Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med analkjertel oprasjon?


Gåsa
 Share

Recommended Posts

Frøkena her er 6 år har aldri tømt eller hatt problemer med analkjertlene før. Slikket og aket seg litt så tømte de da var til dyrlegen for vaksine for 2 uker siden.

De var da "misfarget og kornete" med betennelse så har fått antibiotika i 10 dager. Ingen sleiking eller aking siden startet med medisinen.

Kom nå hjem etter kontroll å de var ikke noe bedre. Dyrlegen anbefalte da operasjon. Har ingen problemer med det er bare det at der jeg går er de ganske så glad i operere så jeg sliter litt med om det er nødvendig?

Klart de skal ikke være sånn er bare det at jeg har ingen erfaring med dette.Å det er ikke bare bare etter en slik operasjon mye smerter,ubehag gjøre fra seg og må ha på skjerm lenge.

Det skumle om ikke gjør det er jo at de kan jo bli værre å kanskje det er vanskeligere få bra resultat om opererer da. Men,kan jo sikkert holde seg bra i mange år eller kanskje resten av livet uten operasjon å kanskje?

Hmp ikke lett dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke operert så lenge dette ikke er et vedvarende problem. Få kulturert betennelsen slik at du er sikker å å få rett antbiotika, ta en ny kur med litt høyere dosering enn normalt og se om det blir borte da. Få gjerne vet til å skylle ut kjertlene samme dag som du beg på ny kur, slik at det er minst mulig gugge der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulip: Jeg håpet du skulle komme med noen gode ord;) Takk,takk! Du sier akkorat det samme som en venninne faktisk. Dyrlegen sa det ikke var noen poeng gå på mere antibiotika å sa ikke noe om skylling.

Jeg synes jo også det er bedre prøve litt mere før fjerner de. Er ikke noe økonomisk i dette er vant til bruker masse penger på dyrlege(forrige hunden) men,var bare det at det virker så ille rett etter inngrepet derfor jeg ble litt betenkt når det kanskje ikke er helt nødvendig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene hunden min har vært litt plaget med analkjertlene, men hun er ikke opperert. Hun har hatt betennelse to ganger, skikkelig, også har de blitt tømt en gang på vanlig kontroll time da de begynte og fylles, men dette er jo ila et par år. Jeg ville ikke opperert om det ikke var en veldig stor og kromisk plage. Det skader uansett ikke og se det an, så lenge man følger med litt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aïda har hatt betennelse 3 ganger, så ille at det dannet fistler og sprakk. Etter siste gangen anbefalte vet skylling, som vi gjorde, men hun sier det skal være ganske ille før vi vurderer operasjon, pga konsekvensene det kan ha (inkontinens). Jeg skal prøve alt før jeg går dit at jeg opererer analkjertlene! Derfor sjekker jeg de nå selv ca annenhver uke...

Hvis dette er første gangen ville jeg ventet med operasjon, og heller prøvd antibiotika litt lenger, i tillegg til skylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teserere: Takk for tips. Ja dyrlegen snakket om fistler osv. Men,som sagt dette er første gangen så tror aventer det litt. Inkontitens har hun nå alt blitt etter ble kastrert ikke så ofte da men,masse dammer noen ganger pr mnd kan jo bli værre om operere kjertlene også.

Håper detgår bra med di også så krysser vi fingrene for at vi slipper operere de;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teserere: Takk for tips. Ja dyrlegen snakket om fistler osv. Men,som sagt dette er første gangen så tror aventer det litt. Inkontitens har hun nå alt blitt etter ble kastrert ikke så ofte da men,masse dammer noen ganger pr mnd kan jo bli værre om operere kjertlene også.

Håper detgår bra med di også så krysser vi fingrene for at vi slipper operere de;)

Bare så det ikke er noen misforståelser, jeg snakker om anal inkontinens.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig de analkjertlene fornoe?

Er de til noe eller er de bare der?

Hvorfor er det så "ille" og operere de vekk evnt? :icon_redface:

Analkjertlene sitter på innsiden av endetarmsåpningen, og skiller ut sekret samtidig som magen tømmes. Dette kan lukte vondt, og er for markering. Det er en risiko å fjerne dem, for siden man kutter i analmuskulaturen kan det føre til anal inkontinens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arielle: Jepp tenkte dra en annen plass høre hva de sier;) Har jo brukt den dyrlegen i 17 år å forrige hunden var mye syk så er jo veldig fornøyd vet bare at de er litt kjappe med operere noen ganger.

Blir ingen operasjon på frøkena her nei før det virkelig er nødvendig.Satser på slipper det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Ville dere vurdert operasjon på en tispe som har tette analkjertler svært ofte? Jeg tømmer kjertlene hennes ca annen hver uke, noen ganger oftere.

Hun fores rått og har fast avføring, men kjertlene tømmer seg ikke.

Hun viser at du er plaget ved å gnage intenst på halerota. Kjertlene er lette å tømme og hun har aldri hatt betennelse.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dere vurdert operasjon på en tispe som har tette analkjertler svært ofte? Jeg tømmer kjertlene hennes ca annen hver uke, noen ganger oftere.

Hun fores rått og har fast avføring, men kjertlene tømmer seg ikke.

Hun viser at du er plaget ved å gnage intenst på halerota. Kjertlene er lette å tømme og hun har aldri hatt betennelse.

Hva tenker dere?

Nei, hadde ikke vurdert det i ditt tilfelle. Du sjekker dem jo selv, så er bare å fortsette med det, kanskje prøve å være litt i forkant før du merker at de begynner å fylle seg opp hos henne om det er en sammenheng mellom tid? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: Nå som det er snø kan jeg SE Imouto tømme analkjertlene. Veldig fascinerende! Skjer kun på steder med mye annen hundelukt og viser seg som en slags sprøyt med brunaktige snåflekket rundt området hun går på do. Har sett henne tømme dem en gang før på utstilling (utenfor!) også, omtrent som en tiger dusjer ned en trestamme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...