Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er viktig for deg når du handler(hundeutstyr)


Arielle
 Share

Recommended Posts

Som noen kanskje vet så driver jeg et lite firma og lager hundeutstyr. Jeg prøver så godt jeg kan å holde prisene nede men det er ikke alltid lett å finne en grei måte å gjøre det på. Jeg lurer litt på hva dere ser på når dere handler? Jeg sender med posten men har fått avtale med bring for sending med sporing men det blir dyrt. Når noen handler mye så er prisene det samme med eller uten sporing men for et halsbånd, eller et leietau så blir det en god del mer å sende men sporing enn uten. Så her sliter jeg litt for det hender at pakker forsvinner i posten. :(

Hva synes dere er "greit" å betale i frakt? Når blir det så mye at dere reagerer feks? Er dere villig til å betale mer for å få sporing eller ikke?

Hva er normalt og hva synes dere er greiest når der kommer til forskjellig pris på forskjellige størrelser eller samme pris på alle størrelser? Samme pris for et halsbånd på 30cm og et på 60cm? samme pris på et leietau på 1,8m og et på 3 meter?

Er det noe dere kan komme på som dere synes er viktig når dere skal handle over nettet? Noe dere pleier irritere dere over, noe dere pleier sette pris på?

Kanskje noen vet hvordan andre pleier å gjøre det med utsending av purringer? Er det normalt at de sender ut purring noen dager etter at betalingsfristen for fakturaen har gått ut? Jeg har enda ikke sendt ut en purring men det er nok for at jeg er for snill og maser heller 10 ganger på folk enn å sende ut ny regning sånn at de må betale mer.

Noen gode tips til meg som prøver så godt jeg kan for å gjøre alle fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Purring mener jeg sendes ut fjorten dager etter forfalldato.

Jeg vil ha gode bilder i en nettbutikk som viser tingene på en enkel måte.

Jeg vet at jeg vil ha solide produkter men det tjener ikke butikkene så mye på.

Forskjellige størrelser bør ha en differanse i pris, den trenger jo ikke være så stor men markerer at en får mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder håndlagede ting, så synes jeg det er helt kurant med prisforskjell på str, det er mer jobb og mer materialer i de store str. Samtidig kan de minste str også være veldig prakkete å lage, så at de koster det samme som litt str str er også greitt.

Jeg vil at butikkene skal holde det de lover, feks i forhold til farge, str, leveringstid osv. Blir noe forsinket, helt greitt det, så lenge jeg har fått beskjed, og har muligheten til å kansellere bestillingen fordi jeg trenger detogdet til denogden datoen.

Ang betaling, begynn å ta forskuddsbetaling, feks via paypal. Da får du penga dine, mens kunden har mulighet til å få igjen penga om ting ikke går/er som de skal. Ev depositum, om du ike vil kreve hele summen, du sender ikke før det er betalt.

Ang frakt, så er det noe av det kjipeste jeg betaler... Porto er bare helt forferdelig dyrt blitt, så jeg liker Mypack/Tollpost, da de har bedre priser enn Bring/Posten. Det kan lønnes for deg å sjekke om du kan bolklevere en eller to dager i uka, og da muligens få bedre priser, iom at det blir flere pakker. Det er lov i en liten bedrift å sende på faste dager, istedenfor å fly på posten daglig med en og en pakke ;) Ang sporing, så kan du ev ha begge deler som alternativ, så bestemmer kunden selv hva de vil betale for? Velger de uten sporing, så må de ta tapet på seg selv, om pakken blir borte i postgangen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å betale frakt, og det gjør at jeg relativt ofte klikker meg ut fra nettbutikker der jeg har lagt ting i handlekurven. 30 kr går greit, men alt over blir mye, da må jeg virkelig ville ha varen, og ikke finne den billigere noe annet sted.

Jeg synes det er greit å ha forskjellige priser på størrelser, men det er utrolig kjipt å klikke seg inn og se at det reklameres for f.eks et dekken til 300 kr, men så velger man den store størrelsen man skal ha, og vips koster det 700... Jeg synes ofte det er litt drøye prisøkninger når man går opp i størrelse... et halsbånd som er 60 cm langt kontra ett på 40 cm kan vel umulig koste 100 kr mer å lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Kanskje noen vet hvordan andre pleier å gjøre det med utsending av purringer? Er det normalt at de sender ut purring noen dager etter at betalingsfristen for fakturaen har gått ut? Jeg har enda ikke sendt ut en purring men det er nok for at jeg er for snill og maser heller 10 ganger på folk enn å sende ut ny regning sånn at de må betale mer.

