Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har tenkt å begynne å fore på V&H, og det har egentlig mamma og pappa også. Vi kan kjøpe mye mer per gang hvis vi kjøper sammen, men så bor jo jeg 5 timer fra de. Kan jeg frakte oppdelt V&H i 5 timer, for så å legge det i fryseren hjemme, eller vil det bli dårlig? Når man kjøper mye må det være dypfryst for å holde over lang tid? Hva er maks for å ligge i fryseren tenker dere, dypfryst og "vanlig" fryst? Jeg selv har jo ikke kjempe stor fryser, og tror ikke akkurat jeg har fryst maten min på -20, så den egner seg kanskje ikke til å oppbevare V&H over lengre tid? Her holder en 20 kgs blokk i ganske akkurat 5 måneder.

O store sonenorakel- hva er erfaringene deres ? ;)

Guest Kåre Lise
Skrevet

Frysere er stort sett vanlige og dypfrysere på -18° med unntak av sånne frysebokser øverst i hybelkjøleskap o.l. så det burde ikke være noe problem eller?

Det er vel heller ikke noe problem å frakte det 5 timer, dog det tiner jo raskere når det er i små biter enn i store så du risikerer jo at det begynner tine. Pakker du det inn i f.eks pappesker med noe ulltepper så isolerer og hjelper det mye!

Skrevet

Frakt i fem timer tror jeg ville gå. Nåer jeg kjøper 20 kg blokker så kjøper jeg to stykk. Legger dem oppå hverandre og legger et av forsvretsulltepepr over og pakker det inn. Dem ligger på stålbenk. Et døgn etterpå så er det ikke helt tint opp ende .Deles lett og frysing på nytt.

Så legg de delte pakkene sammen så det blir størst mulig. Isoler med aviser eller san som jeg gjør gammelt tykkt ulpledd.putt det ned i en kasse av plast eller papp. Sett det der i bilen som det blir kaldes og kjør. Noe av det første du gjør når du komemr hjem putt det i fryseren igjen og Har sterk tro på at det vil funke fint.

Skrevet

Takk for svar :D Da blir det bra! Da kan pappa få skjære opp og fikse blokka, så kan jeg bare hente :D Passer meg ypperlig det!

Skrevet

Det er ikke no problem og fryse det ned igjen vist den tiner på vei hjem..

Da er det jo lettere å dele den opp vist du skal det.

Jeg veier og fryser ned de porsjonene bikkja skal ha til hvert måltid.. Så tar jeg opp en pakke når jeg gir henne maten. Den pakker jeg inn i litt avis papir, så er den nesten tina til neste måltid...

En 20 kilos går akkurat i en skuff i fryser'n...

post-11240-0-32278400-1349138157_thumb.j

post-11240-0-03775900-1349138168_thumb.j

Skrevet

Supert. Jeg planlegger at pappa skal få dele opp nemlig :angel: Men nå fant jeg jo ut at jeg kan kjøpe litt oppdelt iallefall på melhus, det hjelper jo godt på veg! :)

Skrevet

Taggen, det der er miljøsvineri uten like.... Det er bedre å dele opp blokka i 4-6 biter som kan ligge i sekken den kommer i, og deretter dele den ene biten i to-tre dagersporsjoner som kan ligge løse oppå toppen.

For jeg regner faktisk med at du ikke vasker og gjenbruker de posene?

• Like 2
Guest lijenta
Skrevet

Jeg og er miljøs svin da men ikke så ille for deler blokka i ca det som går med på fire dager store biter. Putter dem i brødpser og i fryseren. Når jeg har tint blokka har jeg en boks jeg putter resten i i kjøleskapet. Funker fint og gidder ikke ta opp for hvert måltid når det holder å gjøre det ca hver fjerde dag

Skrevet

Jeg bruker en blanding av gamle iskrembokser og plastbokser fra Ikea. Går 4-5 dager med mat i de.

edit: En gang på Svinesund fikk vi masse tomme smågodtbokser fra godtebutikken. De er ikke beste kvalitet, men holder mange runder. Dessuten er det bare å få nytt påfyll når mange nok har sprekker.

• Like 1
Skrevet

Bruker "frysebokser" fra Kiwi, jeg. Koster under 20,- for fem bokser, og de kan brukes uendelig mange ganger :bananas:

• Like 1
Skrevet

Jeg er nok også miljøsvin innimellom. Iallefall de gangene maten rekker å tine såpass at den vil fryse sammen igjen til en stor klump om jeg legger dem sammen. Ellers pleier jeg å dele opp 5 kgs pølsene mens de er frosne, og bare slenge alt i en stor bærepose i frysern.

• 2 weeks later...
Skrevet

Taggen, det der er miljøsvineri uten like.... Det er bedre å dele opp blokka i 4-6 biter som kan ligge i sekken den kommer i, og deretter dele den ene biten i to-tre dagersporsjoner som kan ligge løse oppå toppen.

