Gå til innhold
Hundesonen.no

Overskuddsproteiner


Puttiva
 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt at hundens faktiske behov for opptak av proteiner ligger på rundt 20% (mener jeg å huske) av dietten hos en normalaktiv hund, mens de fleste fôr inneholder godt over dette. Alt blir ikke tatt opp, og dermed er den reelle andelen proteiner lavere enn hva som står oppgitt. Men likevel, det er fremdeles over de 20 (?) % som hunden trenger, og resten blir overskuddsproteiner som hunden må deale med (omdanne til fett, eller skille ut i urinen). Hvor farlig er dette? Selvsagt bedre med for mye enn for lite, men hvor holdbare er disse argumentene til fôrprodusenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder må ha minimum 18% opptagelig protein for å vedlikeholdes. Forskjellige proteiner har forskjellig opptagelighet, fra egg som har 98% til bygg/havre som har langt under 50% opptakelighet.

Så selv om et fôr inneholder 20% protein, er det slett ikke sikkert at hunden opptar alt sammen.

Utskilling og omdanning av overskuddsprotein er en helt naturlig prosess, og er slett ikke farlig for hunden, så sant den ikke har lever og nyresykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det skal vel sies at det kan være hardt til nyrene over lengre tid hvis man forer hunden me overdrevent mye proteiner..

Sent from my GT-I9100

Og hva er overdrevent mye proteiner? Iom at det går til muskelbygging, energi og overskuddet går ut med urinen. Det er det siste som lagres som fett i kroppen på en hund, i motsetning til karbohydrater og fett.

Det er umulig å gi for mye proteiner, såsant hunden er frisk. Det finnes ikke hardt for nyrene i det hele tatt, hunder blir IKKE nyresyke av protein, men nyresyke hunder bør få meget lettfordøyelig protein, dvs animalsk og ikke vegetabilsk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er overdrevent mye proteiner? Iom at det går til muskelbygging, energi og overskuddet går ut med urinen. Det er det siste som lagres som fett i kroppen på en hund, i motsetning til karbohydrater og fett.

Det er umulig å gi for mye proteiner, såsant hunden er frisk. Det finnes ikke hardt for nyrene i det hele tatt, hunder blir IKKE nyresyke av protein, men nyresyke hunder bør få meget lettfordøyelig protein, dvs animalsk og ikke vegetabilsk.

Om det er feil påstand, så trekker jeg den tilbake.. Fordi dette er noe jeg lærte igjennom en prat med noen folk som drev med ernæring me hund og var med å laget et tørrfor til hund.

Men jeg antar jo selvfølgelig at overdrevet er virkelig overdrevet, og at hunden som evt blir syk må ha et vist anlegg for det..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...