Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat, oppbevaring


LinL
 Share

Recommended Posts

Jeg har tenkt å begynne å fore på V&H, og det har egentlig mamma og pappa også. Vi kan kjøpe mye mer per gang hvis vi kjøper sammen, men så bor jo jeg 5 timer fra de. Kan jeg frakte oppdelt V&H i 5 timer, for så å legge det i fryseren hjemme, eller vil det bli dårlig? Når man kjøper mye må det være dypfryst for å holde over lang tid? Hva er maks for å ligge i fryseren tenker dere, dypfryst og "vanlig" fryst? Jeg selv har jo ikke kjempe stor fryser, og tror ikke akkurat jeg har fryst maten min på -20, så den egner seg kanskje ikke til å oppbevare V&H over lengre tid? Her holder en 20 kgs blokk i ganske akkurat 5 måneder.

O store sonenorakel- hva er erfaringene deres ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Frysere er stort sett vanlige og dypfrysere på -18° med unntak av sånne frysebokser øverst i hybelkjøleskap o.l. så det burde ikke være noe problem eller?

Det er vel heller ikke noe problem å frakte det 5 timer, dog det tiner jo raskere når det er i små biter enn i store så du risikerer jo at det begynner tine. Pakker du det inn i f.eks pappesker med noe ulltepper så isolerer og hjelper det mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frakt i fem timer tror jeg ville gå. Nåer jeg kjøper 20 kg blokker så kjøper jeg to stykk. Legger dem oppå hverandre og legger et av forsvretsulltepepr over og pakker det inn. Dem ligger på stålbenk. Et døgn etterpå så er det ikke helt tint opp ende .Deles lett og frysing på nytt.

Så legg de delte pakkene sammen så det blir størst mulig. Isoler med aviser eller san som jeg gjør gammelt tykkt ulpledd.putt det ned i en kasse av plast eller papp. Sett det der i bilen som det blir kaldes og kjør. Noe av det første du gjør når du komemr hjem putt det i fryseren igjen og Har sterk tro på at det vil funke fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke no problem og fryse det ned igjen vist den tiner på vei hjem..

Da er det jo lettere å dele den opp vist du skal det.

Jeg veier og fryser ned de porsjonene bikkja skal ha til hvert måltid.. Så tar jeg opp en pakke når jeg gir henne maten. Den pakker jeg inn i litt avis papir, så er den nesten tina til neste måltid...

En 20 kilos går akkurat i en skuff i fryser'n...

post-11240-0-32278400-1349138157_thumb.j

post-11240-0-03775900-1349138168_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taggen, det der er miljøsvineri uten like.... Det er bedre å dele opp blokka i 4-6 biter som kan ligge i sekken den kommer i, og deretter dele den ene biten i to-tre dagersporsjoner som kan ligge løse oppå toppen.

For jeg regner faktisk med at du ikke vasker og gjenbruker de posene?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg og er miljøs svin da men ikke så ille for deler blokka i ca det som går med på fire dager store biter. Putter dem i brødpser og i fryseren. Når jeg har tint blokka har jeg en boks jeg putter resten i i kjøleskapet. Funker fint og gidder ikke ta opp for hvert måltid når det holder å gjøre det ca hver fjerde dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en blanding av gamle iskrembokser og plastbokser fra Ikea. Går 4-5 dager med mat i de.

edit: En gang på Svinesund fikk vi masse tomme smågodtbokser fra godtebutikken. De er ikke beste kvalitet, men holder mange runder. Dessuten er det bare å få nytt påfyll når mange nok har sprekker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok også miljøsvin innimellom. Iallefall de gangene maten rekker å tine såpass at den vil fryse sammen igjen til en stor klump om jeg legger dem sammen. Ellers pleier jeg å dele opp 5 kgs pølsene mens de er frosne, og bare slenge alt i en stor bærepose i frysern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Taggen, det der er miljøsvineri uten like.... Det er bedre å dele opp blokka i 4-6 biter som kan ligge i sekken den kommer i, og deretter dele den ene biten i to-tre dagersporsjoner som kan ligge løse oppå toppen.

For jeg regner faktisk med at du ikke vasker og gjenbruker de posene?

hehe, jo jeg vasker posene :bananas:

Syns det er den enkleste måten å gjøre det på, så kommer nok til å fortsette med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...