Gå til innhold
Hundesonen.no

Feil / diskvalifiserende feil


Mirai

Recommended Posts

Er det forskjell på en feil eksteriørmessig og en diskvalifiserende feil? Er er det bare at en feil må være grov nok, så blir den diskvalifiserende?

F. eks er litt lyst på nesa bare en feil som ikke sees så strengt på, eller blir jeg sendt rett ut ringen? Forskjellig fra dommer til dommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forskjell på en feil eksteriørmessig og en diskvalifiserende feil? Er er det bare at en feil må være grov nok, så blir den diskvalifiserende?

F. eks er litt lyst på nesa bare en feil som ikke sees så strengt på, eller blir jeg sendt rett ut ringen? Forskjellig fra dommer til dommer?

en eksteriør feil er diskvalifiserende om den er grov nok som du sier :lol:

Når det gjelder pigmentefeil på nesa, som både ask og mona har, kommer det an på hvor mye rosa det er. Ask sitt kan koste han dyrt om det er BIR det står om, siden det er sterkt uønsket, og ganske mye rosa. Nå vet ikke jeg hvor mye rosa mona har da. men det er også forskjelligfra dommer til dommer, noen ser mye på det, andre ikke. pigmentfeil er en genfeil om jeg har forstått det rett, altså arvelig. derfor er dette diskende i enkelte situasjoner :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med 0' date='5 cm overbitt? Diskvalifiserende, går jeg ut ifra?[/quote']

er nok det ja.. Men det er verdt og prøve å stille alikavell, ikke alle dommere bryr seg like hardt om det heller.se for deg at det er to av din rase på utstilling, om hunden din har overbitt, og den andre feks pigmentfeil, må dommeren se på hvilken feil han mener er verst, for å kunne stemme fram BIR :lol:

vil jeg tru hvertfall..:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også skje at ingen blir BIR da :lol: Dommeren gir ikke BIR til en hund som han/henne ikke mener kan representere rasen. Så, om både tispa og hannen i best i rasen har for eks. pigmentfeil, kan dommeren velge å ikke gi noen av dem verken BIR eller BIM. Det samme gjelder jo for plasseringer i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok det ja.. Men det er verdt og prøve å stille alikavell' date=' ikke alle dommere bryr seg like hardt om det heller.se for deg at det er to av din rase på utstilling, om hunden din har overbitt, og den andre feks pigmentfeil, må dommeren se på hvilken feil han mener er verst, for å kunne stemme fram BIR[/quote']

Ser poenget, men hvis han skal "vinne" noe vil jeg at han skal gjøre det fordi han er bra, ikke fordi de andre var enda dårligere. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også skje at ingen blir BIR da :D Dommeren gir ikke BIR til en hund som han/henne ikke mener kan representere rasen. Så' date=' om både tispa og hannen i best i rasen har for eks. pigmentfeil, kan dommeren velge å ikke gi noen av dem verken BIR eller BIM. Det samme gjelder jo for plasseringer i det hele tatt.[/quote']

oi, det glemte jeg :lol: takk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo forskjellig fra rase til rase hva som er diskvalifiserende feil. Hos labradoren står det enkelt og greit at "hunder som viser aggressivitet og/eller har fysiske defekter som påvirker hundens sunnhet skal diskvalifiseres." På feil står det: "Ethvert avvik fra foregående punkter skal betraktes som feil. Hvor stor feilen er, skal graderes etter hvor stort avviket er i relasjon til rasebseksrivelsen." Altså kan man kun diske labradorer som er aggressive eller er fysisk usunne, rett og slett.

Hos f.eks. papillon står det på diskvalifiserende feil: "Hunder som viser tegn på aggresivitet og/eller har fysiske defekter som påvirker hundens sunnhet skal diskvalifiseres.

- Kjøttfarget eller flekket nesebrusk.

- Markert over- eller underbitt, slik at fortennene ikke berøres.

- Tungen lam eller stadig synlig når munnen er lukket."

På feil står det: "Ethvert avvik fra foregående punkter skal betraktes som feil. Hvor alvorlig feilen er, skal graderes etter hvor stort avviket er i relasjon til rasebeskrivelsen.

-Flat skalle, eplehode, kuplet skalle som hos dvergspaniel.

-Stoppen for mye eller for lite markert.

-Nesebrusken ikke sort.

-Konkav eller konveks neserygg.

-Pigmentløse flekker på leppene.

-Overbitt og spesielt underbitt.

-Øynene små, for runde, utstående; lyse; det hvite i øynene vises når hunden ser rett frem.

-Pigmentløse flekker på øyelokssrendene.

-Sadelrygg; karpelend.

-Halen ringlet, hvilende på ryggen, hengende på siden av kroppen (dvs. halevirvlene og ikke behenget).

-Krokete forben; fortykket håndrot.

-Svake bakben

-Bakben som sett bakfra avviker fra de parallelle linjene ved kneledd, haseledd eller poter.

-Sporer på bakben uønsket.

-Inn- eller utoverdreide poter.

-Klørne berører ikke bakken.

-Pelsen tynn, bløt eller luftig, utstående fra kroppen; ullen pels. Underull som indikerer innkryssing av pomeranian. "

Det er altså flere diskvalifiserende feil på papillon enn på labrador, og det er langt flere feil/mer "pirkete" på papillon enn på labrador.

På irsk ulvehund er diskvalifiserende feil det samme som på labrador. Mona er ikke aggressiv. Og litt lyst på nesa er ikke fysiske defekter som gjør at hun er mindre sunn. Derfor skal hun ikke diskvalifiseres pga litt lyst på nesa. Under feil på irsk ulvehund står det bl.a. "nesebrusk annen farge enn sort" - men nå veit jeg ikke om det er nesebrusken som er lys? Uansett er det ikke en veldig stor feil - mener jeg, og du må huske på at jeg ikke er noen dommer. Forskjellige dommere legger forskjellig vekt på forskjellige ting, derfor vil lyst på nesa spille større rolle for plasseringen hos en dommer enn den vil hos en annen dommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også skje at ingen blir BIR da :lol: Dommeren gir ikke BIR til en hund som han/henne ikke mener kan representere rasen. Så' date=' om både tispa og hannen i best i rasen har for eks. pigmentfeil, kan dommeren velge å ikke gi noen av dem verken BIR eller BIM. Det samme gjelder jo for plasseringer i det hele tatt.[/quote']

Hundene kommer ikke til BIM og BIR-ringen om dem ikke får CK.

Får dem CK (event. cert)-og blir beste i sitt kjønn, får dem også BIM og BIR.

Det kan være mange påmeldte i hvert sitt kjønn, men om det ikke er en eneste som får Ck av tispene, blir det jo ikke "beste tispe-ring", og dermed heller ikke beste tispe!

Så når da vinneren av beste hanhundklassen, kommer i BIR-ringen, blir det kun utdelt BIR, siden det ikke er noen konkurenter til å ta BIM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...