Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørreundersøkelse om hunder og overvekt


Artemis
 Share

Recommended Posts

Svart :)

Men synes ikke det var riktig å skrive hva selve rasen skulle veie, men heller individet. Frøken fks er en papillon som er kraftig (brei og kraftig benbygning) og det ville være feil å sammenligne henne med en spinkel eller liten papillon fks. Må si at hun har gått ned 300 gram på Prey-foringen :) Har vært en lang kamp å få henne ned, når hun spurta mil med Grumpy på skitur i vinter ble hun ikke tynnere, så her er det kosten som har vært den viktigste faktoren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart :)

Men synes ikke det var riktig å skrive hva selve rasen skulle veie, men heller individet. Frøken fks er en papillon som er kraftig (brei og kraftig benbygning) og det ville være feil å sammenligne henne med en spinkel eller liten papillon fks. Må si at hun har gått ned 300 gram på Prey-foringen :) Har vært en lang kamp å få henne ned, når hun spurta mil med Grumpy på skitur i vinter ble hun ikke tynnere, så her er det kosten som har vært den viktigste faktoren!

Veldig enig! På den undersøkelsen ser det jo ut som Harly er sultefòret med sine 17 kg.

Han er riktignok i perfekt hold, men det høres jo magert ut når normalen stort sett ligger på rundt 20-25 kg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte for Tinka. Og på spørsmålet om idealvekt skrev jeg bare "idealvekt i følge hvem?" (på engelsk da selvfølgelig :P). Det finnes labradorfolk som mener at 32-35 kg er idealvekt for labradortisper liksom. (Tinkas idealvekt er til sammenligning 23-24 kg. Hun er lav ift standarden, men det er mange andre tisper på samme høye som henne, og hun har forholdsvis kraftig benstamme.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis veldig mange med undervektige til normalvektige hunder svarer, vil det virkelig være nyttig for undersøkelsen?

Jeg ble litt usikker da jeg leste at jeg helst skulle svare for den hunden som slet eller hadde slitt med overvekt.

Har bare tynne hunder å ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte for Tinka. Og på spørsmålet om idealvekt skrev jeg bare "idealvekt i følge hvem?" (på engelsk da selvfølgelig :P). Det finnes labradorfolk som mener at 32-35 kg er idealvekt for labradortisper liksom. (Tinkas idealvekt er til sammenligning 23-24 kg. Hun er lav ift standarden, men det er mange andre tisper på samme høye som henne, og hun har forholdsvis kraftig benstamme.)

DSC_0018.jpg

For meg er idealvekt på Labradorer 28kg +/-. Det er ikke utpreget stor forskjell på hanner og tisper, og når denne slendre typen ovenfor veier 30kg så synes jeg det er drøyt å ha en Labrador som skal veie 23 kg. Den Labradoren er isåfall ekstremt lav, og ikke noe jeg anser som "ideal". Men det er my cup of tea. Jeg skrev 28kg på idealvekt. Tispa mi veier 30kg og kunne godt tatt av seg 2kg i mine øyne. Veterinærene er fornøyd med vekta hennes på 30kg, og mener hun ikke skal mye mer ned før det blir skadelig for hunden. Dette MED beinskade som skal ha minst mulig belastning.

Hvis jeg hadde foret hunden min mindre enn jeg gjør i dag hadde hun blitt sjuk, og jeg ser selv på den kalorifattige dietten (veterinærstyrt pga beinskaden) på to små måltider om dagen, så spyr hun gul magesyre bare jeg misser på måltidene med 2-3 timer.

Digresjon, men jeg blir litt sånn... at det finnes en gylden middelvei mellom å gjøre hunden sin til noe den ikke er (en labrador er ikke en mynde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digresjon, men jeg blir litt sånn... at det finnes en gylden middelvei mellom å gjøre hunden sin til noe den ikke er (en labrador er ikke en mynde).

Jeezes schmeezes. Tinka er ingen mynde, hun er en normalt slank hund. Hun er lav, ca. femti cm i mankehøyde. På bildet under vet jeg med sikkerhet at hun veier 24 kg, ellers varierer det mellom 23-25 kg etter mengde aktivitet ift mengde mat. Nå tipper jeg hun ligger på rundt 25, hun får alltid litt ekstra på kroppen når hun bor hos mamma og pappa... Hun får lite mat fordelt på tre måltider, og heller ikke hun skal ha mer enn nødvendig på kroppen av hensyn til rygg med forkalkninger i.

7000643633_6eeabef93a_z.jpg

Det er ikke krise at hunden går inn ved lenden og at man kan skimte ribbein når hunden er i bevegelse. Hadde hun vært boxer, schäfer eller kelpie ville det vært normalen. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være annerledes for en labrador. Labradorene har veldig rund/tønneformet brystkasse, og det kan kanskje derfor se litt annerledes ut med en slank labrador enn en slank kelpie, for eksempel (som er mye smalere i brystkassen), men jeg syns ikke det skal være noen unnskyldning for å feite opp hunden sin.

Noen eldre bilder, her veide hun 23,5 kg.

IMGP8413.jpg

IMGP8410.jpg

IMGP8433.jpg

IMGP8426.jpg

Jeg ser ikke helt hvor hun er for tynn jeg, men opplys meg gjerne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...