Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen spørsmål ang foring med rått kjøtt.


Castella
 Share

Recommended Posts

hellu! har noen smørsmål

Mamma kom nettopp hjem med 15 kg reinsdyr kjøtt til hundene i dag, det meste ren "steik" men også noe med ben og en rygg med ribben og det hele.

1) Jeg orker ikke sitte å regne ut at bikkja skal ha så mye kjøtt, så mye ben, så mye fett, så mye innvoller osv, det er derfor jeg forer på V&H. Kan bikkjene likevel innimellom få rent kjøtt til middag (et par ganger i uka) uten at det gjør noe??

2) Det er ikke farlig å gi ben som har vært frossne over lang tid? det er ikke sånn at de splinter seg da?

3) Nå begynner snart elggjakta og jeg kan velge hva jeg vil ha fra elgen, hva bør jeg ta (itillegg til kjøtt)? hvilke ben er fine? innvoller? noe annet?

4) Vi har en haug av hele makreller i fryseren, de er 1 år gamle...kan hundene få dem eller bør det kastes? kan de få hele fisken? (innvoller er tatt ut)

Tusen takk :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg ville vært litt forsiktig med elglåret, selve knokkelen er fin, men jeg ville ikke latt hunden gnage på rørknokkelen, bare sutte ut margen.

Vær også forsiktig med bare et og et ribben, det er veldig porøst ben, og lett å tygge av stykker som kan sette seg litt på tverra. Om hunden knuser ben er det greitt, verre om den er glupsk ;) Gi heller tre-fire ribben i slengen, slik at den jobber med å rive av slintrer og kjøtt før den beg på selve benet.

Ikke glem å be om lunger og spise/luftrør :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg ville vært litt forsiktig med elglåret, selve knokkelen er fin, men jeg ville ikke latt hunden gnage på rørknokkelen, bare sutte ut margen.

Vær også forsiktig med bare et og et ribben, det er veldig porøst ben, og lett å tygge av stykker som kan sette seg litt på tverra. Om hunden knuser ben er det greitt, verre om den er glupsk ;) Gi heller tre-fire ribben i slengen, slik at den jobber med å rive av slintrer og kjøtt før den beg på selve benet.

Ikke glem å be om lunger og spise/luftrør :)

Nå blir det komplisert...

rør knokler og porøse ribben? For å gjøre det enkelt: hvilke ben er det helt trygt at hundene spiser? uten at jeg må ta dem vekk osv

Spiserør og lunger? oh nasty :P spiserøret til en elg må jo være giga og lungene :o

Den ene hunden spøy etter å ha spist en posjon reinsdyrkjøtt, vet noen hvorfor? er vant til å få V&H...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om benet er trygt kommer helt an på hunden, hvor nøye den tygger og hvor sterk den er. Rørknokler går helt fint til mine feks, de tygger på midten slik at benet deles og margen er lett å få tak i, de tygger ikke på kantene slik at det kan komme splintrer. Av samme grunn kan de få et og et ribben, de tygger de i småbiter før de svelger. De tygger tom dentastix nøye :P

Hunden skal ikke bare ha kjøttkjøtt, alt det vi ser på som nasty er sunt og godt for de. Hvorfor hunden din spøy er ikke godt å si, tygget den ikke kjøttet godt nok kanskje, siden den er vant til å få kvernet mat? Ny mat kan være greitt å gi frossent og i veldig stor porsjon, slik at hunden må gnage og tar det roligere met maten. etterhvert vil den bli vant til å svelge større stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om benet er trygt kommer helt an på hunden, hvor nøye den tygger og hvor sterk den er. Rørknokler går helt fint til mine feks, de tygger på midten slik at benet deles og margen er lett å få tak i, de tygger ikke på kantene slik at det kan komme splintrer. Av samme grunn kan de få et og et ribben, de tygger de i småbiter før de svelger. De tygger tom dentastix nøye :P

Hunden skal ikke bare ha kjøttkjøtt, alt det vi ser på som nasty er sunt og godt for de. Hvorfor hunden din spøy er ikke godt å si, tygget den ikke kjøttet godt nok kanskje, siden den er vant til å få kvernet mat? Ny mat kan være greitt å gi frossent og i veldig stor porsjon, slik at hunden må gnage og tar det roligere met maten. etterhvert vil den bli vant til å svelge større stykker.

