Gå til innhold
Hundesonen.no

Australian Kelpie


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Det med jaktinstinkt er en sånn ting jeg syns det er vanskelig å svare på, for det avhenger for det første av hver enkelt hund/linjene til hunden. For det andre har hver enkelt person ulik oppfatning av hva som er mye jaktinstinkt og hva man egentlig mener med jaktinstinkt - det kan jo utarte seg på forskjellig vis sånn i praksis. En kelpie har ikke jaktinstinkt som en beagle eller en setter, men å si at den ikke har jaktinstinkt i det hele tatt syns jeg blir feil. Men de trigges kanskje heller av syn enn lukt - dvs de kan reagere på lukt hvis det nettopp har vært elg i området for eksempel, men er mer kontrollerbare i en slik situasjon enn mange andre raser er. Jeg tar min i bånd hvis jeg ser at han reagerer på lukten av vilt fordi jeg ikke gidder å ta noen sjanser (vi går tur i skogsområder hvor jeg vet det er mye elg, og hvor vi "stadig vekk" møter dem ansikt til ansikt omtrent). Sist vinter klarte Geo å jage opp tre rådyr på et jorde uten at jeg fikk stoppet ham. Han jagde dem et par hundre meter, men da de løp inn i et skogsholt mistet han interessen øyeblikkelig og kom løpende tilbake til meg som om ingenting hadde skjedd. Den situasjonen er ganske betegnende på hvordan jeg oppfatter at jaktinstinktet til kelpien er (/kan være). De kan jakte, men de oppsøker ikke jaktsituasjonen før den er rett foran nesa på dem. Fugler og slikt bryr han seg ikke om, for eksempel. Og i motsetning til en del andre raser lukker de ikke ørene selv om det er viltlukt i området, de er kontrollerbare ved hjelp av kommandoer (krever en viss oppdragelse selvfølgelig :) ).

Radiusen er ikke så veldig stor. Akkurat passe syns jeg. De holder følge og venter på deg selv om de syns du er treig. :D

Ikke alle kelpier er trekkmaskiner akkurat, men de fleste er glade i å løpe og trekker gjerne. Du vil neppe finne en kelpie som ikke henger med på skiturer. ;)

Enhver kelpie trenger og fortjener å få brukt seg både fysisk og mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her er gærne kelpien min, Humla Siri

Jeg kan jo fortelle litt om min, som er omplasseringskelpie pga den ikke gikk overens med de andre hundene i huset etterhvert. Ikke, Harly,Balrog og Strider har en annen maskin og utholdenhet en m

Opsis 2 år, bilder tatt av Pia. Flaks for meg at jeg fikk den aller aller søteste kelpien som finnes.

Posted Images

Det med jaktinstinkt er en sånn ting jeg syns det er vanskelig å svare på, for det avhenger for det første av hver enkelt hund/linjene til hunden. For det andre har hver enkelt person ulik oppfatning av hva som er mye jaktinstinkt og hva man egentlig mener med jaktinstinkt - det kan jo utarte seg på forskjellig vis sånn i praksis. En kelpie har ikke jaktinstinkt som en beagle eller en setter, men å si at den ikke har jaktinstinkt i det hele tatt syns jeg blir feil. Men de trigges kanskje heller av syn enn lukt - dvs de kan reagere på lukt hvis det nettopp har vært elg i området for eksempel, men er mer kontrollerbare i en slik situasjon enn mange andre raser er. Jeg tar min i bånd hvis jeg ser at han reagerer på lukten av vilt fordi jeg ikke gidder å ta noen sjanser (vi går tur i skogsområder hvor jeg vet det er mye elg, og hvor vi "stadig vekk" møter dem ansikt til ansikt omtrent). Sist vinter klarte Geo å jage opp tre rådyr på et jorde uten at jeg fikk stoppet ham. Han jagde dem et par hundre meter, men da de løp inn i et skogsholt mistet han interessen øyeblikkelig og kom løpende tilbake til meg som om ingenting hadde skjedd. Den situasjonen er ganske betegnende på hvordan jeg oppfatter at jaktinstinktet til kelpien er (/kan være). De kan jakte, men de oppsøker ikke jaktsituasjonen før den er rett foran nesa på dem. Fugler og slikt bryr han seg ikke om, for eksempel. Og i motsetning til en del andre raser lukker de ikke ørene selv om det er viltlukt i området, de er kontrollerbare ved hjelp av kommandoer (krever en viss oppdragelse selvfølgelig :) ).

