Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!

Annegru
 Share

Recommended Posts

• Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

8 timer siden, Mari skrev:

Den skal monteres ser det ut til. Står "seamed" på Ravelry-siden også.

Se bilder av alle delene her: http://thedrizzleofhoney.blogspot.no/2015/10/aidez-cardigan.html

Ja jeg kom fram til det, og siden jeg strikker med flere farger (for å bruke opp garn) så er det egentlig ikke så dumt når jeg fikk tenke meg om litt :P Skal strikke alle delene opp til der armfellingene starter også sette alt inn på samme pinne, så jeg er sikker på å få fellingene på samme plass :)
Takk for link- det var veldig kjekt å se delene (Y)

20161211_183846[1].jpg

---

Disse da- kan de være noe for deg?

http://www.ravelry.com/patterns/library/astrid-22

http://www.ravelry.com/patterns/library/oaken-cardi

http://www.ravelry.com/patterns/library/citadel-5

Blir litt smågal av å lete - er så mye å se igjennom 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Mari skrev:

@AussieAllTheWay Ooh! Likte Astrid og Citadel veldig godt!

Så jevnt og pent du strikker, det kommer til å bli fint! Og veldig kos med litt selskap også ser jeg for meg. :) 

Takk- strikker på pinner 7 faktisk, så det går unna også :P

Jeg holdt på å strikke Astrid, men så fant jeg ut jeg ikke ville ha hette, og den jeg strikker nå er gratis, så ja- da ble det den. 

Og Citadel fant jeg etter jeg hadde begynt på den jeg strikker nå... Så spør om jeg ikke må strikke en til - den er i tynnere garn/pinner så kanskje noe som passer bedre til den andre årstiden :D

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med Snøløvgenseren! Strikket i Sterk fra DSA.

Håper den ikke ble altfor stor, valgte str 2år siden guttungen blir 2 i april, men han er ikke akkurat noen kjempe :P

Nå har jeg kjøpt mønsteret til buksen også, passer egentlig veldig bra fordi vi trenger et ullsett han kan ha hjemme :)

20161212_204918.jpg

• Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Vilje skrev:

Hvis du liker den stilen er det kanskje verdt å ta en titt på islandsk strikk? Mye som ligner litt, tykt garn, ofte veldig greie å strikke... :)

Ja, jeg kikket endel på det på Ravelry, men det var ingenting som fanget oppmerksomheten min umiddelbart. Tar gjerne mot tips! Enn så lenge så blir det den på bildet. Må bare få garnet mitt først. Når det er i boks blir det å dykke ned i restelageret for å finne mønsterfarger. Gleder meg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SiriEveline skrev:

Strikkelysten er garantert tilbake, må tøyle meg litt så jeg ikke blir sittende å strikke til langt på natt.

Begynt på snøløvbukse, og bestilt garn til snøløvgenser i en str mindre. Den ble litt stor kan man si..

FB_IMG_1481662072565.jpg

Så fin den ble! Snøløvgenserne er morsomme å strikke :) Jeg har strikket 2 stk. i julegave til en niese og en nevø :D

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Annegru skrev:

Så fin den ble! Snøløvgenserne er morsomme å strikke :) Jeg har strikket 2 stk. i julegave til en niese og en nevø :D

Veldig morsomme, også krever de veldig lite konsentrasjon samtidig som mønsteret blir veldig fint.

Men måtte ha tunga rett i munnen når jeg begynte på buksa med magicloop på buksebena, det er jo mønster nederst på beina så plutselig satt jeg der med garnnøster som jeg måtte holde styr på :P
Flotte julegaver ja! Tenker kanskje å strikke en i dåpsgave til nevøen til C, men selv i str 1 å blir den nok litt vel stor, men passer jo til neste vinter igjen da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer meg ferdig med genseren, etter en lang periode uten å hekle noe. Mangler ca 20omg på siste armen, så er den egentlig ferdig.

Men, kanten i bunnen av genseren krøller seg, så tror jeg må finne på noe der for å unngå det. Lurer på om jeg skal hekle en omgang til, så legge det litt dobbelt og sy med symaksin. Men usikker på om det vil bli pent. Kanskje noen her har noen forslag? :)

Legger ved et bilde av den nedre kanten. Vanskelig å få etbra bilde, men håper dere ser hva jegmener.

DSC_0170.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laikamor skrev:

Nærmer meg ferdig med genseren, etter en lang periode uten å hekle noe. Mangler ca 20omg på siste armen, så er den egentlig ferdig.

Men, kanten i bunnen av genseren krøller seg, så tror jeg må finne på noe der for å unngå det. Lurer på om jeg skal hekle en omgang til, så legge det litt dobbelt og sy med symaksin. Men usikker på om det vil bli pent. Kanskje noen her har noen forslag? :)

Legger ved et bilde av den nedre kanten. Vanskelig å få etbra bilde, men håper dere ser hva jegmener.

