Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå fot - tips?


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Hei!

Bikkja går ca en halvmeter fra meg og omtrent foran venstrefoten min med forparten sin, litt sånn sidelengs. Nvil jeg få en bedre "gå fot".

Noen som har tips til hvordan vi kan trene for å få øvelsen fin? Lagt om belønningsmåten min(alltid belønt med høyre hånd, nå belønner jeg med venstre og inn mot foten), men vil gjerne ha andre tips som kan hjelpe meg på veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en godbit i venstre hånd, la den henge rett ned sånn ca og se hva som skjer :) Om hunden går for langt bak må hånden litt lenger fram, og om hunden går for mye til en retning må du justere hånda di litt mot motsatt retning :) Gå ett og ett skritt om gangen og begynn helt på nytt :) Etterhvert kan du øke med flere skritt, og til slutt kan du bare ta hånda litt bak mot låret ditt (bak snuta/hodet på hunden) og dere får en fin fot :) Vil anbefale at noen ser på deg, er vanskelig å se sånt selv, ihvertfall om man vil ha det perfekt :)

Hvis du ikke vil trene på en ordentlig sitt (når du stopper) kan du feks gå ett skritt fot hvor hunden følger med, og så belønne hunden mens du fortsetter å gå noen få skritt, så du slipper å måtte kreve en god fot OG en god sitt samtidig :) Men du kan jo feks begynne med ett skritt, stoppe og ikke bry deg så mye om hvordan hunden sitter og så belønne :)

Det er mange måter å trene lineføring/fri ved fot på. Jeg har jobbet masse med dette på Isak, og prøvd noen metoder, så det er bare å sende en PM om du lurer. Har jo samme rase, og vet kanskje litt om utfordringene en kan møte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt pølsebiter i hånda og holdt hånda mot brystet. Hunden min har gått fot og fulgt med på meg.

Holder på ca 5 minutter om gangen, så blir det noen minutter lek før vi begynner fottreninga igjen.

Dette har fungert på min hund, så det kan jo være verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...