Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighetsøvelser til hundetreff


*Marianne*
 Share

Recommended Posts

Jeg skal hjelpe til med kenneltreff for oppdretter til Linux, og tenker å arrangere litt lydighet/hverdagslydighetstrening. Det er veldig forskjellig nivå på hundene og eierne både når det gjelder interesse og forkunnskaper/erfaring.

Er det noen som har tips om øvelser jeg kan bruke?

Kan godt være med basis i vanlig (konkurranse)lydighet, men kanskje med noe som gjør det litt morsommere, eller som gjør det litt lettere å se at det er anvendbart i hverdagen.... (tenker type "slalom mellom andre hunder", møteøvelser osv)...

Bør helst være øvelser uten for mye behov for utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundesprint! De tre beste får premie.

Apportleker i konkurranse. Alle deltakerne har likt antall gjenstander som legges ut. Om å gjøre å komme med gjenstandene enten bare til eier som legger i kurven, eller at hundene må legge oppi selv.

Hopp over hinder hvis noen vil trene på det

Edit: la til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkalling? Innkalling når noen holder hunden og eieren løper unna for å gire opp hunden litt, innkalling forbi godbiter, andre hunder eller noen andre forstyrrelser. Kanskje trene på situasjoner de trenger i hverdagen? Kunne legge ned hunden, gå fra den (enkeltdekk/fellesdekk), trene på at andre hilser på eieren mens hunden sitter pent (tannvisning uten tannvisning :P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slalom mellom bena er jo morsomt.

Snurr (under marsj eller foran fører).

Gå rundt fører, en øvelse jeg har hatt kjempegod nytte av og bruker masse med Odin!

Gå (fremover og bakover)/sitte mellom bena til fører (mye likhet med slalom i innlæringa).

Ta en titt på rallyøvelsene, evt. sett opp en egen rallybane med morsomme øvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker håndtarget og snurring under fvf med Aiko for å holde motivasjonen oppe. Håndtarget er morsomt å shape inn, og går ganske raskt, og snurr kan jeg også tenke meg at kooikere kan synes er morsomt. :)

Bortsett fra Linux da, som skjønner og lærer seg stort sett alt annet på 3 sek, men å SNURRE, nei DET er for pyser (sammen med apport;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...