Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrere kjeller?


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Jepp, som tittelen lurer jeg da altså på om noen har noen geniale tips til å avfukte og holde kjelleren tørrere. Ser Biltema har en luftavfukter, den koster jo litt og bruker en del strøm om den skal stå på konstant. Det er altså ikke lekkasje men luftfuktighet, tenkte bruke den mer til verktøy og verksted men merker ting blir fuktig. Skal måle luftfuktighetern nå se hvor ille det faktisk er men det er nok høyt. Er åpen for alt fra kjerringråd til rakettforskning så lenge det er gjennomførbart. Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Luft, altså er det mulig å lufte ut der også må du jo se på hvor det komemr inn. Er det mulig å få drenert vann fra nedløpsrørene vekk fra huset(nb husk terenget kan være anderledes under jorda). holde muren rundt fri for langt grass og blomster, dem holder på fuktigheten som igjen trekker inn i kjelleren.

En luftavfukter kan også trekke mer vann inn i rommet enn det som kommer naturlig sigende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hmm ja jeg bor i ett gjørmehøl og det ble jo desverre ikke noe bedre av at jeg hogde ned noen trær som tydeligvis har sugd opp mer enn jeg ante :o Jo jeg har tenkt på å ha det åpent mer for å lufte, men er det så lurt når det er så fuktig og da særlig nå som det bølir høst det er jo veldig fuktig ute om kveldene også, må jeg passe på å bare lufte når det er finvær da eller? Jeg vil jo ha det enkelt?

Jeg skal se litt nedlpp og drenering, det var lurt. Og jeg har ryddet rundt huset for blomster og kratt, det var godt da at det hadde noe for seg :D

Mmm fri for grass mener du da også plen?

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Altså hvis jeg husker rett så bruker mange å ha ventlier stående åpne fram til frosten kommer. Men at større ting som vindu, dører er greit å lukke når det blir kvelding og luftfuktigheten blir større

edit. at plene er like kort inne ved husveggen som den er nyklipt ute på plene kan du begynne med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Clas Olson har slike poser som suger til seg fuktighet. Men lurt å sjekke hvor fuktigheten kommer fra og gjøre noe med det, det er som regel det beste alternativet ;)

Supert, ser også de har torrbollen fuktsluker og begge deler er overkommelig pris.. Og nei det er nok ikke noe spes sted det kommer fra desverre, da hadde det jo vært greit.

Altså hvis jeg husker rett så bruker mange å ha ventlier stående åpne fram til frosten kommer. Men at større ting som vindu, dører er greit å lukke når det blir kvelding og luftfuktigheten blir større

edit. at plene er like kort inne ved husveggen som den er nyklipt ute på plene kan du begynne med

Ja ok, jeg har ikke ventiler så da gir det seg litt selv. På to vegger har jeg hatt blomsterbed jeg har ryddet, tenkte la de bli plen, men de to veggene er nok også de mest fuktutsatte. Er det noe annet lurt jeg kan gjøre med de så det ikke gror igjen og blir plen?

Madam mim hadde et tips, jeg har riktignok ikke prøvd det selv - men hun sverger til det. Issmelt (er vel salt til å smelte is med ) i et dørslag over en 10litersbøtte, og så tømme bøtta regelmessig.

Ja det er jo sikkert noe, men blir vel fort samme løsningen fra clas O.

Takk for supre tips, ser ut som jeg er godt i gang mer ell mindre ubevisst, har akkurat fiksa kjellernedgangen utenfra også så satser på at alt hjelper litt nå, målte akkurat 93%. Skal nok legge noe dreneringsrør på det ene takrenna. Gammelt hus jeg leier så ser ingen grunn til å gjøre noe mer drastiske tiltak, jeg blir nok den siste som bor her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det kan komme ifra gulvet da.. Hvis huset er gammelt..

hmmmmmmmmmmmm Ja det kan faktisk virke litt sånn, men det er fortsatt ikke mer enn at jeg ev ser at det er fuktig, altså det er ingen vanndammer i så måte. Er det noe å få gjort noe med da? Huset er snart 100 år og det er mur sånn de sikkert gjorde det rundt 1920.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmmmmmmmmmm Ja det kan faktisk virke litt sånn, men det er fortsatt ikke mer enn at jeg ev ser at det er fuktig, altså det er ingen vanndammer i så måte. Er det noe å få gjort noe med da? Huset er snart 100 år og det er mur sånn de sikkert gjorde det rundt 1920.

Nope, det som er det kjipe med gamle hus.. Mur/betong kan trekke vann.. Hvis det trekker ifra sidene, vil god drening løse saken, men hvis man ikke har gjort godt grunnarbeid under huset, så vil ikke noe hjelpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nope, det som er det kjipe med gamle hus.. Mur/betong kan trekke vann.. Hvis det trekker ifra sidene, vil god drening løse saken, men hvis man ikke har gjort godt grunnarbeid under huset, så vil ikke noe hjelpe..

