Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva lurer du på?


Wheaten terrier

Recommended Posts

En ide jeg fikk i går... Alle som vil kan svare, uansett treningsmetode eller syn. Men spørsmålet må gjelde trening eller hund. F.eks. forestilte situasjoner...

Eks.

Jeg begynner med å stille et enkelt spørsmål, den som vil kan svare og det er ikke lov å (tillater meg å lage en regel) skrive at dette spørsmålet er til en spesiell person. Og værsåsnill å prøv å unngå krangel.

"Hva ville du gjort om du fant hunden din på kjøkkenet sammen med en halvspist ost som lå på kjøkkenbordet?"

En person svarer og stiller et nytt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min gneldrer såpass sjelden at da hadde jeg skjekket ut hva det var. Hvis hun bare hadde fortsatt etter at jeg hadde skjekket at det ikke var noe spesielt hadde jeg satt henne ut på verandaen i bånd (eller kanske dårlig ide?) eller kanskje tatt henne opp i andre etasje eller noe sånt. Tror jeg.

Hva gjør du når hunden blir vill og den er like vill etter en time out?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva ville du gjort om du fant hunden din på kjøkkenet sammen med en halvspist ost som lå på kjøkkenbordet?"

Svar: Sagt strengt nei og geleidet han ned, og satt han i gangen :lol:

spørsmål: hva betyr ordet "nei" for deg og din trening? hvordan bruker du det?

Jeg ville funnet en avis..rullet den sammen og dunket meg selv i hodet og sagt til meg selv...F... ta meg..at jeg ikke har lært hunden min å ikke forsyne seg uten lov.. og f... ta meg som ikke har lukket den døren når jeg vet at hunden min ikke klarer å motstå slike fristelser. Nå får du jagge skjerpe deg og se å få lært hunden din husets regler.

For Birk betyr ordet nei, positiv straff.. ennå.. fordi resultatet er negativ forsterket atferd... ennå..

For Pia betyre det at; "det du gjør nå er feil". Altså bare en nøytral faktaopplysning.

Hvorfor blir det galt å straffe hunden for en gal ting den allerede har gjort..? (situsjonen med å stjele ost er over når du oppdager den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hunden lever i nuet. Leste et sted at hunden husker en vanlig ting tre sekunder etter at det har skjedd (mulig overdrivelse, jeg vet ikke) også er det ute av hukommelsen. Om du straffer en hund for noe den gjorde for tre minutter siden forbinder den det ikke med noe, eller forbinder det kanskje med noe annet som skjedde like etterpå, da blir virkningen helt feil, om man skal straffe hunden må man ta den i øyeblikket det skjer.

Om jeg forstod ditt spørsmål rett :lol:

Og jeg gjentar mitt spørsmål:

Hva gjør du når hunden blir vill og den er like vill etter en time out?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hunden lever i nuet. Leste et sted at hunden husker en vanlig ting tre sekunder etter at det har skjedd (mulig overdrivelse, jeg vet ikke) også er det ute av hukommelsen. Om du straffer en hund for noe den gjorde for tre minutter siden forbinder den det ikke med noe, eller forbinder det kanskje med noe annet som skjedde like etterpå, da blir virkningen helt feil, om man skal straffe hunden må man ta den i øyeblikket det skjer.

Om jeg forstod ditt spørsmål rett :lol:

Og jeg gjentar mitt spørsmål:

Hva gjør du når hunden blir vill og den er like vill etter en time out?

gir den en mental oppgave som feks spor, eller noe der den må konsentrere seg :lol:

PS: må nevnes at da jeg svarte på det med osten så nevnte jeg ikke at ask allerede VET at han ikke har lov til og gjøre det. Det er innlært. dermed min måte og gjøre det på :D

hva gjør du når hunden drar i båndet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden drar i båndet prøver jeg å være konsekvent med å stoppe. Dessverre er jeg ikke spesielt tålmodig, så noen ganger orker jeg ikke, noe som selvfølgelig er dumt av meg.

Hva gjør du dersom hunden din er voldsom i hilsesituasjoner og ikke tar dempende signaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagt til den som kommer at han/hun kan sette seg ned på huk med siden mot hunden (og sett en annen vei), og holde ut hånden (så hunden evt. kan gå bort og lukte), og hvis hunden bare bjeffer mer si til personen at han/hun bare skal overse hunden.

