Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

Nå er jeg dritlei av å rekke opp den babybuksa jeg jobber med, så nå er det på tide å be om hjelp :P

Jeg har nå strikket to bukseben og satt dem inn på samme pinne til totalt 126 masker. I oppskriften står det så:

Strikk rillestrikk rundt over alle m, samtidig som det legges opp 11 kile-m mellom benene= 148 masker. Omg begynner midt bak. Her kommer første spørsmål: Er det da meningen jeg skal sette et merke på den midterste av en av kilemaskene etter de er lagt opp, og så blir det liksom starten på omgangen fra da av? Eller vil det si at den første masken jeg strikker, som da vil være starten på en av bena, vil være midten på arbeidet til slutt?

Så står det videre: Fell i kile-m slik: 5r, 1 r løs av, 1 r, trekk den løse m over, strikk til en m før de neste kile-m, 2 r sm, 9r, 1r løs av, 1 r, trekk den løse m over, strikk til en m før de neste kile-m, to r sm, 4 r. Gjenta fellingene hver 6. omgang i alt 3 ggr, og med 2 kile-m mindre for hver gang = 136 m. Og nå blir jeg enda mer forvirret. Jeg får det liksom til at det blir 4 masker som forsvinner her, ikke 2? Og generelt bare hæ? :huh:

Må tygge litt på spørsmål nr 2 før jeg evnt kan svare på det, men på det første spørsmålet så skal midten på arbeidet være midt i de maskene du la opp.

*tygg tygg*

Edit:

Er ikke det som står 2 omg? slik at første fellingen kun går : 5r, 1 r løs av, 1 r, trekk den løse m over, strikk til en m før de neste kile-m, 2 r sm, 9r = 2 fellinger?

Endret av AussieAllTheWay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Nå er jeg dritlei av å rekke opp den babybuksa jeg jobber med, så nå er det på tide å be om hjelp :P

Jeg har nå strikket to bukseben og satt dem inn på samme pinne til totalt 126 masker. I oppskriften står det så:

Strikk rillestrikk rundt over alle m, samtidig som det legges opp 11 kile-m mellom benene= 148 masker. Omg begynner midt bak. Her kommer første spørsmål: Er det da meningen jeg skal sette et merke på den midterste av en av kilemaskene etter de er lagt opp, og så blir det liksom starten på omgangen fra da av? Eller vil det si at den første masken jeg strikker, som da vil være starten på en av bena, vil være midten på arbeidet til slutt?

Så står det videre: Fell i kile-m slik: 5r, 1 r løs av, 1 r, trekk den løse m over, strikk til en m før de neste kile-m, 2 r sm, 9r, 1r løs av, 1 r, trekk den løse m over, strikk til en m før de neste kile-m, to r sm, 4 r. Gjenta fellingene hver 6. omgang i alt 3 ggr, og med 2 kile-m mindre for hver gang = 136 m. Og nå blir jeg enda mer forvirret. Jeg får det liksom til at det blir 4 masker som forsvinner her, ikke 2? Og generelt bare hæ? :huh:

Bumper denne, for nå er jeg akkurat blitt ferdig med å strikke det ene benet helt på nytt etter en fatal (ok, ingen døde da) opprekking og skal begynne på den vanskelige biten på nytt igjen :icon_redface:

OG! Se hva som kom i posten fra Mari! :banana:

2013-01-03143220.jpg

2013-01-03143242.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at svaret jeg tenkte hardt over var feil? :shocked::cry::P

Ånei, jeg så ikke at det var kommet en edit! At det går an :lol: Og ååååja, det felles liksom masker i to omganger? Slik at man strikker to omganger, hvor hver omgang blir kvitt to masker, og så gjør man det samme over to omganger hver 6. omgang? Så det blir altså felleomgang, felleomgang, 4x vanlig omgang, felleomgang, felleomgang osv?

