Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det farlig å svelge en hel oksemuskel?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hei jeg heter Kangerlussuaq, har skolearbeid å prokrastinere bort. Her kommer del 2415 i serien hvor jeg spør om ting jeg utrolig nok kommer på og tenker på, i stedet for å gjøre skolearbeidet:

Er det farlig for en hund å svelge en hel oksemuskel?

Enn en halv?

En fjerdedel?

Hunden min elsker disse oksemusklene, men jeg blir ****** sliten av å måtte sitte å holde på den for at ikke hele bøtteballetten skal svelges på langs. Som oftest er den på god vei ned halsen allerede ved halv lengde, en sjelden gang ved 1/4 lengde. I stedet for å dra på gruvetur ned halsen på bikkja har jeg helt sluttet å la hunden spise uten oppsyn, også bytter jeg muskelen bort med en godbit før jeg hiver den resterende delen som "er for liten".

Er jeg overhysterisk eller kan det være skadelig for hunden å svelge en hel? Hva mener sånen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke farlig for hunder over 15-20kg. Det er bare tørket kjøtt, så det vil trekke til seg væske, mykne og fordøyes. Det kan sette seg fast på tverra i halsen i mellomtia, men det er ikke farlig, bare ubehagelig. For de aller minste hundene kan det være farlig, da de kan få klemt inn luftrøret sammen med spiserøret, og faktisk kveles.

Men jeg skulle likt å sett en hund svelge en hel oksepenis, de er da nærmere meteren lange :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenris (hovawart) svelga en sånn på ca 10-12 cm som unghund. Tygg tygg, svelg. Matmor med lettere panikk. Liksom ikke annet å gjøre enn å vente å se... Den kom ut igjen sammen med annen avføring, litt mindre enn sist jeg så den. Etter det er det kun små valper som har fått (store) slike her i huset :P Gikk jo bra, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganzie gnafset i seg en på 12-15 cm en gang. Jeg fikk bittelitt angst da jeg så den forsvinne, men det gikk (heldigvis) bra. Nå får hun kun oksepeniser som ikke er kappet, altså rundt meteren. Skal hun da finne på å svelge dingsen så er det bare å dra den ut igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hei jeg heter Kangerlussuaq, har skolearbeid å prokrastinere bort. Her kommer del 2415 i serien hvor jeg spør om ting jeg utrolig nok kommer på og tenker på, i stedet for å gjøre skolearbeidet:

Mhm høstferie og sliter med det samme, bare at jeg lurer på om gjørme og søle er farlig? :P

Ikke alltid. :P Noen ganger kommer de ut i en bit i andre enden. :lol:

Samme hund har testet ut at plasten V&H pølsene kommer i, ikke mister fargen på vei gjennom systemet. :P

Mhm, har senest i dag erfart igjen at gulrøtter kommer ut like gule ( orangsje? ) , klare til å vaskes og gå rett i betasuppa. :D

Gosh, hvorfor heter de gulrøtter når de ikke er gule?

Nei får vel kanskje ta med gjørmemonsterne ut i søla..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksemuskel vet jeg ikkeno om, men jeg vet at en helsvelget kyllinghals kommer ut som et skinnende hvitt skjelett, truseinnlegg helt og nesten like hvitt som da det var nytt og kondom med ferdig innpakket "avfallsstoff", bare å slå en knute på og hive i søppelet.

Så hvis man gir de noen kondomer i maten så slipper man å ha med bærsjeposer på tur?

LOL

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ting fordøyes går det vel greit? Vår ene dachs testet ut sluking av hele cherrytomater. Skallet ble ikke brutt ned, og tomatene laget dermed vondt i magen et par dager før de kom ut litt mer ovale i andre enden... Sluking av hele wienerpølser derimot er ikke noe problem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylonsstrømpebukser, derimot, trengerr de ofte litt drahjelp for å få ut. :D

Stringtruser også! :D

Fibi har overrasket oss noen ganger med hva som kommer ut.

Sokkar må òg gjerne nappast ut dei siste ti centimetra... Deretter er det berre å hive dei rett i vaskemaskina, så er dei gode som nye att... :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Fenris (hovawart) svelga en sånn på ca 10-12 cm som unghund. Tygg tygg, svelg. Matmor med lettere panikk. Liksom ikke annet å gjøre enn å vente å se... Den kom ut igjen sammen med annen avføring, litt mindre enn sist jeg så den. Etter det er det kun små valper som har fått (store) slike her i huset :P Gikk jo bra, men..

Husker det der. Er noe med akkurat den rasen og sluke oksemuskler minst mulig tygget..

Mhm høstferie og sliter med det samme, bare at jeg lurer på om gjørme og søle er farlig? :P

Mhm, har senest i dag erfart igjen at gulrøtter kommer ut like gule ( orangsje? ) , klare til å vaskes og gå rett i betasuppa. :D

Grunnen til at gulrøtter (og bl.a. mais) kommer ut like hele er at hunder ikke har de rette enzymene i sitt fordøyelsessystem til å bryte det ned (noe å tenke over når man ser på innholdsfortegnelser på div hundefôr).

Sokkar må òg gjerne nappast ut dei siste ti centimetra... Deretter er det berre å hive dei rett i vaskemaskina, så er dei gode som nye att... :aww:

"Kjøpesokker" er like hele når de kommer ut (med innhold) :P Hjemmestrikkede sokker derimot, de kommer ut delvis hel og delvis i lange tråder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm høstferie og sliter med det samme, bare at jeg lurer på om gjørme og søle er farlig? :P

Mhm, har senest i dag erfart igjen at gulrøtter kommer ut like gule ( orangsje? ) , klare til å vaskes og gå rett i betasuppa. :D

Gosh, hvorfor heter de gulrøtter når de ikke er gule?

Nei får vel kanskje ta med gjørmemonsterne ut i søla..

De er ikke bare oransje. :PLink

Men det er det utroligste som kan passere en hundemage tidvis. :P Oslo Dyreklinikk har jo et skap om hva de har operert ut av magen på hunder. Mye rart de spiser også... Alltid lurt på om alle leger har slike skap. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...