Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Stovner Hundeklubb har runderingskurs for alle nivåer med årets Norgesmester i rundering, Hilde Nordli.

Det foregår på Hvaltjern i Fet kommune helgen 27-28 oktober. 6 plasser med hund.

Sjekk ut hjemmesidene: Link

Skrevet

Jeg kan ikke den helgen, men ellers skulle jeg gjerne vært med. Hilde er veldig dyktig og ikke minst veldig hyggelig! :ahappy:

Enig! Jeg har brukt opp kurskvota for i år og må sette alt på budsjett til neste år. Så håper virkelig hun skal ha et til våren/høsten også, jeg kommer garantert til å melde meg på. Hun er veldig trivelig og dyktig :)

Skrevet

Æsj da, jeg skal gifte meg da. Synd, har så lyst!

Men tenk hvilket bryllup du kan få! Først må hunden finne presten, så forloveren og så brudgommen. :lol: Veldig viktig å ikke miste figuranter. :P

• Like 6
Skrevet

Men tenk hvilket bryllup du kan få! Først må hunden finne presten, så forloveren og så brudgommen. :lol: Veldig viktig å ikke miste figuranter. :P

:lol: Kuleste bryllupet ever!

Skrevet

Er i England :-( går glipp av bryllup og alt jeg.

Stakar deg som må til England... Jeg hadde ofret ganske mange runderingskurs for å bytte med deg! :P

Skrevet

Stakar deg som må til England... Jeg hadde ofret ganske mange runderingskurs for å bytte med deg! :P

Nå er du rar. Runderingstrening er jo best :-D :-D

Skrevet

Hvordan er det med hund som er redd fremmede? :P Har jo en hund til også da, evt... Hmm.

Det kommer litt an på hvor redd den er etter hvor mye utbytte du vil få med kurs med den. Kanskje litt kjedelig å bruke et helt kurs bare for å få den til å gå ut til en figurant. Evt så stiller du med den som ikke er redd, for å lære noe selv også.

Skulle gjerne gått dette kurset selv, men denne høsten har søren meg alle spennende kurs blitt lagt til jobbhelgene mine... :( Men tenkte det kunne være av interesse for soniser. :)

Skrevet

Det kommer litt an på hvor redd den er etter hvor mye utbytte du vil få med kurs med den. Kanskje litt kjedelig å bruke et helt kurs bare for å få den til å gå ut til en figurant. Evt så stiller du med den som ikke er redd, for å lære noe selv også.

Skulle gjerne gått dette kurset selv, men denne høsten har søren meg alle spennende kurs blitt lagt til jobbhelgene mine... :( Men tenkte det kunne være av interesse for soniser. :)

Hørtes veldig spennende ut altså! Han er skeptisk hvis de kommer brått på, og kan prøve å skremme de bort, men han brydde seg ikke om de fremmede menneskene i slutten av sporet på sporkurset vi var på. Da var han ikke redd :) må tenke litt!

Skrevet

Hørtes veldig spennende ut altså! Han er skeptisk hvis de kommer brått på, og kan prøve å skremme de bort, men han brydde seg ikke om de fremmede menneskene i slutten av sporet på sporkurset vi var på. Da var han ikke redd :) må tenke litt!

De vil jo ikke komme brått på i en slik setting, så kanskje du får noen tips til å jobbe med han med figuranter da? :)

Skrevet

De vil jo ikke komme brått på i en slik setting, så kanskje du får noen tips til å jobbe med han med figuranter da? :)

Ja, og kanskje han til og med blir bedre på fremmede mennesker? :) må se om jeg finner penger til dette, altså. Hvordan er det evt å melde på to hunder? Eller bytte dersom den ene ikke funker?

Skrevet

Ja, og kanskje han til og med blir bedre på fremmede mennesker? :) må se om jeg finner penger til dette, altså. Hvordan er det evt å melde på to hunder? Eller bytte dersom den ene ikke funker?

Det trur jeg går helt greit. Man får jo sin tilmålte tid uansett om man går med en hund hele tiden, eller bytter underveis.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...