Radiusen er ikke så veldig stor. Akkurat passe syns jeg. De holder følge og venter på deg selv om de syns du er treig. :D

Ikke alle kelpier er trekkmaskiner akkurat, men de fleste er glade i å løpe og trekker gjerne. Du vil neppe finne en kelpie som ikke henger med på skiturer. ;)

Enhver kelpie trenger og fortjener å få brukt seg både fysisk og mentalt.

veldig enig, glemte å nevne jakt jeg.

Issi kunne jeg bryte etter rådyr, men hun var ikke høy i drifer osv som mange andre var, hun var litt lettere sedat :P

Men ja,veldig viktig at kelpien blir brukt fysisk og mentalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og, jeg tror ikke de trives uten, da tar mange saken i egen hånd :) De vil bli brukt, og de burde brukes. Det er ikke bare en utstillings rase osv. De trenger å bruke hodet sitt, enten i form av lp,bruks,ag osv, i tillegg til tur. Selv min sedat variant av en kelpie KREVDE å gjøre noe.

Skaffer jeg meg kelpie blir det å trene ag og lp, og muligens flyball. I tillegg til rulleskøyter, jogging, sykling og snørekjøring.

Men jeg tenkte litt sånn om bikkja ødlegger hele huset om den ikke får mental aktivisering hver dag? Det merkes når Simba kjeder seg, for å si det sånn. :lol:

Det med jaktinstinkt er en sånn ting jeg syns det er vanskelig å svare på, for det avhenger for det første av hver enkelt hund/linjene til hunden. For det andre har hver enkelt person ulik oppfatning av hva som er mye jaktinstinkt og hva man egentlig mener med jaktinstinkt - det kan jo utarte seg på forskjellig vis sånn i praksis. En kelpie har ikke jaktinstinkt som en beagle eller en setter, men å si at den ikke har jaktinstinkt i det hele tatt syns jeg blir feil. Men de trigges kanskje heller av syn enn lukt - dvs de kan reagere på lukt hvis det nettopp har vært elg i området for eksempel, men er mer kontrollerbare i en slik situasjon enn mange andre raser er. Jeg tar min i bånd hvis jeg ser at han reagerer på lukten av vilt fordi jeg ikke gidder å ta noen sjanser (vi går tur i skogsområder hvor jeg vet det er mye elg, og hvor vi "stadig vekk" møter dem ansikt til ansikt omtrent). Sist vinter klarte Geo å jage opp tre rådyr på et jorde uten at jeg fikk stoppet ham. Han jagde dem et par hundre meter, men da de løp inn i et skogsholt mistet han interessen øyeblikkelig og kom løpende tilbake til meg som om ingenting hadde skjedd. Den situasjonen er ganske betegnende på hvordan jeg oppfatter at jaktinstinktet til kelpien er (/kan være). De kan jakte, men de oppsøker ikke jaktsituasjonen før den er rett foran nesa på dem. Fugler og slikt bryr han seg ikke om, for eksempel. Og i motsetning til en del andre raser lukker de ikke ørene selv om det er viltlukt i området, de er kontrollerbare ved hjelp av kommandoer (krever en viss oppdragelse selvfølgelig :) ).

Radiusen er ikke så veldig stor. Akkurat passe syns jeg. De holder følge og venter på deg selv om de syns du er treig. :D

Ikke alle kelpier er trekkmaskiner akkurat, men de fleste er glade i å løpe og trekker gjerne. Du vil neppe finne en kelpie som ikke henger med på skiturer. ;)

Enhver kelpie trenger og fortjener å få brukt seg både fysisk og mentalt.

Med jaktinnstinkt tenkte jeg om bikkja løper etter vilt eller lignende for å drepe. Ikke bare for å jage, hvis du skjønner. :)

Hadde det gått med f.eks. kickbike med Simba og en kelpie foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffer jeg meg kelpie blir det å trene ag og lp, og muligens flyball. I tillegg til rulleskøyter, jogging, sykling og snørekjøring.

Men jeg tenkte litt sånn om bikkja ødlegger hele huset om den ikke får mental aktivisering hver dag? Det merkes når Simba kjeder seg, for å si det sånn. :lol:

Med jaktinnstinkt tenkte jeg om bikkja løper etter vilt eller lignende for å drepe. Ikke bare for å jage, hvis du skjønner. :)

Hadde det gått med f.eks. kickbike med Simba og en kelpie foran?

