Gå til innhold
Hundesonen.no

Bekymret og det haster!


Tiramago
 Share

Recommended Posts

Tråden er to uker gammel og det ser ut som vedkommende fikk svar?

Ja, jeg har hunden nå. Dessverre så funker det ikke for oss pga ressursforsvar :( Utrolig kjipt, for hunden er virkelig behagelig å ha i hus. Men hun forsvarer leker og mat, selv om jeg har ryddet bort alt og forer i hvert sitt rom, så forsvarer hun tomme matskåler, vann og tepper. og søppel. og jeg må passe på dem når jeg finner fram maten, i tilfelle min hund kommer for nærme meg mens jeg legger tørrfor i skåla..

Ser at mye av problemet er i min hund, dessverre. Min skjønner ikke greia med intimsoner, tydeligvis. Og jeg hørte bråk mens vi kjørte hjemme alene trening.

Så langt er det bare knurring og glefsing. Shira er veldig tydelig i språket sitt, men min respekterer det ikke. Derfor denne tråden. Jeg tror det bare vil forsterke forsvaret til Shira at de to er sammen.

Ellers må jeg bare nevne at hun er flott! det er ikke noe problem å gi dem godbiter under trening/tur, ikke noe problem når de har vært alene hjemme så langt. Og hunden er veldig lett å få kontakt med og skjønner raskt hva jeg vil hun skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke mulighet til å dele av området de er på med sånne kompostgrinder el, da? Skulle gjerne ha hatt henne litt jeg altså, men tror det blir litt mye med to andre hunder og en baby, i og med at hun har ressursforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke mulighet til å dele av området de er på med sånne kompostgrinder el, da?

Dessverre, begge ser ikke noe problem med å hoppe over/dytte ned slike grinder :P Begge vet også hvordan de skal åpne dører...

Og ressursforsvaret ser jeg når min hund kommer bort mens Shira har noe "godt". Min stjeler også det andre hunder har i kjeften, hvis hun får muligheten, dessverre. Stopper henne hver gang jeg oppdager det, men det er en godt innlært adferd da naboen pleide å oppfoordre hunden sin (og min) til å stjele fra hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre, begge ser ikke noe problem med å hoppe over/dytte ned slike grinder :P Begge vet også hvordan de skal åpne dører...

Og ressursforsvaret ser jeg når min hund kommer bort mens Shira har noe "godt". Min stjeler også det andre hunder har i kjeften, hvis hun får muligheten, dessverre. Stopper henne hver gang jeg oppdager det, men det er en godt innlært adferd da naboen pleide å oppfoordre hunden sin (og min) til å stjele fra hverandre...

Går jo an å ha flere over hverandre, eller feste de utenfor døren slik at de ikke får den opp :) Hvor mye krever hun av turer/mosjon da, for å være rolig inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo an å ha flere over hverandre, eller feste de utenfor døren slik at de ikke får den opp :) Hvor mye krever hun av turer/mosjon da, for å være rolig inne?

Jeg leier, og huseier er veldig streng på at vi ikke får feste noen skruer i veggen/dørlister, etterom det blir merker. Så det er ikke et alternativ (er vel ikke andre måter å få festet dem forsvarlig uten å lage merker på ? )

Hun er veeeeelig rolig inne. Nå har jeg ikke hatt henne så lenge, men hun virker absolutt ikke som en diltehund, ligger for det meste å slapper av. Jeg har ikke sett maken til roligere hund inne! Merker knapt at hun er her.

Lengste turen vi har gått er 40min, løs. men jeg har hatt dem en del løs i hagen fordi jeg ikke vil at de skal leke inne, så hver gang de har gjort det, så har vi gått ut. hundene leker bra sammen og sliter hverandre ut, så de slokner når vi kommer hjem. Og hun er en fryd å trene. Tok veldig kjapt at hun skulle sitte før vi gikk ut døra osv.

Må bare få si igjen ang ressursforsvaret hennes at hun gir tydelig signaler før hun knurrer/glefser i lufta. men min teite hund tar ikke hintet i det hele tatt... teite teite hunden min...

hun liker visstnok ikke å være alene hjemme, men jeg har faktisk ikke merket noe særlig til dette. Virker som selskap i form av en annen hund hjelper mye på. Har vært bort i 6 timer uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ikke si at det er en "behagelig hund å ha i hus" når den har et ekstremt ressursforsvar? Eller det at den løper bort til barn som sparker ball eller fugler i parken. Da kan man ikke ha hunden løs slik eier påstår... Dette høres absolutt ut som en svært krevende hund med problemer som trenger hundepass. Det er nok enklere å finne kompetente og villige personer om man legge det frem som den utfordringen det faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få si igjen ang ressursforsvaret hennes at hun gir tydelig signaler før hun knurrer/glefser i lufta. men min teite hund tar ikke hintet i det hele tatt... teite teite hunden min...

