Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene passering?


Kaja
 Share

Recommended Posts

Takk for godt svar. Jeg har problemer med at min stresser seg opp pga godbitene og ros når vi er på tur. Min tipper så lett over at kurs og treff er helt uaktuelt. Sliter veldig med å finne en måte å belønne på annet enn at vi starter å gå igjen, siden oppmerksomhet fra meg i en eller annen form fremprovoserer utfall og stress. Jeg har tittet litt på hund-i-fokus som du tipset til. Er privattimer der noe å anbefale?

Beklager OT.

Jeg vil heller anbefale kurset, i tillegg til Grisha Stewart sin bok om BAT (kurset til Hund i Fokus er i stor grad basert på den, med individuelle råd og tilpasninger og litt i tillegg). Det blir tatt veldig hensyn til hver enkelt hunds behov på kurset, så ville ikke vært redd for det. Men om du fortsatt er usikker så gir hun privattimer også. Kurset starter jo også med en privatkonsultasjon der du får et program tilpasset din hund.

Hvis hunden din stresser seg sånn opp ville jeg kanskje heller bare ignorert og vært rolig selv. Gå bort fra situasjonen og ignorere hunden til den er rolig. Det samme på god avstand på kurs/treninger (hvor man kan forvente at situasjonen er relativt kontrollert), bare sitt helt rolig og slapp av, og ta hunden ut av situasjonen (bilen/hjem) etter den har vært rolig en stund.

Har du prøvd mindre attraktive godbiter, tørrfôr elns?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller anbefale kurset, i tillegg til Grisha Stewart sin bok om BAT (kurset til Hund i Fokus er i stor grad basert på den, med individuelle råd og tilpasninger og litt i tillegg). Det blir tatt veldig hensyn til hver enkelt hunds behov på kurset, så ville ikke vært redd for det. Men om du fortsatt er usikker så gir hun privattimer også. Kurset starter jo også med en privatkonsultasjon der du får et program tilpasset din hund.

Hvis hunden din stresser seg sånn opp ville jeg kanskje heller bare ignorert og vært rolig selv. Gå bort fra situasjonen og ignorere hunden til den er rolig. Det samme på god avstand på kurs/treninger (hvor man kan forvente at situasjonen er relativt kontrollert), bare sitt helt rolig og slapp av, og ta hunden ut av situasjonen (bilen/hjem) etter den har vært rolig en stund.

Har du prøvd mindre attraktive godbiter, tørrfôr elns?

Det er over en time hver vei til der kursene holdes og når neste runde i tillegg er midt i eksamensperioden blir det litt vanskelig. Ser også at helgekursene er seks-timersøkter i februar og jeg har nakenhund, ikke helt den beste kombinasjonen. :P Derfor jeg tenkte at privattimer ble den beste løsningen i første omgang.

Teknikken vi bruker er at jeg stopper når hun stresser og jeg venter til hun roer seg og tar kontakt. Da går vi videre med en gang. Møter vi hunder må jeg bare snu med en gang, det blir for ukontrollert og lite effektivt å trene på den måten annet enn med passering av mennesker. Hun er ikke interessert i kjipe godbiter ute i det heletatt.

Er det denne boken du snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å slutte å smile!

Vi begynte ordentlig IGÅR med både "ikke trekke i båndet" og "ikke klikk mongo når du ser andre hunder/mennesker som kanskje har hunder/katter" treningen.

Idag gikk i en god kveldstur, bare Rio og jeg. Hadde bare tenkt å tusle så han fikk gått litt på do men det var så deilig vær (friskt akkurat som jeg liker det) og han oppførte seg så pent at vi var ute i hvertfall en halvtime. På hele turen måtte jeg stoppe opp TRE ganger, han bremset seg selv om han kjente båndet stramme, og stort sett holdt han mitt tempo helt av seg selv.

Det toppet seg virkelig da vi møtte en katt, den satt bare et par meter fra oss og Rio så den, jeg tenkte ååååånei, Rio tittet på katten, jeg kremtet, han gikk videre og snuste på et tre, kasta ikke ett eneste blikk til på katten.

Noen hundre meter senere ser jeg at det kommer en hund, setter Rio ned FØR han rekker å oppdage den også sitter vi der og tenker på andre ting. Plutselig kommer det en hund bakfra, gneldrene, den var løs i hagen. Rio blir utrolig nok sittende, piper et par ganger men roer seg, og vi går videre når den hunden vi i utgangspungtet skulle vente på hadde passert. Han gikk rolig resten av veien hjem.

Det er HELT utrolig at dette har gått på bare to dager, at han allerede har blitt så rolig. Stemningen på turen er en helt annen, og jeg kan faktisk slappe av og kose meg, mot tidligere ha irritert meg en del og vært frustrert. Det er jo ikke Rio sin feil, han viste jo ikke hvordan man gikk i bånd, men hvorfor i allverden startet jeg ikke før? Jeg tror det er fordi Cosmo aldri lærte det, uansett hvor mye vi stoppet opp. Rio derimot tok det på to dager!

Jeg regner selvsakt med at det ikke er over enda, men vi fant verktøyet som fungerte, nemmelig å sitte på stumpen!

Nå blir det å gå en del tur, bare med Rio, deretter sammen med Tesh som er relativt grei i passering, samt trene Kua på samme måten så hun også slutter å være teit. Drømmen er å gå på tur med tre rolige hunder, det kan nok ta noen år men jeg øyner hvertfall håp :wub:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...