Nei, bikkja ødelegger ikke hele huset om den ikke får mental aktivisering hver dag. Men som unghunder kan de være ganske krevende og da kan det være greit å sørge for at de får brukt seg nok for å bevare husfreden. :lol: Jeg har en aktiv kelpie med nok av drifter, men han takler helt fint å gå et par uker uten særlig mental trening, og uten at jeg trimmer ham mer enn vanlig. De er tilpasningsdyktige (og de må oppdras og lære seg at man oppfører seg), men jeg merker selvfølgelig at han er mest i harmoni hvis han i løpet av en uke har fått brukt seg både fysisk og mentalt på forskjellig vis.

Nei, drapsinstinkt er det dårlig med. ;) I alle fall slik jeg oppfatter rasen. De er avlet til å være på gård med alt som kryper og går av dyr der, for eksempel.

Har ingen erfaring med kickbike, så vet ikke hvor tungt det er/hvor mye trekkraft man bør ha (altså om det rett og slett er lurest å ha en større hund med mer kraft). Men sånn i utgangspunktet ser jeg ikke at det skal være noe problem. Min ligger foran sykkelen og varierer mellom å trekke og å ha slak line på sykkelturer opptil en mil. (Ikke nå for tiden da, ettersom sykkelen min ikke har vært mulig å sykle på siden starten av oktober :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bikkja ødelegger ikke hele huset om den ikke får mental aktivisering hver dag. Men som unghunder kan de være ganske krevende og da kan det være greit å sørge for at de får brukt seg nok for å bevare husfreden. :lol: Jeg har en aktiv kelpie med nok av drifter, men han takler helt fint å gå et par uker uten særlig mental trening, og uten at jeg trimmer ham mer enn vanlig. De er tilpasningsdyktige (og de må oppdras og lære seg at man oppfører seg), men jeg merker selvfølgelig at han er mest i harmoni hvis han i løpet av en uke har fått brukt seg både fysisk og mentalt på forskjellig vis.

Nei, drapsinstinkt er det dårlig med. ;) I alle fall slik jeg oppfatter rasen. De er avlet til å være på gård med alt som kryper og går av dyr der, for eksempel.

Har ingen erfaring med kickbike, så vet ikke hvor tungt det er/hvor mye trekkraft man bør ha (altså om det rett og slett er lurest å ha en større hund med mer kraft). Men sånn i utgangspunktet ser jeg ikke at det skal være noe problem. Min ligger foran sykkelen og varierer mellom å trekke og å ha slak line på sykkelturer opptil en mil. (Ikke nå for tiden da, ettersom sykkelen min ikke har vært mulig å sykle på siden starten av oktober :P )

Åå, nå fikk jeg bare enda mer lyst på kelpie. :yes::w00t:

Og en ting til jeg lurer på; har alle kelpier brune øyne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, nå fikk jeg bare enda mer lyst på kelpie. :yes::w00t:

Anbefaler deg å møte og bli kjent med noen kelpier. :) Ikke bare se dem under kontroll på trening, men oppleve hvordan de er ellers også (på tur, i hverdagssituasjoner, når de får hilse på mennesker osv). De har en væremåte som ikke alle lar seg sjarmere av, såpass ærlig går det an å være. :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å møte og bli kjent med noen kelpier. :) Ikke bare se dem under kontroll på trening, men oppleve hvordan de er ellers også (på tur, i hverdagssituasjoner, når de får hilse på mennesker osv). De har en væremåte som ikke alle lar seg sjarmere av, såpass ærlig går det an å være. :lol:

nei,det er bare alle andre raser som er rare :aww:

Bilder fra raseklubben sin treningsleir (lp bilder bare)

Bilder fra årets Dogs4All, bilde av alle hundene

Bilder fra årets rasespesial

Neste rasespesial er 24.mai 2014 Event: https://www.facebook.com/events/703431046333936/

Dette er et bilde hvor alle blir bedt om å være helt i ro og ikke slikke meg i hjel :lol:

