Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvariumtråden!


Ane
 Share

Recommended Posts

  • Svar 599
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Jan Thomas!     

Jeg må bare legge til litt... Hvorfor skaffer folk seg akvariedyr uten å lese seg opp om artene på forhånd? Hvorfor er dette greit? Hvorfor er det greit med prøving og feiling når det gjelder akvaried

Jeg jobbet og hjalp til på OAKs storauksjon forrige helg! Kjempegøy og veldig, veldig hyggelig. Prisene var helt rare, "billige" fisk gikk for utrolig mye, mens dyrere og sjelden fisk gikk for en slik

Posted Images

Noen som vil kjøpe 350 liter med alt utstyr og fisker? :P

Jeg er ikke lei, altså. Men vi må flytte til sommeren, og jeg tenker at det er lettere å legge ut noen følere nå, og bli kvitt det, heller enn å være låst til å finne en leilighet som har plass til et så stort akvarium.

Ja! Men regner ikke med det følger frakt til inderste gokk med :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vil kjøpe 350 liter med alt utstyr og fisker? :P

Jeg er ikke lei, altså. Men vi må flytte til sommeren, og jeg tenker at det er lettere å legge ut noen følere nå, og bli kvitt det, heller enn å være låst til å finne en leilighet som har plass til et så stort akvarium.

Jeg vil! Men jeg har virkelig ikke plass nå... Nesten 400L vann i en leilighet holder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et akvarium på jobb som jeg føler blir vanskjøttet. Altså det er planter og røtter, og fiskene får mat, men det er det tristeste akvariumet jeg har sett. Plantene trives ikke, de er helt gjennomsiktige, og jeg tror ikke det er en god sammensetning av fisker. Merkelig nok lite alger, og mallen er den eneste som ser ut til å trives. Det er også en enslig scalare, og den mistrives, finnene er ujevne, og den har fått en svart prikk på seg. Skjellene ser heller ikke helt glatte ut. Jeg har lyst til å gjøre en liten innsats, det første jeg skal gjøre er å sjekke vannkvaliteten. Jeg skal få tatt et bilde til helgen, så kan dere få se.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et akvarium på jobb som jeg føler blir vanskjøttet. Altså det er planter og røtter, og fiskene får mat, men det er det tristeste akvariumet jeg har sett. Plantene trives ikke, de er helt gjennomsiktige, og jeg tror ikke det er en god sammensetning av fisker. Merkelig nok lite alger, og mallen er den eneste som ser ut til å trives. Det er også en enslig scalare, og den mistrives, finnene er ujevne, og den har fått en svart prikk på seg. Skjellene ser heller ikke helt glatte ut. Jeg har lyst til å gjøre en liten innsats, det første jeg skal gjøre er å sjekke vannkvaliteten. Jeg skal få tatt et bilde til helgen, så kan dere få se.

Synes det er bra at noen gidder å ta i et tak for disse dyra, selv om de "bare er fisker"! Kudos!

@ : Synes akvariet ditt er utrolig nydelig, og jeg har litt lyst på noe lignende i 240'n, bare med en "åpning"/sti på midten. Er alle plantene dine plantet på bakken eller har du noen festet på steiner/røtter for å få dem høyere opp? Synes også den rota du har er utrolig nydelig! Vet du hvilken type tre det er? Og hvordan har du fått den så høyt opp? (Er det steiner under?)

Sorry, masse spørsmål, men synes bare det er veldig, veldig fint :ahappy:

Husker du/har du også navn på plantene dine? Ser at det er mye limnophila og en nymphea foran, men ser ikke ordentlig på filmen hva mer du har.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Men regner ikke med det følger frakt til inderste gokk med :lol:

Neei, det er litt vanskelig! Finn noen som kan ta det med seg! Er jo ikke noe hastverk for meg å bli kvitt det før sånn nærmere sommeren. :P Da får du: Garra rufa, Kuhlii, en million milliard forskjellige reker, tre gabonreker, en regnskog av planter, 4 stk L144, en vanlig ancistrus.

Jeg vil! Men jeg har virkelig ikke plass nå... Nesten 400L vann i en leilighet holder :P

Bygg deg plass! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neei, det er litt vanskelig! Finn noen som kan ta det med seg! Er jo ikke noe hastverk for meg å bli kvitt det før sånn nærmere sommeren. :P Da får du: Garra rufa, Kuhlii, en million milliard forskjellige reker, tre gabonreker, en regnskog av planter, 4 stk L144, en vanlig ancistrus.

