Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyre og lever problemer- hva kan jeg gjøre?


Debbie
 Share

Recommended Posts

Zebra har spondylose,og gått på smertestillende i flere år nå. Siste blodprøve viser at både lever og nyre ligger godt over max på normalverdier.

Dyrlegen skal snakke med produsenten- hun går på Troxocil nå. Det er depotmedisin,og skal vare i fire uker, Zebra har fått mindre og kortere effekt etter fem mnd.

Før det gikk hun på Rimadyl hovedsaklig, men var oppi store doser pr dag.

Så jeg lurer på om det er ting jeg kan gjøre for å lette nyre og lever.

har vurdert å gi voghsuppe en gang pr dag- men hvor mye vann skal jeg tilføre? Hun veier ca 28kg.

Hun skal jo ikke ha for mye vann heller.

hun får mat to ganger pr dag, kun vogh eller rått kjøtt.

Ikke tørrfor- men hadde det vært en ide å prøve tørrfor for slike lidelser(om det finnes)

Har begynt å gi eplecidereddik 1ss pr dag, pga sopp rundt munnen- er dette okei?

Jeg skal til dyrlegen,og prate om hva vi kan gjøre- men jeg liker å være forbredt og vite hva jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever og nyrer er nok skadet av rimadylet, så de vil neppe bli helt bra igjen. Begynn å gi henne mer kjøtt og mindre voh, for å redusere fettet litt (gjør det lettere for levra å jobbe) og kjøp melketistel på feks iherb http://www.iherb.com/Pure-Essence-LiverEssence-60-Veggie-Caps/41933

For nyrene vil jeg anbefale akupunktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hun får allerede aku mot smertene, så da skal jeg nevne det også. Skal sjekke ut melketistel.

Hvis jeg ikke har råd til å la henne spise mer rent kjøtt, hvilken av vogh variantene er best? Jeg forer 50/50 på vogh med laks,og vogh kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått over til sprint/valpefôr/vomma, det har inntil 7% mindre fett enn den med laks. Du kan gi billig rent kjøtt når du finner det, kyllingbryst/koteletter osv. Det er ikke voldsomme mengder du trenger, alt hjelper. bare pass på at det ikke er tilsatt salt! Levra kan regeneres til en viss grad, derfor er det viktig å hjelpe den mest mulig, da blir også nyrene avlastet.

Det finnes nyremeds, men de vil slite på levra og hindre den i å fungere optimalt, så personlig ville jeg ikke brukt det før avliving var bestemt, og jeg ville gi hunden en best mulig (kort) siste tid... Jeg vet av flere som har hatt fin effekt av aku for nyrene, de blir ikke friske, men får en bedret funksjon og forhindret nyresvikt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Indiana hadde problemer med lever, den var på vei til svikt. Lever kan restituere seg selv, men da trenger den hjelp. Hun gikk på Hills Prescrition Diet l/d og meds som het Denosyl. Hun var inne til kontroll ganske ofte for å sjekke verdiene. Etter en stund gikk jeg tilbake til V&H, men neste kontroll viste at da hadde verdiene steget igjen. Jeg kan ikke en dritt om sånt så jeg påstår ingenting, men fakta på henne var at så fort hun gikk tilbake på l/d gikk verdiene riktig vei til vi hadde nådd normalen, da gikk jeg tilbake til våre vanlig foring igjen. Mine hunder fores hovedsaklig på V&H og jeg skal ærlig innrømme jeg var litt skeptisk til å bruke kun tørt selvom det var spes.for, men i hennes tilfelle var det hva hun funket på da.

Hun hadde også noe prob med nyrene, bla etter bruk av Rimadyl, en sjelden bivirkning, og da fikk hun væskebehandling for å få så mye gjennomstrømming i nyrene som mulig, at ikke slagg etc ble liggende igjen.

http://www.hillspet.no/nn-no/nn-no/products/pd-canine-prescription-diet-ld-dry.html

http://www.lifeline.no/index.php?option=com_k2&view=item&id=29:denosyl&Itemid=157

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi har nå tatt ny blodprøve fordi produsenten av Troxocil ville det. Og nå var verdiene annerledes. Levra var normal, Nyrene var på vippepunktet til å gå over max normal.

