Can my puppy be shipped to me?

A. Yes. Shipping is $300.00.

Q. How can I breed, and register my dog?

A. There is no breeding stock available. All pets must be spayed or neutered at the proper age (6-9 months). When proof of this procedure is supplied, a registration certificate from the American Breeders Club will be sent to you.

Ja, jeg syns det var merkelig med en miniDalmatiner. Har en mistanke om at dette er en ny trend eller mote? Syns det er synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo f.eks Alaskan klee kai! Bedre kjent som miniatyr husky, strengt tatt mindre og mer gneldret, men tror den er blandet med noe!

Alaskan Klee Kai er overhodet ingen husky, fordi om de markedsføres som det. De er sykere, mer bråkete, nervøse bikkjer som har mer felles med American Eskimo Dog (en hvit klein - gross spitz avlet i USA) enn den har med noen husky. Fordi om den har lånt litt gener av både Siberian Husky og Alaska Husky for å få frem utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål, dersom det f.eks. dukker opp en dalmis med dvergstørrelse i et kull og en i et annet, så registreres vel de som vanlig dalmis. Men hva slags plikt har oppdretter til å varsle det?

Og hvis det ikke er noe plikt så kan vel disse avles videre på, og registreres som dalmatiner? Klart den vil jo ikke akkurat oppnå noe på en utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund er utenfor standard (noe en minihund/dverg er) så synes jeg ikke man skal avle på den. :no:

Men selvfølgelig kan man lett registrere og avle videre på dem, NKK kommer jo ikke og sjekker om hundene har normal størrelse. :hmm:

Heeelt enig på deg, men jeg lurte liksom på hva som var en oppdretters plikt i forhold til avlsperre. Klart at det alltid vil være noen som driter i plikter og regler, men dersom man egentlig er pliktig å melde ifra om slike ting samt putte avlsperre på hunden så vil det jo ihvertfall hjelpe litt på i noen situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...