Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan holde oppkjørsel FRI for løshunder? Jepp, vet det høres kjerring ut..


mara
 Share

Recommended Posts

Greia er at jeg har høns, og dama borti veien har en terrier som gang på gang jager dem. Flaks gjør at den har vært her når de er inngjerdet, men jeg ønsker at de også skal kunne gå fritt da hønsegården ikke er verdens største.

Jeg mener at så lenge hønene er på vår gårdsplass, eller inngjerdet, skal de være trygge for løse hunder? Det er ikke snakk om at den stikker av (uhell kan skje) - det er snakk om at hun går tur forbi her med løs hund uten kontroll AT ALL. Har sagt fra alle tre gangene det har skjedd, og eieren har jatta med og t.o.m latt som om bikkja er REDD hønene. Særlig.

SÅ: Hva gjør man? Jeg vil IKKE ha løse hunder inni hagen, spesielt ikke inni hønsegården. Gjerde/port går ikke, pga søppeltømming, post osv., og vi bor i tomannsbolig.

Skriver i sinne nå, mulig det virker irrasjonelt/hormonelt, men jeg trenger rett og slett tips til hvordan man oppdrar folk her så de holder bikkja i bånd/har kontroll forbi/på tomta vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nå bare sagt - fortsetter bikkja di å komme løs inn på min eiendom når jeg sier det er uønsket tar jeg en bøtte kokende vann å kaster etter den! Gjorde det til naboen angående katta, skal si de kjapt får den tilbake til seg når den lusker over hos oss ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan dere ikke ha port selv om dere bor i tomannsbolig? Postkassen kan man sette opp ved porten, søppledunken kam man trille ut til gjerdet den dagen den skal tømmes. Er ikke høna inngjerdet så er det uansett større sannsynlighvet for at noe skal skje enn ellers. Og da tenker jeg ikke på den terrieren, men katter, rev, hunder på rømmen osv. Er det viktigere å være prinsippfast enn å sikre hønsene?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ER sikret. De er i hønsegård.. Du besvarer egentlig ikke spørsmålet mitt.

Men har funnet lovteksten nå, og kommer til å true med anmeldelse neste gang. Om ikke annet skjønner hun kanskje at jeg faktisk ikke tolererer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel nettopp å ha gjerde rundt tomta en fin-fin måte å holde de unna oppkjøreslen. Dere er ikke de eneste som får både post levert og søppel hentet, så det er mulig å kombinere det. Akkurat det er en litt dårlig forklaring på hvorfor ikke kunne ha gjerde da, så akkurat det er vel litt irrasjonelt og hormonelt i mine øyne. :P

Ellers hadde jeg truet med anmeldelse selv. Og doblet sikringen rundt hønsegården, slik at de er enda bedre sikret. Selv om denne eieren lærer til slutt, kan andre hunder streife innom også...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ER sikret. De er i hønsegård.. Du besvarer egentlig ikke spørsmålet mitt.

Men har funnet lovteksten nå, og kommer til å true med anmeldelse neste gang. Om ikke annet skjønner hun kanskje at jeg faktisk ikke tolererer det.

Jeg svarte i henhold til din kommentar:

Greia er at jeg har høns, og dama borti veien har en terrier som gang på gang jager dem. Flaks gjør at den har vært her når de er inngjerdet, men jeg ønsker at de også skal kunne gå fritt da hønsegården ikke er verdens største.

Jeg mener at så lenge hønene er på vår gårdsplass, eller inngjerdet, skal de være trygge for løse hunder? Det er ikke snakk om at den stikker av (uhell kan skje) - det er snakk om at hun går tur forbi her med løs hund uten kontroll AT ALL. Har sagt fra alle tre gangene det har skjedd, og eieren har jatta med og t.o.m latt som om bikkja er REDD hønene. Særlig.

SÅ: Hva gjør man? Jeg vil IKKE ha løse hunder inni hagen, spesielt ikke inni hønsegården. Gjerde/port går ikke, pga søppeltømming, post osv., og vi bor i tomannsbolig.