Hva ville du gjort hvis hunden nektet å komme på innkalling (bare lukket ørene og gikk/løp videre)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjort hvis hunden nektet å komme på innkalling (bare lukket ørene og gikk/løp videre)?

Da hadde jeg ropt med en utrolig morsom stemme og løpt andre veien med kule bevegelser sånn at hunden kom etter meg. Jeg hadde hvertfall ikke gått etter hunden!

Hva hadde du gjort dersom hunden din aldri hørte på deg, uansett hva du prøvde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde du gjort dersom hunden din aldri hørte på deg' date=' uansett hva du prøvde?[/quote']

Da hadde jeg først svelget en kamel - og så innsett at hundehold ikke ligger for meg. Hadde vel kjøpt meg en gullfisk istedenfor.

Hva ville du gjordt hvis hunden din satt og gjorde fra seg midt i en innkjørsel. Du oppdager at du har gått ut uten hundeposer. Så kommer husets eier ut og ser dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Da ville jeg ha spurt om poser... :oops: Eller...Veit ikke jeg....!

"Hva ville du gjort om du hadde blitt forfulgt av en skummel mann, og kommet til en isbakke. For sent og snu...Hva villme du gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg ha spurt om poser... :oops: Eller...Veit ikke jeg....!

"Hva ville du gjort om du hadde blitt forfulgt av en skummel mann, og kommet til en isbakke. For sent og snu...Hva villme du gjort?

Løpt til jeg datt og skidd på rævva resten :lol:

" Hva hadde du gjort dersom hunden din hadde bitt et barn?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden min hadde bitt et barn hadde jeg der og da tatt tak i det jeg fikk tak i av hund (halsbånd, sele, bakbein, forlabb) og fått både hun og ungen ut av situasjonen. Mest sannsynlig hadde jeg bindt henne fast til noe eller fått noen jeg stoler på til å passe på henne mens jeg hadde forsikret meg om at ungen har det ok i forhold til situasjonen, og gitt foreldrene navnet mitt, adressen min og telefonnummeret mitt hvis jeg ikke kjente dem.

Senere ville jeg ha tenkt gjennom situasjonen, og funnet ut hva det var som fikk henne til å bite, om hun dempet masse på forhånd, og om jeg kunne ha gjort noe for å forhindre det osv. Om foreldrene ikke hadde krevet å få henne avlivet, ville jeg vurdert om det var farlig for meg/unger/samfunnet/Tinka å la henne fortsette å leve, i samarbeid med noen som virkelig kan sånt. Deretter hadde valget om avlivning blitt tatt.

Hva ville du gjort om hunden din red på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gjorde det et par ganger før, det er antakelig det dummeste du kan gjøre (ihvertfall synes jeg det var det dummeste jeg kunne gjøre) men da ble jeg skikkelig sint :oops:

Hun sluttet med det, men hvis hun hadde gjort det nå hadde jeg nok dyttet henne ned og snudd meg demonstrativt vekk...

Hva ville du gjort om hunden din glefset etter deg under pelsstell (tenker helst på langhårede raser) og den hadde en stor floke du ikke fikk røre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lot jeg den personen som hunden liker best, klippe klørne hver gang.

Hva ville du gjort hvis hunden din knurret til deg når den lå i sofaen og du kom og ville ha den ned?

Spørs på hunden og situasjonen,men mest sannsynlig hadde jeg satt på han et bånd og geleidet han ned uten et ord og tenkt nøye mellom saken etterpå

Hva ville dere gjort hvis hunden åpnet dører ,skittenstøykurver og var undertøystjuv?

*type ,kommer glad inn i stua med mammas G-streng når folk er på besøk etc :oops: *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på hunden og situasjonen,men mest sannsynlig hadde jeg satt på han et bånd og geleidet han ned uten et ord og tenkt nøye mellom saken etterpå

Hva ville dere gjort hvis hunden åpnet dører ,skittenstøykurver og var undertøystjuv?

*type ,kommer glad inn i stua med mammas G-streng når folk er på besøk etc *

Ledd meg halvt ihjel :lol: , byttet til meg stringen i en fart å fått satt en hengelås på kurven.

Hva ville du gjort om hunden knurret/bjeffet vær gang du hadde gitt kjæreste/samboer en klem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...