Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan tolker dere denne:


Margrete
 Share

Recommended Posts

Ja som overskriften sier, hvordan tolker dere denne: Dekker den veterinærutgifter til valp eller ikke? Eller er det kun ved dødsfall?

SÆRVILKÅR NR. 411

Oppdretterforsikring - avlstispe (1998)

Forsikringen er tegnet som tillegg til forsikringen av

avlstispa.

Forsikringen dekker tispas valper fra den dag de fyller

1 måned til den dag de overleveres kjøper, dog ikke

lengre enn til den dag de fyller 3 måneder.

Erstatningen for valper som dør eller som må avlives av

dyrevernmessige hensyn i denne perioden, er 75 % av

avtalt salgssum eller av vanlig markedspris på feilfrie

valper av denne rase, maksimalt kr. 5.000 pr. valp.

Hvis det etter overlevering til kjøper viser seg at

valpen har defekter som oppdretter etter kjøpsloven må

svare for ved prisavslag eller tilbakelevering av

kjøpesum, erstatter Selskapet 75 % av tilbakebetalt

beløp, maksimalt kr. 5.000 pr valp.

For dette punkt er følgende unntatt fra erstatning:

- defekter som er anmerket i veterinærattest som

utferdiges i forbindelse med levering av valpen.

- sykdom eller skade som er erstatningsmessig etter

Selskapets vanlige hundeforsikring, dette selv om

slik forsikring ikke er tegnet.

- hvis parring var uforenlig med Norsk Kennel Klubbs

etiske regler for hundeavl.

- om en valp rammes av defekt som også har forekommet i

tidligere kull etter samme tispe og oppdretter på

parringstidspunktet kjente til, eller burde ha kjent

til, dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gi dere ett senario da, så blir det litt lettere kanskje?

Valp med defekt må til veterinæren for å sjekke om den kan leve med dette eller om den har det bedre død. Veterinæren sier avliv av dyrevernsmessige årsaker.

Om jeg nå har denne avlsforsikringen på tispa mi, vil da denne type forsikring gjelde kun for tap av valpen (altså 5000,-) eller vil den også dekke vet.utgiftene man får i forbindelse med avlivningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm hvorfor har man denne forsikringen da? For stort sett vet man jo ikke hvor mange valper som kommer og derfor vil det jo ikke være noe "tap". Tapet ligger jo i utgiftene du fikk på den valpen som ble avlivet.

Fordi dør valpen når den er 6 uker, så får du igjen litt penger for den.. Men ellers så er det ikke noe annet enn en liten "tulleforsikring".. Skal du ha dyrlegedekning, så må du ha egen forsikring på valpen..

Er ganske sikker på at dette. Var i alle fall slikt på den tiden jeg hadde et valpekull..

Edit: Du må huske på at alle forsikringene som finnes, så er det ikke nødvendigvis at det er best for oss forbrukerne, men for at selskapene kan tjene mest mulig penger..

Er du dog usikker, så er det bare ringe til selskapet og høre hva den forsikringen dekker..

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi dør valpen når den er 6 uker, så får du igjen litt penger for den.. Men ellers så er det ikke noe annet enn en liten "tulleforsikring".. Skal du ha dyrlegedekning, så må du ha egen forsikring på valpen..

Er ganske sikker på at dette. Var i alle fall slikt på den tiden jeg hadde et valpekull..

Edit: Du må huske på at alle forsikringene som finnes, så er det ikke nødvendigvis at det er best for oss forbrukerne, men for at selskapene kan tjene mest mulig penger..

Er du dog usikker, så er det bare ringe til selskapet og høre hva den forsikringen dekker..

Forsikringselskapet er kontaktet opp til høyeste nivå. Så var strengt tatt bare nysgjerrig på hvordan menigmann tolket den teksten der.

Hvilken forsikring er dette? Man får jo en tilleggsforsikring gratis om man forhåndregistrerer valpene i NKK, men husker ikke hva den dekker.

Jeg følte i alle fall at mine var godt dekket frem til levering. Med den fra NKK pluss Agria avl på tispen.

Jeg har mine dekket i If og har vært strålende fornøyd hele veien hit altså!

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dag 1 valpen er levert videre til kjøper så gjelder ikke den forsikringen lengre.

Om det er en hund du fortsatt har så må den får egen forsikring ved 3 mnd.

Og den gjelder kun ved død/avliving av dyrevernsmessige årsaker. Ikke noen behandling.

Slik tolker jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dag 1 valpen er levert videre til kjøper så gjelder ikke den forsikringen lengre.

Om det er en hund du fortsatt har så må den får egen forsikring ved 3 mnd.

Og den gjelder kun ved død/avliving av dyrevernsmessige årsaker. Ikke noen behandling.

Slik tolker jeg det.

Hva bruker du når du har valper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker du når du har valper?

Kun NKK sin, jeg sa opp avlsforikring når jeg fant ut at den ikke dekket noe mer omtrent. Og HD/AD som de dekket ved avliving som oppdretter greie er minimal på min rase. Så det ble bare en større utgift enn sjangsen for at jeg ikke skulle klare betale ut en valp om den ble så syk at det ble avliving og jeg måtte utbetale etter kjøpsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun NKK sin, jeg sa opp avlsforikring når jeg fant ut at den ikke dekket noe mer omtrent. Og HD/AD som de dekket ved avliving som oppdretter greie er minimal på min rase. Så det ble bare en større utgift enn sjangsen for at jeg ikke skulle klare betale ut en valp om den ble så syk at det ble avliving og jeg måtte utbetale etter kjøpsloven.

ok, ja tipper vi dropper å kaste de pengene ut i intet igjen ja. Bare tull jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...