Gå til innhold
Hundesonen.no

Forkalkninger og ledd.


KiBra
 Share

Recommended Posts

For noen måneder siden fikk min engelsk setter gutt på snart 10 år påvist forkalkninger i ene skulder. Han fikk da en injeksjon direkte inn i leddet med kortison. Siden har han vært smertefri. Han bruker kun glyco-flex. Men nå har smertene kommet tilbake, og vi skal inn til vetrinær på fredag for ny vurdering. Dette er en hund med sammensatte problemer siden han har en mage/tarm sykdom som kalles IBD. Dette er en kronisk lidelse som forårsaker betennelse i mage/tarm. For 6 år siden fant vi omsider et for han kunne gå på, hvor IBD anfallene ble minimale ca 1-2 ganger i året, og kan stanses enkelt med en dose zoolac, kontra oppkast og diare flere ganger i uka da han gikk på andre fortyper. Han går nå på Cenaturio lam/ris og kylling/ris 50/50, + at vi har begynt med v&h kylling pølser. Magen er veldig bra selv med rå for.

Så over til det jeg egentlig lurer på... og det er om noen her har erfaring med specific sitt ledd for? joint support? Når han fikk påvist IBD ble han satt på et for fra specific i 3 mnd og fungerte helt utmerket på det foret, men det var et for han ikke kunne gå på over lengre tid, og da begynte elimineringen, og endte opp på cenaturio foret. Er redd han ikke får i seg tilstrekkelig med næringstoffer og det han trenger i forhold til ledd og brusk på cenaturio foret, da dette er et mildt for, så vurderer å prøve han på dette joint support foret, sammen med v&h, men igjen da er redd magen skal ta helt av. Noen erfaringer med dette foret og sensitiv mage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gode erfaringer med Specific men har heller aldri hatt hunder som har reagert på noe. Hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvt å fullfôre med v&h. Er det sånn at hunden ikke kan spise v&h sine pølser med laks? Hvis han ikke han ha det så hadde jeg fortsatt som du gjør, eller bare gitt han v&h sine pølser med kylling og tilsatt det han trenger utenom. Jeg har ikke veldig mye erfaring med forkalkning så andre kan sikker fortelle deg hva du burde gi av tilskudd, men en ting du i hvert fall burde gi er olje. V&h han selolje som jeg gir mine hver dag. Glukosamin tror jeg at jeg hadde gitt også, men håper noen andre kan hjelpe deg med svar på hva annet du burde gi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får også dog vitality omega3 olje;) Har vurdert fullforing på v&h også... men har hørt så mye positivt om specific joint support. Han får også v&h hundemat med laks innimellom, men er ikke like glad i det som kylling. Glyco-flex er et kosttilskudd som er basert på tare, og inneholder glykosamin. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått med hills j/d for, for å prøve på Rex. Foreløpig er han ikke i noe form, etter operasjon på hode for å fjerne en kul. Men tror jeg blir å fore litt med Hills og litt med V&h kylling tilsatt omega 3. Noen hevder at man ikke skal blande V&h i tørrfor, da næringsverdiene går i null. Så om jeg da forer bare V&h til 1 måltid, feks frokost, og tørrfor til kvelds, skulle det kanskje ikke gjøre så mye. Det er så mye fram og tilbake på hvilket for som er bra å ikke, rå foring eller ikke osv. man hører og leser så mye at man faktisk ikke vet hva som er riktig og galt. Mange har meninger om ditt og datt, men hundene er individuelle som oss mennesker, og tåler/liker forskjellig. Det går masse rykter om at V&H ikke er godkjent av matilsynet, og enkelte mener at dette foret ikke er optimalt for hunden, derfor velger de NP som er kokt, godkjent av vetrinærer og mattilsyn. Jeg tror at litt av "alt" kanskje kan være greit. Jeg vet ikke, dette er bare tanker jeg sitter med. kom gjerne med innspill ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går masse rykter om at V&H ikke er godkjent av matilsynet,

Folk sier mye rart, men dette er noe av det verste jeg har hørt. ALLE fôr som selges i Norge er godkjent av Mattilsynet, enkelt og greitt. VOH må faktisk ha spesialtillatelse, iom at de lager RÅ mat av slakteavfall (fôret er faktisk godkjent to ganger, en gang ved slakt og en gang etter produksjon), i forhold til alle andre som lager/selger varmebehandlet mat.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tulip;) Jeg skulle tro det at alle for i Norge måtte godkjennes av mattilsynet, men det sies så at V&H ikke er godkjent. Påstås at de som produserer foret sliter med og fortelle mattilsynet hva som er brukt i foret, tilsettninger osv. Det menes også at det foret kommer til å bli tatt av markedet snart da produsent ikke kan komme opp med disse opplysningene. Har lett litt rundt etter informasjon om dette da jeg syntes det var merkelig, men finner ingenting om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tulip;) Jeg skulle tro det at alle for i Norge måtte godkjennes av mattilsynet, men det sies så at V&H ikke er godkjent. Påstås at de som produserer foret sliter med og fortelle mattilsynet hva som er brukt i foret, tilsettninger osv. Det menes også at det foret kommer til å bli tatt av markedet snart da produsent ikke kan komme opp med disse opplysningene. Har lett litt rundt etter informasjon om dette da jeg syntes det var merkelig, men finner ingenting om det.

