Gå til innhold
Hundesonen.no

Mini Bull Terrier


Pbt
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kikket på/lest om Mini Bull Terrieren i ca ett år nå, og jeg er ganske sikker på at dette er rasen jeg vil ha.

Men jeg trenger litt hjelp/tips til hva jeg skal se etter i en god oppdretter. Har meldt meg inn i NKK så har mulighet til å sjekke linjer på DogWeb, men det virker som det ikke har vært testet så mye på sykdommer på denne rasen(eller så er det bare jeg som ikke skjønner det)?

Så jeg trenger egentlig litt tips og råd på hva jeg bør gjøre/ikke gjøre for å finne en seriøs oppdretter som fokuserer på god helse og gemytt.

Og hvis noen har Mini Buller i Oslo området så rop gjerne ut, hvis du kunne tenke deg å møtes for å skryte og fortelle for mine lyttende ører :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hva som er vanlig og sjekke på rasen, men jeg ville (uansett rase) ha funnet en oppdretter som sjekker for relevante sykdommer/helseplager. Mentalitet er også utrolig viktig, men det er jo ikke alltid like enkelt og sjekke. Men der ville jeg helst ha vært på besøk til oppdretter og sett hundene om det ikke var en oppdretter jeg var veldig sikker på hadde allrighte hunder. Ellers så er vell ikke bull terriern en brukshund så det er vell ikke mange som har resultater og vise til, kan jeg se for meg, så jeg ville ha fokusert på helse og stødig mentalitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall en som er innom her i blant som har minst to. Ellers er jeg sikker på at det finnes en tråd om rasen her, men finner den ikke igjen...

Ja, jeg fant en tråd om Bull Terrier hvor minien er nevnt. Men har ikke funnet noen egen tråd jeg heller..

jeg vet ikke hva som er vanlig og sjekke på rasen, men jeg ville (uansett rase) ha funnet en oppdretter som sjekker for relevante sykdommer/helseplager. Mentalitet er også utrolig viktig, men det er jo ikke alltid like enkelt og sjekke. Men der ville jeg helst ha vært på besøk til oppdretter og sett hundene om det ikke var en oppdretter jeg var veldig sikker på hadde allrighte hunder. Ellers så er vell ikke bull terriern en brukshund så det er vell ikke mange som har resultater og vise til, kan jeg se for meg, så jeg ville ha fokusert på helse og stødig mentalitet :)

Takk for tips! Er jo ikke så mange oppdrettere å velge mellom her i Norge. Har hatt kontakt med en som virket hyggelig.. Men syns det er litt skummelt å "stole" på noen sånn over telefon. (kanskje bare jeg som er skeptisk av natur :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fant en tråd om Bull Terrier hvor minien er nevnt. Men har ikke funnet noen egen tråd jeg heller..

Takk for tips! Er jo ikke så mange oppdrettere å velge mellom her i Norge. Har hatt kontakt med en som virket hyggelig.. Men syns det er litt skummelt å "stole" på noen sånn over telefon. (kanskje bare jeg som er skeptisk av natur :P )

Litt sunn skepsis er bare bra. Det er jo ingen oppdretter som sier at h*n har dårlige hunder. Finnes det ikke noe terrier forum eller noe? Så kan du høre etter erfaringer. Det er ikke vanskelig og ta inn hund fra sverige så vil du ha større utvalg av oppdrettere kan du se der også :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sunn skepsis er bare bra. Det er jo ingen oppdretter som sier at h*n har dårlige hunder. Finnes det ikke noe terrier forum eller noe? Så kan du høre etter erfaringer. Det er ikke vanskelig og ta inn hund fra sverige så vil du ha større utvalg av oppdrettere kan du se der også :)

Terrier forum var ikke noen dum idé! Det skal Googles med en gang :)

Har kikket litt rundt på oppdrettere i Sverige også, så tanken er jo der.. Men har sett at der avler de på litt større hunder, slik at de blir høyere enn rasestandard. Det gjør kanskje ikke så mye, men syns kanskje at det er litt rart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant to linker i en gammel tråd om bullterrier. Her står det litt om både helse og andre spm rundt kjøp og valg av oppdretter. Sjekk de 2 linkene i det nederste innlegget.

Hehe, har faktisk vært innom de sidene på det nederste innlegget en gang før :P Har vel runda internet for bulle-sider! Men takk uansett! Kjekt å ha linken på et sted som jeg husker, istedenfor å google seg ihjel..

Arkan her på sonen er vel oppdretter (med knallekre hunder)!

Takk! Jeg får vel kanskje ta kontakt med Arkan da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mini buller er fantastiske små hunder, men det er en del ting du bør ha oversikt over.

For det første om du ønsker et hundehold som en mini bull passer inn i? Hva slags erfaring har du med hund?

Det finnes ikke anbefalte helsetester sor minier i Norge, og det er synd.

