Raksha Skrevet 20. August 2012 Rapporter Skrevet 20. August 2012 Raksha har gjort ting hun ikke kan igjen. Fikk et innfall av huslighet på Rema, og tok med en fin grønn plante. Men den var bare merket som "grønne planter" og DET skjønte tilogmed jeg. Noen som kan fortelle meg hva det er og hva den krever av stell? Så har den hvertfall en bitteliten sjanse til å overleve. Vet det er en helt ordinær stueplante, men der stopper også min kunnskap. Bilde: Siter
Kaja Skrevet 20. August 2012 Rapporter Skrevet 20. August 2012 Aner ikke hva den heter men jeg har sånn som har levd en stund, den bor i gangen under ett vindu og har sol nå og da, den får vann når jeg kommer på det (ca en gang i uka:P) 1 Siter
Raksha Skrevet 20. August 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 20. August 2012 Høres ut som noe jeg og kan få til, kanskje. Med litt hjelp av bonden. Jeg har best suksess med akvarieplanter egentlig. 1 Siter
simira Skrevet 20. August 2012 Rapporter Skrevet 20. August 2012 Ser ut som en fredslilje. Så lenge den har god plass i potten sin og får vann en gang i blant så kommer det en fin hvit blomst nå og da (alt fra 0-5 ganger i året, avhengig av karmaen din). Siter
Raksha Skrevet 20. August 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 20. August 2012 Ser ut som en fredslilje. Så lenge den har god plass i potten sin og får vann en gang i blant så kommer det en fin hvit blomst nå og da (alt fra 0-5 ganger i året, avhengig av karmaen din). Åååh! Så plante den over i større potte med en gang? Kan den stå i sånn selvvanningspotte eller skal den tørke ut mellom vanning? Siter
Raksha Skrevet 20. August 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 20. August 2012 Syns den har smalere "rettere" blader enn fredsliljen, men det kan være bare meg. Siter
Troika-09 Skrevet 20. August 2012 Rapporter Skrevet 20. August 2012 Det er ingen Fredslilje, men gi den vann i ny og ne, kan gjerne tørke litt ut mellom vanningene også. Av og til er det bedre med for lite vann enn for mye Siter
MaritaS Skrevet 20. August 2012 Rapporter Skrevet 20. August 2012 Synes det kanskje kan se ut som en ung fredslilje? At bladene ikke har fått vokst seg ordentlig til enda...kanskje.. muligens.. jeg holder meg egentlig til kaktus for de holder det å gi en sukkerbit så lever de nesten for alltid Siter
Raksha Skrevet 20. August 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 20. August 2012 putter den i potte med selvvanningssystem i morra, og lar det stå til. Men sukkerbit til kaktus? aaldri hørt om. Siter
MiO Skrevet 20. August 2012 Rapporter Skrevet 20. August 2012 Det er absolutt ingen fredslilje. Den har mørkegrønne blad, ikke sånn lysegrønn og smalbladet som dette. Fredslilje: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/16804078/ Siter
Cloudberry Skrevet 20. August 2012 Rapporter Skrevet 20. August 2012 Fredslilje er det ikke. Sitter og sammenligner med min egen, har ikke så veeeldig peiling sjøl. Men et tips jeg har fått og satt pris på; jo tjukkere blader planten har, jo mer hardfør er den. Så for sånne som ikke har så veldig grønne fingre er feks sukkulenter enklere å få til, enn feks husfred. Til neste gang du skulle kjøpe plante på impuls 1 Siter
MiO Skrevet 20. August 2012 Rapporter Skrevet 20. August 2012 Jeg synes det ser ut som den på bildet er i slekt med denne typen plante: http://www.costafarms.com/public/plantlibraryview.aspx?Id=18&Letter=L Siter
tm100021 Skrevet 20. August 2012 Rapporter Skrevet 20. August 2012 Jeg har også kjøpt noen sånne Rema planter, samme hva jeg har prøvd har de aldri levd mer enn tre uker Siter
Raksha Skrevet 20. August 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 20. August 2012 Jeg synes det ser ut som den på bildet er i slekt med denne typen plante: http://www.costafarm...?Id=18&Letter=L Hmm! Innså at jeg faktisk ikke har sett ordentlig på den Kommer nytt bilde snart. For bladene er helt anderledes enn det jeg egentlig trodde. De er lange og smale og sitter "to og to sammen" på en måte. Jeg har også kjøpt noen sånne Rema planter, samme hva jeg har prøvd har de aldri levd mer enn tre uker Haha! Jeg har en remaplante på rena, den lever - om den lever - på 3 året, på ren trass. Hver gang jeg truer med å kaste den, så har den kommet med nye skudd. Får vann omtrent en gang i kvartalet. 1 Siter
Raksha Skrevet 20. August 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 20. August 2012 Nytt bilde: Vrient detta... Siter
Raksha Skrevet 20. August 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 20. August 2012 Ungkarstrøst? Neei, bladene er ikke rundet, liger mer på den mio linket til over her, men tror ikke det er helt den heller. Hmm! Siter
Silkenita Skrevet 20. August 2012 Rapporter Skrevet 20. August 2012 Du får gå innom igjen i morgen å spørre...ikke sikkert de vet det heller haha Siter
MiO Skrevet 20. August 2012 Rapporter Skrevet 20. August 2012 Jeg er sikker på at det er en form for palme, i slekt med den jeg linket til ovenfor. Jo eldre og større palmen blir, jo mer flikete blader får den. Som ungplante er bladene med samlet og bare delt i to. 1 Siter
Raksha Skrevet 20. August 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 20. August 2012 Jeg er sikker på at det er en form for palme, i slekt med den jeg linket til ovenfor. Jo eldre og større palmen blir, jo mer flikete blader får den. Som ungplante er bladene med samlet og bare delt i to. Blir spennende å se om jeg får holdt liv i den lenge nok til å finne ut hvordan den blir som "voksen" Siter
Raksha Skrevet 20. August 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 20. August 2012 Er det? Hvor finner jeg info om den da? Kan da umulig være så vanskelig å finne info om den som Google mener. Siter
simira Skrevet 20. August 2012 Rapporter Skrevet 20. August 2012 Sitat tilfeldig hageforum på nett: "I stueplanteboka mi kalles C.Elegans både Bergpalme og Fjærdvergpalme" Siter
Raksha Skrevet 20. August 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 20. August 2012 Det er en Dvergfjærpalme Men den har jo bare to - eh - fjær? Vil det komme flere ? Får den liksom ikke til å ligne der heller. Hvem hadde trodd det var så artig å forske på plante da? Må visst kjøpe flere remaplanter Siter
Banshee Skrevet 20. August 2012 Rapporter Skrevet 20. August 2012 Jeg har to C. elegans i ulike størrelser, og får de ikke til å stemme med den du har kjøpt. Chamaedorea radicalis kanskje? Har ikke peiling... Men du har ihvertfall en ung palme Hold den unna kattene. Siter
Recommended Posts