DSC_0170.JPG

Du må vise bilde av hele genseren da :) Eller legge ut link til oppskrift ;)

Tror ikke det blir bra å sy med maskin, da hadde jeg heller sydd for hånd- men tror du ikke det holder om du hekler ett par omg fastmasker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AussieAllTheWay skrev:

Du må vise bilde av hele genseren da :) Eller legge ut link til oppskrift ;)

Tror ikke det blir bra å sy med maskin, da hadde jeg heller sydd for hånd- men tror du ikke det holder om du hekler ett par omg fastmasker?

Legger ut bilde når siste armen er ferdig :P Forhåpentligvis ikveld, om jeg rekker.

Nei, er også litt skeptisk til å sy egentlig.. Kanten ser litt ut som vrangbord egentlig, hekler annehver vanlig stav og stav i fremfre stolpe ( eh, engelsk oppskrift, usikker hva det heter på norsk). Så usikker på om bare fastmasker eller lignende blir pent.. Prøver først en omgang til slik jeg har gort til nå, kanskje det hjelper med litt mer lengde.. Kanten på armene er heklet på samme måte, de krøller seg ikke.

Edit: her er link til genseren på pinterest: http://pin.it/y2391po

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari skrev:

Hva tror dere? :) 

file_medium2.jpg

Åå det tror jeg blir fint, litt klassisk bunnfarge med spreke innslag!

Gleder meg til å se resultatet!

Da hadde jeg visst to prosjekter på en gang gitt, garnet til ny snøløvgenser kom idag så da prøver jeg å få ferdig genseren til julaften. Men det er ikke bare bare med en aktiv kar på 20mnd og mann som er bortreist hele helgen og full jobb neste uke, men vi prøver ;)

Men merker jeg trenger et litt mer langvarig prosjekt, så lurer på om det neste blir Marygenser til meg selv, lua er ferdig og garnet ligger klart. Jeg er ikke superfornøyd med fargevalget mitt dog, men det tror jeg at jeg kan leve med.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg begynt på genseren. Håper det blir bra! Potensiale til å bli litt fargesprakende overkill kanskje, men jeg liker jo farger. 

Hvordan er det forresten å strikke mønster på magic loop? Og i tillegg kanskje strikke to ermer på en gang med mønster? Blir det for kronglete så vurderer jeg å droppe mønsteret på ermene. Liker best å strikke begge ermene på en rundpinne.

Ble ferdig med Virpi for noen dager siden. :) Stort flytte-inn-i-sjal i merino/kasjmir-blanding som blir å vente på den rette gaveanledningen.

file_medium2.jpg

file_medium2.jpg

file_medium2.jpg

Strikket også Pickles Varm Vimpelgenser til meg selv i Brooklyn Tweed Shelter. Første gang jeg har prøvd det garnet og tror det er helt supert i genser. Luftig, lett og varmt. Har brukt genseren mye allerede. :) 

file_medium2.jpg

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mari Jeg syns det gikk greit å strikke mønster på magic loop. Bare passet på å holde nøstene adskilt. Strikka med tre farger samtidig, så var 6 nøster å holde orden på. Gikk overraskende greit. :)

Og lekre farger. Spesielt den lillafarga. :wub: 

Kjøpte oppskrift til dette teppet i går, og skal kjøpe garn til det på tirsdag. Må kjøpe i butikk siden vi reiser på onsdag og dermed ikke rekker å få garn tilsendt fra pickles. Men jeg er litt usikker på hvilket garn jeg skal gå for, og farge (det er dog lettere å velge når jeg ser garnet). Drops big merino kanskje? Kan i alle fall velge mellom Viking, PT, Sandnes, Drops, du store alpakka og Dale garn. Husker ikke hvilke garnleverandører de har på Husfliden, lenge siden jeg har vært der.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Betty skrev:

@Mari Jeg syns det gikk greit å strikke mønster på magic loop. Bare passet på å holde nøstene adskilt. Strikka med tre farger samtidig, så var 6 nøster å holde orden på. Gikk overraskende greit. :)

Og lekre farger. Spesielt den lillafarga. :wub: 

Kjøpte oppskrift til dette teppet i går, og skal kjøpe garn til det på tirsdag. Må kjøpe i butikk siden vi reiser på onsdag og dermed ikke rekker å få garn tilsendt fra pickles. Men jeg er litt usikker på hvilket garn jeg skal gå for, og farge (det er dog lettere å velge når jeg ser garnet). Drops big merino kanskje? Kan i alle fall velge mellom Viking, PT, Sandnes, Drops, du store alpakka og Dale garn. Husker ikke hvilke garnleverandører de har på Husfliden, lenge siden jeg har vært der.