Jeg vet at kjøttkjøtt ikke er fullverdig :) men som jeg skriver over så er jeg ikke interessert i å stå og regne ut så og så mye innvoller, bein, fett osv bikkja skal ha, derfor forer jeg på V&H men hadde da tenkt å gi kjøttkjøtt en eller to dager i uka...og håper det går greit :)

Også lurer jeg bare på en ting til :P Når man gir store stykker kjøtt, bein og fisk...hvordan beregner man mengde? kan man gå utifra samme mengden som hunden får i V&H?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke beregne mengde så nøye, så lenge det er mest kjøtt og nasty, og lite ben/innmat. Mengden er den samme som for voh, ja, og skulle hunden spise litt for mye en dag, så er det bare å gi mindre neste dag. Mine har de siste dagene kost seg med et helt lammelår, de får spise til de ikke vil ha mere, så tar jeg det vekk. Det betyr at oabba ikke har fått frokost på to dager, fordi hun åt så mye til middag, mens Valpis har fått, fordi hun er flinkere til å spise akkurat passe mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke beregne mengde så nøye, så lenge det er mest kjøtt og nasty, og lite ben/innmat. Mengden er den samme som for voh, ja, og skulle hunden spise litt for mye en dag, så er det bare å gi mindre neste dag. Mine har de siste dagene kost seg med et helt lammelår, de får spise til de ikke vil ha mere, så tar jeg det vekk. Det betyr at oabba ikke har fått frokost på to dager, fordi hun åt så mye til middag, mens Valpis har fått, fordi hun er flinkere til å spise akkurat passe mye.

ok Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et spørsmål her.

Vi kjøper "hundekjøttdeig" fra slakteren som er resten av kjøttet som ikke selges til mennesker når alt annet er skåret av. Det er ikke bein i det. Er dette nok som fullfor eller må vi tilsette noe annet? Er typisk kylling, svin og storfe i dem, alt ettersom hva han har til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et spørsmål her.

Vi kjøper "hundekjøttdeig" fra slakteren som er resten av kjøttet som ikke selges til mennesker når alt annet er skåret av. Det er ikke bein i det. Er dette nok som fullfor eller må vi tilsette noe annet? Er typisk kylling, svin og storfe i dem, alt ettersom hva han har til overs.

Nei, det er ikke fullfôr, iom at det mangler ben og organer. Så du må tilsette ca 5% lever og 5% av nyrer, hjerne, testikler osv selv, samt rundt 10% spiselig ben. Mye mulig er det ubalansert på fett/kjøtt også, dvs for mye av det ene.

Vet du hvordan restene er lagret før det males opp? Om det samles i en bøtte over noen dager ( inne på butikken el på kjøla) før det males opp vile jeg vært forsiktig med å helfôre på dette til en valp, iom at det vil ha mye mer bakterier i enn rent kjøtt/ kjøtt som fryses ned daglig før det kvernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et spørsmål her.

Vi kjøper "hundekjøttdeig" fra slakteren som er resten av kjøttet som ikke selges til mennesker når alt annet er skåret av. Det er ikke bein i det. Er dette nok som fullfor eller må vi tilsette noe annet? Er typisk kylling, svin og storfe i dem, alt ettersom hva han har til overs.

Jeg ville ikke fullforet på dette, men det kan være en fin basis. Ville supplert med bein og innmat. Hvis denne kjøttdeigen består av omtrent 70-80% av det han får, så må resten, omtrent 50-50 av hver, være bein og innmat (lever er billig, og du får sikkert tak annet snacks fra denne slakteren).

Jeg bruker selv V&H som basis, og supplerer med det jeg finner billig rundt omkring ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok. Vet ikke hvordan det oppbevares eller hvor raskt det lages, men kan prøve å finne ut.

Han får bein derfra også men tygger og leker bare litt med dem, spiser ikke noe særlig av dem.

Vil jo såklart at han skal få det beste, men det virker som det kanskje er enklere å bestille fra de som leverer mat som har både bein og innmat i, da. Så kan han heller få hundekjøttdeigen som godbiter eller som ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ben er essensielt for at fosfor og kalsiumbalansen skal opprettholdes, uten kalsium får hunden myke bøyelige ben.. Spør slakteren om han har nakke, bryst, ribb eller ryggben, de er ofte lettere å tygge og spise. Gi ham omså benet først, når han er sulten, slik at du er sikker på at han får i seg noe.