For jeg regner faktisk med at du ikke vasker og gjenbruker de posene?

hehe, jo jeg vasker posene :bananas:

Syns det er den enkleste måten å gjøre det på, så kommer nok til å fortsette med det...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt! Det er faktisk veldig lurt å tenke på både helse, mengde og hva slags belønning man bruker. Til valp ville jeg brukt små, myke godbiter som er lette å spise raskt. Poenget er at bitene skal være bittesmå, spesielt når du belønner ofte. Bruker du mye godbiter i trening, kan du gjerne ta litt av dagsrasjonen og bruke den som treningsmat. I starten belønner man ofte, fordi valpen skal forstå hva som lønner seg. Etter hvert som atferden blir mer stabil, kan du begynne å belønne mer variert: noen ganger godbit, noen ganger ros, noen ganger lek, noen ganger å få snuse, hilse eller løpe videre. Lek kan også være en veldig god belønning, særlig for valper som synes drakamp, jaktlek eller leke sammen med deg er gøy. Du trenger ikke ha alle lommer fulle for alltid, men i valpeperioden er det smart å ha belønning lett tilgjengelig. Etter hvert faser du ikke belønningen helt ut, men du belønner sjeldnere og mer strategisk. Jeg har skrevet mer om ulike typer belønning her: Belønning – hvordan og med hva belønner jeg hunden min?
    • Jeg har en venninne som har to hunder mad navn Emmy og Lilly, så det var litt morsomt! Jeg synes Emmy er finest av de tre
    • Ja, det kan absolutt virke som om en hund har “null sosiale ferdigheter”, spesielt hvis hun har hatt lite gode erfaringer med andre hunder, dårlig sosialisering, mye stress eller har lært at konflikt er den tryggeste strategien. Men ofte handler det ikke om at hunden “ikke gidder å forstå”, men at hun blir så stresset, usikker eller gira at hun ikke klarer å lese signalene godt nok. Da kan hun enten bli for intens, gå for tett på, overse dempende signaler eller reagere kraftig når andre hunder sier ifra. Jeg ville ikke latt henne “finne ut av det selv” med andre hunder hvis det stadig ender i konflikt. Da får hun bare mer trening i feil strategi, og de andre hundene får en dårlig opplevelse. I stedet ville jeg jobbet med veldig kontrollerte møter: god avstand, rolige hunder, korte økter, parallelle turer og pauser før det bikker over. Målet er ikke nødvendigvis at hun skal bli sosial med alle hunder, men at hun lærer å være rolig rundt andre hunder uten å måtte bort, mase, kjefte eller skape konflikt.
    • Hei! Jeg ville vært litt forsiktig med å tolke dette som “bølling”, selv om det kan se sånn ut. Hos usikre hunder kan bjeffing fort bli en strategi som fungerer: “jeg bjeffer, og da får jeg mer kontroll / den andre hunden holder avstand”. Selv om nabohunden er snill, betyr ikke det nødvendigvis at Lilje opplever situasjonen som trygg. Jeg ville derfor ikke latt henne være tett på ham når hun kjefter, men heller bruke ham som en trygg treningshund på større avstand. Gå parallelle turer der hun slipper direkte kontakt, blikk og press. Belønn rolig atferd, snusing, kontakt med deg og det å kunne se ham uten å reagere. Hvis hun begynner å kjefte, er dere sannsynligvis for nærme eller situasjonen varer for lenge. Målet er ikke at hun skal “skjerpe seg”, men at hun lærer en annen strategi enn å skremme bort. Og for nabohundens skyld er det helt fair å skjerme ham fra å bli kjeftet på tett oppi. Jeg ville fortsatt brukt snille hunder i treningen, men med mer avstand, kortere økter og mindre direkte samhandling. Jeg har skrevet mer om dette her: Hunden bjeffer på andre hunder – hva kan du gjøre?
    • Hei! Dette høres ut som en hund som allerede går med ganske høyt stressnivå, og da kan bilkjøring fort bli veldig overveldende. Særlig for en omplasseringshund som fortsatt er i en ny situasjon. Jeg ville forsøkt å dele biltreningen opp i veldig små steg, og ikke bare “kjøre mer” for at hun skal venne seg til det. Start gjerne med bilen helt i ro: gå bort til bilen, belønn, gå vekk igjen. Etter hvert kan hun være inni bilen uten at dere kjører, så med motoren på, og til slutt veldig korte kjøreturer. Målet er at bilen gradvis blir forutsigbar og trygg, ikke noe hun må “holde ut”. At hun ikke takler å være alene i bilen, ville jeg trent på separat og på samme måte: så korte avstander/sekunder at hun ikke rekker å få panikk. Jeg har skrevet en mer konkret steg-for-steg-guide her: Biltrening for redde hunder
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...