Hvis dette er det eneste problemet du har med å passe på hunden, kan ikke bare du gå inn og styre din hund? NÅr du ser passehunden begynner å stivne, be hunden din gå vekk og legge seg på plassen sin? Det kan hende passehunden ikke blir like hard på ressursforsvaret heller om den lærer at den får respekt for sine signaler, mulig den gir fra seg litt av kontrollen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ikke si at det er en "behagelig hund å ha i hus" når den har et ekstremt ressursforsvar? Eller det at den løper bort til barn som sparker ball eller fugler i parken. Da kan man ikke ha hunden løs slik eier påstår... Dette høres absolutt ut som en svært krevende hund med problemer som trenger hundepass. Det er nok enklere å finne kompetente og villige personer om man legge det frem som den utfordringen det faktisk er.

Når det gjelder ressursforsvar så forstår jeg det slik at det er TS hund som ikke respekterer Shira. Såklart noe man må være obs på, men trenger ikke å være et problem i et hjem uten andre hunder, evt. hunder med godt språk?

Ellers er det vel bare å ha henne i bånd i parker og sånt, om man skal gå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ressursforsvar så forstår jeg det slik at det er TS hund som ikke respekterer Shira. Såklart noe man må være obs på, men trenger ikke å være et problem i et hjem uten andre hunder, evt. hunder med godt språk?

Ellers er det vel bare å ha henne i bånd i parker og sånt, om man skal gå der.

Ok, kjøper den. Trodde det var det samme mot folk. Men jeg står på mitt om at det er bedre å påpeke dette problemet, enn å påstå at det er helt problemfritt i heimen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kjøper den. Trodde det var det samme mot folk. Men jeg står på mitt om at det er bedre å påpeke dette problemet, enn å påstå at det er helt problemfritt i heimen.

Det er problemfritt så lenge hun ikke har noe å passe på. Det er faktisk sant. Jeg har hatt henne løs, møtt joggere og andre hunder og hunden kommer da på innkalling. Så jeg ser ikke det som et problem. Jeg hadde ikke forventet hvis jeg hadde vært i en park, med unger som spilte fotball, at hunden min IKKE ville bort og leke/undersøke. Men når jeg passer på og kaller inn hunden og setter dem i bånd, så er ikke det noe jeg vil betegne som problematisk. Man lar vel ikke hundene løpe fritt uten å følge med ?

Jeg vet heller ikke om Shira har et ekstremt ressursforsvar, da alle "episodene" har oppstått når MIN hund ignorer Shiras signaler og buser fram. Det viil jeg heller betegne som at min hund har dårlig språk og er frekk :P Så jeg tror det ville vært helt okay om hun var i et hus med ingen hunder/hunder med godt språk, fordi Shira sender ut masse signaler på forhånd.

Og jeg stopper alltid hunden min når jeg ser at Shira går forsvar. Selvfølgelig. Grunnen til at jeg la ut denne tråden her er at jeg har ikke lyst på et hundehold hvor jeg konstant må passe på og ikke kan forlate dem i et rom alene.

Og hvilke andre problemer er det da ? Alene hjemme. Hundene leker godt sammen, Shira stresser ikke, hun er mer fører orientert en de fleste hundene jeg har vært borte i (naboens BC slår henne da), enkel å trene, tillitsfull og miljøsterk, men det er ressursforsvar og separasjonsangst, hvis jeg kan kalle det det. Jeg kan gå på butikken eller ut å røyke, uten at hun gidder å reise seg fra plassen engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet heller ikke om Shira har et ekstremt ressursforsvar, da alle "episodene" har oppstått når MIN hund ignorer Shiras signaler og buser fram. Det viil jeg heller betegne som at min hund har dårlig språk og er frekk :P Så jeg tror det ville vært helt okay om hun var i et hus med ingen hunder/hunder med godt språk, fordi Shira sender ut masse signaler på forhånd.

Og jeg stopper alltid hunden min når jeg ser at Shira går forsvar. Selvfølgelig. Grunnen til at jeg la ut denne tråden her er at jeg har ikke lyst på et hundehold hvor jeg konstant må passe på og ikke kan forlate dem i et rom alene.

Ikke engang for en såpass begrenset periode? Jeg har hatt slik hundehold, og man kommer inn i rutiner altså, det blir fort en vane. Det er ikke meningen å gnage altså, for det er unektelig kjipt når ting ikke blir slik man helst hadde sett for seg, men nå tenker jeg først og fremst for Shira sin del. Det siste en hund med separasjonsproblemer trenger (og ressursforsvar kan komme av usikkerhet uten at jeg vet om det stemmer i dette tilfellet) er å måtte forholde seg til enda en ny plass, med nye mennesker og nye regler. Det hun trenger er stabilitet og forutsigbarhet slik at ikke dillene hennes befester seg til det verre.

Det sagt, om situasjonen er uholdbar så er den uholdbar, da må hun selvfølgelig ut. Du er jo uansett snill som troppet opp i utgangspunktet. Jeg bare tenker at jeg hadde forsøkt å strekke meg så langt jeg kunne med en hund som dette, spesielt siden det er såpass kort tid til hun skal flytte hjem igjen. Akkurat det med separasjonsproblemer er veldig kinkig, det blir fort verre med flytting til nytt hjem, og det kan være svært vanskelig å jobbe med.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...