Har du sjekket med slakteren hva han skal ha for store stykker (gjerne inkl ben), og sammenlignet med prisen på det ferdiglagede? Hva med kjøp av hele kasser av feks hjerter osv? Som regel er det billigere, og sunnere for bikkja. Hel kylling/kalkun koster sikkert ikke allverden? Og har du ikke fryser til hundemat, kjøp en med en gang, da kan du hamstre når det er på tilbud :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden litt jeg, for å stille et spørsmål i ca. samme gate: Ser mange gir v&h dypfryst, men har fryst mat næringsverdi? Har av en eller anne grunn sett for meg at næringsstoffene ikke er tilgjengelige på samme måte nå maten er frosset.

Selvsagt har frossen mat akkurat samme næringsverdi som opptint, ellers hadde alle rovdyr sultet ihjel om vinteren. Noen hunder kan bli litt kalde av å ete frossent, men jeg hører mest om det hos miniatyrer og de som kun får ett måltid om dagen.

Det er mange fodeler ved å fôre frossent, så det e bare å sette igang :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får mer tørrfòr enn kjøtt for øyeblikket, så jeg tror ikke det er noen fare for at han har noen mangler. Men man skal vel kanskje kjøre litt enten eller? :whistle:

Selvsagt blir det ubalanse om du bytter ut noe av tørrfôret med kjøtt. Ikke om det er en liten smak (treningsgodbiter feks), men 50/50 forrykker balansen voldsomt. Husk at det ikke er overskudd av mineraler i tørrfôr som kan overføres til annen mat.

Ja, man bør kjøre enten eller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye som 50/50 er det ikke, kanskje 20/80 eller maks 30/70? Bør vi bare holde oss unna det ene eller det andre som MAT frem til vi vet/kan mer og får det til riktig på egenhånd?

Jeg tror vi nok kommer til å bestille det som kan gå som fullfòr, for meg virker det litt stress å måtte bestille eller dra til tre-fire forskjellige steder for å sette sammen alt selv når jeg føler at jeg ikke kan nok om det enda. Så kan han heller få fullfòrspølsene og f. eks bein i tillegg til å tygge på :) .

Skal høre med slakteren, om vi kan få alt derfra er det jo såklart ikke noe problem! Kan de få all innmat eller skal de ikke ha tarmer, leste at noen hadde tatt ut tarmer fra et dyr de slaktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye som 50/50 er det ikke, kanskje 20/80 eller maks 30/70? Bør vi bare holde oss unna det ene eller det andre som MAT frem til vi vet/kan mer og får det til riktig på egenhånd?

Jeg tror vi nok kommer til å bestille det som kan gå som fullfòr, for meg virker det litt stress å måtte bestille eller dra til tre-fire forskjellige steder for å sette sammen alt selv når jeg føler at jeg ikke kan nok om det enda. Så kan han heller få fullfòrspølsene og f. eks bein i tillegg til å tygge på :) .

Skal høre med slakteren, om vi kan få alt derfra er det jo såklart ikke noe problem! Kan de få all innmat eller skal de ikke ha tarmer, leste at noen hadde tatt ut tarmer fra et dyr de slaktet?

30/ 70 er nok til å forrykke kalsium/fosforbalansen om det er rent kjøtt, er det endel fett er det ikke så ille. Det er ikke vanskelig å sette sammen selv i det hele tatt, men man kan ikke ta det hipp som happ og satse på at delen med tørrfôr dekker det man ikke vet ;)

Hunder kan gjerne spise tarmer, men det har ikke spesiell næringsverdi, og bør ikke være en stor kjøttandel liksom. Ellers kan alt på et dyr trygt gies.

Husk at selv om du ikke kan gi et helt dyr, så tenker du at hunden skal få det. Skulder fra gris, rumpe og mage (vom) fra ku, ben fra kylling og hjerne og lever fra lam, feks. eller bare lam en uke, bare ku neste osv. Det ER ikke vanskelig, bare les igjennom etpar tråder på forumet, så har du det klart for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Selvsagt blir det ubalanse om du bytter ut noe av tørrfôret med kjøtt. Ikke om det er en liten smak (treningsgodbiter feks), men 50/50 forrykker balansen voldsomt. Husk at det ikke er overskudd av mineraler i tørrfôr som kan overføres til annen mat.

Ja, man bør kjøre enten eller.

Men det trenger jo ikke bety at hun ikke kan fore halvparten tørrfor og halvparten kjøttbasert. Det betyr bare at hun fortsatt må balansere de 50 % som kommer fra kjøtt. Altså ikke gi 50 % tørrfor og 50% ren kyllingfilet. Det betyr bare at av de 50 % som kommer fra kjøttmat må også en riktig andel være bein og innmat.