Ja, den tiden det maks tar fra forfall til du skal ha det på konto med tanke på tida det tar i systemet, maks 3-5 dager. Normalt går jo dette på dagen nå i 2012. :) Det er bare tull å mase, send purring sånn inkassoloven krever så har du alt i vater når du en gang må kreve inn penger, vent heller med inkasso. De behøver ikke betale mer på en purring, det er opp til deg å legge på purregebyr. Og det er trossd alt litt mer oppfordrende å betale enn purring med inkassovarsel enn en faktura, det viser bare at du driver seriøst og er villig til å kreve inn pengene som alle andre som driver næringsvirksomhet. 1 gangs purring = inkassovarsel ettere nye loven.

§ 9. Inkassovarsel og betalingsfrist

Før en inkassator kan sette i verk inkassotiltak, skal fordringshaveren eller inkassatoren

a) etter kravets forfall ha sendt skyldneren skriftlig varsel på papir om at inkasso vil bli satt i verk, og

b) i varslet ha gitt skyldneren en betalingsfrist som må ha løpt ut uten at beløpet er betalt.

Fristen for betaling etter første ledd skal være minst 14 dager regnet fra det tidspunkt da varslet ble sendt. Betalingen skal anses å ha skjedd innen fristen dersom betalingsoppdraget er mottatt av bank innen fristens utløp.

For fakturering og purring kan jeg anbefale www.sendregning.no og for inkasso kan du se på www.conta-inkasso.no

Skal du fortsette å gi kreditt og ikke kreve forhåndsbetaling som tulip anbefaler så kan du lese inkassoloven

PS: og ja jeg også hater porto, det er mye å spare ved å sende små ting som brev uten sporing, dette må du jo veie opp mot ev. tap og forsikring ved sporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt forskuddsbetaling via Paypal eller andre ordninger, folk er ikke alltid til å stole på, man skal ha en vare, men betale for det er tydeligvis vanskelig, utrolig IRRITERENDE!!! :gaah: :angry: :sint_01:

Når det kommer til forskjellige størrelser så syntes jeg det er ok å ta litt forskjellige priser, så lenge det ikke blir store forskjeller.

Porto er noe dritt...både for de som skal sende og de som skal motta :(

Selv liker jeg firmaer som sender varer med lite eller ikke noe porto, men skjønner at man må ta litt i porto når man er et lite firma, jeg klikker meg ofte ut av sider dersom jeg må betale 98kr og oppover i porto, da skal de ha noe jeg har skikkelig lyst på for å bestille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg er prisen. Helt klart! Det er så mye utrolig mye dyrt utstyr som man kan finne endel billigerer i utlandet. Men kvaliteten er også viktig. Jeg holder meg jo unna europris og biltema pga dårlig kvalitet, selv om det er veldig billig.

Frakt spiller også en rolle for meg. Det er viktig at ikke frakten er for dyr! Flere valgmuligheter går an, feks sende som usporet pakke (rimeligere) eller med sporing. Og små ting bør selvsagt ikke koste så mye å sende, hvis det går i en liten boblekonvolutt. Noen har porto med i prisen på varen, og det er også lurt (da føles det egentlig ikke så mye).

Jeg syns paypal er et godt alternativ til betaling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :)

Ser ut som om alle andre synes porto eg like kjipt som meg! Har sendt med posten og etter at 3 pakker forsvant så ble jeg ganske sur kan enn si. Fikk avtale med bring men har faktisk enda ikke benyttet meg av den avtalen rett og slett fordi portoen fort kommer over 100kr. Noen ting kan jeg sendt for bare 20kr liksom og da føler jeg ikke at jeg kan sende det for 100kr bare for å få med sporing. Det er dyrt og sende med posten også hvis jeg skal sende en stor pakke som gjerne veier litt men så lenge de er små eller veier lite så får jeg sendt det for rundt 50kr. Mesteparten av det jeg sender tar jeg 50kr i porto for men jeg merker at jeg skulle hatt sporing på pakkene. En kunda kan egentlig bare si at de ikke har fått det så lenge det ikke er sendt med sporing, og da kan ikke jeg kreve betaling for noe som de ikke har fått og har heller ingen bevis på at de har fått det.