Ho vil ha meg vekk fra vogh,og over på Kidneyforet til Hills i min 6mnd. Jeg skal også slutte på Troxocil og gå over til Tramadol.

Har allerede hatt en aku på nyrene.

Hva synes dere?

Jeg kjenner at jeg synes dette blir veldig dyrt, særlig med dette dietforet, har jeg råd til det over lang tid? Hva hvis det blir flere blodprøve ofte? Hva hvis det blir mer?

Og vil det hjelpe, eller skal jeg bare gi opp?

Jeg er bare så utrolig sliten nå,og ser ikke logisk eller fornuftig på noe.

Blir glad for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hvilken begrunnelse vil hun ha deg vekk fra rått? Ikke godta at Hills er "bedre", spør og grav dypere for å sjekke om vet har kunnskap om ernærng. Hva med forsikringa, vil den dekke noe av fôret, iom at det er "på resept"/vets anbefaling?

Jevnlige blodprøver må til for å holde øye med verdiene, noe annet er uforsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått pratet veldig med henne, bare over telefon. Foret kommer ikke på forsikringen, kanskje blodprøvene. Har allerede tatt blodprøver for 3000,- det er mye penger for meg.

Are Thoresen er uenig ang tørrforet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er enig med Thoresen. Men, om han skal ha deg til å gi masse grønnsaker, kan du være så snill å skrive ned begrunnelsen han har for det? Ingen kan svare skikkelig på hvorfor grønnsaker skal være så bra, bare sånn halvveis at det er fordi protein er for tungfordøyelig når levra sliter, det er fordi hunden skal få i seg mer væske osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det du skriver at det var mindre fett,og lettere for lever og nyre.

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Kjøre en sekk dietfor,og så blande inn vogh, se det ann... Blæh.

Kjenner jeg er utslitt av å tenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det du skriver at det var mindre fett,og lettere for lever og nyre.

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Kjøre en sekk dietfor,og så blande inn vogh, se det ann... Blæh.

Kjenner jeg er utslitt av å tenke.

Men det blir jo ikke mindre fett om hunden får samme porsjon voh som før, men grønnsaker i tillegg? Den matematikken stemmer bare ikke..

Jeg ville droppa diettfôret, og bare gått ned på fettmengden i det rå. Så tar du nye prøver om 3/-6 mndr, og ser hvordan ståa er da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det du skriver at det var mindre fett,og lettere for lever og nyre.

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Kjøre en sekk dietfor,og så blande inn vogh, se det ann... Blæh.

Kjenner jeg er utslitt av å tenke.

Jeg får vondt av deg. Nå synes jeg at du skal legge alt dette til side til over helgen og konsentrer deg om å ha det koselig med hunden din. Du trenger ikke ta en avgjørelse nå, ikke i morgen heller. Det er ikke akutt dette. Når man er fortvilet og opprørt slik som du med all grunn er nå, så er ikke det det beste grunnlaget til å ta valg. Slapp av i helgen, kos dere sammen. Ta fram problemene igjen på mandag og se om du ser klarere på ting da. Hvis ikke, la det gå noen dager til. Få litt avstand til alt det syke, det tror jeg du trenger.

Klem!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenket jeg øker grønnsaksmengden og ris- og minske mengden rå. Ho legger utrolig fort på seg uansett. A.T har også anbefalt litt honning- hvorfor aner jeg ikke. Energi?

Hvorfor ris, det er iallefall tomme kalorier. Honning har mange helende egenskaper, og det inneholder enzymer som kan lette fordøyelsen. Så selv om det er nesten rent sukker, ville jeg heller gitt en liten ts av det daglig enn ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist at hunden din er syk. Håper du får god hjelp av veterinær og akupunktør.

Jeg har lest en del om probiotika i det siste og kom over denne artikkelen, det er riktignok mest en reklame om eget produkt, men den viser til en studie hvor probiotika hadde god effekt på hunder med mild til moderat nyresvikt. "Pet owners who participated in a study to test the effect of probiotics on their dogs and cats suffering from kidney failure reported very positive results.

In pets with mild to moderate kidney disease, there was significant improvement in their conditions. For those animals with more advanced cases of renal failure, their owners reported their pets’ conditions stabilized with the probiotic therapy and quality of life was improved."

