Gå til innhold
Hundesonen.no

Definisjoner hva betyr de?


ingar
 Share

Recommended Posts

Her kommer en liste over de mest vanlige ord og utrykk jeg bruker og en forklaring på hva de har å si i praksis trening med hunden.

PF = Positiv Forsterkning...

er når en atferd øker..du får mer av den som følge av at hunden oppnår belønning. Eks. En matglad hund oppnår belønning ved å legge seg. Å legge seg øker i frekvens fordi mat/forsterker tilføres.

Å legge seg blir da positivt forsterket.

NF = Negativ Forsterkning...

er også når en atferd øker.. du får mer av den som følge at hunden vil unngå et ubehag. Eks. En hund som vil unngå straff legger seg. Å legge seg ned øker i frekvens fordi den på den måten unngår noe den ikke vil ha. Å legge seg ned er da Negativt forsterket.

PS = Positiv Straff...er når en atferd minker i frekvens som følge av tilført straff. Eks. Ber du hunden om å sette seg og den blir stående og du straffer den for det (presser rompa ned) får du mer av at den lar vær å stå når du sier sitt. Det er altså bare positiv straff om den fører til mindre atferd.

Å la være å stå når du sier sitt.. blir positivt straffet og konsekvensen... at hunden setter seg... blir negativt forsterket. Altså.. du får mindre stå og mer sitt.

Fører ikke dette til at du får mer sitt og mindre stå... så bruker du ikke Positiv straff og gjør det dermed galt.

NS = Negativ Straff...

er når du fjerner et gode om en atferd du ikke liker intreffer.

Eks. Hunden smeller vanligvis rompa i bakken når du sier sitt fordi den forventer en godbit. Den godbiten uteblir om den setter seg tregt Den responsen (tregt nedsitt) vil da reduseres fordi det fører til at belønning uteblir og hunden går dermed glipp av muligheten den hadde i den situasjonen (time out) og korrekt nedsitt fører til at den kommer tvert uten forsinkelse (uten timeout).

Fører ikke dette til at du får mer presis atferd, så bruker du ikke negativ straff og gjør det dermed galt.

EKSTINKSJON = er når en atferd dør ut som følge av manglende forsterkning. Her snakker man om lærte atferder og slutter man å trene på en spesiell lydighetsøvelse, vil den ferdigheten dø ut. Medfødte atferder regnes ikke med, da de opprettholdes i større grad.

FORMING/SHAPING = når en atferd deles opp i små momenter og gradvis forsterkes eller formes. Eks. Hunder er naturlig nyskjerring kaster et blikk eller lukter på apportbukken du legger på bakken. Om du forsterker den atferd vil den gjentas oftere. Øker man så etterhvert kriteriet slik at hunden i tilegg må gripe den for å oppnå forsterkeren, så øker man gradvis kravet til å oppnå forsterkning/belønning.

KJEDING = er når du setter sammen de ulike delmomentene og lager en kjede av dem. Å utføre et moment fører til at hunden får lov å gå videre til neste..som igjen fører til neste. Merete har lært sin hund å hente brus i kjøleskapet.. legge flasken i fanget hennes for så å lukke kjøleskapsdøren igjen. Den kompliserte øvelsen er kjedet fram bit for bit..det ene momentet fører videre til neste.

OPRANT BETINGING = hunden opererer på miljøet. Dvs. at hunden jobber målrettet og viljestyrt. Den er aktiv og prøver og feiler for å se hva som fører frem til forsterkningen.

HABITUERING = når hunden venner seg gradvis til en påvirkning som gjentas flere ganger. Man kan si at den venner seg til det og overser det.

Eks. Stadig smårykk i line venner hunden seg til og øker man gradvis intensiteten venner også hunden seg gradvis til det. En habituert atferd har lett for å bli borte igjen etter en tids fravær.

Eks. Hunden er redd torden, men etter en uke med torden er ofte redselen habituert. Hunden er ikke lngre redd. Været blir pent ogjen og etter 2 mnd. så tordner det igjen og hunden er ofte mer redd da en forrige gang.

