Gå til innhold
Hundesonen.no

Kreative sjeler - pastellfarg stua mi!


soelvd
 Share

Recommended Posts

Jeg er i grunn veldig glad i kreative ting, men jeg mangler litt det "pushet" for å komme på ting.

Tingen er den at jeg har en utrolig kjedelig stue. Det er mye hvitt her, relativt anonyme gardinger, sort skinnsofa, sort barskap, mørkt brunt kistebord, brunt flossteppe, etc. Kjedelig!

Så handlet jeg disse på spontankjøp forrige helg, kjøpte endel siden de var så billige:

541240_10151152257797225_1922011870_n.jpg

Og nå er jeg bare fullstendig forelska i fargene (det er pastell, ikke sant? :lol: ). Kunne godt tenke meg å spinne videre på det, gjerne lage noe selv også.

Så, jeg trenger deres kreative hjerner! Jeg er ikke vanskelig, synes mye artig er kult og det er virkelig på tide å sprite opp leiligheten litt.

For eksempel trenger jeg:

- Sofaputer!

- Rammer! Skal endelig få familien opp på veggen og det hadde rett og slett vært kjempekult å ha rammer i litt kreative pastelldill - lager gjerne selv.

- Pastellbilder/malerier til å ha på veggen. Innerst inne tenker jeg at ingenting hadde vært kulere enn et bilde av Monti laget i stilige pastellfarger, blåst opp på veggen på et lerrett!

- Pynteting ellers. Vi har mange flater her. TVbenk, høyttalere, oppå og inni bokhylle, bord, vinduskarmer.. småting.

- Ei klokke som godt kunne blitt sprita litt opp:

529990_10151076055622225_626070983_n.jpg

Åpen for andre stilige ting man kan ha også. Svigesøster er en racer på symaskina så om noen har noen sånne ideer hadde det vært helt topp.

Jeg prøver å finne pastell"ting", men synes det er vanskelig å finne rett farge. Fant et par ting hos Panduro, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Men dette er altså midt i blinken-farger:

1277063.jpeg

1277064.jpeg

Nå har jeg heller ingen planer om at det skal se ut som sirkus her altså. Og det blir nok ikke alle de tingene jeg har nevnt i pastell.

Tusen takk til alle som vrir hjernene sine :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rammer kan du kjøpe trehvite her, og male i hvilken farge du ønsker :)

Stoff&stil har mye artige stoffer, som du f eks kan sy puter av.

Ellers tror eg at eg ville ha holdt det til 1-2 farger i tilbehøret, og heller byttet litt om innimellom. Blir fort "masete" med for mange farger :)

Jeg hadde tenkt å holde meg til de tre fargene jeg har i lysene, lilla, gult og grønt. De er litt mindre skrikende enn feks rosa. Takk for tips, skal sjekke ut stedene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du holder deg til pasteller, kan du godt kjøre på med farger. Men velg 2-3 basisfarger (feks som i de lysa, ja!) og bruk de mest; både i pastellvariant og dypere nyanser. Min første tanke for klokka, var å male en sirkel inni den (sterk pastell pga hvit+sort, gjerne rosa eller lilla), med en radius som gjør at den akkurat når bort til tallene dersom den hadde hatt sentrum i klokkas sentrum, men litt feilplassert for å få mer liv!

Ellers er koksgrå en farge som står veldig godt til pasteller, gjør uttrykket mer friskt enn sukkersøt og bidrar også til å myke opp og binde inn de svarte og mørkebrune elementene du har ellers. Feks grått pledd, grå puter bak pastellputene, grå pyntegjenstander etc.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi får ikke til å redigere på tlf (mulig jeg er mongo), men legg til pastellelementene over tid; det er fort gjort at det tar litt overhånd når man får sånne ideer; jeg snakker av erfaring :P personlig liker jeg også å blande pasteller med naturmaterialer (steinprodukter, treverk, ull, pels) fordi pasteller er litt, hmm, syntetiske? Gir litt sånn pop og tyggisfølelse, eller sci-fi og plastikk om du vil. Naturmaterialer vil bidra til å gjøre leiligheten lunere og varmere, samtidig som de gir en fin kontrast som får pastellene til å "poppe".

Jeg elsker pasteller!