Hvor mange ganger kan man skrive omgang i en enkelt post? Tydeligvis sånn 10 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, jeg så ikke at det var kommet en edit! At det går an :lol: Og ååååja, det felles liksom masker i to omganger? Slik at man strikker to omganger, hvor hver omgang blir kvitt to masker, og så gjør man det samme over to omganger hver 6. omgang? Så det blir altså felleomgang, felleomgang, 4x vanlig omgang, felleomgang, felleomgang osv?

Hvor mange ganger kan man skrive omgang i en enkelt post? Tydeligvis sånn 10 :P

Hihihi

Er redd jeg må tenke litt igjen, for jeg hadde egentlig ikke tenkt på den muligheten der :P (til mitt forsvar er det vanskelig å lese oppskrift uten å ha arbeide foran seg altså!) Men mye mulig du har rett :)

Har kjøpt garn og skal prøve meg på mariusgenser :o blir hvit med grått mønster og rosa hals med rundfelling :) spent! Min første genser :ph34r: Sent from my GT-S5830 using Tapatalk 2

Lykke til :) Det går sikker kjempe fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der ser man hvor flink Mari er til å blokke arbeidet før hun sender det av gårde... :D

Du Garmen, den jakka blir nok mye jevnere etter første runde med vask. :whistle:

(ren merino på begge og ullprogram på eget ansvar forresten!)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der ser man hvor flink Mari er til å blokke arbeidet før hun sender det av gårde... :D

Du Garmen, den jakka blir nok mye jevnere etter første runde med vask. :whistle:

(ren merino på begge og ullprogram på eget ansvar forresten!)

Hvorfor heter det å blokke? For er det ikke bare stryking?

Fin lell jakka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihihi

Er redd jeg må tenke litt igjen, for jeg hadde egentlig ikke tenkt på den muligheten der :P (til mitt forsvar er det vanskelig å lese oppskrift uten å ha arbeide foran seg altså!) Men mye mulig du har rett :)

Lykke til :) Det går sikker kjempe fint!

Syns det er ganske vrient når jeg har det foran meg også jeg :shocked: Dvs, det virket jo så veldig greit i oppskriften, bare gjorde akkurat som den sa. Men så ble noe feil, og så begynte jeg å tenke, og da er jeg ihvertfall ute og kjøre :rofl:

Og der ser man hvor flink Mari er til å blokke arbeidet før hun sender det av gårde... :D

Du Garmen, den jakka blir nok mye jevnere etter første runde med vask. :whistle:

(ren merino på begge og ullprogram på eget ansvar forresten!)

Haha, jeg tenkte den skulle være sånn jeg! At det var litt sånn kult og annerledes bare :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor heter det å blokke? For er det ikke bare stryking?

Fin lell jakka :)

Vet ikke? Men det finnes flere måter å blokke på, jeg har aldri brukt stryking f.eks. Men egentlig vet jeg ikke om det heter på blokke på norsk. Oversatte bare fra engelsk jeg. :P

Synes jakka ble fin jeg også. Friske farger til en liten tass. :)

Garden, nope, ingen teknikk det der nei. Jeg kunne skyldt på at garnet var ujevnt kanskje, sånn som på skjerfet til din mor, men hadde vel fort blitt gjennomskuet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmen: Med forbehold at jeg ser rilen riktig for meg: Du skal felle både foran og bak, altså 4 masker mindre på hver felleomgang. Det skal bli 2 masker mindre på kilen for hver felling både fremme og bak. Kilen blir som en trekant både foran og bak, som da må syes sammen mellom bena.

Blokking betyr å strekke arbeidet ut og f. eks. legge våte håndklær oppå. Stryking=fyfy på syntetisk garn og egentlig på superwash også. Ullgarn kan dampes lett. da bruker man strykejernet på en våt fille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmen: Med forbehold at jeg ser rilen riktig for meg: Du skal felle både foran og bak, altså 4 masker mindre på hver felleomgang. Det skal bli 2 masker mindre på kilen for hver felling både fremme og bak. Kilen blir som en trekant både foran og bak, som da må syes sammen mellom bena.