Kildehenvisning:

Læringspsykologi Frode Svartdal og Magne Arve Flaten

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en liste over de mest vanlige ord og utrykk jeg bruker og en forklaring på hva de har å si i praksis trening med hunden.

Ikke for å være ekkel, men vil det si at dette er dine definisjoner, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være ekkel, men vil det si at dette er dine definisjoner, eller?

he he nei for all del. Så klok er jeg ikke. Nei det er de definisjoner som vitenskapen og forskere som har studert dette inngående er kommert fram til og som nå er allmenn læringspsykologi. (se kildehenvisning)

De eksemplene jeg satte opp med hunden er bare ekempler på hvordan det ter seg i praksis.

Alle eksempler kan byttes ut med tilsvarende for oss mennesker.

"Går du på stien og pluttselig plumper ut i en vanndam, så blir den atferden positivt straffet. Du lærer å gå rundt vanndammer og den atferden blir negativt forserket" Slik kan man ta eksempel for eksempel og plassere mennesker i tilsvarende situasjoner. Læringslovene gjelder for alt med atferd og det har alt som lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NS = Negativ Straff...

er når du fjerner et gode om en atferd du ikke liker intreffer.

Eks. Hunden smeller vanligvis rompa i bakken når du sier sitt fordi den forventer en godbit. Den godbiten uteblir om den setter seg tregt Den responsen (tregt nedsitt) vil da reduseres fordi det fører til at belønning uteblir og hunden går dermed glipp av muligheten den hadde i den situasjonen (time out) og korrekt nedsitt fører til at den kommer tvert uten forsinkelse (uten timeout).

Fører ikke dette til at du får mer presis atferd, så bruker du ikke negativ straff og gjør det dermed galt.

EKSTINKSJON = er når en atferd dør ut som følge av manglende forsterkning. Her snakker man om lærte atferder og slutter man å trene på en spesiell lydighetsøvelse, vil den ferdigheten dø ut. Medfødte atferder regnes ikke med, da de opprettholdes i større grad.

For å være litt vanskelig Ingar så må vi skille ekstingsjon hos operant betinging fra ekstingsjon i klassisk betinging.

Samtidig er det også viktig å huske på at i operant betinging så er negativ straff ekstingsjon av atferd.

Lurifaks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt vanskelig Ingar så må vi skille ekstingsjon hos operant betinging fra ekstingsjon i klassisk betinging.

Samtidig er det også viktig å huske på at i operant betinging så er negativ straff ekstingsjon av atferd.

Lurifaks

Ja det sto noe slikt i "læringspsykologi" men jeg valgte i ikke ta det med...for enkelthetens skyld. Jeg sa da i stedet det med medfødte atferder (reflekser) som er klassisk betinging. Jeg prøvde bare å forenkle. Lærte atferder er da operatnt betinging. Ingen grunn til å gjøre det vanskeligere en det er. Men de som vil sette seg inn i saken kan studere læringspsykologi. Veldig interessant og givende :lol:

Du sier "Samtidig er det også viktig å huske på at i operant betinging så er negativ straff ekstingsjon av atferd."

Ja ikke sant? :lol: Det er det som er så flott. Men da bare hovedsaklig operant (lært)atferd som du sier...

Ting henger jaggu på greip =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Men en definisjonslite på atferd hadde også vært kjekkt å ha. Vet vi er uenige om e del uttrykk der Ingar

Var det ikke 2ne som linket til en engelsk liste over definisjoner med forklaringer?

PS Lurifaks: Du kan lage en signatur ved v h a profilinnstillingen din :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Syntes dette var en fin tråd så tenke jeg skulle legge til ett par ting til som jeg synes er viktig innen emne. Ser operant betinging er definert men det er to læringsformer til som er greit å vite om også. Prøve å forklare så enkelt som mulig :)

+ noen små definisjoner til...