Det der tror jeg du trygt kan arkivere under "feilinformasjon". Heldigvis :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja tulip;) Jeg skulle tro det at alle for i Norge måtte godkjennes av mattilsynet, men det sies så at V&H ikke er godkjent. Påstås at de som produserer foret sliter med og fortelle mattilsynet hva som er brukt i foret, tilsettninger osv. Det menes også at det foret kommer til å bli tatt av markedet snart da produsent ikke kan komme opp med disse opplysningene. Har lett litt rundt etter informasjon om dette da jeg syntes det var merkelig, men finner ingenting om det.

Det er lurt å komme med kilder når man kommer med sånn kritikk. Det menes og det påstås er fryktelig lite interessante uttalelser. Det påstås at jorda skal gå under om noen mnd også...

Vom og hundemat er selvfølgelig godkjent av mattilsynet, hvis ikke hadde de ikke fått selge hundefor i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å komme med kilder når man kommer med sånn kritikk. Det menes og det påstås er fryktelig lite interessante uttalelser. Det påstås at jorda skal gå under om noen mnd også...

Vom og hundemat er selvfølgelig godkjent av mattilsynet, hvis ikke hadde de ikke fått selge hundefor i Norge.

Kilden til denne "informasjonen" er en privatperson og derfor velger jeg å ikke oppgi vedkommendes navn her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greitt, men hvorfra har den personen sin info? DET er poenget, man skal ikke tro alt man hører ;)

Nettopp derfor så prøvde jeg å finne informasjon om dette, uten resultat, men skal konfrontere vedkommende med dette da jeg treffer vedkommende personlig om ca 2 uker. For liker ikke dette med å sette ut usanne rykter. Vedkommende er hundetrener og har vært i miljøet i ca 35 år, så da mener jeg at det bør ligge til grunn tilstrekkelig info før man kommer med slike utsagn. Jeg for min del nevnte dette i overstående kommentarer i bunn å grunn for å høre om noen annen har hørt noe om dette, og eventuelt satt inne med info. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor så prøvde jeg å finne informasjon om dette, uten resultat, men skal konfrontere vedkommende med dette da jeg treffer vedkommende personlig om ca 2 uker. For liker ikke dette med å sette ut usanne rykter. Vedkommende er hundetrener og har vært i miljøet i ca 35 år, så da mener jeg at det bør ligge til grunn tilstrekkelig info før man kommer med slike utsagn. Jeg for min del nevnte dette i overstående kommentarer i bunn å grunn for å høre om noen annen har hørt noe om dette, og eventuelt satt inne med info. :)

Hvilket miljø har personen vært i, mattilsynet eller hundefôrbransjen?

Eller "bare" hundetrener? Det og alder tilsier ikke at alt som kommer ut av munnen på de er sant eller vettugt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaklig hundemiljøet. Uten å legge ut om hvor vedkommende har tilknytning til, så ble det fortalt av vedkommende selv at h*n har kjennskap til produsentene av V&H. Har en vetrinær i nærmiljøet som jeg kan ta opp saken med. Han jobber i kjøttkontrollen å burde vite dette, eller i allefall si noe om det. Syns dette bare er rart, men ble litt betenkt også. Men man skal ta alt med en klype salt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaklig hundemiljøet. Uten å legge ut om hvor vedkommende har tilknytning til, så ble det fortalt av vedkommende selv at h*n har kjennskap til produsentene av V&H. Har en vetrinær i nærmiljøet som jeg kan ta opp saken med. Han jobber i kjøttkontrollen å burde vite dette, eller i allefall si noe om det. Syns dette bare er rart, men ble litt betenkt også. Men man skal ta alt med en klype salt. ;)

Jeg må le. Han har "kjennskap" (polisen sier jo at de har kjennskap til endel mistenkte) til folka bak VOH...

De har altså fått produsere og selge mange tusen tonn fôr i over 10 år ulovlig i Norge, helt åpenlyst, uten at noen har reagert på det og stengt sjappa... Som sagt, folk sier mye rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...