Skriver i sinne nå, mulig det virker irrasjonelt/hormonelt, men jeg trenger rett og slett tips til hvordan man oppdrar folk her så de holder bikkja i bånd/har kontroll forbi/på tomta vår.

Og om hønsene er på gårdsplassen, er de da forsvarlig sikret?

Men for all del...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke jeg som bestemmer om det blir gjerde eller ikke..Kommune, naboer, penger osv. Men det var egentlig ikke sakens kjerne uansett. Jeg er smart nok til å skjønne selv at dèt hadde vært den beste løsningen. Ok? :angel:

Edit: Kjære Line, vil du komme på befaring å se selv eller? Gjerdet er ikke aktuelt. Hvorfor må jeg redegjøre så voldsomt for akkurat det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Mara, det er ingenting i dine tidligere poster som tilsier at gjerde/port ikke er aktuelt, for du begrunner det bare med at det er tomannsbolig. Men lag deg en større hønsegård da, som sagt er det ikke bare den ene terrieren som kan ta hønsene om de går løse i gården.

Men jeg skjønner faktisk at du blir irritert altså, har ingenting med det og gjøre. Det forhindrer imidlertid ikke at andre kan knerte høns om de går i gården utenfor inngjerdingen, gjør det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det holdt å ramse opp tre grunner, å avslutte med osv. :whistle: MEN når det er sagt (at gjerde og port akkurat der utgår) så mener jeg bestemt at folk kan holde løse hunder unna mine høns som er inne i min hage. Episoden idag gikk ut på at bikkja prøvde å grave opp døra inn til selve hønsegården.

De kan bli drept av andre dyr, og uhell kan skje som sagt - men i tilfeller der hunden er ute med eieren sin ønsker jeg bare å få dem til å forstå at dette ikke er ønskelig.

Altså: Hvordan få eieren til å ha bånd på hund ute av kontroll inni vår hage. Hun har fått beskjed flere ganger, men det synker ikke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg har spurt hyggelig om hun "kan være så snill", og så har jeg de andre gangene vært litt mer krass.. Men det er fordi jeg blir stressa da (til forsvar). Er faktisk farlig nær å knerte hønsa, den bikkja der.

Skal finne ut nøyaktig hvor hun bor (er ikke nærmeste nabo, men borti veien her..) - så er det du sier kanskje ikke så dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nå bare sagt - fortsetter bikkja di å komme løs inn på min eiendom når jeg sier det er uønsket tar jeg en bøtte kokende vann å kaster etter den! Gjorde det til naboen angående katta, skal si de kjapt får den tilbake til seg når den lusker over hos oss ja!

Du får slenge loven i trynet på henne da og si at du skyter hunden neste gang den jager hønene. Også kan du jo dra med deg en hagle ut bare for syns skyld. Det burde holde.

Jeg har fått noen sånne kommentarer noen ganger. For å si det sånn - det virker IKKE. Sånne kommentarer er bare ufattelig provoserende, umodent og har særdeles liten virkning. Man kan godt si noe sånt om man ønsker å få flere uvenner eller å generelt gjøre hverdagen ukoselig for både hundeeier og oss selv, men det har ingen ting med å få orden på problemet. Jeg kjenner jeg bobler inni meg bare av å lese det her. Å få sånne kommentarer gjør ikke at man tar MER hensyn. Tvert i mot blir de fleste bare sinte, hater deg og ønsker deg og dine "dritthøner" alt vondt. Sånn er ihvertfall jeg, desverre. Evt bare ler de og tenker at du er helt skurdd.

Naboen (dvs, vi bodde på samme gård) der jeg bodde før sa at han skulle slå i hjel hundene mine om de kom bort til ham. Sånt skaper bare kvalm og gjorde kun at jeg hatet ham, ikke at jeg tok mer hensyn.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg nok bare du selv må ta ansvar å sikre hønene dine..