Hilsen frk rosa stue :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi får ikke til å redigere på tlf (mulig jeg er mongo), men legg til pastellelementene over tid; det er fort gjort at det tar litt overhånd når man får sånne ideer; jeg snakker av erfaring :P personlig liker jeg også å blande pasteller med naturmaterialer (steinprodukter, treverk, ull, pels) fordi pasteller er litt, hmm, syntetiske? Gir litt sånn pop og tyggisfølelse, eller sci-fi og plastikk om du vil. Naturmaterialer vil bidra til å gjøre leiligheten lunere og varmere, samtidig som de gir en fin kontrast som får pastellene til å "poppe".

Jeg elsker pasteller!

Hilsen frk rosa stue :D

Tusen takk for masse fin inspirasjon!

Et par ting:

1. Må i så fall lage en sirkel i klokka på et vis - likte idéen veldig godt men siden vi ikke skal bo her altfor lenge (min 3 år, maks 5) så er det ikke aktuelt å male rett på veggen. Det må også tåle litt varme siden det er en peis under. Noen idéer til materialer?

2. Du sier så mange fine ord, som naturmaterialer og sånn. Men jeg må ha noe mer konkret. :lol: Jeg har vel faktisk aldri innredet noen leilighet selv, så jeg er liksom litt grønn - og farger var aldri mitt sterkeste fag. :P

Takk igjen! :D

Edit: Og ja, jeg har tenkt at det ikke gjør noe å ha noen forskjellige farger så lenge de er i den samme rolige pastell-tonen som lysene er i. De er jo ganske kule i fargen, men skriker på ingen måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse fin inspirasjon!

Et par ting:

1. Må i så fall lage en sirkel i klokka på et vis - likte idéen veldig godt men siden vi ikke skal bo her altfor lenge (min 3 år, maks 5) så er det ikke aktuelt å male rett på veggen. Det må også tåle litt varme siden det er en peis under. Noen idéer til materialer?

2. Du sier så mange fine ord, som naturmaterialer og sånn. Men jeg må ha noe mer konkret. :lol: Jeg har vel faktisk aldri innredet noen leilighet selv, så jeg er liksom litt grønn - og farger var aldri mitt sterkeste fag. :P

Takk igjen! :D

Edit: Og ja, jeg har tenkt at det ikke gjør noe å ha noen forskjellige farger så lenge de er i den samme rolige pastell-tonen som lysene er i. De er jo ganske kule i fargen, men skriker på ingen måte!

1. Hm, tja, går det an å få inn en metallplate under saken? Den kan spraylakkes i varmebestandig lakk (fås på bl.a. Biltema og Clas Ohlson - men ssv ikke i en fiiin råsa farge :lol: ) Ellers blir det ikke så ekstremt varmt på utsiden av sånne vegger, så lenge du ikke tapetserer på det skal det gå greit (vi tapetserte og det gikk fortsatt greit...). Skulle jeg bodd et sted i heeele 3 år (hihi) ville jeg dønn malt - og så heller malt over når jeg flytta :aww:

2. Naturmaterialer er ikke-syntetiske materialer. Materialer som kommer fra naturen og ikke fra et labratorium. Eks: Stein, ekte pels/ull, tre, bomull, lin - alt dette er naturmaterialer. Plast og kompositter, lakka og malte overflater = ikke naturmaterialer. Jeg vil også ikke kalle glass og metall naturmaterialer, selv om det kommer fra "naturriket", fordi det ikke er materialer/overflater/farger vi ser i naturen. Naturhermende elementer (feks tekstiler med "mønstre fra naturen" slik som blader, trær, steiner, etc kan også passe inn sammen med naturmaterialer.

Mer forståelig, eller mer forvirrende? :P

Et raskt dypdykk på ikea.no og jeg fant et par ting som kan passe inn:

forsla-dyp-tallerken__0145206_PE304670_S4.JPG

en fin, rosa bolle

fanig-vase__0149170_PE308581_S4.JPG

en søt vase?

hultet-skal__29980_PE117769_S4.jpg

et trefat (naturmateriale! :D )

0130938_PE285365_S3.JPG

en vase med litt dypere nyanse av lilla - fint med noen få sånne elementer (2-3 gjenstander i stua med litt mørkere farge av en gitt pastellfarge)

karlstad-komfortpute__0119481_PE275839_S4.JPG

Noen mørkegrå pynteputer/pledd som "stiver opp" litt og gir god konstrast til de frekke pastellene. Blir ikke like prinsesseaktig med noen maskuline gråtoner til :D

Og verdens flotteste pute (har dem sjøl :P )

malin-figur-putetrekk__0146506_PE305448_S4.JPG

Og hvis du lurte: Mørke golden retrievere ser helt nydelige ut i slikt miljø!

538573_10152102715875217_1262807874_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...