Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva lurer du på?


Wheaten terrier

Recommended Posts

Hva hadde dere gjort om hunden gneldrer når mamma går/ned trappa?

Da hadde jeg gjemt meg bak noe og ventet med å komme frem helt til hunden holdt kjeft.

Tenk situasjonen: Dere skal konkurrere i agility, LP, jaktprøve eller hva som helst. Hunden sitter i utgangsstilling og dere venter på deres tur. Hunden piper høylytt og bjeffer av og til. Dommeren kikker stygt på deg. Hva gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk situasjonen: Dere skal konkurrere i agility, LP, jaktprøve eller hva som helst. Hunden sitter i utgangsstilling og dere venter på deres tur. Hunden piper høylytt og bjeffer av og til. Dommeren kikker stygt på deg. Hva gjør du?

Jag har aldrig varit i den situationen, men jag hoppas att jag har mod nog att tacka för mig och åka hem, redan innan domaren hinner titta på mig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad skulle du göra om det visade sig att den tilltänkta brukshunden var skotträdd?

Jeg ville selvsagt jobbet så mye jeg kunne med det, under kyndig veiledning, men hvis hunden var og ble skuddredd hadde det jo ikke vært noe annet å gjøre enn å trekke på skuldrene å finne noe annet morsomt å holde på med. Redningshund, lydighet eller freestyle for eksempel.

Hva hadde du gjort hvis hunden din drepte en sau/et råddyr o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt mildt sagt sjokkert :D Hva jeg hadde gjort er vanskelig å si altså. Jeg greier faktisk ikke å sette meg inn i den situasjon. Kanskje noen andre burde svare på det.

:D:D

Hvordan ville din reaksjon vært hvis hunden din tissa på dommeren i ringen (utstilling, lp e.l.)?

Sannsynligvis ville jeg begynnt å fnise desverre :wink:

Hva ville dere gjort hvis hunden rappet mat ut av hendene på barn som spiste?

(ikke at Loke gjør det faktisk,kunne vært typisk :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde du gjort om hunden din som voksen, plutselig begynte å gjøre fra seg inne på natta?

Da ville jeg ha hatt døren til soverommet oppe slik at hunden har muligheter for å si ifra. Hvis dette hadde vedvart hadde jeg fått hunden skjekket av veterinær.

Hva ville du gjort hvis hunden din fikk parret seg uten at det var meningen og du ikke hadde planlagt om valper (og dessuten var det av en helt annen rase)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djervekvinnen: tror faktisk jeg ville tatt abort jeg..

hva ville du ha gjort vis hunden din beit er unge/voksen??

Jeg ville sett an situasjonen. Ble hunden plaget/provosert? sa den tydelig ifra at nok var nok? Hvis han hadde bitt helt ute av det blå så ville jeg antageligvis ha avlivet han.

Hva ville du gjort om hunden spiser på tapeten når h*n er alene, men aldri når du er tilstede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vile selvfølgelig gitt klar beskjed til hunden min at dette er strengt forbudt. men jeg ville samtidig sett etter tegn som utløste dette, da det er mye av kommunikasjonen mellom hunder vi ikke legger merke til.

Også ville jeg tilbydt meg å betale dyrlege regningen.

Hvis man har hunder fra før og skal få valp, hvordan ville du arrangert det første møte mellom hundene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer egentlig an på hunden jeg har fra før. Er hunden veldig usikker på andre hunder etc, så ville jeg selvsagt arrangert det anderledes. Men med f.eks Cita ville jeg ikkke gjort særlig mye ut av det. Kanskje kost med Cita og et annet familiemedlem hadde hatt valpen i på f.eks kjøkkenet. Så kunne Cita selv velge når hun ville frem og snuse på valpen (helt sikkert med en gang :roll: ). Så ville jeg hatt de fra hverandre når de hadde blitt "kjent". Gitt Cita ekstra mye oppmerksomhet, og samtidig gi valpen all oppmerksomhet den trenger. Jeg ville ikke ha luftet de sammen i begynnelsen, for jeg vet at Cita hadde blitt altfor ivrig. Jeg ville heller gradvis hatt de mer og mer sammen, ikke hatt noen "bråe overganger" eller "store forandringer" (eks. Valpen har sovet i bur på rommet mitt, og plutselig forventer jeg at Cita skal dele seng med den)...