Jeg har tatt en telefon til tollpost nå i dag og har fått mail fra de. Venter nå på svar tilbake på hvilke priser de kan gi meg. :)

Kvalitet er noe jeg setter høyt! Utstyret jeg selger skal tåle mye og det er veldig viktig for meg at det gjør det. :)

Jeg skal sjekke ut paypal og se om jeg ikke begynner å ta forhåndsbetalt. De fleste er veldig greie og betaler men så har du de som kan drøye det både 1mnd og 2 før de betaler... :( Jeg følte liksom at det kanskje var mer seriøst å sende meg faktura sånn at de kunne få varene hjem før de betalte. Jeg har bare side på facebook så det er ikke mulig med sånn direkte betaling gjennom paypal tror jeg men jeg skal sjekker mer opp i det. Kanskje det blir litt vanskelig da? Forhåndsbetaling til mitt kontonr. tror jeg ikke er en bra ide for det hadde jeg vært skeptisk til i hvert fall. :)

Uansett så vil jeg fra nå av sende ut purring 1 uke etter forfall men et purregebyr på 50kr. Det er slutt på masing på folk for det tar krefter og jeg irriterer meg. Har de problemer med å betale den på fristen så kan de si i fra så er ikke det noe problem :)

Skal se litt mer på prisene og regne litt mer på hvordan jeg eventuelt skal gjøre det hvis jeg skal ta forskjellig pris på forskjellige størrelser.

Igjen: Tusen takk for svar :) Jeg setter stor pris på det og ei veninne av meg får også vite svarene deres og hun setter også stor pris på å høre hva dere legger vekt på siden hun også driver butikk og sender en del. Flere svar er hjertelig velkommen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg betalte for hundemat over nettet så la jeg inn bestillingen (evt sende mail og bekrefte) og så sendte de meg en "faktura" på mail som rett og slett var en link til paypal med summen jeg skulle betale :) . Enkelt. Vet ikke hvordan man settetr det opp, men det høres jo it som en grei måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så vil jeg fra nå av sende ut purring 1 uke etter forfall men et purregebyr på 50kr. Det er slutt på masing på folk for det tar krefter og jeg irriterer meg. Har de problemer med å betale den på fristen så kan de si i fra så er ikke det noe problem :)

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk MÅ bestille ting når de vet de ikke har råd til varen, er så utrolig irriterende :gaah: tror dem liksom at du skal drive veledighet, akkurat som om ikke du trenger pengene...skikkelig frekt :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg betalte for hundemat over nettet så la jeg inn bestillingen (evt sende mail og bekrefte) og så sendte de meg en "faktura" på mail som rett og slett var en link til paypal med summen jeg skulle betale :) . Enkelt. Vet ikke hvordan man settetr det opp, men det høres jo it som en grei måte å gjøre det på?

Det virket jo veldig greit! Skal sjekke ut med de og se hvordan jeg kan gjøre det :)

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk MÅ bestille ting når de vet de ikke har råd til varen, er så utrolig irriterende :gaah: tror dem liksom at du skal drive veledighet, akkurat som om ikke du trenger pengene...skikkelig frekt :angry:

Nei det kan du godt si! De fleste som ikke har kunnet betale det med en gang har sakt det når de bestiller. Altså de har spurt om de kan være så snill å få betale det den og den datoen, eller om jeg kan vente med å lage/sende til de har fått lønn. Så det synes jeg er greit. Jeg har hatt så mange tilfeller der de ikke har betalt på flere mnd at jeg setter faktisk mer pris på å få spørsmål om de kan vente med å betale den til en viss dato i steden for å ikke høre noenting i fra de på på lang tid. Men ja det er litt irriterende. Spessielt for meg som drivet så lite firma. Jeg gjør alt selv fra laging til regnskap og jeg ønsker å bruke minst mulig tid på annet enn å lage utstyret og kontakt med kundene så det hadde vært fantastisk hvis folk bare betalte. Så forhåndsbetaling hadde vært tingen tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke så mye greie på sånt, men har fått en pakke fra TS. Bortsett fra at regningen falt ned bak kommoden og ble glemt der litt for lenge :icon_redface: , var det en veldig ryddig måte å handle på.

Hvor profesjonellt man gjør det, har vel litt med om man driver hvitt eller svart, er registrert som selvstendig nringsdrivende, har avtale med et fakturaselskap (?) som Lindorff etc, å gjøre. Driver du med småsalg helt privat og uten å oppgi inntektene, er vel basert mye på gjensidig tilitt?