Og skal du holde høns, men ikke bor en plass sim egner seg til dette dyreholdet, må du enten velge å flytte eller avvikle. Om du ikke ønsker noen av delene, så er det sikring som gjelder, til tross for at det går utover plassen...

De eneste som blir skadelidende om du ikke sikrer, er hønene.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh. Jeg har aldri truet med noen av de tingene der..herregud, jeg er en relativt vennlig person. MEN jeg skjønner jo nå at dette er feil fora å spørre om sånt. Takk til dere som kom med konstruktive tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh. Jeg har aldri truet med noen av de tingene der..herregud, jeg er en relativt vennlig person. MEN jeg skjønner jo nå at dette er feil fora å spørre om sånt. Takk til dere som kom med konstruktive tips!

Jeg tror ikke det var deg kritikken var rettet mot, men de som kom med forslagene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god!

Men nå har jeg snakket med hun som eier hunden. Og hun hadde selv sett at bikkja prøvde bryte opp hønsegården (som heldigvis er ganske solid), så hun foreslo derfor at hunden skulle være i bånd forbi huset her. Hurra for det, "krig" avblåst!

Og bare sånn igjen: Det er mitt ansvar om jeg slipper hønsa løs så klart. Men jeg forventer samtidig at folk som ikke har kontroll på hunden sin sørger for at den ikke går inn på tomta her for å lage skade.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borderen: Jeg er enig med deg. Men jeg forsto det slik at det var forsøkt og snakke med denne personen, både hyggelig og litt mere strengt. Når det da er snakk om levende dyr som den hunden vil spise, ikke bare at den kommer og hilser på de som bor der, så hadde jeg vurdert sterkere skytts. Man har ansvar for og beskytte dyrene og man har etter loven også rett. Jeg hadde sannsynligvis selv hatet en slik person, men jaggu hadde jeg sørget for og holde hunden min unna også. Forskjellen på meg og denne personen her er jo at jeg hadde kobla bikkja etter første gang. Selv uten og få beskjed om det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg jeg. Riktignoks har jeg ikke høns, men kjæresten - og etter alle solemerker samboer etterhvert - har naboer som synes det er en menneskerett å ha hundene løse hele tiden. Faktisk er det rimelig vanlig her på landet hvor jeg holder til, og det irriterer meg grenseløst :P Hadde hundene holdt seg på egen tomt og ikke plaget andre hadde det vært en ting, men det er ikke sånn. I dag har jeg to ganger på tur måttet være morsk og gå foran mine hunder og brøle til hunder som egentlig "bare" går løse i hagen, men som kommer stormende ut med full bust hvis noen er så frekke at de går forbi med hunder. På offentlig vei. Det er lite trivelig å ha mine to i bånd og møte en berner sennen og en huskymix som kommer brølende fra femti meter unna. Og folk SKJØNNER bare ikke det der. Det er akkurat som de mener at de er i sin FULLE rett til at hunden vandrer rundt over alt, velter folks søppelkasser og bøller med alle som drister seg til å gå forbi ... ARGH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg forventer samtidig at folk som ikke har kontroll på hunden sin sørger for at den ikke går inn på tomta her for å lage skade.

Det har du allerede erfart at ikke er tilfelle, så ikke forvent det for fremtiden heller. Unnskyld at jeg sier det, men jeg synes du virker rimelig naiv, som tenker på å bare slippe løs hønene på et sted uten gjerde eller port eller noe. Skjer det noe, er det egentlig ditt ansvar, etter min mening. Siden du allerede har erfart at løse hunder kan komme inn og jakte på hønene dine.

Det ble dessuten påpekt lenger oppe i tråden at det kan være flere dyr også som kan ta dem om du bare lar de spankulere løse, men jeg vil tro at hunder er det flest av.

Kan du ikke sette opp mer gjerde, så synes jeg ikke du kan ha høner løse heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...