Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Ja, og jeg prøver å forklare deg, at selv om jeg klyper henne, lugger henne, pirker på henne, drar henne i øret, roper, kjefter... UANSETT hva korreksjonen er, så gjør det det ikke bedre.

Gratulerer med dagen unge dame:-)

• Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg elsker hunder ( åpenbart ) , men hater bjeffing...

Fordi at det at mennesker lager lyd er jo helt naturlig, mens når hunder gjør det, så gjør de det for å vaere kjip. Dessuten vet jo alle at alle hunder holder kjeft bare du ber de om det, det er bare

Kanskje han burde vurdere enebolig ? Seriøst.. man kan kanskje klage på hundebråk ( 10 -15 bjeffer er ikke klage tema synes jeg da ) , men folk bør da få gå rundt og være klønete i sitt eget hjem. Ig

Skrevet

Ok, så jeg er nedlatende fordi jeg ikke liker bjeffing? Da får jeg være nedlatende, jeg liker ikke bjeffing.

Her jeg bor så er det en hund som står ute og bjeffer konstant, har bodd her i over 1år nå, DA må jeg vel ha lov til å syntes at ignorering ikke fungerer like bra, eller?

Jeg er ikke dum og skjønner godt at det ikke er like lett å trene det bort på alle hunder, men man har da sett MANGE eksempler på tafatte eiere som bare tuller rundt med hunden når den gneldrer og hunden bare fortsetter å gneldre.

Skjønner også at ikke alle hunder tåler at man går inn med korreks som feks å holde rundt munnen, men da syntes jeg at man bør prøve så godt man kan å finne andre løsninger.

Kan hende jeg har lynkjapp korreks inni meg fra barndommen siden jeg er oppvokst med Corgier og de er kjappe på kjeftingen dersom de får sjangsen til å mene ting om ditt og datt.

Da var det den som var nermest som sa "EYYYY" når de hadde lært hva det ordet betød, før det så holdt vi for munnen dems, de vi ikke kunne gjøre det på ble tatt bort fra situasjonen (var de ute så gikk vi inn, var vi inne så gikk vi til et annet rom, noen ganger så hjalp det å kun be om kontakt).

Jeg vet jo ikke noe mer enn du skriver, og dette innlegget ditt jeg var mye mer nyansert enn det første.

Jeg liker ikke bjeffing selv forøvrig. :)

Det høres kanskje ikke ut som naboen din prøver å gjøre noe med problemet i det hele tatt? Da kunne de i det minste tatt den inn.

Det er mye mulig at jeg misforstod deg totalt, men jeg syns det er minst like nedlatende å gå ut fra at vi ikke skjønner hva dere sliter med. Så enestående er ikke problemene dere har, det kan faktisk tenkes at både RenateA og jeg har eller har hatt sånne hunder sjøl? Det kan til og med hende at vi veit at det ikke er enkelt, poenget var kanskje at vi foretrekker en litt mer aktiv håndtering av problemet - særlig når det er grinete naboer i bildet?

Heldigvis sliter ikke hundene mine med alt av problemer som tas opp i tråder jeg svarer på her inne. De er heldigvis lydløse og jeg sliter mer med omvendt problem, med tanke på å få frem hals på Balrog.

Og jeg skrev nettopp at jeg tror de fleste tyr til en litt mer aktiv håndtering av problemet, så lenge det funker. Men hvis ikke, hva gjør man da? Vi er allerede enige om at å denge bikkja i veggen ikke er neste logiske skritt.

Skrevet

Altså, jeg MÅ bare presisere (siden sist jeg var inne i tråden var på side en), jeg virkelig hater hundebjeffing, det er noe av det verste jeg vet, men av og til må bare følelsene gå etter fornuften. Og ja, jeg synes det er påfallende at folk er så intolerante i forhold til bjeffende valper sammenlignet med annen støy.

Skrevet

Mine bjeffer som bare pokker til tider...leier av en dame, har spurt henne om hun plages av det, men det forsikrer hun meg om at det gjør hun ikke....

til TS, jeg synes du bare skal ignorere naboen, LITT tolerant må det gå ann å være, det er levende dyr vi snakker om, ikke roboter og bjeffingen er jo en del av deres språk, så et bjeff i ny å ne må han bare tåle. Hva om du hadde hatt et barn som skrek og løp over gulvet? hva hadde han sagt da?

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...