1150983_10153088546495072_1972547548_n.j

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kelpie har stor jakt i lek osv, men når vi er ute merker jeg ikke noe til det. Fulger osv bryr hun seg ikke om. Vi har ikke møtt på vilt annet enn da hun var liten valp, men det hender hun får ferten av spor. Da er hun litt på snuser'n, og det er det. Jeg kan når som helst komme med en lyd, ikke alltid navnet hennes en gang, og hun sur i luften og kommer til meg. Selv om hun har oppdaget at det er folk og hunder i møte der borte. Men det har jeg lært henne. Hun har heller ikke stor radius, hun liker å være sammen med meg på tur. Hun tar seg gjerne noen egne løpeturer, men stort sett alltid så jeg ser henne. Dersom jeg føler hun er for langt fra meg, roper jeg og hun kommer med en eneste gang. Det har jeg også lært henne sånn at jeg har litt kontroll når hun er løs.
Men det er ikke så vanskelig når det beste hun vet er at jeg blir glad :P

Ingen drapslyst nei, det klarer jeg ikke helt å se for meg *ler* Men vi har ikke møtt annet enn småvilt da hun var valp, og da var hun et fyrverkeri beruset på livet og seg selv, så hun fikk det knapt med seg.

Dany slapper av hjemme når det ikke skjer noe. Hun maser aldri om at det skal skje noe. Det eneste hun gjør innimellom er å be om å få kose på fanget når jeg sitter ved dataen. Hun takler fint at det ikke skjer noe en dag her eller der, men jeg tror ikke det er essensen heller. Det er helheten som gjelder. Mine får mye variert, der det noen dager er lydighetstreninger, andre dager spor, så er det løping, eller turer, ski osv. Andre dager, som eks når jeg rir, så skjer det ikke noe. Hadde jeg aldri gjort noe annet enn å lufte henne litt nå og da, hadde hun kjedet seg. Hun har egentlig lopper i blodet av natur :P
Men det som sliter henne ut er mental trening, ikke fysisk. Hun er fornøyd etter fysisk aktivitet, men hun er ikke sliten på samme måte, og hun er helt klar igjen etter en liten hvil.

Hun er dog en type som ikke tar nei for et nei. Hun tar ingen alvorlig sånn uten videre. Hun kunne like gjerne ha blitt født med to ben, da hun ofte står mer på to enn på fire. Hun er også en type som er helt ruset på livet og er en ordentlig klovn. Jeg har ledd så jeg griner av henne mange ganger. Men det er også ditto med skader på eier *ler* Enorm spenst, og dette med to ben og sånn = uhell.
Men det er det jeg liker, jeg liker at det er en hund jeg kan le meg i hjel av, og som på mange måter er helt vill i nickersen samtidig som hun kan jobbe og vil være flink når det gjelder. Men den andre siden av dette gjør at det kreves å få henne ned på jorden også.
Hun er en intens hund. Jeg elsker det, andre hater det. :)

Hun smyger innimellom på den andre hunden min, som ender i lekning. Men det er det. Hun gjeter ingen ting annet.

Ja og så trekker hun som et monster! Hun bruker hele kroppen som om hun skulle ha trukket tung kjetting. Hun tennes veldig på å gå på grusvei i trekk, tilfelle det kommer noen rundt svingen. Og er det noen foran oss, noen som løper forbi eller kommer i mot, så bruker hun alt hun har av engergi på å trekke. Jevnt og trutt, til målet er nådd. Så pauser hun litt, og er veien klar, så trekker hun litt til allikevel tilfelle det dukker opp noe.
Jeg lar henne gjøre dette fordi hun kun trekker, hun drar ikke for å hive seg over til siden for å hilse osv. Hun gjorde det da hun var valp, men det har vi jobbet med slik at hun kun får trekke om hun holder det til det. Det er ikke lov til å hoppe som en gærning for å nå det som er foran eller hvine/lage lyder osv. Ingen stress er lov, kun trekking. Så da er det greit så lenge hun holder det der.
(Men det måtte også jobbes med).
Så da kan du egentlig tenke deg hvordan det skal gå med ski når den tid kommer :lol:


Det var kort om min kelpie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å møte og bli kjent med noen kelpier. :) Ikke bare se dem under kontroll på trening, men oppleve hvordan de er ellers også (på tur, i hverdagssituasjoner, når de får hilse på mennesker osv). De har en væremåte som ikke alle lar seg sjarmere av, såpass ærlig går det an å være. :lol:

Signeres :lol: Dette er en av de tingene jeg elsker mest ved kelpien, men det er nok ikke noe alle liker :P