Blokking betyr å strekke arbeidet ut og f. eks. legge våte håndklær oppå. Stryking=fyfy på syntetisk garn og egentlig på superwash også. Ullgarn kan dampes lett. da bruker man strykejernet på en våt fille.

Ååå, ja, det høres jo veldig riktig ut. Syntes ikke det var forklart så bra i oppskriften, men det du sier henger jo på greip. Da gjorde jeg det faktisk riktig første gangen jeg strikket denne biten, men så gjorde jeg feil på noe annet, og så begynte jeg å tenke for mye :P Og det var dette Aussie mente også, tror jeg? Tusen takk for hjelpen til dere begge ihvertfall :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ga bort alle julegavene uten å ta bilde av det- legger jeg ut kveldens håndarbeid her :P

Vispet, montert og mønstret på frihånd. Veldig moro for perfeksjonisten det :lol: Som kunne sittet til i morra med den, om pynt-utvalget hadde vært ubegrenset... Tenker morgendagens treåring blir måpe-rar-glad ja. *Elsk*

post-10638-0-15749000-1357247908_thumb.j

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ga bort alle julegavene uten å ta bilde av det- legger jeg ut kveldens håndarbeid her :P

Vispet, montert og mønstret på frihånd. Veldig moro for perfeksjonisten det :lol: Som kunne sittet til i morra med den, om pynt-utvalget hadde vært ubegrenset... Tenker morgendagens treåring blir måpe-rar-glad ja. *Elsk*

Det er det nok ingen tvil om, kjempeflott kake :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmen: Med forbehold at jeg ser rilen riktig for meg: Du skal felle både foran og bak, altså 4 masker mindre på hver felleomgang. Det skal bli 2 masker mindre på kilen for hver felling både fremme og bak. Kilen blir som en trekant både foran og bak, som da må syes sammen mellom bena.

Blokking betyr å strekke arbeidet ut og f. eks. legge våte håndklær oppå. Stryking=fyfy på syntetisk garn og egentlig på superwash også. Ullgarn kan dampes lett. da bruker man strykejernet på en våt fille.

Godt det er noen her som klarer å forklare :)

Aha så det er DET blokking er ja- det har jeg jo gjort på endel hekladuker, bare at jeg har brukt nåler å feste de med.

Damping på ull har jeg gjort, men skal jeg ha det selv så gidder jeg ikke :P

Endte opp med denne bunnfargen:

Alpakka_3161_634880721605923699_medium.j

Naturhvitt mønster

Alpakka_1012_medium.jpg

Rød krage

alpakka_4219_medium.jpg

Mykt, varmt og deilig alpakkagarn. Rundfelling og den litt smalere modellen. Mamma har allerede begynt å strikke, jeg gleder meg sånn til den omsider blir ferdig! Men jeg regner med det kan ta litt tid. :P

Den kommer til å bli rå lekker :D

Siden jeg ga bort alle julegavene uten å ta bilde av det- legger jeg ut kveldens håndarbeid her :P

Vispet, montert og mønstret på frihånd. Veldig moro for perfeksjonisten det :lol: Som kunne sittet til i morra med den, om pynt-utvalget hadde vært ubegrenset... Tenker morgendagens treåring blir måpe-rar-glad ja. *Elsk*

attachicon.gifIMG_2237.JPG

Nam nam! Elsker sjokoladekake :)

Groenendael-garn, laget av pels fra Neo :)

001.JPG012.JPG

Ååååå jeg vil også ha voffe garn. Spinner selv?

Er det mulig å bruke slik hånd teine (er det rett ord?) eller må man ha rokk ?

Jeg strikker lue i kveld. Har begynt på ny genser, men kjekt med ett arbeid man blir fort ferdig med også :)

389712_10151159891481780_2141358186_n.jp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, jeg tror jeg hørte noen rykter om at du syr Nomeseler? Eller er jeg helt på viddene nå... :fear: Live syr jo selvfølgelig, men da får jeg kanskje sele sånn om et par-tre år, kanskje :P

Ikke helt på viddene, bare litt uti skogen :P

Jeg syr ikke nomesele, men HALVnome :afro:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...