Nå vet jeg ikke noe om butikken til TS eller noen andre her, men sånn generelt sett, er det litt forskjell på typen handel man bedriver. Nå surra jeg fært, føler jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett ikke urimelig at du krever at folk har betalt før du sender avgårde :) .

Det vil bli siste utvei for å si det sånn. :) Får jeg ikke til en noen bra noe med paypal så blir det å sende regning over mail som må betales før sending :)

Nå har jeg ikke så mye greie på sånt, men har fått en pakke fra TS. Bortsett fra at regningen falt ned bak kommoden og ble glemt der litt for lenge :icon_redface: , var det en veldig ryddig måte å handle på.

Hvor profesjonellt man gjør det, har vel litt med om man driver hvitt eller svart, er registrert som selvstendig nringsdrivende, har avtale med et fakturaselskap (?) som Lindorff etc, å gjøre. Driver du med småsalg helt privat og uten å oppgi inntektene, er vel basert mye på gjensidig tilitt?

Nå vet jeg ikke noe om butikken til TS eller noen andre her, men sånn generelt sett, er det litt forskjell på typen handel man bedriver. Nå surra jeg fært, føler jeg :D

For å si det sånn så er du et av de minste problemene jeg har hatt. Jeg har hatt folk som ikke har svart på mail og sms i flere mnd før de endelig har betalt. Jeg har til og meg noen som har bestilt flere ganger hos meg og hver eneste gang så kommmer aldri pengene inn det har gått minst 1mnd side forfall. :blink:

Jeg har registrert enmannsforetak og fører alt av regnskap så her skal alt være hvitt. Jeg har også kjøpt fakturaprogram og skriver ut faktura selv men jeg har ikke avtale med innkassoselskap enda i hvert fall. Har satt meg ned og sett litt på et annet fakturaprogram med inkasso som den var noen som tipset meg om litt lengre oppe her. Skal sette meg litt mer inn i det og se og jeg kanskje kjøper program av de. Aller helst vil jeg jo slippe å måtte gå så langt som til innkasso og vil jo unngå det hvis jeg tar betalt på forhånd.

Sånn utenom det så synes jeg det faktisk er en fordel med å selge varene på det viset jeg gjør fordi jeg får kontakt med de som handler. Jeg får passet på at målene er målt rett og at de får det akkurat som de vil ha det. De kan spør så mye de vil og de får svar innen kort tid. :) Nettbutikk er noen jeg har lyst på men føler jeg mister noe da. Da kan det fort bli feil str. på halsbånd siden jeg ikke kan spørre hvordan de har målt og passe på at det blir rett. Det er somregel en del spørsmål frem og tilbake før vi jeg har infoen jeg trenger og før kunden har fått det som h*n vil. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Hiver denne opp litt for å kanskje få mer tips og råd.

Nå har jeg startet og ta forhåndsbetalt rett og slett fordi jeg vil bruke tiden min på å lage hundeutstyr i steden for å måtte bruke tiden på å passe på at folk betaler. Til nå har jeg sendt over en faktura som vedlegg og sendt varene så fort denne er betalt. Jeg tar i mot bestillingen, lager utstyret helt ferdig sånn at det er klar for å sendes med en gang, tar bilde av det og legger ut på siden min, sender faktura og sender varene så fort betalingen har kommet inn. Jeg skal prøve å få til en løsning med PayPal snart.

Frakt/porto er vanskelig! Posten er faktisk det beste alternative enn så lenge. Tollpost skal ha en del for å sende men på store pakker er de billiger enn posten. Problemet der et å få levert pakkene. Bring blir nå brukt på store pakker og posten på små pakker og det fungerer greit selv om jeg kunne ønske at jeg kunne ha enda billigere frakt. Nå er det 20kr for utstillingsliner, 50kr for små pakker og max 100kr når det er store bestillinger.

Hvor lenge synes dere det er greit å vente når dere bestiller håndlaget utstyr? Nå har jeg alt fra 1-2 fra bestilling til det sendes. Pga. store stooore problemer med levering av tau for tiden så har noen måttet vente alt for lenge men desverre kan jeg ikke gjøre noe med sånn.

Noen som vil ta en titt på siden min bare for å komme med noen tips? www.facebook.com/arielleshundeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...