Gå til innhold
Hundesonen.no

Fotografering i sterkt lys


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal til Spania snart og der er det varmt. Skal hjelpe til med å ta bryllupsbilder.

Noen gode tips for å unngå utbrente/hvite områder? Og andregode tips til fotografering i sterkt sollys.

Blitz og skjerm er med, for å unngå skygger i ansikt.

Bildene tas selvsagt i RAW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipset er å unngå direkte solskinn så godt som mulig. Undereksponer bildene hvis de blir utbrente. Skjermen kan også brukes til å nettopp skygge for solen hvis nødvendig.

Veldig utbrente områder er i all hovedsak ikke noe stort problem som jeg har erfart. Det som blir utbrent kan lett fjernes i bildebehandlingen i etterkant hvis man tar bilder i RAW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig utbrente områder er i all hovedsak ikke noe stort problem som jeg har erfart. Det som blir utbrent kan lett fjernes i bildebehandlingen i etterkant hvis man tar bilder i RAW.

Overeksonerer man nok er det ikke mye hjelp å hente i RAW filene og lightroom. Om man derimot undereksponerer, er det alltids en enkel sak å skru opp lyet i skyggene etc. :)

Lurere å undereksponere enn å overeksponere, liker man den litt overeksponerte looken man man enkelt få det frem om man fotograferer i RAW og redigerer litt etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overeksonerer man nok er det ikke mye hjelp å hente i RAW filene og lightroom. Om man derimot undereksponerer, er det alltids en enkel sak å skru opp lyet i skyggene etc. :)

Lurere å undereksponere enn å overeksponere, liker man den litt overeksponerte looken man man enkelt få det frem om man fotograferer i RAW og redigerer litt etterpå. :)

Var det ikke det jeg skrev da?

Eller har jeg missforstått noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utbrent er vel at det er helt hvitt og alle detaljer er mistet? Altså "ikke mulig å redde"? Veldig overeksponert er litt annerledes.

Du har vel kanskje ikke saa mye kontroll over omgivelsene, men proev aa sette dem i skyggen og bruk heller en reflektor for aa faa lys inn i oeynene deres og ansiktet :).

http://digital-photography-school.com/how-to-shoot-in-direct-sunlight

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utbrent er vel at det er helt hvitt og alle detaljer er mistet? Altså "ikke mulig å redde"? Veldig overeksponert er litt annerledes.

Du har vel kanskje ikke saa mye kontroll over omgivelsene, men proev aa sette dem i skyggen og bruk heller en reflektor for aa faa lys inn i oeynene deres og ansiktet :).

http://digital-photo...direct-sunlight

Slik jeg og tenker :)

Kan også være lurt å tenke på hvilken linse du bruker! En zoomlinse med f4 som laveste blender vil jo slippe inn mye mindre lys enn en 50mm med f1.4. Bruker man sistnevnte må man jo hele tiden justere lukkertid og blender for å eksponere riktig i kraftig lys..

Selv en billig zoomlinse gir fine og klare bilder i fint vær (sol), det vet jeg av erfaring :D Da kan man jo bruke lave ISO verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utbrent er vel at det er helt hvitt og alle detaljer er mistet? Altså "ikke mulig å redde"? Veldig overeksponert er litt annerledes.

Du har vel kanskje ikke saa mye kontroll over omgivelsene, men proev aa sette dem i skyggen og bruk heller en reflektor for aa faa lys inn i oeynene deres og ansiktet :).

http://digital-photo...direct-sunlight

Igjen... man kan redde utbrente bilder i RAW.

Jeg sier ikke at det alltid kan reddes og hvis du feks. overeksponerer til de grader klarer du ikke å redde bildet. Men man vil alltid mer eller mindre få noen utbrente områder i et bilde og disse reddes ganske lett hvis man tar i RAW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen... man kan redde utbrente bilder i RAW.

Jeg sier ikke at det alltid kan reddes og hvis du feks. overeksponerer til de grader klarer du ikke å redde bildet. Men man vil alltid mer eller mindre få noen utbrente områder i et bilde og disse reddes ganske lett hvis man tar i RAW.

Utbrent = lyset har tatt over og detaljene kan ikke reddes.

Det du snakker om er bilder som er overeksponerte. Da kan man lett bringe detaljene tilbake om man bruker RAW.

Fra foto.no:

  • Utbrendt= overeksponering. Utbrent: Overeksponert område, som man ikke kan hente ut informasjon i fra. Fremstår som hvitt og kan i svært få tilfeller resultere i tekstur ved å dempe belysningen på området. Å uttale at kjernen i lykter og lys fremstår som utbrent i eksponeringer blir i de fleste tilfeller uriktig - Så fremt motivet ikke er feks en glødetråd i en lyspære . Derimot blir det mer korrekt å oppfatte områder som utbrent når denne lyskilden ''brenner ut'' et større område utenfor sine ''rammer''

Synd jeg ikke har tatt i kameraet i sommer, ellers hadde jeg sikkert hatt mange bilde eksempler å komme med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Aussieglis, og grunnen er nok såpass enkel at jeg blander "overeksponering" og "utbrenthet".

Utbrente bilder har jeg så og si aldri hatt problemer med, men de bildene jeg tar hender ofte blir overeksponerte.

Hvis man får "utbrente" bilder ofte, så gjør man noe alvorlig galt. Derfor så trodde jeg du mente "overeksponert" selv om du sa "utbrent". Siden utbrente bilder i mine øyne er svært uvanlig, og hvis det skjer så har man knipset med helt feil innstilling eller totalt undervurdert/overvurdert situasjonen.

Så svaret mitt til deg på hvordan man kan avverge "utbrente" (i ordets rette forstand) bilder er å ta et grunnleggende fotokurs.

Hva slags kamera bruker du?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Aussieglis, og grunnen er nok såpass enkel at jeg blander "overeksponering" og "utbrenthet".

Utbrente bilder har jeg så og si aldri hatt problemer med, men de bildene jeg tar hender ofte blir overeksponerte.

Hvis man får "utbrente" bilder ofte, så gjør man noe alvorlig galt. Derfor så trodde jeg du mente "overeksponert" selv om du sa "utbrent". Siden utbrente bilder i mine øyne er svært uvanlig, og hvis det skjer så har man knipset med helt feil innstilling eller totalt undervurdert/overvurdert situasjonen.

Så svaret mitt til deg på hvordan man kan avverge "utbrente" (i ordets rette forstand) bilder er å ta et grunnleggende fotokurs.

Hva slags kamera bruker du?

Jeg får ofte utbrente bilder i sollys, spesielt om jeg er i skogen hvor jeg plutselig møter skygge også. :P Men så er jeg litt vims når jeg tar bilder da, og har bare en 50mm superlyssterkt objektiv å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ofte utbrente bilder i sollys, spesielt om jeg er i skogen hvor jeg plutselig møter skygge også. :P Men så er jeg litt vims når jeg tar bilder da, og har bare en 50mm superlyssterkt objektiv å bruke.

Som sagt, så annbefaler jeg deg et grunnleggende fotokurs, eller evt. en god bok som forklarer basic rundt dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo hvordan man unngår det, jeg bare tar bilder i en fei og ser de blir alt for lyse en gang imellom. O_o

Har hatt speilrefleks i 5år og har brukt manuelle innstillinger siden begynnelsen, jeg trenger ikke å gå fotokurs for å lære meg å bruke kameraet mitt. ;) Skulle jeg gått fotokurs, måtte det blitt for å få mer inspirasjon etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...