Angående fysisk og mental trening. Nå har ikke jeg all verdens erfaring i og med at min kelpie bare er 4,5 måned. Men jeg tror det er som flere sier her. De tilpasser seg mye. Men jeg ville ikke skaffet meg en kelpie om jeg ikke hadde tenkt å bruke den til noe mentalt. Jeg har hørt fra andre med kelpie at de kan gå flere uker uten å trene dem mentalt, kun trene dem fysisk, og det går helt fint. Men så trener de dem gjerne mentalt innimellom. Uten det "innimellom" så tror jeg nok de hadde merket det :lol:

Men igjen, dette kommer nok også veldig an på linjene. Noen krever mer mentalt enn andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er ikke mer enn 10 mnd nå da :) Men er enig med de ovenfor. De er tilpasningsdyktige, men man skaffer seg ikke kelpie om man ikke har tenkt å bruke den til noe. Agility og lydighet er de godt egna til!

Jeg synes min har mye jakt, dette er noe man sette pris på i bruks/treningssammenheng :) Jeg trigger mye med jaktleker f.eks! Men på tur så jakter han ikke så mye der. Lett å kalle inn. Det samme gjelder gjetingen, gjeting var det jeg fryktet mest når jeg skulle skaffe meg en gruppe 1-hund. Men jeg er positivt overasket. Vi har krysset sauejorder og møtt på sau på tur med løs kelpie uten at han bryr seg om dem. Han går ved min side når han får beskjed om det og er bare litt nysgjerrig på hva disse ullette sakene er.

481461_10151642815221357_180145138_n.jpg

Litt GOOFY!

Men de er rimelig KULE disse kelpiene altså :lol:
6984_10151706909626357_1801251206_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hva tid regner man at Kelpien blir "voksen"? Har hørt at Border collier blir tidlig voksne eller modne. Hvit gjeter som jeg har, blir sent modne og er ikke voksne før de er 3 år, noen ikke før de er 4 :baby:

Jeg vet ikke helt, men synes kelpien min har blitt moden mye tidligere enn det dalmisen ble :-) Dalmisen måtte bli 3-4 år, kelpien følte jeg var veldig moden mentalt allerede før han var 2 år. Det kan hende det bare er rasetypen som er forskjellig :-) min lille erfaring hvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hva tid regner man at Kelpien blir "voksen"? Har hørt at Border collier blir tidlig voksne eller modne. Hvit gjeter som jeg har, blir sent modne og er ikke voksne før de er 3 år, noen ikke før de er 4 :baby:

Mitt inntrykk er at det er like mye linje og individforskjeller på AK som på andre raser. :)

Harly var veldig tidlig moden når det kom til trening, fokus og det å ha høy arbeidsmoral. Rundt 9 mnd ca. Han er fortsatt ellevill og barnslig når det kommer til tur, lek og samvær med familie og venner. Men om man gjør seg klar for trening så er han "på" med en gang.

Mens Lykke som ble 2 år i januar har hatt en relativ jevn og naturlig utvikling når det kommer til modenhet fra sommeren/høsten i fjor og til nå i vår.

Til sammenligning med pyrren jeg hadde tidligere så var han ca 4 1/2 år før han viste antydning til å bli voksen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Kom på et typisk kelpie øyeblikk i dag.

Jeg skulle rett ut med bosset, så jeg lukket ikke døren skikkelig. Naboen fikk akkurat besøk og de stor utenfor huset sitt og lo og pratet. Tidi kommer ut, ser porten inn til naboens hage er åpen og hører disse hyggelige menneskelydene. Jeg klarer å stoppe henne før hun løper inn, men du ser halen og rumpen går i ett sett. Den lange tungen gjør seg klar til å rundslikke. Hele hunden har bare sååå lyst til å løpe inn dit for å si hei. 

Sånne hyggelige menneskelyder er generelt svært farlig med en kelpie :sleep:. Tidi reagerer veldig på "hallo" også. Typisk folk som snakker på telefonen på tur. Tidi er overbevist om at det er henne de sier hallo til. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 20. mars 2017 at 3:44 PM, MegaMarie skrev:

 

Sånne hyggelige menneskelyder er generelt svært farlig med en kelpie :sleep:. Tidi reagerer veldig på "hallo" også. Typisk folk som snakker på telefonen på tur. Tidi er overbevist om at det er henne de sier hallo til. 

Sånn er det her og, det gjelder både fremmede og meg! 

Harly kan ligge å sove i sofaen, og hvis jeg ringer til noen å sier hallo så bråvåkner han og stormer til døren, for da kommer det jo garantert noen :P 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...