Men svenskene har et bra opplegg der, det kan du lese om på www.sbtk.com

Det de bør testes for får du ikke registrert på dogweb, utenom øyenlysing, så det er ikke så rart du ikke finner noe der.

Jeg synes de bør DNA testes for PLL som er en sykdom der linsa på øyet løsner. De aller fleste tester for det i dag.

Samtidig mener jeg man bør fortsette å øyenlyse avlsdyr fordi det er dukket opp katarakt i enkelte tilfeller så vi må passe på at dette ikke er noe som øker i omfang.

Videre bør hjerte testes. Dette kan gjøres ved at en kompetent vetrinær lytter skikkelig og/eller ultralyd.

Nyrene bør testes, dette gjøres ved urinprøve.

Det bør også sjekkes for patellaluksasjon.

Så bør man ha oversikt om hunden viser tegn på allergi e.l.

I enkelte land er det også vanlig å gjøre en BAER som er en hørselstest. Dette får man ikke testet for i Norge. Døvhet er ikke et så stort problem som enkelte noen ganger gir uttrykk for. Det dukker gjerne opp på linjer hvor det allerede er kjent fra før av eller hvis det parres hvite hunder mot hverandre, gjerne i fletre genrasjoner.

Det er også en del problemer med at bittet ikke er korrekt.

Enkelte mentaltester sine hunder, men dette varierer mye. For å se mentaliteten bør du treffe hundene i litt ulike miljøer. Min mening er at mini bullene skal være aktive, nysgjerrige, åpne hunder. De skal ha godt med mot og være trygge til å stå i ulike situasjoner. Men dette gir også "krevende" hunder og du må vite hva du gjør.

Bullehunder får ofte et dårlig rykte det er derfor ekstra viktig at man som eier av disse hundene er bevisst på det ansvaret man har. Men dette er min mening, ikke sikket alle er enige.

Når det gjelder størrelse og hente hunder fra utlandet så er dette litt sammensatt. Vi kan ikke sies å ha en norsk populasjon enda for det er født få kull i Norge. Hvis jeg ikke husker helt feil så er det vel enda ingen norskprodusert hund som har fått valper. Det vil si at de som idag har hatt valper er importert fra andre land.

Det er ikke lett å avle riktige minier i korrekt størrelse, og størrelsen varrierer en del på ulike linjer. Så det må du snakke med oppdretteren om.

Ved valg av oppdretter ville jeg vært nøye med å sjekke ut hvor godt oppdretteren kjenner linjene på hunden sin, om de har god oversikt over hvilke svakheter hunden har og hvorfor de har valgt å gjøre akkurat denne kombinasjonen. Men det synes jeg er relevant å sjekke uansett rase.

Vet ikke om jeg fikk med alt, men du får bare spørre hvis det er noe du lurer på.

Takk SoppenCamilla :)

Hilsen Anna

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mini buller er fantastiske små hunder, men det er en del ting du bør ha oversikt over.

For det første om du ønsker et hundehold som en mini bull passer inn i? Hva slags erfaring har du med hund?

*klipp klipp*

Takk for masse info! :)

Når det kommer til hundehold og det å anskaffe seg hund uansett rase, så tror jeg at man må tilpasse seg hundens behov og "gi og ta litt". Men slik planene er fremover i tid vil jeg si at jeg har god tid til en hund, uten noen spesielle hobbyer ved siden av studiene. Så tanken er å bruke mye tid på hund og det kan bli en slags hobby.

Etter hva jeg har lest om bullen syns jeg den virker helt perfekt! Sofapotet, selvstendig, klovn, sta og morsom (en liten piraja som valp, men hvilke valper er vel ikke det) er jo bare noen av ordene som blir sagt for å si litt om deres personlighet. Og i tillegg ser jeg for meg at den blir min faste turkamerat :)

Når det kommer til erfaring så har jeg aldri eid min egen hund. Familien passet tantes Golden retriever ofte da jeg var mindre fordi hun var mye ute å reiste. Men han var jo ikke mitt ansvar fordi jeg var ikke gammel nok til det.

Men ønsket om egen hund har vært der helt fra jeg kan huske. Så jeg har brukt mye tid til å bla i bøker å lese og lære. Men det blir jo noe helt annet å eie en hund i praksis.

Men jeg har et spørsmål: Hvilke "egenskaper" mener du man burde ha som en bulle-eier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bull terrier er en bull terrier, ikke en hund :P På godt og vondt. Pirajaperioden kan ikke sammenliknes med andre valper... De må oppleves. De er herlige :heart:

En bulleeier må ha mengder med tolmodighet og ironi. Du må også forstå og verdsette alle sidene til hunden, også de "andre" ser på som negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til å forberede deg på å eie en veldig spesiell hund, må du også forberede deg på kommentarer fra uvitende folk..

Jeg har for eksempel fått høre at jeg er en uansvarlig mor som har valgt å dra en kamphund inn i familien, vi har da to små barn liksom!

Og jeg som valgte staffen FORDI vi har små unger da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...