Jeg hadde uansett ikke valgt Abuelita Tjukk Merino til et pledd. Iallfall ikke det pleddet der. Tjukk Merino nupper som bare det, og tover litt i bruk. Jeg tror fargene hadde sklidd over i hverandre på kort tid. Tipper Drops Big Merino kan være et godt alternativ ja. Det har kortete løpemeter enn Tjukk Merino, så beregn at det går litt mer garn. Lett å kjøpe etter for så vidt, så ikke så stor krise kanskje. Tipper det også blir ganske mye større etter å ha blitt skylt opp og strukket, så om størrelse er viktig så kan det være greit å ha i bakhodet. :) 

Jeg er så ikke flink til å strikke mønster, så jeg er skeptisk til å kjøre magic loop i tillegg. Men det skader virkelig ikke å prøve! På ermene er det uansett kun 20 runder med mønster, så hvor ille kan det bli liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mari skrev:

Jeg hadde uansett ikke valgt Abuelita Tjukk Merino til et pledd. Iallfall ikke det pleddet der. Tjukk Merino nupper som bare det, og tover litt i bruk. Jeg tror fargene hadde sklidd over i hverandre på kort tid. Tipper Drops Big Merino kan være et godt alternativ ja. Det har kortete løpemeter enn Tjukk Merino, så beregn at det går litt mer garn. Lett å kjøpe etter for så vidt, så ikke så stor krise kanskje. Tipper det også blir ganske mye større etter å ha blitt skylt opp og strukket, så om størrelse er viktig så kan det være greit å ha i bakhodet. :) 

Jeg er så ikke flink til å strikke mønster, så jeg er skeptisk til å kjøre magic loop i tillegg. Men det skader virkelig ikke å prøve! På ermene er det uansett kun 20 runder med mønster, så hvor ille kan det bli liksom. 

Kom på at jeg har strikket med Abuelita tjukk merino før (måtte dobbeltsjekke med oppskriften for jeg syns det var noe kjent) og jeg opplevde at det farga noe veldig av. Var blå på fingrene av det, og jeg likte det ikke helt. Søsteren min skylte genseren x antall ganger for å få den til å slutte å fargea v (men har glemt å spørre hvordan den ble etter noe bruk mtp nupping og sånt). Er noen år siden. :P Tror jeg sjekker ut big merino, ev. extra fine merino og så jukser jeg til sånn at det blir passe størrelse. Syns de garnene er veldig gode, og jeg får så jevnt og fint resultat av det. Brukte extra fine merino til å strikke skrueluer med, og det ble veldig bra. :) 

Verdt å prøve, ser jo ut til å være et greit mønster + at det bare er 20 omganger. Mer prakk å strikke et og et erme syns jeg. :aww:  

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Betty skrev:

Kom på at jeg har strikket med Abuelita tjukk merino før (måtte dobbeltsjekke med oppskriften for jeg syns det var noe kjent) og jeg opplevde at det farga noe veldig av. Var blå på fingrene av det, og jeg likte det ikke helt. Søsteren min skylte genseren x antall ganger for å få den til å slutte å fargea v (men har glemt å spørre hvordan den ble etter noe bruk mtp nupping og sånt). Er noen år siden. :P Tror jeg sjekker ut big merino, ev. extra fine merino og så jukser jeg til sånn at det blir passe størrelse. Syns de garnene er veldig gode, og jeg får så jevnt og fint resultat av det. Brukte extra fine merino til å strikke skrueluer med, og det ble veldig bra. :) 

Verdt å prøve, ser jo ut til å være et greit mønster + at det bare er 20 omganger. Mer prakk å strikke et og et erme syns jeg. :aww:  

Noen håndfargede garn kan farge av, i min erfaring er det gjerne blå/grønt, grønt eller rødt. Men selv om det farger av på fingrene mens du strikker så trenger det ikke å slippe så mye farge i bruk eller vask. Jeg ville klaget på garnet om jeg måtte skylle plagget så mange ganger som dere måtte, sånn skal det ikke være. Det kan være feilproduksjon rett og slett. 

Litt på siden men min anbefaling om man har garn som blør er å legge plagget i vann med eddik og sakte varme det opp hel opp til kokepunktet. Ikke rør i. La det så stå til det er kjølt til romtemp. Skyll så til vannet er helt klart. Syren i eddiken fester fargen. :) Bruker du håndfarget rødt garn, sånn typ dyprød veldig mettet farge, så ville jeg gjort dette før jeg strikket med det om man planlegger å bruke det sammen med et lyst garn. Rødt kan blø over i det lyse og det er ganske kjipt. 

Tjukk Merino nupper veldig. Det er fluffy, løst spunnet ettrådsgarn i myk merino. Det er dømt til å nuppe. Det hjelper å strikke det stramt på mindre pinner, men nuppe gjør det nok uansett. Jeg liker det på barnehageplagg som ikke trenger å være superpene hele tiden, fordi det toves litt og blir varmt og slitesterkt samtidig som det er veldig mykt mot huden.

Nerding slutt :P 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider