Gå til innhold
Hundesonen.no

Strømhalsbånd og andre torturmidler. Igjen..

Recommended Posts

Skrevet

Jeg får fortsatt krampe når jeg ser butikker og ymse forhandlere deale torturmidler til hund, og vi prøver fortsatt å nå ut til flest mulig om dette ..

På egen blogg (ikke nødvendigvis norges mest besøkte, men det er verdt et forsøk) har vi prøvd å tråkle sammen en oversikt over disse mildt sagt usaklige forhandlerne som fører slike produkter. Om det så stopper ett eller to mennesker fra å handle hos disse, er det verdt det.

Men det hadde vært kjekt med litt hjelp, både til å fylle ut lista og til å spre det triste budskapet.

Eventuelt også bare en kjapp tilbakemelding - hva synes du om dette?

Uansett, her: http://www.induplo.net/?p=286

Guest Gråtass
Skrevet

Jeg syns det er store ord og grove beskyldninger..

Hvis folk lar vær å kjøpe de produktene så slutter detaljhandelen å selge disse, da det er markedet som styrer etterspørselen. Så langt er vi enige, men jeg er ikke så sikker på at fremtoningen er den mest effektive.

Skrevet

Tjah, hva er det som er (for) grovt, mener du?

(Det er notert, allikevel. Til neste gang ;) )

Må si meg litt enig med Gråtass, måten det blir lagt fram på er muligens ikke den mest effektive, da folk gjerne ikke "gidder" å ta artikler seriøse dersom undertonen kan virke for irritert/"aggressiv" eller intens.

For min del likte jeg å kunne lese om det her, jeg visste ærlig talt ikke at strømhalsband var ulovlig, selvom jeg aldri har likt tanken på dem. Synes allikevel faktaene dine ble litt satt i skyggen av noe overdreven bruk av utropstegn, kursiv, store bokstaver osv. Du kunne f.eks. brukt en større del av innlegget til å forklare nøyaktig hvordan forskjellige strømhalsbånd og annen strømbehanlding fungerer (så folk vet akkurat hva som er ulovlig å bruke, og ikke tror noe er mer lovlig enn annet). Hvis du ønsker å nå ut til folk som ikke kan alt for mye om hund fra før, burde du kanskje også forklare mer om pigghalsbåndet, så det ikke forveksles med naglehalsbånd (altså bånd med naglepynt) og fører til misforståelser. Vis også gjerne heller til utdrag av loven om dyrevelferd for å påpeke at vold mot dyr er ulovlig, istedet for å prøve å overbevise folk med personlige meninger. Selvfølgelig kan du ha med personlige meninger, men ikke la det "ta over" innlegget fremfor fakta (dersom folk allerede tror strømhalsbånd o.l. er greit, kan det føre til misforståelser om folk tror dette bare er din personlige mening, og ikke den norske loven).

Fortsett å skape oppmerksomhet rundt dette! :)

• Like 1
Skrevet

en blog er en blog, og der kommer eierens mening frem. Strømhalsbånd er jo ikke tillatt til annet enn aversjonsdressur med godkjent instruktør.Og ærlig talt- det ER ufint å selge slikt i et antall man vet overgår antall godkjente instruktører. Og automatiske bjeffehalsbånd det er ikke engang tillatt å bruke i det hele tatt.

jeg synes det blir for enkelt å si at forbrukeren må klare å skille ut forbudt/tillatt, spesielt når ikke alle her inne engang er klar over at det faktisk ikke er tillatt å bruke for menigmann, hvordan skal man da forlange at Ola, som ikke er spesielt intr i hund men har en bjeffete hund, og han er lei av bjeffinga -skal vite det? Slike remedier har sin begrensede brukermasse (= instruktører). På villmarksmessen var det feks flere stands som selgte automatiske antibjeffehalsbånd, som INGEN har lov å bruke. FY!

• Like 2
Skrevet

Dette er absolutt gode tilbakemeldinger, og alt noteres ;)

Men som det er nevnt - dette er et halvfrustrert blogginnlegg, ikke en vitenskapelig artikkel. Litt følelser skal der være.

Jeg har endret litt nå, og lagt inn et par bilder. Får se om det blir tid til å gjøre litt om på teksten iløpet av dagen også, det er jo klart det kunne vært litt mindre "sint" ... :)

Guest Gråtass
Skrevet

Min erfaring er at når du kaller folk for torturister og dyremishandlere, så går de ikke inn i seg selv og sier at "det skal jeg slutte å bruke", tvert i mot så kommer alle piggene fram og budskapet forblir fraværende.

Skrevet

Jo, jeg ser den. Det er tildels min erfaring også. Allikevel virker det av og til sånn at enkelte trenger å få det servert med rene og ærlige ord.

Det er vel forskjell på folk, da. Jeg prøver dette nå, så blir det vel noe annet en annen gang. Noe sier meg at dette "problemet" ikke er borte i morgen allerede.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...