Men hvis jeg gjør disse forskjellige tingene nå så burde jeg kanskje få redusert det noe? Vet ikke helt hvor krise det egentlig er til mitt formål, jeg bare tok opp ett pussepapir i dag som hadde liggi der noen dager og merka at det var blitt fuktig.. Vil jo helst ikke sette i gang mer rust o.l. på verktøy osv enn nødvendig da..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg gjør disse forskjellige tingene nå så burde jeg kanskje få redusert det noe? Vet ikke helt hvor krise det egentlig er til mitt formål, jeg bare tok opp ett pussepapir i dag som hadde liggi der noen dager og merka at det var blitt fuktig.. Vil jo helst ikke sette i gang mer rust o.l. på verktøy osv enn nødvendig da..

Jo, har du bra drenering ifra veggene, så vil det absolutt hjelpe, men bra blir det ikke.. Men snakk me fagfolk kan være lurt ;) Jeg er ikke mer enn dama til en murer liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det blir nok ikke gjort noe store tiltak med drenering annet enn at jeg kan grave opp den "naturlige" dreneringa som går på oversiden av huset også skal jeg få på ett dreneringsrør på takrenna så jeg får det vekk fra huset og over i samme dreneringsrenna. Det kommer veldig mye vann ned langs det skjæret / svaberget som renner ut mellom huset og de grantræra. Du ser og den takrenna på bildet som nok er noe "kritisk" del / hjørne av huset

e661962e-9328-4918-b257-d49787b00a0f_largeimage.jpg

Grantræra er forøvrig beskjært nå, og det er grodd plen under de, så fint atte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

problemet med gamle kjellere er gjerne at det kommer nedenfra, jeg har jordkjeller og den er så våt i år at ejg skal se å få lagt ut plast der det er jordkjeller.

Edit så bildet etterpå. Tror jeg ville lagt en lang drensrør på fra takrenne, ser ut som fjellet leder vann inn mot huset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Edit så bildet etterpå. Tror jeg ville lagt en lang drensrør på fra takrenne, ser ut som fjellet leder vann inn mot huset

Ja det er ett fint gjørmehav jeg bor i på oversiden der til tider, jeg håper virkelig på en vinter med frost... Jeg skal få på ett drensrør der ja, helt klart. Trenger nok ikke være så langt eller bare få det ut bak grantræra der så renner det ned til naboen.. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ingen erfaring med det, men hva med noe alla dette? http://www.eps-syste...ps-metoden.html

Absolutt interessant, men er nok ikke så aktuelt å investere noe i det her når jeg leier for kanskje ett par år frem i tid. Koster sikkert litt selvom det ser ut som veldig enkle prinsipper.

Driftskostnaden er minimal, typisk strømforbruk for en bolig på 100 m2 er 5W

Det er dessverre ikke mulig å utarbeide en prisliste for

installasjon av EPS-System fordi hver installasjon er unik.

Variable parametere er areal, type mur, antall vegger + +

Vi skal likevel antyde noen priser på typiske installasjoner basert på areal:

Areal Priser fra / til 50m2 kr 47 000,- / kr 56 000,- eks mva

kr 58 750,- / kr 70 000,- inkl mva 100m2 kr 75 000,- / kr 86 000,- eks mva

kr 93 750,- / kr 107 500,- inkl mva

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nei er nok ikke så aktuelt. som jeg skrev så blir nok jeg den siste som bor her. Det er omreguleringsplaner på gang så blir nok tredoblet nye boliger her løpet av de noen år :-) litt av greia med dealen her at jeg tar det som det er og klarer meg med det som må til for å bo her den tida.. Alternativet er dobbel husleie osv så jeg skal da heller ikke klage :-)) og jeg har alltis 2etg jeg kan ta i bruk om det ikke blir levelig der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt med lufteventiler er viktig. Dette hjelper nok på mye av fuktigheten vil jeg tro. I tilegg til at du på sommer og tidlig høst evnt kan ha vinduer åpne. Men husk å lage skikkelig netting i vinduene, så du ikke slipper inn alt av gnagere og naboers katter ;)

Luftavfukter drar ut en del. Og kan nok være verdt investeringen. Evnt kjøp en på elkjøp, test den i 29 dager og lever den igjen om du ikke syns den hadde nok virkning ;) Vi tenkte på det, men endte opp med å beholde vår.

ellers er vifteovn eller et eller annet kanskje det med mest virkning. Men selvfølgelig også det dyreste.

Men punkt 1 er alltid GOD UTLUFTING! Ventiler MÅ det være i en kjeller.

Hilsen hun som for tiden har 2,5 meter ned rett utenfor inngangsdøra, nye drensrør og forhåpentligvis aldri mer vann flytende over kjeller gulvet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ventiler er det ikke og blir nok ikke aktuelt selvom jeg ser behovet. :) Men jeg har ett vindu som står åpent som "ventil" med netting som du beskriver. Samt at det ofte står åpent i kjellernedgangen utenfra med gjennomtrekk fra kjellertrappa. Får nesten ikke gjort mer, ev lage til med netting på ett vindu til.

Har ikke fått prøvd sånne ikke elektriske avfuktere enda, skal nok prøve det først før jeg ev prøver med strøm. Det er ikke så mye som skal til tror jeg, det er jo bare 85% der nede as we speak. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...