Bygg deg plass! :D

Shhhhhhh. Jeg planlegger allerede et rack :whistle: Man må jo selvfølgelig bygge i høyden! *Når man bare får penger*

Og et lite tips: L144 og vanlig Anscistrus blander seg, og yngel av de to er veldig uønsket i akvariemiljøet, så de er veldig vanskelige å bli kvitt. Bare sånn apropos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shhhhhhh. Jeg planlegger allerede et rack :whistle: Man må jo selvfølgelig bygge i høyden! *Når man bare får penger*

Og et lite tips: L144 og vanlig Anscistrus blander seg, og yngel av de to er veldig uønsket i akvariemiljøet, så de er veldig vanskelige å bli kvitt. Bare sånn apropos :)

Jeg vet, men de har gått sammen lenge, uten at det har blitt noen yngel (tror anscistrusen er for gammel, har hatt den i år og dag), så jeg stresser ikke med det. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, men de har gått sammen lenge, uten at det har blitt noen yngel (tror anscistrusen er for gammel, har hatt den i år og dag), så jeg stresser ikke med det. :P

Det høres jo bra ut :) :)

Hvilket type er det akvariet du selger? Har en som kanskje kunne vært interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neei, det er litt vanskelig! Finn noen som kan ta det med seg! Er jo ikke noe hastverk for meg å bli kvitt det før sånn nærmere sommeren. :P Da får du: Garra rufa, Kuhlii, en million milliard forskjellige reker, tre gabonreker, en regnskog av planter, 4 stk L144, en vanlig ancistrus.

Bygg deg plass! :D

Blir nok med drømmen :( mye skal du ha for det? Og hvor flytter dere?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt har dessverre tatt kvelden. Først masse alger jeg ikke ble kvitt, så fiske død som jeg ikke fikk tak i hva var samme hvor mye vannprøver og sneglene tok kvelden. Og når det da begynte lekke så avgikk hele greien med døden :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo bra ut :) :)

Hvilket type er det akvariet du selger? Har en som kanskje kunne vært interessert :)

Jeg er ikke helt sikker! Er kjæresten som hadde det med på lasset da vi flytta sammen. Muuulig det er akvastabil.

Det er noen år gammelt, så det har noen skjønnhetsfeil, men ikke noe man legger spesielt merke til. Noen svake riper.

Blir nok med drømmen :( mye skal du ha for det? Og hvor flytter dere?

Jeg vet ikke helt hva jeg kan få for det. Er vel evt fiskene, rekene og plantene som er verdt noe, pga det jeg skrev over her. Hadde håpa på 2000-ish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til hva Sulawesisnegler liker å spise? De spiser jo rester etter de andre fiskene, men det blir jo altfor lite i lengden. Har prøvd å gi dem litt agurk, men det ville de ikke ha i hvert fall :P Røde mygglarver har jeg hørt de er glad i, men har ikke prøvd det enda. Er litt skeptisk til å gi det til resten av fiskene som går i karet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi akvariedilla! Gubben har et på 230 liter, mens jeg tviholder enda på nanokar :whistle:

Har pr dags dato 3 akvarium og en plastdunk oppe å går;

55-liters med kampfisker og stjernedanio, en 20-liter med en kampfiskhann, en 28-liter for kampfiskyngel, og en plastdunk for stjerne-yngel.

Desverre så må jeg kvitte meg med 2 når jeg flytter.. Så 28-literen flytter hjem til søstra mi sammen med hannen i 20-literen, og 20-literen skal selges ganske så snart. Må bare orke å legge det ut :P

Så da blir 55-literen med 4 kampfisker og 20 stjerner med på flyttelasset!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vil kjøpe 350 liter med alt utstyr og fisker? :P

Jeg er ikke lei, altså. Men vi må flytte til sommeren, og jeg tenker at det er lettere å legge ut noen følere nå, og bli kvitt det, heller enn å være låst til å finne en leilighet som har plass til et så stort akvarium.

Bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i hvert fall gitt vekk den mallen på siste bildet.. Det er en Gibbiceps, og den blir en halvmeter lang. De bør ha et akvarie på minst 720L.Enig i at scalaren ser syk ut. Finnene er nappet en del på i hvert fall, de er ganske hakkete.Er det gullfisk på det ene bildet? Er nok de som da mest sannsynlig har nappet. De er dessverre kjent for det :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjellene begynt å strutte? At de står utover? Tror kanskje (jeg er dårlig på fiskesykdom) det er bukvannsott? Hvis skjellene strutter så er det siste stadie, og da er det nok ikke noe som kan redde den :/ Sjekk det opp litt nærmere, men det høres ikke bra ut.

Synes gullfisken var et dårlig tillegg, da de skal ha mye kaldere vann enn de tropiske fiskene, men det kan jo gå greit. Etter min mening så bør man kun ha gullfisk hvis man vil ha gullfisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig fint, men dessverre ikke av den typen som vi er ute etter. Vi ønsker oss et slikt sort med skap under. Lykke til med å få solgt det :)!

Juwel Vision 180L?

Har tenkt lenge på å la mitt vandre videre, da det per dags dato knapt får det minimale stellet det fortjener. Det er sorte kanter og sort skap, pluss ekstern pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...