Jeg har fora kombinasjon av tørrfor og vom og hundemat hele Ekkos liv, men det blir litt enklere fordi både tørrforet og v&h er balansert hver for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det trenger jo ikke bety at hun ikke kan fore halvparten tørrfor og halvparten kjøttbasert. Det betyr bare at hun fortsatt må balansere de 50 % som kommer fra kjøtt. Altså ikke gi 50 % tørrfor og 50% ren kyllingfilet. Det betyr bare at av de 50 % som kommer fra kjøttmat må også en riktig andel være bein og innmat.

Jeg har da ikke sagt annet? Men om hun skal basere seg på den kjøttdeigen hun får fra slakter, uten å kjøpe ben og innmat, så blir det feil, akkurat som jeg sier. Kjøtt + tørrfôr blir ubalanse, balansert rått+tørrfôr blir det ikke. Det er nettopp det å balansere IW føler er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30/ 70 er nok til å forrykke kalsium/fosforbalansen om det er rent kjøtt, er det endel fett er det ikke så ille.

Jeg satt tidligere i dag og leste på ernæring for hund i forhold til kondisjon, og kom over en undersøkelse på greyhounds. Den viste at greyhounds som fikk deler av porsjonen sin med tørrfor byttet ut med et godt biffstykke, økte prestasjonene sine betydelig. Forskerne mente dette var fordi at energien fra fett økte (vil tro det var godt med fett i kjøttstykket, men det skal jo heller ikke så mye fett til for å øke energitilskuddet), og konkluderte med at minst 38% av energien burde komme fra fett (med tørrfor, i hvert fall den gangen, vil det vanskelig la seg gjøre at mer enn 25 til 30% av energien kommer fra fett). Men de gjorde altså ikke noe annet enn å ta bort deler av tørrforet, og i stedet gi biffkjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt tidligere i dag og leste på ernæring for hund i forhold til kondisjon, og kom over en undersøkelse på greyhounds. Den viste at greyhounds som fikk deler av porsjonen sin med tørrfor byttet ut med et godt biffstykke, økte prestasjonene sine betydelig. Forskerne mente dette var fordi at energien fra fett økte (vil tro det var godt med fett i kjøttstykket, men det skal jo heller ikke så mye fett til for å øke energitilskuddet), og konkluderte med at minst 38% av energien burde komme fra fett (med tørrfor, i hvert fall den gangen, vil det vanskelig la seg gjøre at mer enn 25 til 30% av energien kommer fra fett). Men de gjorde altså ikke noe annet enn å ta bort deler av tørrforet, og i stedet gi biffkjøtt.

Var de en amerikansk undersøkelse? Da kan det godt være opptil 40% fett i biffstykkene, ergo mindre protein. For kjøtt har jo omtrent like mange kcal som korn, og man ville ikke økt energiinntaket ved å gi rent kjøtt, heller risikert å senke det ved å fjerne noe av fett som er i tørrfôret..

Idag er det null problem å få 38% oe fra fett i tørrfôr, om man ønsker det. Et av mine mantra er jo at det skal være minimum 18% fett i et godt tørrfôr, og selvsagt helst animalsk fett (tilsvarer ca 36% oe).

Uansett, økt energi/prestasjon hjelper ikke om fosfor/kalsiumbalansen er dårlig over tid, spesielt ikke for voksende valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var de en amerikansk undersøkelse? Da kan det godt være opptil 40% fett i biffstykkene, ergo mindre protein. For kjøtt har jo omtrent like mange kcal som korn, og man ville ikke økt energiinntaket ved å gi rent kjøtt, heller risikert å senke det ved å fjerne noe av fett som er i tørrfôret..

Idag er det null problem å få 38% oe fra fett i tørrfôr, om man ønsker det. Et av mine mantra er jo at det skal være minimum 18% fett i et godt tørrfôr, og selvsagt helst animalsk fett (tilsvarer ca 36% oe).

Uansett, økt energi/prestasjon hjelper ikke om fosfor/kalsiumbalansen er dårlig over tid, spesielt ikke for voksende valper.

Richard Hill og Richard Butterwick stod for undersøkelsen. Den viste også at å øke protein tilsvarende å senke karbohydrater, ikke kunne tilskrives økt prestasjon. Så fettet er nok nøkkelen her.

Vil f.eks. en diett basert på tørrfor med animalsk fett som tilskudd forringe fosfor/kalsiumbalansen? Nå bare spør jeg av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...