Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeliv på Disen hundepensjonat


simira
 Share

Recommended Posts

Nei, vi har ikke startet pensjonat, ihvertfall ikke sånn på fulltid. Men når folk i familien spør om et par dagers hundpass så kan man knapt si nei til det, og når en til trenger pass, så er det vel ikke så farlig med en hund fra eller til?

Tirsdag hentet jeg Pippa hos svoger etter jobb, og i går hentet vi svigermors gamle corgi, Ulla, før vi dro på tur rundt Sognsvann. Et litt spennende tiltak, ettersom Odin ikke liker valper, Kovu synes hun begynner å bli litt slitsom, og svigermors corgi bjeffer når hun er giret, sulten, noen står i veien, noen vil leke og i all hovedsak, når det er andre hunder for tett innpå. Men ettersom disse hundene uansett kommer til å måtte omgåes hverandre på ymse familiehytter og sammenkomster så er det ikke noe bedre enn å ha de i samme hus noen dager og få jobbet litt med relasjonene. :)

Odin taklet Pippa bemerkelsesverdig bra, og det smalt bare én gang litt tidlig, da jeg var uoppmerksom et øyeblikk ute i hagen før de hadde gått seg til skikkelig, men jeg var nær nok til å stoppe det med en gang. Ellers har Odin lært at det går an å snu ryggen til å gå sin vei, og Pippa lærte å slenge seg ned på bakken en halvmeter unna når Odin løftet på leppa. De var stort sett ikke noe særlig i nærheten av hverandre, annet enn når det skjedde noe rundt oss menneskene og fôring, og det gikk helt fint. Det som tok oss to uker med Kovu to en dag med Pippa, før vi turte å ha begge løse med tilgang på samme rom uten at vi hadde øynene på dem konstant (de andre hundene hjalp en del som avledning, vel å merke).

Pippa og Kovu sjekker ut hagen

P1040185.JPG

Kill the ridgeback!

P1040187.JPG

Hun kan leke selv også. Onkel Kovu og onkel Odin har mange fine leker.

P1040190.JPG

Onsdag gikk vi tur rundt Sognsvann sammen med lillesøster. Droppet å ta med Odin, og var utrolig glad for det. Vi møtte sikkert 30 hunder på turen, på en hverdags formiddag! Ulla bryr seg lite om folk og hunder, Pippa er litt interessert i folk men ignorerer hunder (litt usikker når de kommer for tett), og Kovu er Kovu... Ettersom han trenger en del fokus på passeringer tror jeg det hadde blitt utfordrende å ha med Odin og måtte kontrollere fire hunder samtidig, selv om vi var to mennesker og to enkle hunder.

P1040195.JPG

Turen var på 8 km, så ikke så lett for en liten kortbent valp å gå hele veien. Men jeg tror ikke vi bar henne mer enn en km til sammen. Hun var veldig rolig i dag...

P1040196.JPG

Drikkepause

P1040199.JPG

Odins kurv under skrivebordet mitt var fin å hvile middag i.

P1040205.JPG

Matlaging på gang

P1040209.JPG

Dette ventet meg da jeg hadde vært nede i kjelleren en tur:

P1040211.JPG

Ligger og ser på verden

P1040215.JPG

Pippa oppdager drakamp med onkel Kovu

P1040219.JPG

Hilser på nabohunden

P1040222.JPG

Kom igjen'a!

P1040223.JPG

P1040226.JPG

Pippa vant

P1040231.JPG

Jeg sitter på trammen med en gladlachs i fanget

P1040235.JPG

Avslapping i solveggen

P1040238.JPG

DET var deilig, når kveldsroen senket seg og alle hundene la seg ned.

P1040249.JPG

Nå er Pippa dratt hjem, og det var igrunn helt greit! :) Ulla skal være noen dager til, men gjør nok en del mindre av seg, heldigvis.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...