Klassisk betinging: Er en mekanisk kobling mellom to hendelser. Altså en refleks/medfødt adferd (ubetinget stimulus) kobles til en ny hendelse (betinget stimulus.) Kan jo ta den artige testen jeg var igjennom på instruktørskolen. Vi bet i en sitron mens foreleser ringte i en bjelle samtidig, dette ble gjentatt flere ganger og til slutt på dagen uten at vi visste om det bare ringte foreleseren i bjellen, uten at vi bet i noe sitron. Det kjentes som jeg bet i en sitron alikevel og det ble produsert ekstra spytt og jeg lagde en skikkerlig grimase ;)

Altså klassisk betinging etablerer ingen ny adferd, den skaper kun nye koblinger mellom sanseintrykk og allerede etablert adferd (reflekser).

Innsikt: Ny adferd etabeleres uten tidligere erafring med problemstillingen. Adfers læres gjennom observasjon, tenking, sympolfprståelse osv...

Eks: hvis man har to ganske like hunder og lar den ene sitte å se på den andre lære inn en ny øvelse så vil det være stor sjans at når man setter i gang med å lære den andre samme øvelsen så vil den klare det fortere. Gjort flest studier på dette med katter for de er mye flinkere til dette.

Hva er læring?

Læring er relativt varige endringer i adferd, adferdsmuligheter eller ervervelse av ny kunnskap eller holdninger som et resultat av erfaring eller øvelse. Adferdsendringer: 1) Adferden oppstår oftere, eller blir mer intens (forsterkning). 2) Adferden oppstår sjeldnere, eller blir mindre intens (straff/reduksjon)

Primærforsterker: Selve belønningen/forsterkeren som hunden ønsker seg. Godbit, leke e.l.

Sekundærforsterkning: Signal om at du har gjort deg fortjent til den primære forsterkeren. Klikk, fløytepip, "vær så god" e. l

Adferden som blir utført i det sekundærforsterkeren blir utløst, er den adferden som blir forsterket.

Baklengskjeding: En læringmetode man kan bruke for å få litt "gratis" læring med på kjøpet vil jeg si ;) Man begynner å lære inn siste del av en øvelse og når den er lært så går man til første og da vil hunden utføre hele øvelsen uten at man trenger lære moment for moment.

F.eks apportering. Begynner med å lære hunden at apportgjenstanden = slippes i hånden. Etter at det er innlært kan man legge den ut og si kommansoen som er lært inn , f.eks "apport". Hunden vil da resonnere seg frem til at for at den skal få sluppet den i hånden til eier så må den først løpe ut, plukke opp og komme tilbake med gjenstanden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

For å være litt vanskelig Ingar så må vi skille ekstingsjon hos operant betinging fra ekstingsjon i klassisk betinging.

Samtidig er det også viktig å huske på at i operant betinging så er negativ straff ekstingsjon av atferd.

Lurifaks

Husk på at i når en atferd ekstingveres er det forsterkeren som opprettholder atferden som fjernes, men når det gjelder negativ straff så kan det være en annen forsterker (som forøvrig ikke trenger å ha noe med atferden å gjøre forøvrig) som fjernes.. Så det å kalle negativ straff eksinksjon er en sannhet med modifikasjoner sånn hvis man beveger seg inn på detaljene her

Ikke for å være viktigper:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva er det raseklubben i Finland gjør? Genetikknerden i meg har veldig lyst til å teste alt som kan testes, men avventer en stund, til jeg vet at andre helsetester er ok før eventuell avl. 
    • Dette blir et langt innlegg, men jeg vil gjerne fortelle om et problem vi hadde med hunden vår, og løsningen vi fant, i tilfelle det er nyttig for noen andre.  Hunden vår var ca 5-6 mnd da han begynte å få urolige perioder på ettermiddagen/kvelden. Han var urolig, intens og jaget halen/baken sin. Det var ikke mulig å distrahere han. Det varte kanskje 15-45 minutter hver gang, og skjedde nesten bare på kveldstid. Jeg søkte råd fra veterinær og hundeinstruktør, og prøvde "alt": mer aktivitet, mindre aktivitet, be han gå og legge seg osv. Ingenting hjalp. Ofte spiste han pels fra bakenden og halen sin, og vi fant pels i avføringen hans. Jeg vurderte muligheten for at det var analkjertlene som plaget han, men han hadde normale analkjertler på 6-månederskontroll, aket seg ikke og avføringen hans var stort sett normal. Derfor slo jeg det fra meg. Dette pågikk i noen måneder frem til vi dro til dyrlegen etter en periode med løs avføring og hun tømte kjerlene hans. De var fulle, men ikke betent, og lot seg enkelt tømme. Da vi kom hjem fra veterinæren var han utrolig intens i halejagingen sin. Enda mer intens enn vanlig, og dette var tidlig på dagen (vanligvis hadde han bare disse periodene på kvelden). Da skjønte jeg endelig at det var analkjertlene som var problemet. For en lettelse! Etter veterinærbesøket har vi brukt litt tid på å finne riktig fôr og kosttilskudd, og halejagingen og de urolige periodene er helt borte. Hunden vår får nå ca 50/50 råfor og kaldpresset tørrfor. Han får også litt "Proflax Bottoms Up" som tilskudd.  Det var fortvilende å se at hunden vår ikke hadde det bra, for det var tydelig at det var ubehagelig for han. Jeg følte virkelig at jeg googlet meg ihjel mens det sto på. Håper derfor denne posten kan være til hjelp for andre. Hvis du har opplevd det samme med din hund, er jeg veldig interessert i å høre deres erfaringer/løsninger 😊 Og som et tilleggsspørsmål: Er det noen av deres hunder som synes det er utrolig ubehagelig å få tømt ikke-betente analkjertler? Veterinæren tømte analkjertlene igjen på 1-årskontrollen. Da var de halvfulle og ikke bentente. Han oppfører seg fint ved tømming, men begynte å jage halen/baken sin etterpå. Veterinæren ble veldig overrasket over hvordan han oppførte seg og hvor intens han ble. Hun trodde kanskje at det kom av han at han synes det var ubehagelig å ha analkjertelvæske i pelsen/rundt anus, siden hun ikke fikk vasket han godt på veterinærkontoret. Jeg tror ikke det stemmer, da vi har ekperimentert med å vaske han mer/mindre rundt anus. Jeg tror det rett og slett kommer av ubehag, kanskje han rett og slett er litt sensitiv.   
    • Drar opp denne for å se om flere har erfaringer idag. Jeg synes genetikk er spennende. Brukte nesten laboklin på Limit når vi var i herning i fjor siden de hadde stand der, men ble litt uforutsette utgifter på den turen så tok meg ikke råd der og da.  Kunne tenkt meg å teste den genetiske variasjonen på dem, men kommer til å avvente svar fra NKK på forespørselen fra NCK. Tilfelle raseklubben får til noe ala det de gjør i Finland via er det embark tro. 🤔 Kunne også tenke meg å se merle lengden på Karma bare fordi jeg er nerd. 😂 I tillegg til de typiske collie greiene på begge som MDR1, CEA, PRA osv. Har jo en god anelse via opphav, men ja spennende og nerd. 😂 
    • God idé! Kanskje vi gjør det, så er vi plutselig startklare før vi vet ordet av det 😁 Etter tur på lørdag ble han plutselig halt, uten at han hylte av noe der og da. Jeg syns det kanskje er blitt litt bedre, så regner med det er en strekk eller noe som går over. 
    • Vi får valp i sommer av rasen Bichon Havanais, har erfaring med hund fra før, men da av annen rase. Vi har dog et barn på 2 år, som er forholdsvis vandt med hunder av alle størrelser men vi har ikke eid hund selv etter vi fikk barn. Hva er dine tips i forhold til overgangen? Vi har hilst på valpen og barnet vårt snakker mye om hunden, vil se bilder og videoer. H*n er generelt rolig av seg, og de vil jo naturligvis ikke oppholde seg alene sammen (uavhengig valp eller voksen). Men er jo bekymret for at valpen skal bli redd av eksempelvis lek/gråt o.l - ting som en egentlig ikke kan unngå med et lite barn. Samboer er ikke bekymret og mener det vil gå veldig fint, men hva er deres erfaring? Og hva er det vi bør være mest obs på for at begge to skal føle seg trygge? Tenker da spesielt på valpen og at han skal føle seg trygg rundt barnet. Kan legge til at valpen vokser opp med barnefamilie, hvor barna er mellom fem og ti år gamle. Så den er vandt til barn, så det er nok en fordel vil jeg tro
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...