Hva ville dere gjort om hunden oppførte seg helt anderledes på konkurranse enn på trening? F.eks dempet seg ekstra mye, fulgte ikke kommandoene etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt hunden med på konkuranser uten å konkurere men bare trent på kommandoene mellom alle ringene osv slik at hunden ble vant med å trene på konkuranser og trene lengre om gangen der uten forsterkning.

Hva hadde du gjort dersom hunden din var redd mopeder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt mye tid på å venne den til mopeder, langsomt og sikkert, flørst uten lyd og så langsomt og sikkert med lyd. Men jeg vet ikke, har aldri hatt det problemet.

Hva ville du gjort om du havnet på et kurs du hadde betalt mye for, ikke fikk igjen pengene og instruktøren lærte bort på en måte du var imot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok skrevet klagebrev og bedt om pengene tilbake. Greit nok å være på kurs hvor man ikke like det de lærer, men å betale for mye er ikke bra. Hvis ikke jeg hadde fått penger igjen hadde jeg spurt om råd av forbrukerrådet, eller kontaktet tv2 hjelper deg :lol:

Hva ville du gjort hvis din hund ble syk og måtte ha lang tid med behandlinger og medisin som kostet veldig mye og du ikke hadde mye penger (og ikke forsikring som dekket det)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjort hvis din hund ble syk og måtte ha lang tid med behandlinger og medisin som kostet veldig mye og du ikke hadde mye penger (og ikke forsikring som dekket det)?

Det er flere ting som hadde vært med i betraktning før jeg hadde satt igang en behandling som tar lang tid, men det er av hensyn til hunden, ikke det økonomiske.

Men rent økonomisk, så hadde jeg lånt penger av venner og familie, evt kanskje fått noen avtale med veterinærkontoret om å betale avdrag.

Heldigvis er mine hunder forsikret.

Hva hadde du gjort om den tiltenkte brukshunden din viste seg å ha HD/AA-E?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde du gjort om den tiltenkte brukshunden din viste seg å ha HD/AA-E?

Da hadde begynt, all over, å sette meg inn i min hunds linjer. Jeg hadde ringt rundt og lignende, for å finne ut av hvor dette kunne kommet fra. Mest sannsynlig ville jeg godtatt at det var slik vi endte opp, og brukt hunden som en vanlig familiehund. Hunden skal ha et normalt liv som mulig. Men om jeg hadde funnet noe snusk i stamtavla, ville jeg først og fremst blitt sur på meg selv som ikke sjekket ut bra nok, for så å informere oppdretter om hva jeg nettop oppdaget..

Spørsmål: Hva ville du gjort derson du, etter oppdretters anbefaling, hadde valgt en valp med gode muligheter for utstilling, og betalt ekstra mye for den, for så at valpen viste seg å være et dårlig eksemplar av sin rase? Altså inkompetent for utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg kastet meg over hunden og filleristet den.

Hva ville du gjort hvis du fikk en ny valp og din gamle hund ikke ville tolerere/akseptere den nye?

Da ville jeg satt av tid til begge, men gitt litt ekstra egentid med den "gamle". Ville ikke gitt opp så fort. Men om jeg så at dette aldri kom til å gå, ville jeg vurdert å plassere valpen hos voen andre, eventuelt noen venner, for så å presentere hundene for hverandre utenfor hjemmet. Hvis ingnen ting nyttet ville jeg nok ha omplassert den yngste.

Spørsmål: Hvilke krav stiller du til en oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Hvilke krav stiller du til en oppdretter?

At h*n har god kunnskap og lang erfaring med rasen og at h*n setter kull til verden fordi h*n ønsker å tilføre noe positivt til rasen. Videre må valpene sosialiseres, både med lyder, bilkjøring, mennesker, barn og hunder/katter. De må også vokse opp inne og være med i dagliglivet der.

Selvfølgelig må de være ormekuret, vaksinert og ha helseattest.

Etter at valpene er flyttet må oppdretter være tilgjengelig for valpekjøperne for å gi råd og hjelp dersom det trengs.

Hva gjør man med en hund som er hypersosial og *må* hilse på alle den ser (eller hører)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...