Kan hende probiotika kan være verdt et forsøk? God bedring til Zebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vondt av deg. Nå synes jeg at du skal legge alt dette til side til over helgen og konsentrer deg om å ha det koselig med hunden din. Du trenger ikke ta en avgjørelse nå, ikke i morgen heller. Det er ikke akutt dette. Når man er fortvilet og opprørt slik som du med all grunn er nå, så er ikke det det beste grunnlaget til å ta valg. Slapp av i helgen, kos dere sammen. Ta fram problemene igjen på mandag og se om du ser klarere på ting da. Hvis ikke, la det gå noen dager til. Få litt avstand til alt det syke, det tror jeg du trenger.

Klem!

Takk. Det er slitsomt å ha syk hund, og tenke på alt hele tiden.

I helga skal vi bare kose oss,og fjase.

Hvorfor ris, det er iallefall tomme kalorier. Honning har mange helende egenskaper, og det inneholder enzymer som kan lette fordøyelsen. Så selv om det er nesten rent sukker, ville jeg heller gitt en liten ts av det daglig enn ris.

N å har jeg fått nyredietten av Are Thoresen og den ser slik ut:

2 egg, 1/2 kopp rått kjøtt, 2 kopper ris, 2 store ss grønnsaker og 1 tskj honning.

Synes to egg var mye! og MYE RIS men det er vel vomfyll.

Åååh :hug:

TAKK

Så trist at hunden din er syk. Håper du får god hjelp av veterinær og akupunktør.

Jeg har lest en del om probiotika i det siste og kom over denne artikkelen, det er riktignok mest en reklame om eget produkt, men den viser til en studie hvor probiotika hadde god effekt på hunder med mild til moderat nyresvikt. "Pet owners who participated in a study to test the effect of probiotics on their dogs and cats suffering from kidney failure reported very positive results.

In pets with mild to moderate kidney disease, there was significant improvement in their conditions. For those animals with more advanced cases of renal failure, their owners reported their pets’ conditions stabilized with the probiotic therapy and quality of life was improved."

Kan hende probiotika kan være verdt et forsøk? God bedring til Zebra!

Spennende, det skal jeg sjekke ut, tusen takk:)

Takk for råd og innspill. Jeg skal nå ta Mari sit råd,og ikke tenke på dette før mandag. Så jeg kommer ikke til å svar i tråden før det, jeg skal ha fri- skal hvertfall prøve. Men tusen takk for hjelp og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N å har jeg fått nyredietten av Are Thoresen og den ser slik ut:

2 egg, 1/2 kopp rått kjøtt, 2 kopper ris, 2 store ss grønnsaker og 1 tskj honning.

Synes to egg var mye! og MYE RIS men det er vel vomfyll.

Egg er denmest opptaelige maten hunden kan få, så to egg dagen er helt fint det. Det rå kjøtett, er det voh eller rent (fettfritt) kjøtt? Voldsomt mye ris syns jeg, de kaloriene kunne du like gjerne fått fra protein (rent kjøtt). Og jeg er imponert over grønnsaksmoderasjonen :)

Om AT innsisterer på ris, så vill ejeg i det minste brukt brun eller villris, det inneholder i det minste endel vitaminer,mineraler og proteiner i motsetning til hvit ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg prøve denne dietten en mnd, så ser jeg det ann. Har ikke snakket med dyrlegen ang dette, hun vil bare ha meg på tørrforet ikke noe annet er godt nok.

Denne er mye AT diett,og litt ekstra jeg har lagt til etter prat med flere personer som har hatt/har hunder med nyreproblemer og som er gode på hundeforing.

Vogh sprint, kylling eller valpefor/fisk

Ris overkokt

egg

Grønnsaker most

Kamillete

eddikk

honning

Selolje

Det er en ting jeg lurer på:

Plommen skal hunden ha rå, må jeg alltid dele egget og koke hviten utenom?

i tilegg skal hun ha Tramadol som smertestillende mot spondylosen.

Igjen tusen takk for masse god hjelp,trøst og råd!

Hjernen har klarnet og jeg ser lysere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hviten til egget kan fint gies rått, det er ikke nødvendig å koke det. Ang grønnsaker, pass på at du velger de med lavt fosforinnhold, da det er særs viktig for nyrene at de ikke får for mye fosfor i forhold til kalsium (det andre du nevner er balansert, så det er greitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...